Finanstilsynets merknader etter stedlig revisortilsyn
Brev
Publisert: 15. desember 2010
Sist endret: 27. september 2016
Postboks 150 Oppsal
0619 OSLO
SAKSBEHANDLER: Espen Jacobsen
DIR.TLF: 22 93 98 25
VÅR REFERANSE: 10/10256
ARKIVKODE: AK 624.1
DATO: 13.12.2010
1. Innledning
Skaarbrevik, Renø & Isaksen AS var valgt revisor for Senterpartiet for regnskapsåret 2009. På bakgrunn av den senere tids mediaomtale gjennomførte Finanstilsynet et stedlig tilsyn med revisjonsselskapet 2. november 2010. Det vises til Finanstilsynets foreløpige merknader i brev datert 16. november 2010 og revisjonsselskapets tilsvar i brev datert 6. desember 2010. Tilsynet ble begrenset til kontroll av revisjonsselskapets revisjon av Senterpartiet, samt revisjonsselskapets oppfyllelse av revisorloven for øvrig.
Revisjonsselskapet har i brev datert 18. oktober 2010 til Senterpartiet varslet fratreden etter revisorloven § 7-1 annet ledd fra og med regnskapsåret 2010.
2. Revisjonen av Senterpartiet
I det følgende beskrives de funn Finanstilsynet har gjort ved gjennomgangen av revisjonen for Senterpartiets årsregnskap for 2009.
2.1 Gjennomgang av årsregnskapet
Finanstilsynet har merket seg at Senterpartiet har innsendt en annen versjon av årsregnskapet og årsberetningen til Regnskapsregisteret enn det som revisor har revidert. Et av avvikene er knyttet til lønnsrefusjoner. I det reviderte regnskapet er disse presentert netto mens de er bruttotall som er benyttet i det innsendte årsregnskapet.
Finanstilsynet har avdekket følgende mangler ved det reviderte årsregnskapet som revisor burde ha reagert på:
-
Årsregnskapet er ikke satt opp i henhold til regnskapsloven §§ 6-1 og 6-2. For eksempel fremkommer ikke linjer for driftsresultat, ordinært resultat før skattekostnad, ordinært resultat og årsresultat. I balansen er det ikke benyttet overskrifter som fremgår av bestemmelsen. Dette vanskeliggjør tilgjengeligheten av regnskapsinformasjonen for brukerne av regnskapet.
-
Det er i notene til regnskapet ikke gitt opplysninger om prinsipper for inntektsføringen. Det vises i denne sammenheng til regnskapsloven § 7-35, jf. God regnskapsskikk for små foretak punkt 8.2.
-
I årsregnskapet er budsjettall for 2009 tatt med i egen kolonne. Dette skaper usikkerhet om revisor også har revidert budsjettet når han uttaler i revisjonsberetningen at ”vi har revidert årsregnskapet”.
-
I den lovpålagte rapporteringen til Statistisk Sentralbyrå (SSB) i henhold til partiloven § 18, er det oppgitt kr. 3 312 429,- mer i totale inntekter enn hva som fremkommer som inntekter i det årsregnskapet som revisor har revidert. Ut fra kontospesifikasjonen ser det ut som om ikke alle inntekter er kommet med i årsregnskapet. Men årsresultatet er det samme i begge versjoner av årsregnskapet.
-
Revisors kopi av årsberetningen som ble fremlagt under tilsynet inneholdt ikke signaturer fra samtlige styremedlemmer, jf. regnskapsloven § 3-5. Dette skaper tvil om revisor har kontrollert endelig versjon av årsberetningen og om noen styremedlemmer hadde innsigelser til den forelagte årsberetningen.
Finanstilsynet vurderer det som en alvorlig mangel at revisor ikke har dokumentasjon for hvilke handlinger han har utført for kontroll av om årsregnskapet og årsberetningen inneholder alle lovbestemte krav. I revisjonsberetningen skal revisor uttale seg om årsregnskapet er utarbeidet og fastsatt i samsvar med lov og forskrifter, jf. revisorloven § 5-6 fjerde ledd.
2.2 Planleggingen av revisjonen
Finanstilsynet har avdekket svakheter i planleggingen av revisjonen. Det vises til tilsynsrapporten punkt 6.1.2 romertall I – IV. Oppsummert gjelder dette svakheter i oppdragsvurderingen, kartlegging og forståelse av virksomheten og manglende planleggingsanalyse. Når det gjelder oppdragsvurderingen opplyser revisjonsselskapet at det ble avholdt planleggingsmøte med partiet den 11. september 2009. I praksis var det da konkludert med at revisjonsselskapet skulle fortsette oppdraget. Finanstilsynet bemerker at selve dokumentasjonen for de utførte handlinger vedrørende kapasitet, kompetanse, klientens integritet og vurdering av uavhengighet først er dokumentert 8. januar 2010. Det er disse vurderingene som skal danne grunnlag for om revisjonsselskapet faktisk kan fortsette oppdraget. I dette tilfelle har revisjonsselskapet kommunisert at de vil fortsette oppdraget før oppdragsvurderingen er utført.
Senterpartiet er underlagt partiloven. Dette har revisor angitt i sin beskrivelse av foretaket. Revisor har imidlertid ikke angitt hva dette betyr for risikoen og angrepsvinkelen på revisjonen. Etter Finanstilsynets syn skulle risikovurderingen i større grad vært knyttet mot det faktum at partiet er underlagt spesiallovgivning, jf. revisorloven § 5-6 fjerde ledd der det fremgår at revisor i revisjonsberetningen skal uttale seg om årsregnskapet er utarbeidet og fastsatt i samsvar med lov og forskrifter. Det vises videre til revisorloven § 5-2 annet ledd, jf. RS 250 punkt 15 der det følger at revisor, for å kunne planlegge revisjonen, må skaffe seg en generell kjennskap til de rettslige og reguleringsmessige rammebetingelsene som gjelder for foretaket og til hvordan foretaket overholder rammebetingelsene.
Det følger av revisorlovens § 5-2 annet ledd jf. RS 240 punkt 60 at risikoen for misligheter ved inntektsføringen normalt må anses som en særskilt risiko. Når partiloven inneholder bestemmelser som fastslår at det er ulovlig å motta bidrag fra rettssubjekter under statens eller annen offentlig myndighets kontroll, jf. partiloven § 17, er det Finanstilsynets oppfatning at revisor skulle ha behandlet risikoen for feil i inntektsføringen som en særskilt risiko. Når revisor ikke har omhandlet denne risikoen i sin revisjonsplan og ikke planlagt revisjonshandlinger for å dekke risikoen er det en svakhet ved revisjonen.
2.3 Revisjonsbevis
Revisor har valgt å revidere inntektene ved å kontrollere hver enkelt inntektskonto i regnskapet. I revisjonsdokumentasjonen foreligger det beskrivelser av hvordan inntektene genereres, samt en beskrivelse av hvilke kontrollhandlinger som revisor har utført. Det foreligger imidlertid lite dokumentasjon som er egnet til å underbygge de ulike saldoene. Revisor har i liten grad dokumentert de identifiserende egenskaper i de poster som han har kontrollert. Dette gjør det vanskelig å etterprøve tilstrekkeligheten av de revisjonshandlingene som revisor har utført. Det vises til revisorloven § 5-2 annet ledd og § 5-3, jf. RS 230 punkt 12 og RS 500.
I det følgende har Finanstilsynet ytterligere kommentarer til revisjonen av inntektene:
2.3.1 Avvik mellom saldobalanse og regnskapsposter
Finanstilsynet konstaterer at det grunnlaget som revisor har revidert enkelte av inntektskontoene på ikke samsvarer med endelig regnskap. Dette gjelder konto for ”salg av valgmateriell” og ”personlig kontingent”. Revisor har ikke dokumentert hvordan disse kontoene er innarbeidet i årsregnskapet. Revisor må ha dokumentasjon for at det er konsistens mellom årsregnskapet og de enkelte kontoer i regnskapet for å sikre at det er de endelige regnskapstallene han reviderer, jf. RS 230 punkt 9.
2.3.2 Andre inntekter, herunder prosjektstøtte fra Eidsiva Kraft, Troms Kraft og Glommen Skogeierforening
Saldoen for andre inntekter består blant annet av bidrag fra Fagforbundet, Landsorganisasjonen og Sjømannsforbundet. Disse bidragene har revisor kontrollert mot avtaler/tilsagnsbrev. Revisor har dokumentert at disse postene er kontrollert mot ekstern dokumentasjon. Finanstilsynet har ikke bemerkninger til revisjonen av denne delen av saldoen.
I tillegg til ovennevnte bidrag, inneholder posten ”andre inntekter” innbetalinger fra Eidsiva Kraft på kr. 500 000,-, fra Troms Kraft på kr. 200 000,- og fra Glommen Skogeierforening på kr. 150 000,-. Det er lagt frem dokumentasjon som viser at revisor har sett på og vurdert de angjeldende fakturaene. Revisor har rettet en muntlig forespørsel til partiet og på det grunnlaget konkludert med at fakturaene var prosjektstøtte som ikke rammes av partiloven.
Basert på de indikasjoner som forelå reiser Finanstilsynet spørsmål ved denne konklusjonen. Det vises til følgende forhold:
-
Fakturaene fra Senterpartiet til Eidsiva Energi AS, Glommen Skog BA og Troms Kraft AS måtte for revisor fremstå som uvanlige. Etter det Finanstilsynet er kjent med forekommer det ikke andre tilsvarende fakturaer fra partiet. På forespørsel under tilsynet opplyste også tidligere oppdragsansvarlig revisor at partiet heller ikke tidligere år hadde fakturert eksterne selskaper for å motta ”prosjektstøtte”.
-
Fakturaene var sendt til offentligkontrollerte virksomheter. Dette kan indikere brudd på partiloven § 17.
-
Fakturaene var uten merverdiavgift.
-
Det var ikke inngått skriftlig avtale eller stilt krav om at det skulle rapporteres for bruken av midlene i samsvar med prosjektet.
Finanstilsynet mener at det i dette tilfelle foreligger en rekke momenter som gjør at revisor skulle foretatt ytterligere kontrollhandlinger vedrørende inntektene fra nevnte selskaper. Revisor har kun rettet en muntlig forespørsel til partiet om det forelå skriftlige avtaler eller om det var ført prosjektregnskap. I en situasjon der det foreligger uklarheter og indikasjoner på uvanlige forhold vil en uttalelse fra ledelsen ikke utgjøre tilstrekkelig revisjonsbevis, jf. RS 580 punkt 7.
Til det forhold at det ikke var fakturert med merverdiavgift anfører revisor at det ble ansett å være ”prosjektstøtte” som ikke var avgiftspliktig. Merverdiavgiftsloven krever at alle fakturerte tjenester er avgiftspliktige. Dersom det ikke skal faktureres med avgift kreves det en klar unntakshjemmel. Revisors dokumentasjon viser ingen revisjonshandlinger rettet mot dette.
Det følger av revisorloven § 5-2 annet ledd at revisjonen skal gjennomføres i samsvar med god revisjonsskikk. Dette innebærer blant annet at revisor må opprettholde en profesjonelt skeptisk holdning gjennom hele revisjonen. Basert på de dokumenterte revisjonshandlingene rettet mot disse fakturaene er det Finanstilsynets oppfatning at revisjonen av inntektene ikke er i samsvar med revisorloven.
2.4 Særattestasjonsoppdrag knyttet til inntekter
I henhold til partiloven § 18 skal alle politiske partier årlig avgi en innberetning til SSB om sine inntekter. I henhold til partiloven § 21 skal innberetningen være godkjent av revisor. Revisor har i dette tilfellet attestert innberetningen 30. juni 2010.
Revisor har utarbeidet et eget revisjonsprogram for å kunne innhente bevis for sin konklusjon. Der har han angitt at han skal påse at skjema er korrekt utfylt, og at de tall som er oppgitt stemmer med partiets regnskap. Revisor har i programmet angitt at han skal foreta gjennomgang av alle tall oppgitt i skjemaet og kontrollere dette mot regnskapet. Dette skulle gjøres som en detaljtest ved å velge ut post for post i skjemaet og kontrollere disse mot regnskapsførte tall.
Senterpartiet har satt opp et regneark som viser hvordan de ulike postene i skjemaet er knyttet opp mot kontoer i regnskapet. Revisor har gjort en del påtegninger på skjemaet og konkludert med at samtlige summer stemmer med hovedbok og at sum tall fylt ut i feltene i SSB skjemaet stemmer med sum i henhold til dette regnearket. På dette grunnlag har revisor konkludert med at han kan signere skjemaet til SSB.
Revisor har ikke kontrollert at det som oppgis som totale inntekter i skjemaet til SSB stemmer med det reviderte årsregnskapet ved at han kun har kontrollert dette mot kontospesifikasjonen. Finanstilsynet mener at revisor burde ha avdekket at det var avvik mellom totale inntekter i det reviderte årsregnskapet og skjemaet til SSB, jf punkt 2.1 over. Dette var etter Finanstilsynets oppfatning et forhold som burde fått revisor til å stille spørsmål ved det tidligere avgitte årsregnskapet og den foreliggende oppstillingen til SSB, og om noen av disse inneholdt vesentlige feil.
Revisors signering av innberetning av inntekter er en avtalt kontrollhandling i henhold til revisorloven § 5-2 annet ledd, jf. standarder for beslektede tjenester, SBT 4400 – Avtalte kontrollhandlinger. Denne standarden gir normer og veiledning for revisors oppgaver når han påtar seg å utføre avtalte kontrollhandlinger. I henhold til punkt 17 i standarden skal revisor avgi en rapport etter gjennomføring av avtalte kontrollhandlinger. Revisor har ikke avgitt noen rapport etter de avtale kontrollhandlingene utover signeringen i skjemaet til SSB.
Bidrag fra offentlige virksomheter
I skjemaet til SSB punkt 40 har Senterpartiet oppgitt at de totalt har mottatt kr. 710 000,- i pengegaver fra bedrifter/firmaer i 2009. Disse er spesifisert i eget vedlegg til skjemaet. Her er midler mottatt fra Eidsiva Energi AS, Glommen Skog BA og Troms Kraft AS ført opp under overskriften ”bidrag”.
Under den ordinære revisjonen vurderte revisor disse bidragene som prosjektstøtte som var fakturert fra Senterpartiet til de ulike selskapene. I oppstillingen til SSB er disse beløpene klassifisert som bidrag. Finanstilsynet stiller spørsmål ved om ikke revisor da burde ha reagert på at det var bidrag som var gitt fra offentligkontrollert virksomhet som er ulovlig i henhold til partiloven § 17. Revisor skulle således tatt forholdet opp i nummerert brev til partiet, og samtidig behandlet det som et forhold som er avdekket etter at årsregnskapet er offentliggjort, jf. revisorloven § 5-2 annet ledd, jf. RS 560 punkt 14.
Revisjonsselskapet opplyser i tilsvaret at de er enige i at revisor burde ha reagert på at beløpene fra Eidsiva Energi AS, Troms Kraft AS og Glommen Skog BA var ført opp i skjemaet til SSB under punkt 40 bidrag fra bedrifter og personer. Revisjonsselskapet anfører da at dette ville resultert i en henvendelse til partiet med spørsmål om hvorfor disse beløpene var med i rapporten. Resultatet av en slik henvendelse hadde vært at beløpene ville blitt tatt ut av rapporten, fordi partiet på det tidspunktet fortsatt betraktet beløpet som prosjektstøtte og ikke var klar over at dette var ulovlig bidrag. Til dette vil Finanstilsynet bemerke at revisor ikke ukritisk kan legge partiets vurdering til grunn. Revisor må på selvstendig grunnlag ta stilling til den nye informasjonen og vurdere denne opp mot relevant lovgivning.
3. Finanstilsynets vurdering
Finanstilsynet har avdekket vesentlige svakheter ved revisjonsutførelsen av Senterpartiet, jf. revisorloven § 5-2 annet ledd. Det er i vurderingen lagt vekt på at revisor i for liten grad har fokusert på at partiet er underlagt særlovgivning og angitt dette som en egen risiko og utført revisjonshandlinger for å imøtegå denne risikoen. Finanstilsynet har også lagt vekt på at revisor i for liten grad har innhentet revisjonsbevis som underbygger de vurderinger som han har foretatt samt at det reviderte regnskapet viser betydelig lavere inntekter enn hva som er oppgitt som totale inntekter i rapportering til SSB. Finanstilsynet har også avdekket mangler ved revisors særattestasjon i forbindelse med innrapportering av inntekter til SSB. Dersom revisor hadde vært tilstrekkelig aktsom i sine vurderinger, kunne forholdene ha blitt rettet på et tidligere tidspunkt.
Finanstilsynet ser alvorlig på svakhetene i revisjonsutførelsen. Finanstilsynet har kun sett på ett av revisjonsselskapets oppdrag. Finanstilsynet vil derfor ha tilsynsmessig oppfølging av revisjonsselskapet og oppdragsansvarlig revisor i løpet av 2011.
For Finanstilsynet
Anne Merethe Bellamy
Direktør for regnskaps- og revisortilsyn
Kjersti Elvestad
seksjonssjef