Kontroll av foretakets finansielle rapportering Oceanteam ASA
Brev
Publisert: 8. juli 2010
Sist endret: 9. mai 2017
Tveiteråsveien 12
5853 Bergen
Saksbehandler: Dag Steiner-Hansen
Dir. tlf.: 22 93 98 32
Vår referanse: 09/11723
Arkivkode: 732
Dato: 02.07.2010
1. Innledning
Finanstilsynet har gjennomgått enkelte regnskapsmessig forhold knyttet til Oceanteams årsregnskap for 2008, jf. verdipapirhandelloven ("vphl") § 15-1 tredje ledd. Det vises til tidligere korrespondanse, senest foretakets brev av 14. april 2010, samt telefonmøte 20. april 2010.
Finanstilsynet har gjennomgått utvalgte opplysninger i noter til årsregnskapet for 2008, og har avdekket mangler og svakheter i disse.
Punkt 2 nedenfor omhandler opplysninger om likviditetsrisiko. Oceanteam var i en svært presset likviditetssituasjon ved utgangen av 2008, og foretaket var i brudd med sine lånebetingelser ved avleggelsen av årsregnskapet 30. april 2009. Det fremgår både av styrets årsberetning og revisjonsberetningen at det forelå betydelig usikkerhet om fortsatt drift. Finanstilsynet er av den oppfatning at det i slike situasjoner er spesielt viktig med fyllestgjørende opplysninger om likviditetsrisiko. Årsregnskapet gir imidlertid ikke tilstrekkelig informasjon om foretakets lånebetingelser, herunder også opplysninger om sikkerhetsstillelse for lånene. Finanstilsynet har også påpekt at foretakets forfallsanalyse ikke er utarbeidet i samsvar med IFRS 7. Oceanteam har gitt utfyllende opplysninger om de nevnte forhold i årsregnskapet for 2009. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
Punkt 3 omhandler noteopplysninger knyttet til innregning av inntekter. Oceanteams vanskelige likviditetssituasjon skyldtes i hovedsak betydelige tap på fastpriskontrakter knyttet til foretakets prosjektbaserte kabelleggingsvirksomhet. Denne virksomheten representerte 76 prosent av foretakets totale salgsinntekter i 2008. Opplysninger om innregning av inntekter knyttet til foretakets ulike virksomhetsområder, er følgelig helt sentralt for forståelsen av årsregnskapet. Beskrivelsen av prinsippene for inntektsføring i årsregnskapet er imidlertid ikke tilstrekkelig tilpasset Oceanteams ulike aktiviteter, og det er vanskelig å se sammenhengen mellom beskrivelsen av inntektsføringsprinsipper og informasjonen Oceanteam gir om foretakets ulike aktiviteter, segmenter og inntektskategorier. Årsregnskapet inneholder heller ikke noteopplysninger om foretakets kabelleggingsvirksomhet i samsvar med IAS 11 Anleggskontrakter, eller utleie av skip i samsvar med IAS 17 Leieavtaler. Oceanteam har utbedret opplysningene om de nevnte forhold i årsregnskapet for 2009. Finanstilsynet tar dette til etterretning. Finanstilsynet bemerker imidlertid at enkelte opplysninger som IAS 17 krever, heller ikke er gitt i årsregnskapet for 2009. Finanstilsynet legger til grunn at foretaket gir disse opplysningene i fremtidige årsregnskap.
Punkt 4 omhandler presentasjon av foretakets skip og opplysninger om foretakets verdsettelse av CSV skip (Construction Support Vessel). Basert på informasjon i årsregnskapet for 2008 er det vanskelig å få en oversikt over hvor mange skip foretaket faktisk eide og leide ved utgangen av 2008. I note presenteres foretakets skip i ulike klasser, men uten at det er opplyst hvilke skip som er i hvilke klasser. Det er benyttet ulikt prinsipp for regnskapsføring av de ulike skipene. Ved utgangen av 2008 er foretakets to leverte CSV skip verdimålet til virkelig verdi i henhold til verdireguleringsmodellen. Øvrige skip er regnskapsført etter anskaffelseskostmodellen. Eksterne verdsettelser (megleranslag) ligger til grunn for verdsettelsen av CSV-skipene. Årsregnskapet gir ikke tilstrekkelig informasjon om hvilke metoder og betydelige forutsetninger som er anvendt for å estimere CSV skipenes virkelige verdi. Oceanteam har utbedret opplysningene om dette i årsregnskapet for 2009. Finanstilsynet tar dette til etterretning, men er av den oppfatning at informasjonen som gis om eksterne verdsetteres metodeanvendelse og sentrale forutsetninger i 2009 årsregnskapet, også er for generell til å oppfylle opplysningskravene. Finanstilsynet legger til grunn at foretaket gir ytterligere opplysninger om metoder og forutsetninger som ligger til grunn for verdsettelsene i fremtidige årsregnskap.
Punkt 5 omhandler enkelte andre noteopplysninger som kontrollen har omfattet.
Saken anses med dette som avsluttet.
2. Likviditetsrisiko og sikkerhetsstillelse
2.1 Lånebetingelser
Det fremgår av styrets årsberetning at foretakets likviditetssituasjon var utilfredsstillende per 31. desember 2008, og at foretaket var i brudd med enkelte av lånebetingelsene på tidspunktet for avleggelsen av årsregnskapet 30. april 2009. I tillegg fremgår det både av styrets årsberetning og revisjonsberetningen at det forelå betydelig usikkerhet om fortsatt drift. I note 17 vedrørende lån opplyser foretaket at ”key financial covenants include; no dividend, free cash requirement; pledge accounts, various equity requirement and limitations on the ability to incur new debt indebtedness”. Det gis også informasjon om lånebetingelser knyttet til kapitalstyring i note 3. Her fremgår det videre at foretakets estimater per 31. desember 2008 ”show ample margin to conclude compliance with all covenants”. Foretaket har i brev til Finanstilsynet opplyst at foretaket per balansedagen var nær ved å være i brudd med lånevilkår knyttet til frie bankinnskudd ol og krav til bokført egenkapitalandel.
Det følger av IFRS 7.31-32 at et foretak skal gi informasjon om arten og omfanget av likviditetsrisiko som foretaket er eksponert for ved slutten av rapporteringsperioden. Finanstilsynet bemerker at omtalen i notene av at alle lånebetingelser er oppfylt med god margin (”ample margin”) ikke er konsistent med omtalen i årsberetningen eller de faktiske forhold. Finanstilsynets generelle oppfatning er at informasjon om lånebetingelser i større grad er nødvendig jo nærmere foretaket er i å være i brudd med disse, og der det foreligger usikkerhet om fortsatt drift som følge av foretakets likviditetssituasjon. Etter Finanstilsynets oppfatning skulle det derfor hver gitt ytterligere opplysninger om lånebetingelser knyttet til hvert enkelt lån eller gruppe av lån, samt hvor nærme foretaket var brudd med de ulike lånebetingelsene ved utgangen av 2008. Oceanteam har i foretakets prospekt av 4. september 2009 gitt en fullstendig og detaljert fremstilling av hvert enkelt lån. Prospektet inneholder betydelig mer informasjon, og gjenspeiler i større grad den informasjonen Finanstilsynet etterlyser i foretakets årsregnskap for 2008. Finanstilsynets oppfatning er at informasjonsbehovet om lånebetingelser ikke er vesentlig mindre i foretakets rapportering enn hva tilfellet er i prospektet, og at informasjonen som gis i prospektet i større grad skulle vært gjenspeilet i den finansielle rapporteringen.
Finanstilsynet er videre av den oppfatning at brudd på lånevilkårene etter balansedagen, men før tidspunkt for regnskapsavleggelsen, er en hendelse etter balansedagen som det skulle vært gitt opplysninger om i henhold til IAS 10.21. Etter Finanstilsynets vurdering burde det vært gitt informasjon om hvilke betingelser som faktisk var brutt på tidspunktet for regnskapsavleggelsen, eventuelle endringer i eksisterende lånebetingelser som følge av at foretaket var kommet i brudd med lånebetingelsene i 2009, samt eventuelle konsekvenser det ville ha på forfallsanalysen pr. 31. desember 2008.
Foretaket er enig i at det i note burde vært presisert at foretaket var i brudd med lånebetingelsene på tidspunktet for regnskapsavleggelse, samt burde vært gitt informasjon om det enkelte vilkårsbrudd. Foretaket har videre opplyst at det vil tydeliggjøre lånebetingelsene i fremtidig rapportering, og har gitt utfyllende opplysninger om foretakets lånebetingelser i samsvar med Finanstilsynets merknader i årsregnskapet for 2009. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
2.2 Forfallsanalyse
Forfallsanalysen i årsregnskapet inkluderer ikke renteutbetalinger, og viser bare en nominell avdragsprofil på brutto langsiktig gjeld. I henhold til IFRS 7.39.a), samt utfyllende veiledning i IFRS 7 B11-16, skal foretaket vise en forfallsanalyse hvor de kontraktsmessig, udiskonterte kontantstrømmene til alle finansielle forpliktelser inngår. Det betyr for eksempel at kontantstrømmer fra brutto finansielle leieplikter, rentebetalinger for rentebærende gjeld, samt kontraktsmessige beløp som skal byttes i et derivativt finansielt instrument med brutto oppgjør, skal inngå i analysen. Oceanteam har utbedret forfallsanalysen i årsregnskapet for 2009, og opplyser særskilt at renteutbetalinger er inkludert. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
Årsregnskapet opplyser ikke om hvordan foretaket håndterer den iboende likviditetsrisikoen knyttet til forfall av finansielle forpliktelser, jf. IFRS 7.39b). Det følger av bestemmelsen at foretaket skal beskrive hvordan det håndterer den iboende likviditetsrisikoen i de forfall det er vist til i forfallsanalysen etter bokstav a). Oceanteam har opplyst at det i ettertid ser at det ikke er gitt en tilstrekkelig beskrivelsen av den iboende likviditetsrisikoen. Foretaket har også gitt utfyllende opplysninger om dette i årsregnskapet for 2009. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
2.3 Sikkerhetsstillelse
Årsregnskapet gir ufullstendige opplysninger om sikkerhetsstillelsen for foretakets lån, jf. IAS 16.74. I den forbindelse vises det til at det ikke var opplyst om hvilke konkrete eiendeler (skip), kontrakter og garantier som utgjør sikkerheten for de enkelte lånene.
Oceanteam opplyser i brev til Finanstilsynet at hvert enkelt av foretakets fire banklån var sikret mot hvert sitt CSV skip (byggekontrakt for ikke ferdigstilte skip), henholdsvis CSV 101, 102, 103 og 104. Lånene har også sikkerhet i foretakets to charter-kontrakter med henholdsvis Bourbon Marseille og CICSA. Morselskapet har også gitt garantier for oppfyllelse byggekontraktene på vegne av de enkelte datterselskapene som eier skipene/skipskontraktene.
I note 17 opplyses det at finansielle leieforpliktelser utgjør 18 millioner euro av den langsiktige gjelden, og det fremkommer i note 21 at dette blant annet knytter seg til to ”crew boats” (Fast Support Vessels). Foretaket har opplyst at FSV skipene var uriktig presentert som innleid på finansielle leieavtaler, og at disse er kjøpt med finansiering over 7 år. FSV skipene utgjør sikkerhet for lånene knyttet til dem.
Obligasjonslånet og posten "other loans" opplyses å være usikret gjeld.
Oceanteam har gitt ytterligere informasjon om sikkerhetsstillelse i årsregnskapet for 2009. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
3. Innregning av inntekter
3.1 Beskrivelse av prinsipper for inntektsføring
I styrets årsberetning omtales foretakets forretningsområder i 2008 med følgende benevning; ”Offshore Construction Support Vessels”, ”GeoTechnical Services”, Engineering Services” og ”Interconnector and power distribution networks”. I tillegg omtales kabelinstallasjonsprosjekter i 2008. Det fremkommer også at foretaket har endret strategi i 2009, og trukket seg ut av prosjektvirksomheten. I årsregnskapets prinsippnote om inntektsføring vises det til at foretakets virksomhet i hovedsak består av tjenester knyttet til ”services, installation, trenching and IMR of flexible pipelines, umbilicals and power cables”. Det gis også en generell beskrivelse av inntektsføringsprinsipper for prosjekter og inntekter fra utleie av skip og utstyr. I segmentnoten gis det opplysninger om inntekter fordelt på tre rapporteringspliktige virksomhetssegmenter; ”oil & gas”, ”subsea power distribution” og ”offshore renewables”. Alle inntektene presenteres som ”sale of services” i note 6 om inntektskategorier.
Finanstilsynet bemerker at det er vanskelig å se sammenhengen i informasjonen som gis. De aktiviteter som det gis opplysninger om i årsberetningen samsvarer ikke med segmentinndelingen, og det fremgår ikke hvilket segment inntekter fra de ulike aktivitetene som beskrives i årsberetningen inngår i. Videre fremstår det som uklart hvorvidt foretakets aktiviteter var ”prosjektrelaterte” eller relaterer seg til utleie av skip og utstyr, eller om foretaket har andre type inntekter (for eksempel rent timesalg av tjenester) fra andre aktiviteter. Alle inntekter opplyses å tilhøre inntektskategorien ”sale of services” og det er vanskelig å se en sammenheng mellom inntektskategorier, prinsippbeskrivelsen og beskrivelsen av aktivitetene for øvrig. Det er heller ikke gitt informasjon om regnskapsføring av inntekter og kostnader knyttet til eventuell mobilisering/demobilisering.
Finanstilsynet har på bakgrunn av ovennevnte stilt spørsmål ved om prinsippene for inntektsføring i årsregnskapet er tilstrekkelig tilpasset Oceanteams ulike aktiviteter, jf. IAS 1.108 (IAS 1R.117) og IAS 18.35. I denne forbindelse har Finanstilsynet understreket viktigheten av at informasjonen som gis i årsberetningen og ulike noter i årsregnskapet, sees i sammenheng, slik at den samlede informasjonen samsvarer og gir en utfyllende og dekkende fremstilling.
Foretaket har opplyst at totale inntekter i 2008 på Euro 77,5 millioner var relatert til følgende:
• Fastpriskontrakter knyttet til kabelleggingsvirksomhet (IAS 11): MEUR 59,0 (76,1 %)
• Timecharter kontrakter (tidscerteparti) for utleie av skip (IAS 18): MEUR 12,5 (16,1 %)
• Kontrakter for salg av konsulenttjenester (IAS 18): MEUR 6,5 (8,4 %)
• Servicekontrakter, herunder WROV-tjenester mv. (IAS 18): Uvesentlig beløp
Foretaket har i forbindelse med årsregnskapet for 2009 kommet frem til at foretakets timecharter-kontrakter for utleie av skip er operasjonelle leieavtaler som skal innregnes i henhold til IAS 17 Leieavtaler, jf. IAS 17.50, og ikke IAS 18 Driftsinntekter. Inntektsføringen synes imidlertid ikke å bli vesentlig forskjellig. Dette får imidlertid konsekvens for noteopplysninger, jf punkt 3.2 nedenfor.
Oceanteam ser i ettertid at opplysninger manglet i årsregnskapet for 2008, og har opplyst at selskapet vil forbedre fremtidig rapportering. Foretaket har i 2009 trukket seg ut av kabelleggingsvirksomheten, og fokusert på utleie av CSV skip og utstyr. Foretaket har i årsregnskapet 2009 gitt ytterligere opplysninger om prinsipper for inntektsføring knyttet til utleie av skip og utstyr.
Finanstilsynet tar dette til etterretning.
3.2 Opplysninger om leieavtaler
Det følger av IAS 17.56 at det skal gis opplysninger om samlet fremtidig minsteleie, samlet innregnet variabel leie og en generell beskrivelse av utleiers leieordninger. Slik informasjon er ikke gitt i årsregnskapet for 2008. Oceanteam har opplyst at foretaket vil "innarbeide de manglende noteopplysningene i årsregnskapet for 2009". Finanstilsynet kan imidlertid ikke se at opplysninger om fremtidig minsteleie og samlet innregnet variabel leie er innarbeidet i årsregnskapet for 2009, og legger til grunn at foretaket opplyser om dette i fremtidige årsregnskap.
3.3 Opplysninger om anleggskontrakter
Foretakets fastpriskontrakter innen kabelleggingsvirksomheten er innregnet i henhold til IAS 11 Anleggskontrakter, og representerer ca 76 % av foretakets inntekter i 2008. Årsregnskapet inneholder imidlertid ikke opplysninger i samsvar med IAS 11.39-45. Her fremgår det at foretaket blant annet skal opplyse om omfanget av kontraktsinntekter innregnet som driftsinntekter, de metoder som er benyttet til å fastsette kontraktsinntektene, og de metoder som er benyttet til å fastsette fullføringsgraden for løpende kontrakter. Videre skal foretaket for løpende kontrakter på balansedagen, opplyse om samlet omfang av påløpte utgifter og innregnede overskudd (minus innregnede underskudd) til dato, omfanget av mottatte forskudd, samt tilbakeholdte beløp. Foretaket skal også spesifisere bruttobeløp skyldig fra / til kunder for kontraktsarbeid som en eiendel / forpliktelse.
Oceanteam innser i ettertid at opplysningene mangler i årsregnskapet for 2008. Foretaket understreker imidlertid at foretaket i 2009 har valgt ikke å videreføre kabelleggingsvirksomheten, og i årsregnskapet for 2009 har foretaket innarbeidet opplysninger om den avviklede virksomheten i samsvar med IFRS 5 Anleggsmidler holdt for salg og avviklet virksomhet. Finanstilsynet tar dette til etterretning. Finanstilsynet kan imidlertid ikke se at årsregnskapet for 2009 inneholder informasjon om sammenligningstall for 2008 i henhold til IFRS 5.34.
4. Verdimåling og presentasjon av CSV skip
4.1 Presentasjon av skip
Basert på informasjon i årsregnskapet for 2008 er det vanskelig å få en oversikt over hvor mange skip foretaket eide og leide. Foretaket har til finanstilsynet opplyst at foretaket per 31. desember 2008 eide en lekter, to ”crew boats”/Fast Support Vessels (feilaktig omtalt som finansiell leie i årsregnskapet for 2008) og to CSV skip, hvorav det ene var eid 50 % gjennom et ”joint venture” med Borboun. I tillegg hadde foretaket to CSV skip under bygging, en lekter på finansiell leieavtale og en lekter på operasjonell leieavtale.
I årsregnskapet for 2008 er leverte CSV skip verdimålt til virkelig verdi i henhold til verdireguleringsmodellen, jf IAS 16.31-42. Øvrige skip og skip under bygging er verdimålt i henhold til anskaffelseskostmodellen. I note til årsregnskapet presenteres foretakets skip i 3 ulike klasser, henholdsvis "vessels", "machinery and other" og "assets under construction", men uten at det er opplyst hvilke skip som er i hvilke klasser. Foretaket har i brev til Finanstilsynet opplyst at kun CSV-skipene verdimålt til virkelig verdi er inkludert i gruppen ”vessels” i 2008 årsregnskapet. Videre har foretaket opplyst at foretaket vil utbedre begrepsbruken i fremtidig rapportering, og har definert klassene "CSV vessels", "CSV vessels under construction" og "Fast Support Vessels, Barge, Machinery & other" i årsregnskapet for 2009. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
4.2 Metoder og betydelige forutsetninger
Oceanteam måler som nevnt over foretakets CSV skip til virkelig verdi i henhold til verdireguleringsmodellen, jf. IAS 16.31-42. I årsregnskapet opplyses det at verdsettelsen er basert på to eksterne verdivurderinger (megleranslag), leieinntekter (”charter revenue”) og driftskostnader (OPEX) og vektet avkastningskrav for totalkapitalen (WACC). Ytterligere opplysninger, herunder opplysninger om hvilke metoder og forutsetninger de eksterne verdsetterne legger til grunn, gis ikke.
Finanstilsynet bemerker at årsregnskapet ikke gir tilstrekkelig informasjon om metoder og betydelige forutsetninger som er anvendt for å estimere CSV skipenes virkelige verdi, jf. IAS 16.77c) og d). Det følger av bestemmelsene at foretaket skal opplyse om metodene og betydelige forutsetninger som er anvendt for å estimere eiendelenes virkelige verdi. Videre skal det opplyses om i hvilket omfang eiendelenes virkelige verdi beregnes direkte med henvisning til observerbare priser i et aktivt marked, eller nylige markedstransaksjoner, på armlengdes avstand, eller om de ble estimert med andre verdsettelsesmetoder. I denne forbindelse understreker Finanstilsynet at foretaket må sørge for at estimater på virkelig verdi følger retningslinjene i den aktuelle regnskapsstandard selv om foretaket benytter eksterne verdsettere. Videre skal det på ordinær måte gis tilstrekkelig opplysninger om metodeanvendelse og sentrale forutsetninger benyttet av den eksterne verdsetteren som tilfredsstiller opplysningskravene i den aktuelle standard.
Oceanteam har opplyst at foretakets finansielle rapportering vil bli utbedret for å imøtekomme Finanstilsynets merknader og kravene i IFRS, og foretaket har gitt ytterligere informasjon og innarbeidet forbedringer i notene til foretakets årsregnskap for 2009. Finanstilsynet tar dette til etterretning. Finanstilsynet er imidlertid av den oppfatning at opplysningene om eksterne verdsetteres metodeanvendelse og sentrale forutsetninger i årsregnskapet for 2009, også er for generelle til å oppfylle kravene i IAS 16.77 c) og d). Henvisning til at de eksterne verdsetterne foretar vurderinger av charter markedet, gjenanskaffelseskost og nylige transaksjoner for tilsvarende skip, gir i for liten grad informasjon om hva som faktisk ligger til grunn for verdsettelsen av det enkelte skip foretaket eier. Finanstilsynet legger til grunn at foretaket gir ytterligere opplysninger om dette i fremtidig årsregnskap.
4.3 Tidspunkt for verdimåling
Tidspunktene for når verdiregulering av CSV skipene ble foretatt er ikke opplyst i årsregnskapet, jf. IAS.16.77a). Oceanteam skriver i brev til Finanstilsynet at foretaket "vil ta høyde for det i fremtidig finansiell rapportering", og opplyser for øvrig at CSV 101, ble verdiregulert første gang 30. september 2008, mens CSV 102, som ble levert i fjerde kvartal 2008, ble verdiregulert første gang 31. desember 2008. I årsregnskapet for 2009 fremgår det at både CSV 101 og CSV 102, samt CSV 104 som er under bygging, ble verdiregulert på balansedagen. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
5. Andre forhold
5.1 Kredittrisiko
Årsregnskapet gir ikke en dekkende fremstilling av foretakets kredittrisiko, jf. IFRS 7.36-38. Det vises i denne forbindelse til at det ikke er gitt eksplisitte opplysninger om hvordan eksisterende kredittrisiko håndteres, herunder eventuell risiko knyttet til at foretakets omsetning er konsentrert til relativt få kunder/prosjekter. Videre er det ikke gitt opplysninger om foretakets maksimale kredittrisiko. Oceanteam har heller ikke gitt opplysninger i samsvar med IFRS 7.37 om forfalte kundefordringer, til tross for at de utgjorde ca. 47 prosent av foretakets totale kundefordringer ved utgangen av 2008.
Foretaket er enig i at det ikke var gitt tilstrekkelig informasjon i årsregnskapet for 2008. Foretaket har utbedret opplysningene som gis om kredittrisiko i årsregnskapet for 2009. Videre har foretaket opplyst til Finanstilsynet at det ikke var vesentlige forfalte kundefordringer eller andre finansielle eiendeler av vesentlig betydning ved utgangen av 2009. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
5.2 Valutarisiko
Oceanteam er eksponert for endringer i valutakurser i betydelig grad, og foretakets valutarisiko og håndtering av denne beskrives i styrets årsberetning og i note 3 til årsregnskapet vedrørende finansiell risiko.
Det følger av IFRS 7.40 at det skal gis en sensitivitetsanalyse for hver type markedsrisiko som foretaket er eksponert for på rapporteringstidspunktet, og det skal opplyses om metodene og forutsetningene som ble benyttet ved utarbeidelsen av analysen. Oceanteam viser en sensitivitetsanalyse for renterisiko i note 3 til årsregnskapet. Sensitivitetsanalysen bygger på en 1 % endring i valutakurser.
Finanstilsynet har bemerket at det ikke synes å være rimelig å legge til grunn 1 prosent valutakursendring for alle valutaene. Sensitivitetsanalysen skal utarbeides med utgangspunkt i et rimelig mulighetsintervall for den relevante risikovariabelen, jf. IFRS 7.40a). Finanstilsynet er også av den oppfatning at foretakets fremgangsmåte og forutsetninger for utarbeidelse av sensitivitetsanalysen, kunne vært mer utfyllende beskrevet. Finanstilsynet bemerker videre at det benyttede begrepet ”operational currency” ikke er definert i årsregnskapet eller i IFRS.
Oceanteam har utbedret informasjonen som gis om valutarisiko i årsregnskapet for 2009. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
5.3 Andre kortsiktige fordringer
Balanseposten "other receivables" pålydende Euro 15,6 millioner er ikke spesifisert i note. Finanstilsynet viser i denne forbindelse til at notene skal gi opplysninger, som ikke fremgår av balansen, men som er relevant for forståelsen av denne og det kan være nødvendig å gi ytterligere spesifikasjon av poster i balansen i noter, jf. IAS 1.103c, IAS 1.74-75 og IAS 1.30 ( IAS 1R.112c, IAS 1R.77-78 og IAS 1R.30).
Oceanteam har opplyst at balanseposten i hovedsak består av forskuddsbetalinger (klassifisering av skip, forsikringer mv.), periodisert omsetning knyttet til videreført virksomhet (charter-avtalen med CICSA), og estimater som refererer seg til foretakets bruk av løpende avregnings metode i henhold til IAS 11 på virksomhet som er avviklet i 2009 (kabelleggingsvirksomheten).
Oceanteam har opplyst at det vil tydeliggjøre opplysningene som gis i fremtidig rapportering, og har kort beskrevet innholdet i balanseposten "other receivables" i årsregnskapet for 2009. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
5.4 Garantier
I note 23 til årsregnskapet opplyser Oceanteam at "the group has given guaranties of total EUR 153 million". I brev til Finanstilsynet opplyser foretaket at dette er garantier som morselskapet (Oceanteam ASA) har gitt på vegne av datterselskap i konsernet. I hovedsak knytter garantiene seg til oppfyllelse av fastpriskontrakter i kabelleggingsvirksomheten (Euro 101 millioner) og byggelånet for skipet CSV 102. Finanstilsynet kan følgelig ikke se at det foreligger noen garantiforpliktelse for konsernet som enhet. Situasjonen for morselskapet som enkelt enhet er derimot annerledes, og garantiene som er gitt på vegne av datterselskap må presenteres som garantiforpliktelser i selskapsregnskapet til Oceanteam ASA.
Oceanteam er enig i at formuleringen i noten er upresis, og foretaket har i årsregnskapet for 2009 bare opplyst i konsernregnskapet at morselskapet har garantert for datterselskaper overfor tredjepart. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
5.5 Funksjonell valuta og omregningsdifferanser
I årsregnskapet for 2008 fremstår det som uklart om euro er funksjonell valuta i alle enhetene i konsernet, og følgelig om det skulle vært innregnet valutadifferanser i konsernregnskapet, jf. IAS 21.39c) og IAS 21.52. I denne forbindelse vises det til at årsregnskapets note 2 opplyser at Euro er "the groups functional currency". Valutabegrepet "the groups functional currency" er imidlertid ikke definert i IFRS. Det følger av IAS 21.17 at funksjonell valuta skal fastsettes for hvert enkelt foretak i konsernet.
Oceanteam har opplyst at datterselskapet CONAT SA de CV (Oceanteam Mexico) har US dollar som funksjonell valuta, men har samtidig gjort oppmerksom på at foretaket bare hadde en omsetning på USD 2,1 millioner i 2008. De øvrige foretakene i konsernet opplyses å ha euro som funksjonell valuta. Basert på dette er foretaket av den oppfatning at det ikke er vesentlige omregningsdifferanser i konsernet ved utgangen av 2008. Oceanteam opplyser imidlertid at omregningsdifferanser vil bli tatt hensyn til i fremtidig rapportering. I årsregnskapet for 2009 har foretaket gitt utfyllende opplysninger om funksjonell valuta, samt innregnet og presentert omregningsdifferanser. Finanstilsynet til dette til etterretning.
5.6 Leieavtaler / leasing hvor Oceanteam er leietaker
Årsregnskapet for 2008 gir ikke opplysninger om foretakets finansielle og operasjonelle leieavtaler i henhold til IAS 17.31 og 35. Her fremgår det blant annet at foretaket skal opplyse om totalsummen av fremtidig minsteleie og gi en beskrivelse av alle vesentlige leieordninger.
Oceanteam erkjenner at opplysningen mangler i årsregnskapet for 2008, men gjør oppmerksom på at foretaket ikke har operasjonell eller finansiell leasing etter uttreden fra kabelleggingsvirksomheten i 2009. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
5.7 Virksomhetssammenslutning og felleskontrollerte virksomheter
Årsregnskapet inneholder ikke tilstrekkelige opplysninger om oppkjøpet av datterselskapet CONAT SA de CV (Oceanteam Mexico), jf. IFRS 3.67a) og f). Det er ikke gitt en beskrivelse av det oppkjøpte foretaket, eller opplyst om den balanseførte verdien av hver klasse av det overtatte foretakets eiendeler, forpliktelser og betingede eiendeler, beregnet i samsvar med IFRS-er umiddelbart før sammenslutningen. Det er heller ikke opplyst om driftsinntekter og resultat for det sammenslåtte foretaket som om overtakelsestidspunktet var ved periodens begynnelse, jf. IFRS 3.70.
Oceanteam har gitt ytterligere opplysninger i årsregnskapet for 2009. Finanstilsynet tar det til etterretning. Finanstilsynet understreker imidlertid at det oppkjøpet foretaket ikke beskrives i årsregnskapet 2009. Driftsinntekter for det sammenslåtte foretaket som om overtakelsestidspunktet var ved periodens begynnelse, er heller ikke opplyst i årsregnskapet for 2009. Finanstilsynet legger til grunn at foretaket ved eventuelle fremtidige oppkjøp gir de opplysninger som kreves.
5.8 Goodwill
Årsregnskapet inneholder ikke en avstemming av den balanseførte verdien av goodwill ved begynnelsen og slutten av perioden i henhold til IFRS 3.74 og 75. Videre har foretaket ikke gitt tilfredsstillende opplysninger i henhold til IAS 36.134d). Her fremgår det blant annet at foretaket skal beskrive hver av de viktigste forutsetningene som er lagt til grunn for beregningen av kontantstrømmer, samt beskrive ledelsen metode for å fastsette verdier knyttet til hver av disse forutsetningene. Videre krever bestemmelsen detaljert informasjon om perioden det er beregnet kontantstrømmer for, samt vekstraten og diskonteringsrenten som er benyttet i beregningene.
Oceanteam opplyser at foretaket i ettertid ser at informasjonen som er gitt ikke er utfyllende nok, og foretaket har gitt utfyllende opplysninger i årsregnskapet for 2009. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
5.9 Sammenligningstall for foretakets anleggsmidler
Sammenligningstall for 2007 for foretakets anleggsmidler (både immaterielle eiendeler og driftsmidler) er ikke opplyst, jf. IAS 1.36 (IAS 1R.38). Oceanteam opplyser at sammenligningstallene for 2007 ble utelatt ved en inkurie. Foretaket har vist sammenligningstall for 2008 i årsregnskapet for 2009. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
5.10 Offentliggjorte standarder som ikke er tatt i bruk
Det følger av IAS 8.30 at det skal gis opplysninger om standarder og fortolkinger som er offentliggjort, men som ikke har trådt i kraft og som foretaket ikke har tatt i bruk. Foretaket gir opplysninger om dette i note 2.1, men har ikke omtalt endringene i IAS 27, "Konsernregnskap og finansregnskap". Finanstilsynet har bemerket at endringene i standarden kan få effekt for foretaket, blant annet i forbindelse med innregningen av minoritetsinteresser i konsernregnskapet.
Oceanteam ser i ettertid at endringene i IAS 27 burde vært omtalt da foretaket har fått et betydelig antall minoritetsaksjonærer gjennom oppkjøp og utvikling av virksomheten i 2008. Endringene er dessuten omtalt i årsregnskapet for 2009. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
5.11 Opplysninger i styrets årsberetning vs. årsregnskapet
Oceanteam gir informasjon i styrets årsberetning om en rekke forhold det i henhold til aktuelle bestemmelser i IFRS skal opplyses om i finansregnskapet. Finanstilsynet gjør oppmerksom på at styrets årsberetning ikke er en del av finansregnskapet slik dette er definert i IAS 1.8-10 (IAS 1R.10 og IAS 1R.13-14)). Opplysninger som etter bestemmelsene i IFRS skal gis i finansregnskapet, må derfor fremgå av dette selv om opplysningene også omtales i styrets årsberetning. Når det gjelder opplysninger om art og omfang av finansiell risiko i henhold til IFRS 7.31-42, kan det eventuelt kryssrefereres til en annen uttalelse som inneholder informasjonen, under forutsetning av at uttalelsen er tilgjengelig på samme vilkår og på samme tid som årsregnskapet, jf IFRS 7 B6. Oceanteam har tatt dette til etterretning.
*****************
Finanstilsynet har ikke vurdert hvorvidt forholdene beskrevet over omfattes av verdipapirlovgivningens regler om informasjonsplikt, jf vphl § 5-2 første ledd, jf § 3-2. Finanstilsynet legger til grunn at dette løpende vurderes av foretaket.
Finanstilsynet har oversendt en kopi av dette brevet til foretakets valgte revisor samt til Oslo Børs.
For Finanstilsynet
Siw-Mette Thomassen
seksjonssjef
Dag Steiner-Hansen
seniorrådgiver