Tillatelse til å yte investeringstjenester Union Corporate AS
Brev
Publisert: 22. mars 2010
Sist endret: 9. mai 2017
Union Corporate AS
Postboks 1715 Vika
0121 OSLO
09.03.2010
SAKSBEHANDLER: Helene Monrad Bale
VÅR REFERANSE: 09/14407
DIR.TLF: 22 93 97 57
ARKIVKODE: 451
1. GENERELT
I medhold av lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel § 9-1 (1) og delegasjonsvedtak av 3. oktober 2007 gir Finanstilsynet, på bakgrunn av de opplysninger som er gitt i søknaden, Union Corporate AS (org.nr. 989 46 7565) tillatelse til å yte følgende investeringstjenester i medhold av verdipapirhandelloven § 2-1 (1):
nr. 1 mottak og formidling av ordre på vegne av kunde i forbindelse med ett eller flere finansielle instrumenter som definert i § 2-2,
nr. 2 utførelse av ordre på vegne av kunde,
nr. 6 plassering av offentlige tilbud som nevnt i kapittel 7, plassering av emisjoner, samt garantistillelse for fulltegning av emisjoner eller tilbud om kjøp av finansielle instrumenter.
Finanstilsynet har lagt til grunn foretakets opplysninger om at investeringstjenesten investeringsrådgivning ikke vil ytes. Foretaket må utøve særskilt aktsomhet under utøvelse av investeringstjenestene slik at foretaket ikke overtrer grensen mot investeringsrådgivning. Foretaket plikter å påse at virksomheten til enhver tid dekkes av de nødvendige tillatelser.
Som vilkår for tillatelsen settes:
1. Kunder skal gjøres oppmerksom på hvilke investeringstjenester foretaket har tillatelse til å yte.
2. Foretaket må ettersende oppdatert firmaattest som bekrefter aksjekapital og styrets sammensetning.
3. Foretaket må ettersende endelig revidert regnskap for 2009 så snart det foreligger.
4. Foretaket kan ikke gjennomføre rapporteringspliktige transaksjoner etter verdipapirhandelloven § 10-18 før det godtgjør overfor Finanstilsynet at det er i stand til å sende transaksjonsrapporter til Finanstilsynets transaksjonsrapporteringssystem.
Kravet til god forretningskikk skal gjelde for hele foretakets virksomhet, jf. vphl. § 10-11.
Dersom Union Corporate AS, foretakets ansatte, styremedlemmer, aksjonærer og/eller deres nærstående, som definert i vphl. § 2-5, direkte eller indirekte har eierinteresser eller innflytelse som nevnt i aksjeloven/allmennaksjeloven § 1-3 eller skal ta eierposisjoner i prosjekter som Union Corporate AS håndterer, gjelder særlige vilkår i tilknytning til dette.
Som særlige vilkår settes:
1. Den ovennevnte gruppe kan kun tegne seg i emisjoner tilrettelagt av foretaket
- før et tilbud er tilbudt til markedet/andre investorer og forutsatt at det gis tilstrekkelig informasjon om forholdene omkring koblingene til foretaket. Det skal presiseres hvorvidt tegningen er gjenstand for avkorting ved overtegning.
- etter at tilbudet til markedet/investorene er lukket, forutsatt at dette ikke resulterer i overtegning som medfører avkorting for de øvrige investorene. I tegningsmateriell og -informasjon skal det opplyses om en slik rett, herunder hvem som har denne retten.
- tegningsvilkårene kan ikke være bedre enn de vilkår oppdraget ellers gjennomføres til.
- utsteder må uttrykkelig ha samtykket til tegning som nevnt over, herunder til hvilke vilkår og tidspunktet for tegningen.
2. Potensielle investorer må gis korrekt og tydelig informasjon om foretakets direkte og indirekte eierposisjoner i prosjekter hvor foretaket bistår med tilrettelegging og plassering av emisjoner eller tilbud som nevnt i verdipapirhandelloven kapittel 7.
3. Potensielle investorer må gis korrekt og tydelig informasjon om eventuelle koblinger, herunder direkte og indirekte eierinteresser eller innflytelse som nevnt i aksjeloven/allmennaksjeloven § 1-3, mellom foretaket, dets ansatte, styremedlemmer, aksjonærer, deres nærstående og oppdragsgiver.
4. Vilkårene kan ikke omgås ved å dele oppdraget i flere ulike oppdrag, rettede eller ikke rettede oppdrag/tilbud.
For å sikre vilkårenes effektivitet, og for å sikre tilliten til verdipapirmarkedet, gjelder disse vilkårene der foretakets ansatte, styremedlemmer, aksjonærer og/eller deres nærstående også rent faktisk har en kontrollerende rolle i et selskap som ønsker å tegne seg, for eksempel som følge av aksjonæravtaler eller aksjonærsammensetningen.
For øvrig presiserer Finanstilsynet at vilkårene ikke medfører noen begrensninger i gjeldende regler for verdipapirforetak.
For ordens skyld presiseres at tillatelsen ikke begrenser Finanstilsynets adgang til å gi pålegg knyttet til organiseringen av virksomheten, jf. verdipapirhandelloven § 9-11 (1) nr. 2, jf.
§ 15-7 (1) og (3).
Finanstilsynet legger til grunn at Verdipapirforetakenes sikringsfonds forpliktelser inntrer fra tidspunktet for denne tillatelsen.
2. TILKNYTTEDE TJENESTER
På bakgrunn av de opplysninger som er gitt i søknaden, gir Finanstilsynet dessuten Union Corporate AS tillatelse til å yte følgende tilknyttede tjenester i medhold av verdipapirhandelloven § 2-1 (2) nr.:
nr. 3 rådgivning med hensyn til foretaks kapitalstruktur, industrielle strategi og beslektede spørsmål, samt rådgivning og tjenester i forbindelse med fusjoner og oppkjøp av foretak,
nr. 6 tjenester tilknyttet fulltegningsgaranti.
3. STARTKAPITAL OG KAPITALDEKNING
Finanstilsynet legger til grunn at foretaket skal ha en startkapital på et beløp i norske kroner som minst svarer til 730.000 euro, jf. verdipapirhandelloven § 9-13.
Foretaket må se til at det til enhver tid oppfyller kravene til kapital som følger av verdipapirhandelloven §§ 9-15 og 9-16, samt forskrift og enkeltvedtak gitt i medhold av disse bestemmelsene. Dersom foretaket ser det som sannsynlig at minstekravet ikke vil bli oppfylt, skal foretaket straks iverksette nødvendige tiltak for å rette opp dette, jf. verdipapirhandelloven § 9-18 (1), og Finanstilsynet underrettes umiddelbart, jf. verdipapirhandelloven § 15-2 (2).
4. FORETAKETS LEDELSE OG STYRE
Foretakets styre har følgende sammensetning:
Øystein Arnulf Landvik (styreleder)
Jon Erik Brøndmo (styremedlem)
Terje Nesbakken (styremedlem)
Finanstilsynet har ved behandlingen av tillatelsen lagt til grunn at Terje Nesbakken er foretakets daglige og faktiske leder.
Finanstilsynet gir dispensasjon etter verdipapirhandelloven § 9-9 (2), annet punktum fra kravet til at den faktiske ledelsen skal forestås av minst to personer. Foretaket må vurdere behovet for forsterkninger i ledelsen ved endringer i virksomhetens omfang og kompleksitet.
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-9 (3) skal foretaket opplyse Finanstilsynet om skifte av daglig/faktisk leder og om endringer i styret, herunder gi opplysninger som er relevante for å vurdere om personen fyller vilkårene i § 9-9 (1).
5. AKSJEEIERE MED BETYDELIG EIERANDEL I FORETAKET
Aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket er Øystein Arnulf Landvik, Lars Even Moe, Bjørn Henningsen og Jarle Villumstad. Betydelig eierandel er definert i verdipapirhandelloven § 2-4 (5).
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-8 (2) nr. 3 kan tillatelse nektes dersom aksjeeier med betydelig eierandel ikke anses egnet til å sikre en god og fornuftig forvaltning av foretaket. Finanstilsynet har ingen særskilte kommentarer til gjeldende aksjonærsammensetning.
Melding om endring av aksjeeierstruktur skal sendes til Finanstilsynet, jfr. verdipapirhandelloven § 9-10 (2), (3) og (7), jfr. verdipapirforskriften § 9-4 flg.
6. RUTINER OG INSTRUKSER
Finanstilsynet presiserer at foretaket v/styret selv er ansvarlig for å til enhver tid være organisert og ha oppdaterte rutiner, retningslinjer og instrukser i henhold til verdipapirhandelloven kapittel 9 og 10, forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven og annet relevant regelverk. Finanstilsynet tar til etterretning innsendte vedtekter, driftsplan og interne rutiner for organiseringen. Hvorvidt disse dokumentene er tilstrekkelige, hensiktsmessige og holdbare for den virksomhet foretaket skal drive har Finanstilsynet i behandlingen av tillatelsen ikke tatt stilling til. Finanstilsynet vil imidlertid gjøre foretaket oppmerksom på at dokumentene vil kunne vurderes mot foretakets virksomhet under stedlig tilsyn.
7. AVSLUTTENDE BEMERKNINGER
Finanstilsynet gjør oppmerksom på at brudd på bestemmelser i eller gitt i medhold av verdipapirhandelloven, herunder vilkår for tillatelse, kan medføre tilbakekall av tillatelsen. Det samme gjelder dersom tillatelse er gitt på grunnlag av uriktige opplysninger eller andre uregelmessigheter. Det vises til verdipapirhandelloven § 9-4.
Finanstilsynets vedtak kan påklages til Finansdepartementet, jf. forvaltningsloven §§ 28 flg.
Klagen sendes til Finanstilsynet. Frist for å klage er tre uker fra det tidspunkt foretaket mottar dette brev. Klagen skal nevne det vedtak det klages over, samt hvilket resultat klager mener er det riktige. Klagen bør også nevne de grunner klager støtter seg til.
For Finanstilsynet
Eirik Bunæs Britt Hjellegjerde
avdelingsdirektør seksjonssjef
Kopi: Verdipapirforetakenes sikringsfond
Advokatfirmaet Vogt & Wiig AS v/ Adv. Kristin Farstad, P.O.Box 1213 Sentrum, N-5811 Bergen