Tillatelse til å yte investeringstjenester Hausta Kapitalforvaltning AS
Brev
Publisert: 14. desember 2010
Sist endret: 9. mai 2017
Postboks 431
4002 STAVANGER
9. desember 2010
SAKSBEHANDLER: Gry Evensen
VÅR REFERANSE: 10/5561
DIR.TLF: 22 93 98 19
ARKIVKODE: 451
Generelt
I medhold av lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel § 9-1 (1) og delegasjonsvedtak 3. oktober 2007 gir Finanstilsynet, på bakgrunn av de opplysninger som er gitt i søknaden, Hausta Kapitalforvaltning AS (org.nr. 995 403 803) tillatelse til å yte følgende investeringstjenester i medhold av verdipapirhandelloven § 2-1 (1) nr.:
4. aktiv forvaltning av investorers portefølje av finansielle instrumenter på individuell basis og etter investors fullmakt,
5. investeringsrådgivning som definert i § 2-4 (1).
Som vilkår for tillatelsen settes:
• Kunder skal gjøres oppmerksom på hvilke investeringstjenester foretaket har tillatelse til å yte.
• Hausta Kapitalforvaltning AS skal i avtale med sine kunder opplyse om at ansatte i foretaket, styremedlemmer, aksjonærer og/eller deres nærstående kan ha direkte eller indirekte eierandeler i selskap/fond som foretaket har inngått avtale om aktiv forvaltning eller investeringsrådgivning med.
For øvrig presiserer Finanstilsynet at vilkårene kommer i tillegg til og ikke vil medføre noen begrensninger i gjeldende regler for verdipapirforetak.
For ordens skyld presiseres at tillatelsen ikke begrenser Finanstilsynets adgang til å gi pålegg knyttet til organiseringen av virksomheten, jf. verdipapirhandelloven § 9-11 (1) nr. 2, jf. § 15-7 (1) og (3).
Finanstilsynet legger til grunn at Verdipapirforetakenes sikringsfonds forpliktelser inntrer fra tidspunktet for denne tillatelsen.
Startkapital og kapitaldekning
Finanstilsynet legger til grunn at foretaket skal ha en startkapital på et beløp i norske kroner som minst svarer til 125 000 euro, jf. verdipapirhandelloven § 9-13 og forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven § 9-47 (1).
Foretaket må se til at det til enhver tid oppfyller kravene til kapital som følger av verdipapirhandelloven §§ 9-15 og 9-16, samt forskrift og enkeltvedtak gitt i medhold av disse bestemmelsene. Dersom foretaket ser det som sannsynlig at minstekravet ikke vil bli oppfylt, skal foretaket straks iverksette nødvendige tiltak for å rette opp dette, jf. verdipapirhandelloven
§ 9-18 (1), og Finanstilsynet underrettes umiddelbart, jf. verdipapirhandelloven § 15-2 (2).
Foretakets ledelse og styre
Foretakets styre har følgende sammensetning:
Helge Aune (styreleder)
Thomas Abrahamsen (styremedlem)
Øivind Kristiansen (styremedlem)
Steinar Skjervik (styremedlem)
Finanstilsynet har ved behandlingen av tillatelsen lagt til grunn at Thomas Nordtømme er foretakets daglige og faktiske leder.
Foretaket må utpeke en medarbeider med hovedansvar for foretakets kontrollfunksjon som ikke er foretakets daglige og faktiske leder. Det forutsettes at foretaket innretter seg slik at kontrollfunksjonen forblir effektiv.
Finanstilsynet gir dispensasjon etter verdipapirhandelloven § 9-9 (2), annet punktum fra kravet til at den faktiske ledelsen skal forestås av minst to personer. Foretaket må vurdere behovet for forsterkninger i ledelsen ved endringer i virksomhetens omfang og kompleksitet.
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-9 (3) skal foretaket opplyse Finanstilsynet om skifte
av daglig leder, faktisk(-e) leder(-e) og om endringer i styret, herunder gi opplysninger som er relevante for å vurdere om personen fyller vilkårene i § 9-9 (1).
Aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket
Aksjeeiere med indirekte betydelig eierandel i foretaket er Helge Aune, Arne Joa og Steinar Skjervik. Betydelig eierandel er definert i verdipapirhandelloven § 2-4 (5).
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-8 (2) nr. 3 kan tillatelse nektes dersom aksjeeier med betydelig eierandel ikke anses egnet til å sikre en god og fornuftig forvaltning av foretaket. Finanstilsynet har ingen særskilte kommentarer til gjeldende aksjonærsammensetning.
Melding om endring av aksjeeierstruktur skal sendes til Finanstilsynet, jfr. verdipapirhandelloven § 9-10 (2), (3) og (7), jfr. verdipapirforskriften § 9-4 flg.
Rutiner og instrukser
Finanstilsynet presiserer at foretaket v/styret selv er ansvarlig for å til enhver tid være
organisert og har oppdaterte rutiner, retningslinjer og instrukser i henhold til verdipapirhandelloven kapittel 9 og 10, forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven og annet relevant regelverk. Finanstilsynet tar til etterretning innsendte vedtekter, driftsplan og interne rutiner for organiseringen. Hvorvidt disse dokumentene er tilstrekkelige, hensiktsmessige og holdbare for den virksomhet foretaket skal drive har Finanstilsynet i behandlingen av tillatelsen ikke tatt stilling til. Finanstilsynet vil imidlertid gjøre foretaket oppmerksom på at dokumentene vil kunne vurderes mot foretakets virksomhet under stedlig tilsyn.
Avsluttende bemerkninger
Finanstilsynet gjør oppmerksom på at brudd på bestemmelser i eller gitt i medhold av verdipapirhandelloven, herunder vilkår for tillatelse, kan medføre tilbakekall av tillatelsen. Det samme gjelder dersom tillatelse er gitt på grunnlag av uriktige opplysninger eller andre uregelmessigheter. Det vises til verdipapirhandelloven § 9-4.
Finanstilsynets vedtak kan påklages til Finansdepartementet, jf. forvaltningsloven §§ 28 flg.
Klagen sendes til Finanstilsynet. Frist for å klage er tre uker fra det tidspunkt foretaket mottar dette brev. Klagen skal nevne det vedtak det klages over, samt hvilket resultat klager mener er det riktige. Klagen bør også nevne de grunner klager støtter seg til.
For Finanstilsynet
Eirik Bunæs
avdelingsdirektør
Britt Hjellegjerde
seksjonssjef
Kopi: Verdipapirforetakenes sikringsfond
Wiersholm, Mellbye & Bech, advokatfirma AS v/adv. Kjersti Trøbråten