Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Finanstilsynet
Søk i nettstedet
Forside >
Tillatelser >
Inkasso

Inkasso

Tillatelser

Publisert: 10. februar 2017
Sist endret: 6. mars 2023

Informasjon om krav til tillatelse (konsesjon) og søknadsskjemaer for personer og foretak etter inkassoloven. 

Foretakstillatelser

For å drive inkassovirksomhet i Norge kreves tillatelse (konsesjon) som fremmedinkassoforetak eller oppkjøpsforetak avhengig av hvilken virksomhet som skal drives. Inkassoforetaket må tilfredsstille lovkravene som gjelder for virksomheten, jf. inkassoloven § 4. Blant annet stilles det krav til positiv egenkapital, en faktisk leder som innehar personlig inkassobevilling, samt Finanstilsynets godkjennelse av foretakets styre.

Finanstilsynet foretar særskilt egnethetsvurdering av foretakets styremedlemmer, daglig leder og faktisk leder i forbindelse med konsesjonsbehandlingen og senere endringer i eierforhold og ledelse.

Mer informasjon om vurdering av egnethetskrav og skjema for egnethetsvurdering av styremedlemmer, daglig leder og faktisk leder:

  • Rundskriv 1/2020 Vurdering av egnethetskrav
  • Søknad om bevilling til å drive fremmedinkasso/oppkjøpsinkasso (Altinn-skjema KRT-1063)

Med virkning fra 1. januar 2017 vil Finanstilsynet ikke lenger behandle søknader om foretaksbevilling som ikke er innsendt via Altinn. 

Skifte av faktisk leder

Ved innsendelse av melding om skifte av faktisk leder, jf. inkassoloven § 5 ledd siste punktum, skal faktisk(e) leder(e) bekrefte å ha lest og gjort seg kjent med faktisk leders plikter og ansvar i Finanstilsynets rundskriv 9/2012.

Det skal også gis opplysninger dersom den faktiske ledelsen på hoved- og/eller avdelingskontor skal utøves av to eller flere. I så fall må ansvarsforholdet være klart definert og avgrenset.     

Melding om Roller og egnethetsvurderinger (KRT-1157) og politiattest i henhold til inkassoloven § 5 sjette ledd, skal sendes inn ved skifte av faktisk leder. Erklæring fra fagansvarlig på at han/hun påtar seg fagansvaret skal vedlegges.  

  • Rundskriv 1/2020 Vurdering av egnethetskrav

Personlig inkassobevilling

For å søke om personlig inkassobevilling må søker dokumentere minst tre års praksis fra alle sider av inkassovirksomhet. Finanstilsynet behandler ikke søknader som ikke mottas via Altinn.

  • Elektronisk søknadsskjema for personlig inkassobevilling (Altinn-skjema KRT-1019)

Lovbestemmelser

Kravene for tillatelse til å drive inkassovirksomhet fremkommer av inkassoloven § 4. 

Klageadgang

Søker har klageadgang etter forvaltningsloven § 28.

Behandlingstid

Normal saksbehandlingstid er 3-4 uker, regnet fra det tidspunktet komplett søknad med alle relevante vedlegg er mottatt av Finanstilsynet.

Tilsynsavgift

  • Finansiering

Virksomhetsregisteret

Oversikt over foretak og personer som er under tilsyn av eller registrert hos Finanstilsynet.

  • Oppslag i virksomhetsregisteret

Altinn brukarservice

Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med 

  • Altinn brukerservice

Mer informasjon om inkasso

  • Tilsyn
  • Rapportering
  • Regelverk
Til toppen av siden expand_less

Fant du det du lette etter?

Del denne siden:

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt oss
  • Varsling til Finanstilsynet
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS
  • API for åpne data

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr.: 840 747 972 

Til toppen av siden expand_less