Introduksjon til designmanualen
Publisert: 1. januar 2023
Sist endret: 19. januar 2023
Her finner du vår profil for nett og trykksaker. Manualen skal hjelpe til å skape et helhetlig visuelt uttrykk på alle våre kommunikasjonsflater.
Universell utforming
Finanstilsynet er underlagt retningslinjer for universell utforming. Den visuelle identiteten skal ved hjelp av blant annet tilstrekkelig kontrast, typografisk system, endring av tekststørrelse og mulighet for navigasjon med tastatur møte kravene. Vi tester og forbedrer vår løsning kontinuerlig.
Visuell identitet
Finanstilsynets hovedmål er å bidra til finansiell stabilitet og velfungerende markeder, hvor det er avledet seks delmål: solide og likvide finansforetak, robust infrastruktur, investorbeskyttelse, forbrukervern, effektiv krisehåndtering og kriminalitetsbekjempelse.
Finanstilsynets kommunikasjonsflater skal fremstå som troverdige, ryddige og oversiktlige. For å oppnå dette benytter vi få, og distinkte visuelle elementer, et fargesystem hvor fargebruken er med på å fremheve funksjonalitet og innhold på tvers av alle kommunikasjonsflater.
Mer om Finanstilsynets visuelle identitet
Retningslinjer for nettsiden
Hovedprinsippet bak designet er fleksibilitet, tydelighet og enkelthet. Nettsiden er tilrettelagt for desktop, nettbrett og mobil. Blokker og komponenter er designet for gjenbruk, slik at det ikke skal være behov for unødvendige tilpasninger.
Mer om retningslinjer for nettsiden
Ressursbank
Her kan du laste ned logo, fonter og fargepalett. Enkelte maler er tilgjengelige kun ved henvendelse til Finanstilsynets kommunikasjonsavdeling.