Hvem må ha godkjenning som statsautorisert regnskapsfører
Publisert: 14. februar 2017
Sist endret: 10. februar 2023
Alle som påtar seg oppdrag med å føre regnskap for andre enn seg selv eller sin arbeidsgiver må som hovedregel ha godkjenning fra Finanstilsynet. Dette gjelder både enkeltpersoner og selskaper. Enkeltpersoner som påtar seg slike oppdrag må drive virksomheten gjennom enkeltpersonforetak.
Ny regnskapsførerlov fra 2023
Ny regnskapsførerlov trådte i kraft 1. januar 2023. Deler av informasjonen på nettsiden gjelder tidligere regnskapsførerlov. Vi jobber med å oppdatere informasjonen.
Du fører regnskap for andre nå du utfører oppdragsgivers plikter etter bokførings- og regnskapslovgivningen. Utarbeidelse av oppgaver og opplysninger som kreves etter andre lover og forskrifter enn regnskaps- og bokføringsloven, vil i seg selv ikke utløse godkjenningsplikt.
Hvilke regnskapstjenester utløser godkjenningsplikt?
Spørsmål om godkjenningsplikt etter regnskapsførerloven oppstår ofte i tilknytning til disse tjenestene:
Lønnstjenester er godkjenningspliktig dersom tjenesten:
- er en integrert del av oppdragsgivers regnskapssystem eller
- omfatter pliktig regnskapsrapportering etter bokføringsloven eller
- oppfyller oppdragsgivers dokumentasjonsplikt etter bokføringsloven
Faktureringstjenester er godkjenningspliktig dersom tjenesten:
- er en integrert del av oppdragsgivers regnskapssystem eller
- oppdraget omfatter utarbeidelse av omsetningsoppgave eller
- oppdraget omfatter avstemming av kundetransaksjoner mot bokførte opplysninger
Faktureringstjenester er ikke godkjenningspliktig dersom tjenesten:
- bare omfatter utarbeidelse av dokumentasjon av salg av varer og tjenester (faktura) eller
- utarbeidelse av liste over transaksjoner per kunde knyttet til faktureringsoppdraget
Foretak som har konsesjon fra Finanstilsynet til å drive factoringvirksomhet eller inkassovirksomhet trenger ikke godkjenning som regnskapsførerselskap i tillegg.
Merverdiavgiftsrepresentasjoner bare autorisasjonspliktig dersom tjenesten omfatter plikter etter bokføringsloven, for eksempel utarbeidelse av omsetningsoppgave. Det å beregne størrelsen av merverdiavgiften og påføre denne på salgsdokumentet, det vil si uten å fylle ut omsetningsoppgaver eller å bokføre på vegne av oppdragsgiveren, utløser ikke autorisasjonsplikt.
Merverdiavgiftskompensasjon kan kreves av en del virksomheter, for eksempel kommuner, barnehager, ideelle virksomheter m. fl. Dersom tjenesten utelukkende er å utarbeide en oppgave for slik avgiftskompensasjon, utløses det ikke autorisasjonsplikt.
Godkjenningsplikt for regnskapsføringstjenester som tilbys fra utlandet
Dersom en tjeneste som leveres er godkjenningsplikt etter regnskapsførerloven, gjelder det også hvis tjenesten tilbys fra utlandet. At mottaker av tjenesten er underlagt norsk regnskaps- og bokføringslov er en forutsetning for at tjenesten skal anses som godkjenningspliktig.
Rett til å drive regnskapsføring oppnås ved å etablere et selskap i Norge som må være godkjent som regnskapsselskap. Finanstilsynet kan også tildele godkjenning som regnskapsselskap til filial i Norge (NUF) av et selskap som har fast kontorsted i EØS-området.
Finanstilsynet kan ikke tildele godkjenning til selskap som ønsker å tilby godkjenningspliktig regnskapsføring som en grensekryssende tjeneste, uten etablering av filial. Slik virksomhet er ulovlig.
Unntak fra godkjenningsplikten
Selv om en tjeneste i utgangspunktet er godkjenningspliktig, er det unntak for selskaper som bare leverer regnskapstjenester til andre selskaper i samme konsern eller konsernlignende strukturer.
Det er også unntak fra godkjenningsplikten hvis regnskapsføringstjenestene er en naturlig del av et samarbeid.
Unntak fra godkjenningsplikten krever ikke vedtak fra Finanstilsynet. Foretaket som påtar seg regnskapsføringen må selv gjøre en vurdering og sørge for at begrunnelsen er dokumentert.
Konsern
Ifølge aksjeloven er det et konsernforhold når et aksjeselskap har bestemmende innflytelse over et annet selskap. Et aksjeselskap skal alltid anses for å ha bestemmende innflytelse over et annet selskap dersom det eier så mange aksjer eller andeler i et annet selskap at de representerer flertallet av stemmene i det andre selskapet. Det gjelder også hvis aksjeselskapet har rett til å velge eller avsette et flertall av medlemmene i det andre selskapets styre. I konsernforhold kan ett av konsernselskapene utføre regnskapsføring for de øvrige.
Konsernlignende forhold
Konsernlignende forhold er grupperinger som på grunn av eierforhold eller innflytelse ligner på et konsern uten å oppfylle vilkårene for å defineres som konsern.
Slike konsernlignende forhold kan være:
- Et enkeltpersonforetak som har bestemmende innflytelse over ett eller flere selskaper.
- Krysseie eller eierforhold mellom flere foretak som gjør det naturlig å anse gruppen av selskaper som et konsern, selv om ikke eierpostene utgjør over 50 prosent.
- Et foretak som eier flertallet av aksjene i et annet selskap uten at de representerer flertallet av stemmene.
Samarbeid
Et etablert kundeforhold anses ikke som et samarbeid som faller inn under unntaket.
I vurderingen av regnskapsføringen er en naturlig del av et samarbeid skal det legges vekt på samarbeidets varighet, karakter og omfang.
Det skal legges vekt på disse momentene:
- Samarbeidet mellom partene må ha et annet formål enn regnskapsføringen
- Det må være ment som et varig forhold
- Om samarbeidet fremstår utad som et fellesskap med felles formål
- Samarbeidet er nedfelt i foretakets vedtekter
- Det ene foretaket har representanter i det andre foretakets organer.
- Regnskapsføringen skal være en naturlig og integrert del samarbeidet
- Regnskapsføringen kan bare utgjøre en mindre del av samarbeidet
- Om det ytes et særskilt vederlag for regnskapsføringen
- Eierforhold, herunder om det er andre enn de samarbeidende selskapene som har vesentlige eierandeler