Universell utforming
Publisert: 1. januar 2023
Sist endret: 19. januar 2023
Finanstilsynet tar tilgjengelighet på alvor. Vårt nettsted og andre publikasjoner skal følge kravene for universell utforming (Web Content Accessibility Guidelines, WCAG 2.1). Før du starter et design- eller utviklingsprosjekt for Finanstilsynet, må du sette deg inn i og forstå kravene, slik at alle kan bruke våre løsninger.
Overordnede prinsipper
Finanstilsynet er underlagt retningslinjer for universell utforming. Den visuelle identiteten skal møte kravene ved hjelp av blant annet tilstrekkelig kontrast, typografisk system, endring av tekststørrelse, mulighet for navigasjon med tastatur og skjerm-opplesing møte kravene. Vi måler og forbedrer vår løsning kontinuerlig.
God kommunikasjon er både en forpliktelse og et virkemiddel for Finanstilsynets samfunnsoppdrag. Derfor tilfredsstiller alle retningslinjene i den visuelle profilen kravene for universell utforming.
- WCAG 2.0 nivå AA krever et kontrastforhold på minimum 4,5:1 for normal tekst og 3:1 for stor tekst.
- WCAG 2.1 krever et kontrastforhold på minimum 3:1 for meningsbærende grafikk.
- I Norge gjelder ikke WCAG nivå AAA krav.
Retningslinjer for nettsiden
- Innholdet og typografien skal være strukturert etter gjeldende regler
- Man skal kunne navigere med tastatur
- Alle grafiske elementer skal oppfylle kravene for kontraster
- Det skal være et visuelt skille mellom vanlig tekst og lenker
- Det skal være alternativ tekst på alle bilder
- Alle videoer som blir produsert for og av Finanstilsynet skal følge kravene for universell utforming. Blant annet skal videoer tekstes og det skal kunne navigeres i videoen ved hjelp av tastatur.
- Det skal benyttes klart språk
Les mer:
Redaktørens ansvar
Som redaktør har du et eget ansvar for å publisere innhold i henhold til kravene for universell utforming. På finanstilsynet.no benyttes Optimizely (tidligere EPI-server). Løsningen skal være optimalisert for riktig struktur i tekst og riktig formatering av font. Blant annet er det obligatorisk å legge inn "Alt-tekst" på bildene, som er en av de vanligste brukerfeilene.
Her er noen tips til gode rutiner for å ivareta kravene for deg som redaktør:
- Sørg for god informasjonsarkitektur:
- Lenker og menyvalget skal samsvarer med sidens hovedoverskrift og innhold.
- Det må ikke finnes duplikater av innholdet.
- Det må ikke være andre sider eller innhold med samme navn på nettsiden.
- Skriv enkelt og forståelig:
- Tenk over hvem du skriver for.
- Skriv det viktigste først.
- Ha passe lange avsnitt.
- Skriv kortfattet
- Overskrifter og mellomoverskrifter:
- Sidetittel er kodet med overskrift 1 (H1).
- Bruk rett nivå på mellomoverskriftene (overskrift 2, overskrift 3 osv.).
- Unngå å lage mellomoverskrifter ved bruk av fet skrift. Publiseringsløsningen er tilrettelagt for riktig overskriftshierarki.
- Lenker:
- Lenken må alltid være mulig å forstå.
- Sørg for at lenken beskriver hvor lenken går (ikke lag lenker som kun heter "Les mer"). All relevant informasjon om lenken skal stå i selve lenketeksten.
- Hvis lenken åpnes i et nytt vindu, eller leder til et eksternt nettsted eller et dokument, bør det fremgå i lenketeksten.
- Lenkede bilder skal markeres som klikkbare. Skriv en alt-tekst som først og fremst angir lenkens mål og funksjon.
- Lenker skal ikke markeres med "Unordered list" </UL>. (Bullet-point)
- Bilder:
- Bilder skal ha en alternativ tekst (alt-tekst) som gir mening til tekstinnholdet.
- Illustrasjoner/bilder som kun er til pynt, bør ikke ha alt-tekst ( Sett "" i feltet for alt-tekst).
- Komplekse bilder, som diagrammer, infografikk eller lignende, må ha en synlig tekstbeskrivelse som enten er på samme side, eller er lenket til i tilknytning til bildet. Denne teksten kan være tabelldata, lister eller ordinær tekst.
- Legg inn tekst som tekst, ikke bilde av tekst.
- Tabeller:
- Tabeller er ment for å presentere data, ikke for å styre utseendet på nettsiden.
- Dersom du benytter datatabeller, benytt innebygde muligheter som finnes i publiseringssystemet for å definere overskriftsceller.
- Sørg for at det alle datatabeller er definert overskriftsceller for kolonner og/eller rader, avhengig av kompleksiteten i tabellen.
- Bruk de ulike listetypene slik de er ment; nummerert liste når rekkefølgen er viktig og punktliste når rekkefølgen er likegyldig.
- Når du benytter grafer eller diagrammer, sørg for at den grafiske visningen er i kontekst til den forklarende teksten.
- Video:
- Sørg for teksting av videoen/filmen.
- Teksting kan ligge som en egen fil ved siden av filmen(closed captioning, CC).
- Skriv en kort tekst om hva videoen handler om.
- Dokumenter:
- Så langt som mulig bør innhold publiseres som (HTML).
- Dokumenter skal være universelt utformet før du laster dem opp i publiseringsløsningen.
- Filnavnet skal beskrive dokumentets innhold, helst med spesifikke ord innledningsvis.
- Unngå spesialtegn som æ, ø og å. Erstatt disse med a, o og a. Bruk - (bindestrek) eller _ (understrek) i stedet for mellomrom i filnavnet.
- Når du lenker fra nettsiden til dokumenter, bør lenketittelen angi hvilket format dokumentet har (PDF, Word osv.).
Tilgjengelighet
Finanstilsynet er underlagt retningslinjer for universell utforming. Nettsidene skal møte kravene blant annet ved hjelp av tilstrekkelig kontrast, typografisk system, endring av tekststørrelse og mulighet for navigasjon med tastatur. Dette arbeidet pågår kontinuerlig, blant annet ved å teste og videreutvikle nettløsningen.
Tilgjengelighetserklæring
Alle offentlige virksomheter plikter å ha en tilgjengelighetserklæring på sitt nettsted. Digitaliseringsdirektoratet har utviklet en felles løsning for offentlig sektor. Den er obligatorisk å bruke.
Tilgjengelighetserklæringen er først og fremst til for brukeren. Den viser brukeren i hvilken grad et nettsted er universelt utformet. Brukeren får informasjon om eventuelle brudd på kravene, og hvilke utfordringer det fører til, og en forklaring på hvorfor virksomheten ikke følger regelverket. Brukeren kan melde fra om feil og mangler, og eventuelt sende klage til Diskrimineringsnemnda.
Her kan du lese tilgjengelighetserklæringen (bokmål) eller tilgjengelegheitserklæringa (nynorsk).
E-post: tilgjengelighet@finanstilsynet.no