Klageordninger
Publisert: 27. mars 2017
Sist endret: 13. november 2024
Informasjon om klageordninger for verdipapirmarkedet.
Informasjon til Finanstilsynet
Finanstilsynet er et tilsynsorgan, og ikke et klageorgan, og har ikke anledning til å avgjøre enkeltsaker.
Informasjon om klager utgjør imidlertid viktige elementer i det underlagsmaterialet som Finanstilsynet benytter i sitt tilsynsarbeid. Finanstilsynet er interessert i informasjon om kritikkverdige forhold i foretakene, spesielt der forholdet kan være et resultat av systematiske brudd som krever videre oppfølging. En melding med en beskrivelse av det aktuelle forholdet kan sendes på e-post til post@finanstilsynet.no.
Vær oppmerksom på at Finanstilsynet i slike saker vil forholde seg til foretakene som er under tilsyn, og ikke til den enkelte klager. Det er dermed sjelden at Finanstilsynets behandling av en klage vil resultere i noen uttalelse som gir grunnlag for krav om kompensasjon etc. fra klagers side.
Vær oppmerksom på at Finanstilsynet i slike saker vil forholde seg til foretakene som er under tilsyn, og ikke til den enkelte klager. Det er dermed sjelden at Finanstilsynets behandling av en klage vil resultere i noen uttalelse som gir grunnlag for krav om kompensasjon etc. fra klagers side.
Klage til foretaket
Før du klager til et av klageorganene må du ha klaget direkte til det aktuelle foretaket. Foretaket skal gi deg som kunde tilgang til dokumentasjon som omhandler ditt kundeforhold og de transaksjoner du har utført gjennom foretaket.
Finansklagenemnda
Finansklagenemda behandler klager rettet mot forvaltningsselskaper som er tilsluttet klagenemda. Finansklagenemnda er et tvisteløsningsorgan som avgir uttalelser om privatpersoners kontraktsforhold med finansforetak innenfor tjenesteområdene forsikring, bank, finans og verdipapirfond. Nemndas uttalelser er rådgivende, og kan overprøves av domstolene.
For verdipapirforetak gjelder dette kun et fåtall bankeide meglerhus. Vær oppmerksom på at Finansklagenemnda kun behandler klager mot et verdipapirforetak når tvisten gjelder investeringsrådgivning og klager er en privatperson.
Norsk Kapitalforvalterforenings Klageordning
Andelseiere i alternative investeringsfond som er tilsluttet Norsk Kapitalforvalterforenings Klageordning (NKFFK) kan klage til denne klageordningen. Dette er også en utenrettslig klageordning med hovedformål å behandle tvister av rettslig karakter som oppstår mellom et foretak som er tilsluttet NKFFK og deres ikke-profesjonelle kunder. NKFFK er en uavhengig og ekstern klageordning.
Verdipapirforetakenes forbunds etiske råd
Dersom din klage til verdipapirforetaket ikke fører fram kan du ta saken opp med Verdipapirforetakenes forbunds etiske råd eller Finansklagenemda.
Verdipapirforetakenes forbund er en landsomfattende næringsorganisasjon for verdipapirforetak, og har opprettet et etisk råd som behandler klagesaker fra verdipapirforetaks kunder og forbundets medlemsforetak. Hvis verdipapirforetaket man ønsker å klage på er medlem av forbundet kan en klage rettes dit.
- Verdipapirforetakenes forbunds etiske råd
- Oversikt over hvilke foretak som er medlem av Verdipapirforetakenes forbund
Verdipapirforetakenes sikringsfond
Verdipapirforetak skal være medlem av Verdipapirforetakenes sikringsfond. Sikringsfondet dekker krav som skyldes verdipapirforetakenes manglende økonomiske evne til å betale tilbake penger eller levere tilbake finansielle instrumenter som foretaket oppbevarer, administrerer eller forvalter på vegne av kundene. Det maksimale dekningsbeløp er 200.000 kroner per kunde, per tilfelle.
Domstolene
Dersom du ikke når fram i disse instansene, eller dersom det aktuelle foretaket ikke er medlem i noen av de ovennevnte organisasjonene, kan du bringe saken inn for de alminnelige domstoler.