Hvordan slettes en godkjenning som regnskapsselskap
Publisert: 15. februar 2017
Sist endret: 3. november 2023
Sletting av godkjenning skjer ikke uten at selskapet mottar skriftlig bekreftelse fra Finanstilsynet om at godkjenningen er opphørt. Unntak gjelder hvis selskapet er slettet fra Foretaksregisteret, da opphører godkjenningen som regnskapsselskap automatisk.
Frivillig sletting av godkjenning
Hvis selskapet ikke lenger driver godkjenningspliktig regnskapsføringsvirksomhet, bør det sende slettemelding. I motsatt fall vil selskapet fortsatt ha revisjonsplikt og rapporteringsplikt til Finanstilsynet.
Dette skjemaet i Altinn skal brukes ved frivillig sletting av regnskapsselskapets godkjenning:
Tilbakekall og suspensjon av godkjenning
Finanstilsynet kan tilbakekalle selskapets godkjenning i tilfeller hvis
- selskapet ikke lenger oppfyller konsesjonsvilkårene om formål og likviditet
- selskapets styremedlemmer, eiere og de som står for den daglige ledelsen ikke oppfyller lovens skikkethetskrav, jf. regnskapsførerloven § 3-3
- selskapet må anses uskikket på grunn av grovt lovbrudd i virksomhetsutførelsen
Konsekvensen av et vedtak om tilbakekall er at selskapet ikke har adgang til å påta seg regnskapsoppdrag og at alle eksisterende regnskapsoppdrag må avsluttes.
Finanstilsynet kan suspendere godkjenningen hvis regnskapsselskapet er siktet for et forhold som kan medføre tilbakekall, inntil straffesaken er avsluttet.
Altinn brukerservice
Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med