Tillatelse til å yte investeringstjenester Courtier Securities AS
Brev
Publisert: 17. november 2010
Sist endret: 9. mai 2017
Tjuvholmen Alle 3
0252 Oslo
SAKSBEHANDLER: Birte Berg
VÅR REFERANSE: 10/2252
DIR.TLF: 22 93 98 76
ARKIVKODE: 451
DATO: 16.11.2010
Generelt
I medhold av lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel § 9-1 (1) og delegasjonsvedtak
3. oktober 2007 gir Finanstilsynet, på bakgrunn av de opplysninger som er gitt i søknaden Courtier Securities AS (995 557 673) tillatelse til å yte følgende investeringstjenester i medhold av verdipapirhandelloven § 2-1 (1) nr.:
1. mottak og formidling av ordre på vegne av kunde i forbindelse med ett eller flere finansielle instrumenter som definert i § 2-2,
5. investeringsrådgivning som definert i § 2-4 (1),
Som vilkår for tillatelsen settes:
- Kunder skal gjøres oppmerksom på hvilke investeringstjenester foretaket har tillatelse til å yte.
- Courtier Securities AS må oversende firmaattest til Finanstilsynet som er oppdatert i forhold til vedtekter, formål og navn på daglig leder innen 13. desember 2010, samt oversende oppdaterte rutiner for lydopptak innen 1. januar 2011.
For ordens skyld presiseres at tillatelsen ikke begrenser Finanstilsynets adgang til å gi pålegg knyttet til organiseringen av virksomheten, jf. verdipapirhandelloven § 9-11 (1) nr. 2, jf. § 15-7 (1) og (3).
Finanstilsynet legger til grunn at Verdipapirforetakenes sikringsfonds forpliktelser inntrer fra tidspunktet for denne tillatelsen.
Startkapital og kapitaldekning
Finanstilsynet legger til grunn at foretaket skal ha en startkapital på et beløp i norske kroner som minst svarer til 50 000 euro, jf. verdipapirhandelloven § 9-13 og forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven § 9-47 (2).
Som vilkår for tillatelsen settes:
- Foretaket kan ikke håndtere kunders finansielle instrumenter eller midler.
Foretaket må se til at det til enhver tid oppfyller kravene til kapital som følger av verdipapirhandelloven §§ 9-15 og 9-16, samt forskrift og enkeltvedtak gitt i medhold av disse bestemmelsene. Dersom foretaket ser det som sannsynlig at minstekravet ikke vil bli oppfylt skal foretaket straks iverksette nødvendige tiltak for å rette opp dette, jf. verdipapirhandelloven § 9-18 (1), og Finanstilsynet underrettes umiddelbart, jf. verdipapirhandelloven § 15-2 (2).
Foretakets ledelse og styre
Foretakets styre har følgende sammensetning:
Robert Romansky (styreleder)
Jens Magnus Hauger (styremedlem)
Rageb Petterson (styremedlem)
Finanstilsynet har ved behandlingen av tillatelsen lagt til grunn at Regeb Petterson er foretakets daglige og faktiske leder.
Finanstilsynet gir dispensasjon etter verdipapirhandelloven § 9-9 (2), annet punktum fra kravet til at den faktiske ledelsen skal forestås av minst to personer. Foretaket må vurdere behovet for forsterkninger i ledelsen ved endringer i virksomhetens omfang og kompleksitet.
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-9 (3) skal foretaket opplyse Finanstilsynet om skifte
av daglig og faktisk leder, herunder gi opplysninger som er relevante for å vurdere om personen fyller vilkårene i § 9-9 (1).
Aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket
Aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket er Egil Bråthen, Jens Magnus Hauger og Rageb Petterson. Betydelig eierandel er definert i verdipapirhandelloven § 2-4 (5).
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-8 (2) nr. 3 kan tillatelse nektes dersom aksjeeier med betydelig eierandel ikke anses egnet til å sikre en god og fornuftig forvaltning av foretaket. Finanstilsynet har ingen særskilte kommentarer til gjeldende aksjonærsammensetning.
Melding om endring av aksjeeierstruktur skal sendes til Finanstilsynet, jfr. verdipapirhandelloven § 9-10 (2), (3) og (7), jfr. verdipapirforskriften § 9-4 flg.
Rutiner og instrukser
Finanstilsynet presiserer at foretaket v/styret selv er ansvarlig for å til enhver tid være organisert og ha oppdaterte rutiner, retningslinjer og instrukser i henhold til verdipapirhandelloven kapittel 9 og 10, forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven og annet relevant regelverk. Finanstilsynet tar til etterretning innsendte vedtekter, driftsplan og interne rutiner for organiseringen. Hvorvidt disse dokumentene er tilstrekkelige, hensiktsmessige og holdbare for den virksomhet foretaket skal drive har Finanstilsynet i behandlingen av tillatelsen ikke tatt stilling til. Finanstilsynet vil imidlertid gjøre foretaket oppmerksom på at dokumentene vil kunne vurderes mot foretakets virksomhet under stedlig tilsyn.
Avsluttende bemerkninger
Finanstilsynet gjør oppmerksom på at brudd på bestemmelser i eller gitt i medhold av verdipapirhandelloven, herunder vilkår for tillatelse, kan medføre tilbakekall av tillatelsen. Det samme gjelder dersom tillatelse er gitt på grunnlag av uriktige opplysninger eller andre uregelmessigheter. Det vises til verdipapirhandelloven § 9-4.
Finanstilsynets vedtak kan påklages til Finansdepartementet, jf. forvaltningsloven §§ 28 flg.
Klagen sendes til Finanstilsynet. Frist for å klage er tre uker fra det tidspunkt foretaket mottar dette brev. Klagen skal nevne det vedtak det klages over, samt hvilket resultat klager mener er det riktige. Klagen bør også nevne de grunner klager støtter seg til.
For Finanstilsynet
Eirik Bunæs
Direktør for markedstilsyn
Britt Hjellegjerde
seksjonssjef
Kopi: Verdipapirforetakenes sikringsfond
Advokatfirmaet Selmer DA v/ Bernt Olav Steinland