Krav om etterutdanning for forsikringsformidlere
Publisert: 29. september 2023
Forsikringsmeglere og forsikringsagenter må oppfylle kravet om 15 timers årlig etterutdanning.
Om krav til etterutdanning
Kravet om 15 timers årlig etterutdanning i forsikringsformidlingsloven kapittel 6 og finansforetaksloven § 16-12, trådte i kraft 1. januar 2022. Finanstilsynets godkjenning av arrangører av etterutdanning er regulert i forsikringsformidlingsforskriften § 2-4 og finansforetaksforskriften § 16-9.
Etterutdanningskravet er en gjennomføring av forsikringsdistribusjonsdirektivet (IDD).
For årene 2022 og 2023 skal kravet om 15 timers årlig etterutdanning være gjennomført og dokumentert innen 31. desember 2023.
Hvem er omfattet
I forsikringsformidlingsforetak er det daglig leder og faktisk leder, forsikringsmeglere og forsikringsagenter som er omfattet av kravet om etterutdanning.
Aksessoriske forsikringsagentforetak er ikke omfattet av kravet.
I forsikringsforetak er det personer som er direkte beskjeftiget med forsikringsdistribusjon som er omfattet av kravet.
Omfang
Finanstilsynet legger til grunn følgende ved krav om etterutdanning:
- Kravet om 15 timers årlig etterutdanning løper fra 1. januar året etter ansettelse som forsikringsformidler.
- For nyansatte som kommer direkte fra en annen stilling som er omfattet av etterutdanningskravet, gjelder kravet om etterutdanning også i det året vedkommende skifter arbeidsgiver.
- Etterutdanningen skal dokumenteres innen 31. desember samme år som den gjennomføres.
-
Ved sykefravær eller permisjon som varer i minst seks sammenhengende måneder, gjelder etterutdanningskravet fra 1. januar året etter at sykefraværet/permisjonen er avsluttet.
Eksempel: en forsikringsformidler går ut i fødselspermisjon fra 5. juni 2022 og frem til 20. mars 2023. På grunn av fraværet "nullstilles" etterutdanningskravet frem til 20. mars 2023. Kravet om etterutdanning løper dermed fra 1. januar 2024 og gjennomføringen skal dokumenteres innen 31. desember 2024.
Godkjennelse som arrangør av etterutdanning
Finanstilsynet kan godkjenne etterutdanning arrangert av bransjeorganisasjon eller utdanningsinstitusjon. Utdanningsinstitusjoner må være på universitets- og høyskolenivå.
Finanstilsynet kan i særlige tilfeller godkjenne etterutdanning arrangert av forsikringsmeglingsforetak eller et forsikringsforetak, hvis foretaket kan godtgjøre at det har tilstrekkelig ressurser og kompetanse til å gjennomføre og vedlikeholde etterutdanningen over tid. Finanstilsynet legger til grunn at dette først og fremst vil kunne være aktuelt for større foretak. Ett særlig tilfelle kan være der etablerte ordninger ikke er tilpasset virksomheten i foretaket. Forsikringsforetak kan arrangere etterutdanning både for foretakets ansatte og foretakets agenter.
Søknad om godkjenning
I en søknad om godkjenning som arrangør av etterutdanning, skal det opplyses om følgende:
- Beskrivelse av hvordan etterutdanningen organiseres og gjennomføres. Dette kan for eksempel være beskrivelse av undervisningsplattform og måten etterutdanningen skal gjennomføres på. Finanstilsynet ønsker gjerne eksempler/visninger av dette.
- Redegjørelse for hvordan det skal sikres at etterutdanningen er relevant for forsikringsformidleren, og minst dekker emnene nevnt i forsikringsformidlingsforskriften § 2-3. Opplæring i de enkelte emnene kan imidlertid variere fra år til år.
- Beskrivelse av prosessen for fastsettelsen av det faglige innholdet, herunder hvordan prosessen er og hvem som er ansvarlig for fastsettelsen.
- Informasjon om hvem som skal undervise/levere kurs (eksternt og internt).
For at Finanstilsynet kan godkjenne en arrangør, må arrangører ha et konkret opplegg å ta stilling til, det vil si at etterutdanningen må være etablert. Finanstilsynet kan imidlertid gjøre en forhåndsvurdering av opplegget før det etableres.
Se også Finanstilsynets høringsnotat om forslag til ny forskrift om forsikringsformidling og forslag til endringer i finansforetaksforskriften avsnitt 3.2: