Virtuelle valutatjenester
Registrert
Publisert: 31. januar 2019
Sist endret: 27. november 2023
Tilbydere av vekslingstjenester og oppbevaringstjenester for virtuell valuta omfattes av hvitvaskingslovens krav, jf. hvitvaskingsforskriften § 1-3. Slike tjenester kan bare drives etter å ha blitt registrert hos Finanstilsynet.
Virtuell valuta er definert som:
"(…) et digitalt uttrykk for verdi, som ikke er utstedt av en sentralbank eller offentlig myndighet, som ikke nødvendigvis er knyttet til en offisiell valuta, og som ikke har rettslig status som valuta eller penger, men som aksepteres som betalingsmiddel, og som kan overføres, lagres eller handles elektronisk."
Hvem må søke om å bli registrert hos Finanstilsynet?
Som det fremgår av hvitvaskingsforskriften § 1-3 første ledd, omfatter pliktene etter hvitvaskingsloven tilbydere av vekslings- og oppbevaringstjenester for virtuell valuta dersom de er
- foretaksregistrert i Norge, eller
- opererer fra Norge, eller
- retter seg mot det norske markedet.
Disse omtales som rapporteringspliktige.
Registreringsplikten omfatter blant annet tjenester som
- tilbyr kunder å handle eller veksle en type virtuell valuta til en offisiell valuta, for eksempel norske kroner, eller omvendt
- tilbyr kunder å veksle mellom ulike typer virtuelle valutaer, for eksempel mellom Bitcoin og Ethereum
- tilrettelegger for handel og vekslinger ved å koble kjøpere og selgere, for eksempel gjennom en plattform
- oppbevarer private kryptografiske nøkler på vegne av andre, for å overføre, lagre eller handle virtuell valuta
Alle vekslinger mellom ulike virtuelle valutaer, samt mellom virtuell valuta og offisielle valutaer fra alle land er omfattet. Dette gjelder uavhengig av betalingsform, altså om det kjøpes/selges virtuell valuta med kredittkort, kontanter, e-penger etc.
Oppbevaringsløsninger som ikke lagrer private kryptografiske nøkler (ofte omtalt som "non-custodial wallets"), er ikke omfattet av regelverket.
Tjenestetilbyderne er omfattet av regelverket i kraft av tjenestene de tilbyr, uavhengig av hvordan tjenesten organiseres. Registreringsplikten omfatter derfor også tjenestetilbydere som for øyeblikket driver uten å være registrert i foretaksregisteret, driver virksomhet over privatkonto, driver gjennom plattformer slik som LocalBitcoins.com, eller som retter seg mot det norske markedet. Det er aktiviteten i seg selv som er grunnlaget for registreringsplikten.
Dersom du er i tvil om din tjeneste/virksomhet er å regne som rapporteringspliktig etter hvitvaskingsregelverket, kan du ta kontakt med Finanstilsynet.
Hvordan søke om å bli registrert?
Anmodning om registrering sendes til Finanstilsynet fortrinnsvis via Altinn eller alternativt på e-post:
- Innsending via Altinn-skjema KRT-1210
- E-post til Finanstilsynet: post@finanstilsynet.no
- Informasjon om kryptering av e-post til Finanstilsynet
Informasjon som Finanstilsynet skal ha i forbindelse med registrering, fremgår av hvitvaskingsforskriften § 1-3 femte ledd:
- navn på søker
- organisasjonsform og organisasjonsnummer
- forretningsadresse
- tjeneste som tilbys
- navn, bostedsadresse og fødsels eller d-nummer til
1. daglig leder eller personer i tilsvarende stilling,
2. styremedlemmer eller personer i tilsvarende stilling, og
3. eventuelle andre kontaktpersoner - dokumentasjon etter fjerde ledd annet punktum
- foretakets risikovurderinger og rutiner, jf. hvitvaskingsloven §§ 7 og 8.
Finanstilsynet fremhever at:
Tjenestetilbyderne må være registrert i foretaksregisteret, og det legges til grunn at driften av tjenestene skal skje over egen bedriftskonto. Som del av registreringen, skal foretaket legge ved dokumentasjon på
- typen tjeneste som tilbys, med detaljert beskrivelse av vekslingstjenesten/vekslingsplattformen og/eller oppbevaringstjenesten. Dokumentasjonen må inneholde konkrete beskrivelser av funksjonaliteten til tjenesten. Eksempelvis må det redegjøres for hvordan handler skal utføres, hvilke typer valutaer (offisielle og virtuelle) som kan veksles og/eller oppbevares, hvordan transaksjoner skal gjennomføres, kort om hvilke systemer som benyttes mv.
- foretakets risikovurderinger og hvitvaskingsrutiner, jf. hvitvaskingsloven § § 7 og 8. Risikovurderingen må identifisere og vurdere risikoen for hvitvasking og terrorfinansiering tilknyttet egen virksomhet. Rutinene må blant annet være tilpasset virksomhetens art og omfang, og bygge på virksomhetens risikovurdering.
- utfylt egnethetsskjema og politiattest som ikke er eldre enn 3 måneder for daglig leder, styremedlemmer, reelle rettighetshavere, og andre personer i den faktiske ledelsen i foretaket, jf. hvitvaskingsforskriften § 1-3 fjerde ledd annet punktum. Egnethetsvurderingsskjema "Roller og egnethetsvurderinger (KRT-1157)" tilknyttet Finanstilsynets rundskriv 3/2023 skal benyttes.
Mer informasjon:
- Hvitvaskingsloven
- Hvitvaskingsforskriften
- Rundskriv 4/2022: Veileder til hvitvaskingsloven
- Rundskriv 3/2023: Vurdering av egnethetskrav
- Finansielle sanksjoner: Veiledning om frysbestemmelsene
Finanstilsynet kan avslå søknader som ikke oppfyller kravene i hvitvaskingsloven med forskrift. Dersom informasjonen som følger registreringsanmodningen er ufullstendig, vil Finanstilsynet ikke registrere foretaket. Det er ikke tillatt å starte vekslings- eller oppbevaringstjenester for virtuell valuta før Finanstilsynet har fattet positivt vedtak om registrering. Dersom vilkårene for registrering ikke lenger er oppfylt, kan Finanstilsynet tilbakekalle registreringen.
Hvilke krav gjelder for tilbydere av virtuelle valutatjenester?
Tilbydere av virtuelle valutatjenester er rapporteringspliktige etter hvitvaskingsregelverket og må etterleve en rekke krav for å forebygge og avdekke forsøk på hvitvasking av utbytte fra straffbare handlinger, og finansiering av terror. Finanstilsynets temaside for hvitvasking gir omtaler og lenker til regelverk og veiledning.
Utviklingen på området skjer raskt, både i teknologi- og regelverksutvikling. Det må derfor påregnes endringer over tid i hvilket regelverk tjenestetilbydere må forholde seg til, og at flere tjenestetilbud underlegges regelverket.
Gebyr for søknadsbehandling og tilsynsavgift
Fra 1. januar 2024 innføres det et gebyr pålydende NOK 15 000 for å søke om registrering som tilbyder av virtuelle valutatjenester. Foretaket må derfor sammen med søknaden også vedlegge kvittering på innbetalt gebyr. Betalingen merkes med "Virtuell valuta":
Videre er foretakene under tilsyn pålagt en årlig tilsynsavgift. Mer informasjon om tilsynsavgiften finnes her:
Finanstilsynets virksomhetsregister
Oversikt over foretak og personer som er under tilsyn av eller registrert hos Finanstilsynet.
Klagemulighet
Søkere har mulighet til å klage på vedtak etter forvaltningsloven §28.