Godkjenning som regnskapsselskap
Publisert: 15. februar 2017
Sist endret: 1. november 2023
Informasjon om hvilke krav som må oppfylles ved søknad om godkjenning som regnskapsselskap.
For å få godkjenning må selskapet oppfylle krav til:
- formål
- likviditet
- vurdering av skikketheten til eiere, styremedlemmer og de som står for den daglige ledelsen
Formål
Selskapet skal ha som formål å føre regnskap for andre. Formålet må være meldt til Foretaksregisteret.
Likviditet
Regnskapsselskapet må være i stand til å betale sine forpliktelser etter hvert som de forfaller. Begrunnelsen for dette er at selskapet ikke skal påta seg regnskapsoppdrag eller la være å si fra seg oppdrag av hensyn til selskapets økonomi.
Skikkethetsvurdering
Selskapet må vurdere om eierne, styremedlemmer og de som står for den daglige ledelsen oppfyller vilkårene om å være skikket. Hva som skal tillegges vekt i vurderingen fremgår av regnskapsførerloven § 3-3. Det vises også til Finanstilsynets rundskriv 3/2023 om vurdering av egnethetskrav.
Utført skikkethetsvurdering må være dokumentert, og tilgjengelig for kontroll i ettertid.
Kravet til skikkethet gjelder fysiske personer som direkte eller indirekte eier, eller på annen måte representerer, selskapet. Hvis det er selskap(er) som er eier(e), må det beregnes om person(er) med eierskap/stemmerett i eierselskapet utgjør minst 10 % i selskapet som nå søker om godkjenning. Tilsvarende hvis eierkjeden er lengre.
Både styremedlemmer og varemedlemmer omfattes av skikkethetskravet.
Søknadsskjema
Søknad om godkjenning som regnskapsselskap må sendes inn i Altinn.
- Søknad om godkjenning som regnskapsselskap (KRT-1061)