Logo
Publisert: 1. januar 2023
Sist endret: 2. februar 2023
Finanstilsynets logo finnes i to varianter, en med riksvåpen og en uten. Den består av et navnetrekk og en vertikal linje i tillegg til riksvåpenet. Navnetrekket og den vertikale linjen gir et moderne og elegant uttrykk, og det er en kontrast til riksvåpenet. Linjen gir navnetrekket egenart når logoen brukes uten riksvåpenet. Bruk av logoen med riksvåpen er mer formelt, med egne retningslinjer. Her kan du se retningslinjer for størrelser, farger, avstander og bruksområder. Det er kun Finanstilsynet som kan benytte Finanstilsynets logo. Når Finanstilsynet er medarrangør på seminarer m.v., kan Finanstilsynet godkjenne at arrangør bruker Finanstilsynets logo på program mv.
Retningslinjer
Hovedlogo med riksvåpen
Logo med riksvåpen er forbeholdt de mest formelle flatene til Finanstilsynet. Denne logoversjonen er Finanstilsynets hovedlogo og brukes i offisielle sammenhenger. Denne logoen er forbeholdt kun Finanstilsynet. Logoversjonen med riksvåpen skal benyttes f.eks. på nett, i pressekonferanser, på postale elementer og ved skilting. Logoen finnes i farget og svart-hvitt versjon.
Les mer om bruk av riksvåpenet:
Logo uten riksvåpenet
I sammenhenger hvor Finanstilsynet ønsker en mykere fremtoning, brukes logoversjonen uten riksvåpen. Dette kan være f.eks. til rekruttering, i dialog med samarbeidspartnere, i presentasjonsmateriell og i kataloger og brosjyrer. Finanstilsynets logo er ikke tillatt brukt av foretak under tilsyn eller andre samarbeidspartnere. Logoen kan likevel anvendes i forbindelse med fellesarrangementer o.l. (f.eks. i en sammenstilling av arrangørenes logoer).
Spesialvariasjoner
Det er laget et utvalg spesialversjoner av logoen, som logo for sosiale medier. Disse skal ikke brukes i andre sammenhenger.
Logo som benyttes på sosiale medier som Twitter og LinkedIn
Bruk av logo
For å sikre at Finanstilsynets logo fremstår tydelig og konsistent, er det utarbeidet noen enkle retningslinjer for bruk.
Minimumsavstand
Minimumsavstand er et beskyttet område som definerer den minste tillatte avstanden til andre elementer på en flate, og den er definert som «X» høyden av navnetrekket. Dette prinsippet følger alle logovariantene og gjelder for gjengivelse både i trykte utgaver og digitalt. Området skal holdes fritt for ethvert annet element og definerer også logoens minste tillatte avstand til kanten på et format. På denne måten oppnås det tilstrekkelig rom rundt logoen som gjør at den til enhver tid er tydelig og optimalt lesbar blant andre grafiske elementer.
Finanstilsynets logo har en fast plassering øverst til venstre på kommunikasjonsflaten.
Det skal aldri settes tekst over riksvåpenet, og linjen i logoen skaper utgangspunktet for venstremarg. Dette er et område hvor man ikke skal plassere tekst eller annen grafikk.
Logo på farget bakgrunn
I sammenhenger hvor Finanstilsynet ønsker å ha en tettere dialog med brukerne, kan hvit logoversjon settes på farget bakgrunn. Dette kan f.eks. gjelde skrivebordsbakgrunner til PC-en, skjermsparere, interne PowerPoint-presentasjoner, rekrutteringsmateriell eller messemateriell. Når hvit logoversjon settes på farget bakgrunn, er det viktig at logoen ikke forstyrres av elementer i bakgrunnen og at den skaleres på en slik måte at den får nok luft.
Feil bruk av logo
Finanstilsynets logo skal under ingen omstendigheter skaleres uproporsjonalt, settes i andre farger eller tillegges effekter av ulik art.
Logoen skal ikke skaleres.
Logoen skal ikke tillegges skygger
Logoen skal ikke brukes med alternative farger