Finanstilsynets merknader etter stedlig revisortilsyn Revisjonspartner
Brev
Publisert: 14. september 2011
Sist endret: 21. april 2017
Saksbehandler: Brynjar Gilberg
Direkte tlf: 22 93 99 01
Vår referanse: 11/1919
Arkivkode: AK 624.1
Dato: 08.09.2011
Innledning
Det vises til Finanstilsynets stedlige tilsyn med Revisjonspartner AS (selskapet) 10. mars 2011, foreløpige merknader av 11. juli 2011 og Deres tilsvar av 2. september 2011.
Tilsynet ble gjennomført som en oppfølging av forhold avdekket under Finanstilsynets tilsyn (tematilsyn) med selskapet 16. april 2010, der formålet var å kontrollere revisors aksept- og fortsettelsesvurderinger. Det ble avdekket vesentlige svakheter i selskapets revisjonsutførelse. I Finanstilsynets merknadsbrev av 9. september 2010, ble selskapet bedt om å iverksette tiltak for å hindre at de svakhetene og manglene Finanstilsynet avdekket under tilsynet ble videreført.
De tiltak selskapet hadde iverksatt ble vurdert av Finanstilsynet i forbindelse med det stedlige tilsynet 10. mars 2011.
Finanstilsynets vurdering
Selskapet hadde blant annet endret retningslinjene og rutinene for innhenting av årsregnskap og nummererte brev som grunnlag for akseptvurdering av nye klienter. Videre var det endringer i retningslinjene for å sikre en særskilt oppfølging av klienter som har fått presisering eller forbehold i revisjonsberetningen. Retningslinjene var også klargjort når det gjelder revisjonshandlinger som skal utføres rettet mot inngående balanse for nye revisjonsoppdrag. Finanstilsynet har ingen kommentarer til disse endringene.
Når det gjelder retningslinjer og rutiner for kvalitetssikring av aksept- og fortsettelsesvurderinger for revisjonsoppdrag er Finanstilsynets vurdering at disse fortsatt ikke er tilfredsstillende, fordi de ikke i tilstrekkelig grad hensyntar situasjoner der det foreligger indikasjoner på misligheter.
Selskapet har i sitt tilsvar til de foreløpige merknadene opplyst at det nå er innført en rutine for ekstern konsultasjon i tvilsspørsmål. Finanstilsynet legger til grunn at denne nye rutinen omfatter aksept- og fortsettelsesvurderinger for revisjonsoppdrag hvor det foreligger indikasjoner på misligheter.
Finanstilsynet gjennomgikk én akseptvurdering og fire fortsettelsesvurderinger for regnskapsåret 2010. Formålet var å vurdere hvorvidt endringene innført etter tematilsynet medførte bedret kvalitet i den utførte revisjonen. Finanstilsynet har ingen særlige merknader til akseptvurderingen og tre av fortsettelsesvurderingene.
Den fjerde fortsettelsesvurderingen var knyttet til et innrapportert oppdrag som ble gjennomgått i forbindelse med Finanstilsynets tematilsyn i 2010. Den gang var det revisors akseptvurdering som ble kontrollert. Bakgrunnen for dette var en innrapportering fra forrige revisor om at ny revisor hadde akseptert oppdraget i strid med forrige revisors råd. Forrige revisor hadde avdekket transaksjoner som var av en slik art at han fant det nødvendig å fratre og sende hvitvaskingsmelding til Økokrim. Finanstilsynet fant alvorlige svakheter i revisors akseptvurdering.
Under tilsynet i 2011 var det var det revisors fortsettelsesvurdering som var gjenstand for kontroll. Det følger av revisorloven og forarbeidene at bestemmelsene som berører revisors aksept- og fortsettelsesvurderinger også har til formål å vanskeliggjøre at foretak som begår økonomisk kriminalitet, kan fortsette sin virksomhet. Selv om omstendighetene rundt revisorskiftet formelt ikke hindrer ny revisor i å akseptere et oppdrag, er det ikke tvil om at en fraråding fra tidligere revisor vil innebære en særlig risiko for ny revisor. De forhold som lå til grunn for forrige revisors fratredelse vil kunne være av betydning både for ny revisors akseptvurdering og de etterfølgende fortsettelsesvurderingene.
I sin fortsettelsesvurdering synes revisor å ha lagt avgjørende vekt på at han ikke hadde indikasjoner på at Økokrim hadde til hensikt å etterforske forholdene som lå til grunn for forrige revisors hvitvaskingsmelding. Revisor konkluderte med at det ikke forelå reelle grunner til å stille spørsmål ved ledelsens integritet, og at det følgelig var grunnlag for å fortsette som revisor for selskapet.
Under det forrige tilsynet (tematilsynet) reiste Finanstilsynet en rekke spørsmål knyttet til omstendighetene rundt transaksjonene. Revisor synes ikke å ha fulgt opp disse spørsmålene i sin fortsettelsesvurdering, eller gjort egne vurderinger knyttet til de transaksjonene som ledet til at forrige revisor fratrådte og sendte hvitvaskingsmelding til Økokrim.
Finanstilsynets vurdering knyttet til dette oppdraget er at heller ikke revisors fortsettelsesvurdering har vært i samsvar med revisorlovens krav, herunder kravet til god revisjonsskikk.
Finanstilsynets oppsummering
Det er Finanstilsynets vurdering at det er alvorlige svakheter ved revisors fortsettelsesvurdering knyttet til det ene revisjonsoppdraget. Finanstilsynets vurdering er at revisor ikke har utvist en profesjonell skeptisk holdning ved at revisor har unnlatt å drøfte forhold som kunne ha ledet til en annen konklusjon i fortsettelsesvurderingen.
Finanstilsynet legger til grunn at selskapet sikrer at dets oppdragsansvarlige revisorer for fremtiden ikke på denne måten risikerer å legge til rette for at ulovlig virksomhet får fortsette.
For Finanstilsynet
Kjersti Elvestad
seksjonsleder
Brynjar Gilberg
spesialrådgiver