Avsluttende merknader og vedtak om overtredelsesgebyr AS Nordlandskraft
Brev
Publisert: 26. oktober 2011
Sist endret: 21. april 2017
Saksbehandler: Ellen Cecilie Pettersen-Hagh
Dir. tlf.: 22 93 98 28
Vår referanse: 11/5763
Arkivkode: 720
Dato: 24.10.2011
1. Innledning
Finanstilsynet har gjennomgått enkelte regnskapsmessige forhold ved den finansielle rapporteringen til AS Nordlandskraft, jf verdipapirhandelloven (”vphl”) § 15-1 tredje ledd.
Finanstilsynet sendte 23. juni 2011 et forhåndsvarsel om pålegg om innrettelse etter regnskapslovens regler. Varslet gjaldt innholdet i årsregnskapet for 2010. Dette varselet har AS Nordlandskraft ikke respondert på.
Den 12. september 2011 fattet Finanstilsynet vedtak om pålegg om å utarbeide nytt årsregnskap. Nytt korrigert årsregnskap ble publisert 15. september 2011.
Brevet av 12. september 2011 inneholdt også et varsel om overtredelsesgebyr i tilknytning til halvårsrapporteringen for 2011. AS Nordlandskraft har den 22. september 2011 publisert nytt korrigert halvårsregnskap for 2011. Videre har foretaket i brev av 22. september 2011, gitt sine merknader til varslet.
2. Årsregnskap 2010 og halvårsregnskap 2011 - avsluttende merknader
I årsrapporten til AS Nordlandskraft, datert 22. mars 2011, fremkom det at foretaket benyttet regnskapsreglene for små foretak, jf. regnskapsloven § 1-6. I henhold til regnskapsloven § 1-5 er det ikke anledning for børsnoterte foretak å følge reglene for små foretak. Videre manglet det en erklæring fra de ansvarlige hos foretaket, jf. verdipapirhandelloven § 5-5 (2) (vphl). Manglene ovenfor medførte at Finanstilsynet i vedtak av 12. september 2011 påla foretaket å utarbeide ny årsrapport som oppfyller kravene i regnskapsloven § 1-5 og vphl § 5-5. Foretaket publiserte ny årsrapport 15. september 2011. Denne korrigerte årsrapporten er utarbeidet basert på regnskapslovens regler for store foretak og dette har medført utvidede noteopplysninger i den endrede årsrapporten, i tråd med Finanstilsynets tilbakemelding i ovennevnte vedtak. Videre er erklæring fra styret vedlagt årsrapporten. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
Halvårsrapporten for 2011 som ble publisert 1. september 2011 inneholdt ikke en erklæring fra de ansvarlig hos foretaket, jf. vphl § 5-6 (2). Videre fremkom det ikke opplysninger om rentebærende fordringer og gjeld, jf. NRS Delårsregnskap nr. 23 g) og det ble heller ikke nevnt at foretaket har benyttet NRS 11 Delårsregnskap ved utarbeidelse av halvårsregnskapet. På bakgrunn av manglene ble det varslet at Finanstilsynet vurderte å ilegge overtredelsesgebyr i brev datert 12. september 2011. Ny halvårsrapport er utarbeidet og hensyntatt disse kommentarene. For manglenes betydning for overtredelsesgebyr, se punkt 2.
3. Vedtak om overtredelsesgebyr
Det vises til forhåndsvarsel datert 12. september 2011 om ileggelse av overtredelsesgebyr, jf forvaltningsloven § 16. Finanstilsynet har mottatt foretakets kommentarer datert 22. september 2011.
Bakgrunnen for forhåndsvarslet var todelt. For det første oppfylte ikke, som beskrevet ovenfor, den finansielle rapporteringen kravene i vphl § 5-6, jf. vphf § 5-4 jf. regnskapsloven §4-6, jf. NRS 11
Delårsrapportering. Videre er halvårsrapporten for 2011 publisert etter fristen i vphl § 5-6. Finanstilsynet finner derfor at den finansielle rapporteringen er i samsvar med kravene i vphl § 5-6.
Som redegjort for i forhåndsvarselet, er fristen for offentliggjøring av halvårsrapport senest to måneder etter regnskapsperiodens utgang, dvs. innen utgangen av 31. august 2011. Offentliggjøring skal skje i samsvar med vphl § 5-12 første ledd. Av Oslo Børs' Newsweb fremgår det at AS Nordlandskraft offentliggjorde halvårsrapporten for 2011 den 1. september 2011 kl 00:22. Finanstilsynet finner at AS Nordlandskraft har overtrådt vphl § 5-6 første ledd ved at halvårsrapporten for 2011 ble offentliggjort etter fristen 31. august 2011.
For at Finanstilsynet skal kunne ilegge overtredelsesgebyr, må overtredelsen ha skjedd forsettlig eller uaktsomt. Finanstilsynet legger til grunn at overtredelsen har skjedd uaktsomt, da Finanstilsynet ikke har opplysninger om noe annet, verken fra foretaket selv eller i børsmeldinger fra foretaket.
Når det gjelder overtredelsesgebyrets størrelse, har Finanstilsynet knyttet dette til pålydende til foretakets noterte instrumenter. AS Nordlandskraft gjør i sine kommentarer oppmerksom på at innsendingsfristen bare ble oversittet med 22 minutter. I henhold til vphl § 17-4 femte ledd skal det legges vekt på overtredelsens omfang og virkninger, samt graden av utvist skyld ved utmåling av overtredelsesgebyr. Ytterligere retningslinjer for utmåling av overtredelsesgebyr ved forsinket rapportering er gitt av Finanstilsynet i "Retningslinjer - Overtredelsesgebyr ved forsinket periodisk finansiell rapportering" datert 4. juni 2009. I henhold til retningslinjene er minimumsgebyret for alle foretak med noterte gjeldsinstrumenter som utgangspunkt satt til kr. 5.000,-.
Finanstilsynet vil i forbindelse med foretakets anførsel presisere at overtredelsesfristen er absolutt, og at overtredelsesgebyr i utgangspunktet løper fra første minutt. Finanstilsynet har tidligere varslet foretaket en rekke ganger om at gjentatte overtredelser vil medføre at gebyret økes. I utmålingen av gebyret har Finanstilsynet lagt vekt på at AS Nordlandskraft tre ganger tidligere har levert den finansielle rapporteringen forsinket. Finanstilsynet ser meget alvorlig på at foretaket gjentatte ganger er forsinket. Det er etablert forvaltningspraksis at overtredelsesgebyret økes ved gjentatt forsinkelse. Dette gjelder også i tilfeller der forsinkelsen kun er svært kort.
Videre har Finanstilsynet ved utmålingen av gebyret lagt vekt på at foretaket har utbedret halvårsrapporteringen i samsvar med de forhold som ble påpekt i varslet. Finanstilsynet har på bakgrunn av dette redusert gebyret med 5 000,- kroner.
Etter vphl § 17-4 må det vurderes hvorvidt vedtak skal fattes. Finanstilsynet er innforstått med at overtredelsesgebyr er inngripende for foretaket. Vurderingen av hvorvidt det skal ilegges gebyr er således en avveining av hvorvidt Finanstilsynet anser det nødvendig å gi overtredelsesgebyr i den aktuelle saken. Offentliggjøring av periodisk finansielle informasjon er en av de grunnleggende pliktene AS Nordlandskraft er pålagt i forhold til markedet. AS Nordlandskraft har som ovennevnt tidligere vært forsinket en rekke ganger. Finanstilsynet ser meget alvorlig på at foretak ikke følger tidsfristene for den finansielle rapporteringen. Finanstilsynet anser det særlig nødvendig å reagere ved gjentatte overtredelser.
Med hjemmel i vphl § 17-4 annet ledd, jf § 5-6 første ledd har Finanstilsynets truffet følgende vedtak om overtredelsesgebyr:
AS Nordlandskraft plikter å betale et overtredelsesgebyr på kr. 25.000, - kroner - tjuefemtusen - som tilfaller statskassen.
Finanstilsynets vedtak om overtredelsesgebyr kan påklages etter forvaltningsloven § 28. Finansdepartementet er klageinstans. Klagen rettes til Finanstilsynet. Klagefristen er tre uker fra dette brevet er mottatt.
Faktura vil bli ettersendt AS Nordlandskraft, 8275 Storjord i Tysfjord.
Kopi av dette brevet vil bli sendt til foretakets revisor og Oslo Børs.
For Finanstilsynet
Anne Merethe Bellamy
direktør for regnskaps- og revisortilsyn
Siw-Mette Thomassen
seksjonssjef