Revisor
Tillatelser
Publisert: 16. februar 2017
Sist endret: 6. september 2024
Informasjon om søknad om godkjenning som statsautorisert revisor, hvem som må ha godkjenning, hvilke krav som gjelder og opphør/deponering av godkjenning.
Hvordan få godkjenning som statsautorisert revisor
- Vilkår og dokumentasjonskrav for godkjenning som statsautorisert revisor
- Vilkår og dokumentasjon for tildeling av revisorregisternummer til statsautorisert revisor på overgangsordning
- Søknad om godkjenning som statsautorisert revisor etter deponeringsordningen
- Vilkår og dokumentasjonskrav for søkere som fra før har revisorkvalifikasjoner fra andre land
- Vilkår for å utøve revisjonsvirksomhet i eget enkeltpersonforetak
Søknadsskjema
Søknaden skal leveres i Altinn. Vilkårene skal være oppfylt på søknadstidspunktet, og nødvendig dokumentasjon skal være vedlagt søknaden. Les om dokumentasjonskravet her:
- Personlig godkjenning
- Søknadsskjema for personlig konsesjon (godkjenning) (KRT-1019)
- Skjema for bekreftelse av praktisk opplæring fra godkjent revisjonsforetak (docx)
Hvem må ha godkjenning som statsautorisert revisor
Revisorer som skal være oppdragsansvarlig i godkjent revisjonsselskap, eller drive revisjonsvirksomhet i sitt eget enkeltpersonforetak, må være statsautorisert revisor og være tildelt revisorregisternummer av Finanstilsynet. Det samme gjelder revisorer som skal avgi revisorbekreftelser.
Tittelen "statsautorisert revisor" kan bare benyttes av godkjente revisorer. Også revisorer som er omfattet av overgangsregelen i revisorloven § 16-2 annet ledd, kan benytte tittelen. Sistnevnte revisorer har ikke revisorregisternummer og kan ikke være ansvarlig for oppdrag om lovfestet revisjon eller avgi revisorbekreftelser.
Både statsautoriserte revisorer med og uten revisorregisternummer er oppført i Revisorregisteret. Det fremgår av registeret hvem som har revisorregisternummer. Opplysningene i Revisorregisteret inngår i Finanstilsynets virksomhetsregister.
Kommunal- og fylkeskommunal revisjon utøver ikke lovfestet revisjon etter revisorloven, og revisorloven stiller ikke krav til godkjenning som statsautorisert revisor eller revisorregisternummer for å utøve offentlig revisjon.
Godkjenning og revisorregisternummer tildeles etter søknad. Altinn-skjema KRT-1019 skal brukes. Vilkårene følger av revisorloven kapittel 3, jf. revisorforskriften kapittel 1. For statsautoriserte revisorer uten revisorregisternummer gjelder revisorloven § 16-2 annet ledd.
Hvordan få revisorregisternummer når du er statsautorisert revisor uten revisorregisternummer
- Mer informasjon om tildeling av revisorregisternummer
- Søknadsskjema for personlig konsesjon (godkjenning) (KRT-1019)
Revisjonsvirksomhet i enkeltpersonforetak
Statsautorisert revisor som skal drive lovfestet revisjon eller avgi revisorbekreftelser gjennom sitt enkeltpersonforetak, må melde ifra om denne virksomheten til Finanstilsynet.
Virksomheten kan ikke starte opp før enkeltpersonforetaket er registrert i Foretaksregisteret og opplysninger om virksomheten er registrert i Revisorregisteret. Benytt Altinn-skjema KRT-1060 eller post@finanstilsynet.no. Organisasjonsnummeret må fremgå.
Foretaket blir underlagt regnskapsplikt og revisjonsplikt.
Hvilke krav gjelder etter at du har fått godkjenning som statsautorisert revisor
Som godkjent revisor er du under tilsyn, og du er pliktig til å svare på enhver henvendelse fra Finanstilsynet. For å opprettholde godkjenningen må kravene til skikkethet og etterutdanning være oppfylt til enhver tid.
Hvordan deponere en godkjenning som statsautorisert revisor eller melde opphør av revisjonsvirksomhet i enkeltpersonforetak
Hvis du ikke lenger har behov for revisorgodkjenning, kan du benytte deg av deponeringsordningen. Hvis du ikke lenger driver revisjonsvirksomhet i ditt enkeltpersonforetak, må du gi melding til Finanstilsynet for å unngå tilsynsavgift.
Spørsmål
Vennligst les informasjonen om vilkårene, før søknad sendes. Hvis du har spørsmål til informasjonen, kan du ringe 22 93 99 92. Alle vilkårene må være oppfylt og dokumentert på søknadstidspunktet.
Søknadsbehandling
Finanstilsynet har som mål å behandle en søknad om godkjenning innen 30 dager.
Det kan ta lengre tid hvis søknaden er kompleks eller mangler dokumentasjon. Vi tar kontakt hvis vi trenger flere opplysninger i søknadsbehandlingen. Behandlingstiden kan også bli lengre hvis vi har mange saker til behandling.