Søknad om godkjenning som statsautorisert revisor etter deponeringsordningen
Publisert: 5. desember 2023
Sist endret: 16. september 2024
Deponeringsordningen i revisorloven innebærer at revisorer som tidligere har tilbakelevert godkjenningen frivillig, kan søke om ny godkjenning når krav til etterutdanning og skikkethet er oppfylt.
Hvilke krav må være oppfylt og hvordan søke
Hvis du tidligere har deponert godkjenningen som statsautorisert revisor, må du søke om godkjenning på nytt for å få rett til ha ansvar for oppdrag om lovfestet revisjon og revisorbekreftelser. Finanstilsynet prøver om vilkårene er oppfylt etter at søknad med fullstendig dokumentasjon er mottatt. Du skal benytte Altinn-skjemaet KRT-1019. I skjemaet må følgende dokumenteres:
- 120 etterutdanningstimer (kronologisk oppstilling og deltakerbekreftelser).
- Skikkethet (egenerklæring, økonomiske forhold og politiattest).
Etterutdanning
Du må ved søknaden dokumentere minst 120 etterutdanningstimer for siste treårsperiode. Treårsperioden er enten de tre foregående kalenderårene eller inneværende år og de to foregående kalenderårene. Du må sende inn en samlet oppstilling som viser hvordan kravet til etterutdanning er oppfylt. Alle timene må være gjennomført på søknadstidspunktet. Du kan ikke medregne timer fra mer enn tre år til sammen.
Skikkethet
Ved utfylling av søknadsskjemaet må du gi egenerklæring om forhold av betydning for din skikkethet. Finanstilsynet kan også legge vekt på andre kjente forhold ved behandlingen av søknaden.
Se informasjon om vurdering av egnethetskrav i Finanstilsynets rundskriv 3/2023:
Du må sende inn politiattest som ikke er eldre enn tre måneder på tidspunktet du søker om godkjenning som statsautorisert revisor.
Se informasjon på nettstedet til Politiet:
Du må sende inn utskrift av den dokumentasjonen som er sist oppdatert: skatteoppgjør eller skattemelding.
Se informasjon på nettstedet til Skatteetaten:
Søknadsskjema
Søknadsbehandling
Du mottar e-post med bekreftelse på at søknaden er mottatt. I e-posten går det frem tildelt saksnummer hos Finanstilsynet. Finanstilsynet forutsetter at søknaden er vedlagt riktig dokumentasjon. Vi vil ta kontakt hvis vi trenger mer dokumentasjon for å avgjøre om vilkårene er oppfylt. Når søknaden er ferdig behandlet, får du tilsendt et vedtaksbrev. Brevet sendes til digital postkasse hvis har opprettet slik. Hvis ikke du har digital postkasse, blir brevet sendt til den adressen som er registrert i Folkeregisteret.
Finanstilsynet har som mål å behandle søknader innen fire uker. Behandlingen tar lengre tid hvis søknaden ikke er komplett, hvis vurderingen er kompleks eller hvis pågangen av søknader og telefonhenvendelser er stor.
Spørsmål
Vennligst les informasjonen om vilkårene, før søknad sendes. Hvis du har spørsmål til informasjonen, kan du ringe 22 93 99 92. Alle vilkårene må være oppfylt og dokumentert på søknadstidspunktet.