Eiendomsmegling
Tillatelser
Publisert: 13. februar 2017
Sist endret: 18. desember 2024
Informasjon om og søknadsskjemaer for tillatelse (konsesjon) til å drive eiendomsmegling for personer og foretak, samt endringer av fagansvarlig, daglig leder og styremedlemmer, og etablering av filial.
Endringer av fagansvarlig, daglig leder og styremedlemmer
Ved endring av fagansvarlig, daglig leder og styremedlemmer må foretaket sende melding til Finanstilsynet senest 14 dager etter at skiftet har funnet sted. Ved søknad om delt fagansvar må denne sendes i god tid før planlagt iverksettelse. Delt fagansvar kan ikke iverksettes før Finanstilsynet har godkjent ordningen. Mer informasjon om søknad om delt fagansvar finner du her.
Personer som skal tiltre i nye roller, skal egnethetsvurderes, og i den forbindelse må foretaket sende inn utfylt egnethetsskjema og oppdatert politiattest. Se Finanstilsynets rundskriv 1/2020 om vurdering av egnethetskrav for nærmere veiledning om kvalifikasjonskrav og egnethetsskjema KRT-1157 i Altinn.
Ved endring/tiltredelse av fagansvarlig skal personen alltid egnethetsvurderes, selv om vedkommende går direkte fra en rolle til en annen. Dette gjelder også ved delt fagansvar. Det er kun egnethetsskjema KRT-1157 i Altinn som skal benyttes. Ny, oppdatert politiattest (dersom forrige attest er eldre enn tre måneder) samt bekreftelse fra foretaket skal vedlegges skjemaet. Det samme gjelder foretakets begrunnede egenvurdering av styrets organisering og styremedlemmenes kompetanse, enkeltvis og samlet.
Endring av styret og daglig leder må være registrert i Foretaksregisteret før melding sendes til Finanstilsynet.
- Rundskriv 3/2023 Vurdering av egnethetskrav - med skjema for egnethetsvurdering/skifte av styremedlemmer, daglig leder og fagansvarlig
- Brev om ny forvaltningspraksis for eiendomsmeglingsforetak (pdf)
- Melding om roller og egnethetsvurdering (KRT-1157)
Personlige tillatelser
For å søke om eiendomsmeglerbrev må søker dokumentere bestått eiendomsmeglerstudium samt relevant praksis.
Jurister med relevant praksis kan søke om tillatelse til å drive eiendomsmegling.
- Elektronisk søknadsskjema for personlig konsesjon på eiendomsmeglingsområdet (Altinn-skjema KRT-1019)
Finanstilsynet behandler ikke søknader som ikke sendes inn via Altinn.
Godkjente utdanningsinstitusjoner for eiendomsmegling
På utdanning.no finner du oversikt over hvilke utdanningsinstitusjoner som avholder eksamener i eiendomsmeglerstudier godkjent av Finanstilsynet. Du velger "Eiendomsmegling" for å få opp oversikten. Flere av utdanningsinstitusjonene avholder også eksamen for medhjelpere. For mer informasjon om gjennomføring av de enkelte eksamenene, ta direkte kontakt med utdanningsinstitusjonene.
Foretakstillatelse
For å drive eiendomsmeglingsvirksomhet i Norge kreves tillatelse (konsesjon) som eiendomsmeglingsforetak. Eiendomsmeglingsforetaket må tilfredsstille lovkravene som gjelder for virksomheten, jf. eiendomsmeglingsloven kapittel 2. Blant annet stilles det krav til forsvarlig egenkapital, en fagansvarlig som enten er eiendomsmegler, advokat eller jurist med tillatelse, samt Finanstilsynets godkjennelse av foretakets styre, eiere og ledelse.
Finanstilsynet foretar særskilt egnethetsvurdering av foretakets styremedlemmer, daglig leder og fagansvarlig i forbindelse med konsesjonsbehandlingen og senere endringer i eierforhold og ledelse.
- Rundskriv 3/2023 Vurdering av egnethetskrav - med skjema for egnethetsvurdering/skifte av styremedlemmer, daglig leder og fagansvarlig
- Søknad om tillatelse til å drive eiendomsmegling (Altinn-skjema KRT-1063)
Med virkning fra 1. januar 2017 vil Finanstilsynet ikke lenger behandle søknader om foretaksbevilling som ikke er innsendt via Altinn.
Etablering av filial
Tidligere krav om tillatelse til å etablere filialer for eiendomsmeglingsforetak ble fra 1. januar 2018 erstattet med krav om å sende melding til Finanstilsynet senest 14 dager før etableringen.
Det foreligger ikke noe særskilt skjema for melding om filialetablering. Meldingen skal inneholde:
- filialens adresse og informasjon om filialens navn, herunder alternativt filialnavn brukt i markedsføringen
- virksomhetsnummer/bedriftsnummer hvis filialen er registrert i Foretaksregistret. (Se informasjon om krav til registrering av virksomhet/underenhet i foretaksregisteret hos Brønnøysundregistrene).
- erklæring fra fagansvarlig på at han/hun påtar seg fagansvaret og politiattest for fagansvarlig innsendt via melding om Roller og egnethetsvurderinger (KRT-1157). Politiattesten kan ikke være eldre enn tre måneder når den mottas av Finanstilsynet.
Hvis etableringen av filial også innebærer at samme person skal være fagansvarlig for flere filialer (eller flere foretak), må det foreligge tillatelse til delt fagansvar før etableringen.
Melding om filialetablering sendes Finanstilsynet ved e-post, post eller ved Altinn-skjema KRT-1060:
Delt fagansvar
Etter eiendomsmeglingsloven § 2-9 andre ledd kan Finanstilsynet gi tillatelse til at samme person kan være fagansvarlig for mer enn ett foretak eller én filial. Ved søknad om delt fagansvar må denne sendes i god tid før planlagt iverksettelse. Det må foreligge tillatelse fra Finanstilsynet før delt fagansvar iverksettes. Det må også sendes søknad der foretaket tidligere har fått tillatelse til delt fagansvar. I søknad om tillatelse til delt fagansvar må det minst redegjøres for følgende momenter:
- antall ansatte ved det enkelte foretak/filial, samt disses kvalifikasjoner og erfaring – herunder også i tilknytning til eventuelt nyopprettet foretak eller avdeling
- fagansvarligs kvalifikasjoner og erfaring som fagansvarlig. Det må gjøres rede for om fagansvarlige skal ha andre oppgaver utover fagansvaret, for eksempel ansvar og oppgaver i tilknytning til personal eller eget salgsbudsjett
- antatt årlig formidling per foretak/filial, og om det foreligger forhold som gir grunn til å anta en vesentlig økning i omsetning
- beskrivelse av hvordan det delte fagansvaret rent praktisk er tenkt gjennomført. Beskrivelsen skal omfatte omfanget av den fagansvarliges tilstedeværelse og tilgjengelighet, geografisk avstand mellom de ulike kontorene, hvorvidt foretakene har likt IT-system og/eller system for risikostyring og internkontroll, samt bruk av rutiner for fagansvarliges oppfølging av sitt fagansvar de dager vedkommende ikke er fysisk til stede ved det enkelte kontor
- Hvorvidt de berørte foretak håndterer oppgjør selv
Foretakenes styrer må vedlegge sine konkrete, begrunnede vurderinger av fagansvarligs kvalifikasjoner og egnethet, og at ordningen med delt fagansvar vurderes som forsvarlig, jf. rundskriv 3/2023 Vurdering av egnethetskrav punkt 3.
Til søknaden skal det også vedlegges erklæring fra fagansvarlig på at han/hun påtar seg fagansvaret og politiattest for fagansvarlig innsendt via melding om Roller og egnethetsvurderinger (KRT-1157). Politiattesten kan ikke være eldre enn tre måneder når den mottas av Finanstilsynet.
Lovbestemmelser
Kravene for tillatelse til å drive eiendomsmegling for foretak:
Kravene for personlige konsesjoner på eiendomsmeglingsområdet:
Klageadgang
Søker har klageadgang etter forvaltningsloven § 28.
Tilsynsavgift
Altinn brukerservice
Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med
Finanstilsynets virksomhetsregister
Oversikt over foretak og personer som er under tilsyn av eller registrert hos Finanstilsynet.