Merknader - endelig rapport Cosmos Markets AS
Brev
Publisert: 30. november 2010
Sist endret: 9. mai 2017
Rådhusgata 15
3211 SANDEFJORD
Saksbehandler: Roy V. Halvorsen
Dir. tlf.: 22 93 97 88
Vår referanse: 10/8241
Arkivkode: 454.1
Dato: 29.11.2010
1. Innledning
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn i Cosmos Markets AS (foretaket) 14. september 2010. Under tilsynet ble det ført samtaler med daglig og faktisk leder Bård Arne Brun og faktisk leder Jon Terje Bruun. Fra Finanstilsynet deltok tilsynsrådgiver Roy V. Halvorsen og spesialrådgiver Marte Voie Opland.
Foretaket fikk 1. november 2007 tillatelse til å yte investeringstjenestene 1, 2, 4 og 5 som nevnt i verdipapirhandelloven (vphl) § 2-1 (1), samt tilknyttet tjeneste 5 som nevnt i vphl § 2-1 (2). Foretakets hovedvirksomhet er rådgivning og ordreformidling (til Saxo Bank A/S) knyttet til primært valuta/valutaderivater, finansielle differansekontrakter (CFD), børsnoterte fond (ETF) samt norske børsnoterte aksjer. Foretaket utfører i tillegg aktiv forvaltning for et fåtall kunder i de samme finansielle instrumentene. På tidspunktet for det stedlige tilsynet hadde foretaket åtte ansatte.
Foretaket mottok foreløpig rapport (rapporten) etter tilsynet ved brev av 28. september 2010, og har avgitt sine kommentarer til rapporten (tilsvaret) ved brev av 25. oktober 2010.
2. Organisering, styring og kontroll
2.1 Compliance
Det følger av vphl § 9-11 (1), jf. verdipapirforskriften (vpf) § 9-8, at foretaket skal ha en effektiv og uavhengig kontrollfunksjon med nødvendig autoritet, ekspertise og ressurser til å - gjennom løpende kontroll, regelmessige vurderinger og iverksetting av eventuelle tiltak - sikre at foretaket oppfyller sine forpliktelser etter verdipapirhandelloven og forskrifter. En av foretakets medarbeidere skal være dedikert til å ha hovedansvar for denne kontrollfunksjonen. Denne personen kan som hovedregel ikke være involvert i utøvelsen av de tjenester og funksjoner som skal kontrolleres. Unntak fra dette kan gjøres dersom foretaket godtgjør at kravene ikke står i rimelig forhold til virksomhetens art, omfang og kompleksitet forutsatt at kontrollfunksjonen forblir effektiv, jf. vpf § 9-11 (1) og (2).
Foretaket opplyste under det stedlige tilsynet at foretakets tidligere styreformann Ole Petter Breistøl er ansvarlig for foretakets kontroll på etterlevelse av lov og forskrifter (compliance). Breistøl ivaretar denne funksjonen som eksternt innleid konsulent og rapporterer i denne forbindelse til daglig og faktisk leder Bård Arne Brun, som arbeider operativt som leder av foretakets meglervirksomhet. Foretaket opplyste videre under det stedlige tilsynet at det ikke foreligger noen plan for compliancefunksjonens kontrollarbeid, og at det ikke gjennomføres dokumenterte regelmessige kontrollhandlinger/stikkprøver.
Finanstilsynet presiserte i rapporten at selv om enkelte kontrolltjenester kan kjøpes eksternt, så er det foretaket som har det formelle og reelle ansvaret for compliancefunksjonen, herunder at det utføres effektiv løpende kontroll med virksomheten. Finanstilsynet stilte videre spørsmål om ikke den som utfører complianceoppgavene bør ha en rapporteringsplikt til styrets formann hva gjelder saker som angår daglig leder og saker av vesentlig betydning for foretaket, for dermed å bedre legge til rette for en uavhengig kontrollfunksjon.
Foretaket skrev i tilsvaret at det vil endre foretakets ”Rutine for complianceansvarlig” slik at denne pålegges å ta regelmessige stikkprøver av driften, at alle compliancerapporter skal stiles til foretakets styre og at complianceansvarliges rapporteringslinje endres til å være underlagt foretakets styre.
Finanstilsynet tar foretakets redegjørelse til etterretning, men minner igjen om at en av foretakets medarbeidere skal være dedikert til å ha hovedansvar for denne kontrollfunksjonen, slik at den som utfører complianceoppgavene (i dette tilfellet eksternt innleid konsulent) også bør rapportere til daglig leder (som i dette tilfellet er foretakets complianceansvarlig) i tillegg til styret.
2.2 Skriftlige retningslinjer og rutiner
Det følger av vphl § 9-11 (1) nr. 1 at foretaket skal ha tilstrekkelige og betryggende retningslinjer og rutiner som skal sikre etterlevelse av foretakets forpliktelser etter lov og forskrifter.
Finanstilsynet skrev i rapporten at foretakets instruks- og rutinesamling på flere områder fremstår som fragmentert, lite konkret og lite tilpasset foretakets faktiske virksomhet. Foretaket skrev i tilsvaret at det vil foreta en gjennomgang og revidering av rutinehåndboken, slik at den tilpasses foretakets virksomhet.
Finanstilsynet tar foretakets redegjørelse til etterretning og ber om å få oversendt foretakets reviderte instruks- og rutinesamling så snart denne foreligger.
3. God forretningsskikk
3.1 innledning
Ved ytelse av investeringstjenester skal verdipapirforetak opptre i samsvar med kravene til god forretningsskikk, jf. vphl § 10-11. Etter vphl § 10-11 (1) skal verdipapirforetak som et overordnet prinsipp påse at kundenes interesser og markedets integritet ivaretas på beste måte. Bestemmelsene gir videre anvisning på enkelte konkrete forpliktelser foretaket har i denne forbindelse, for å sikre investorbeskyttelse og en minimumsstandard for kundebehandling.
3.2 Informasjon til kunden
Kravet til god forretningsskikk innebærer blant annet at kunder og potensielle kunder skal gis ”relevante opplysninger i en forståelig form”… ”slik at kunden i rimelig grad er i stand til å forstå arten av og risikoen knyttet til investeringstjenesten og de finansielle instrumentene som tilbys, og således vil være i stand til å fatte en informert investeringsbeslutning”, jf. vphl § 10-11 (2), at all informasjon gitt til kunder og potensielle kunder ”er korrekt, klar og ikke villedende” og at ”markedsføringsinformasjon skal tydelig angis som sådan”, jf. vphl § 10-11 (3). Bestemmelsene er ytterligere presisert i verdipapirforskriften §§ 10-9 til 10-15.
3.2.1 Markedsføringsmateriale
Det fremgår av verdipapirforskriften § 10-9 (1) blant annet at markedsinformasjon ikke skal ”fremheve potensielle fordeler med en investeringstjeneste eller et finansielt instrument uten også å gi balansert informasjon om relevant risiko” og at markedsinformasjon skal ”være tilpasset kunnskapsnivået til den relevante kundekrets og utformes slik at viktige erklæringer, advarsler mv. fremgår på en klar og tydelig måte”.
Finanstilsynet skrev i rapporten at når foretaket synes å rette sin markedsføring av høyt gearede produkter primært mot ikke-profesjonelle investorer, må det være spesielt aktsom i sin markedsføring og presentasjon av de investeringstjenester og finansielle instrumenter som tilbys, og det blir spesielt viktig med balansert informasjon om relevant risiko og potensielle fordeler tilpasset den relevante kundekrets. Videre skrev Finanstilsynet at risikoen i de tilbudte produktene må informeres om på en klarere og tydeligere måte i foretakets markedsføringsmateriale (både i form av en grundigere risikobeskrivelse og i form av konkrete ”tapseksempler” og ”gevinsteksempler”) og at det må komme klart frem at kunden under gitte omstendigheter faktisk kan tape langt større beløp enn innbetalt egenkapital.
Foretaket skrev i tilsvaret at det vil påse at nettsider og markedsførings-/informasjonsmateriale blir gjennomgått og endret, med fokus på de momenter tilsynet har påpekt skal være med i presentasjons-materialet.
Finanstilsynet tar foretakets redegjørelse til etterretning og ber om å få oversendt revidert markedsførings-materiale så snart dette foreligger.
3.2.2 Opplysninger til kunder og potensielle kunder
Det fremgår av vpf §§ 10-10 til 10-15 hvilke opplysninger som skal gis kunden før avtaleinngåelse og før ytelse av investeringstjenester og tilknyttede tjenester. Foretaket skal blant annet gi opplysninger om de finansielle instrumentene og foreslåtte investeringsstrategier, herunder hensiktsmessig veiledning og advarsel om risiko (herunder en forklaring av lånefinansiering, samt risikoen for å tape hele investeringen), jf. vpf § 10-13 (1). Foretaket skal også gi opplysninger om omkostninger og gebyrer, herunder de samlede kostnader kunden skal betale for det enkelte finansielle instrumentet eller investeringstjenesten. Godtgjørelsen til foretaket skal angis særskilt. Dersom kostnadene ikke kan angis presist, skal grunnlaget for beregningen opplyses slik at kunden kan kontrollere beregningen, jf. vpf § 10-15 (1).
Finanstilsynet viste i rapporten til eksempler fra foretakets avtaleverk hvor det etter Finanstilsynets oppfatning er gitt mangelfull informasjon om risiko og om omkostninger. Foretaket skrev i tilsvaret at avtaleverket vil bli gjennomgått og endret slik at informasjon om risiko og omkostninger tydeliggjøres.
Finanstilsynet tar foretakets redegjørelse til etterretning og ber om å få oversendt revidert avtaleverk så snart dette foreligger.
3.3 Egnethetstest
Kravet til god forretningsskikk innebærer også at foretaket plikter å gjennomføre en egnethetstest ved yting av investeringsrådgivning eller aktiv forvaltning, hvor det (for kunder som er klassifisert som ikke-profesjonelle, jf. vpf § 10-1 (1)) skal innhentes opplysninger om: (1) kundens kunnskap om og erfaring fra det aktuelle investeringsområde, (2) kundens finansielle situasjon og (3) kundens investeringsmål, jf. vphl § 10-11 (4). Bestemmelsen er ytterligere presisert i vpf §§ 10-16 og 10-18.
Finanstilsynet kommenterte i rapporten at det i foretakets ”Kundeavtale - person”, under ”Investerings-formål”, er oppstilt tre alternativer; ”Aktiv handel”, ”Investering” og ”Sikring”, og at det er vanskelig å se at avkryssing for ett av de to første alternativene kan bidra til å gi foretaket meningsfull informasjon om kundens investeringsmål samtidig som avgrensningen mellom disse to alternativene fremstår som uklar.
Foretaket skrev i tilsvaret at det vil endre skjemaet vedrørende egnethetstest slik at kunden får en forklaring på hva som legges i de ulike alternativene.
Finanstilsynet tar foretakets redegjørelse til etterretning og ber om å få oversendt revidert skjema for egnethetstest så snart dette foreligger.
4. Aktiv forvaltning
Foretaket hadde på tidspunktet for det stedlige tilsynet, som nevnt, tillatelse til å yte investeringstjeneste 4 aktiv forvaltning av investors portefølje av finansielle instrumenter på individuell basis og etter investors fullmakt. Foretaket har i brev av 24. november 2010 informert Finanstilsynet om at det leverer tilbake denne konsesjonen.
Finanstilsynet tar nevnte konsesjonsinnlevering til etterretning og forutsetter at foretakets kunder informeres om dette på en hensiktsmessig måte samt at foretakets avtaleverk og instruks- og rutinesamling justeres tilsvarende. Det vises til særskilt brev av i dag om den formelle tilbakekallingen av konsesjonen.
Kopi av dette brevet bes sendt ansvarlig revisor.
For Finanstilsynet
Eirik Bunæs
avdelingsdirektør
Roy V. Halvorsen
tilsynsrådgiver