Omtale i revisjonsberetningen av regelverket for finansiell rapportering
Brev
Publisert: 30. mai 2011
Sist endret: 22. mars 2019
Saksbehandler: Jo-Kolbjørn Hamborg
Direkte tlf.: 22 93 99 06
Vår referanse: 11/5182
Arkivkode: 623.2
Dato: 09.05.2011
Det vises til kontakt om omtale i revisjonsberetningen av regelverket for finansiell rapportering.
Hva som skal fremgå av revisjonsberetningen følger av revisorloven § 5-6. I henhold til bestemmelsens annet ledd skal revisjonsberetningen blant annet inneholde opplysninger om hvilket regelverk for finansiell rapportering som er anvendt ved utarbeidelsen av årsregnskapet. Dette kravet kom inn i revisorloven i 2005 som en gjennomføring i norsk rett av fjerde selskapsrettsdirektiv artikkel 51a nr. 1 bokstav a. Det uttales i forarbeidene, jf. Ot.prp. nr. 12 (2004 - 2005), at bestemmelsen i praksis innebærer at revisor må opplyses om “årsregnskapet er utarbeidet etter regnskapsloven og god regnskapsskikk eller internasjonale regnskapsstandarder som fastsatt i regnskapsloven ny § 3-9 (foreslått i Ot.prp. nr. 89 (2003-2003))”.
Etter Finanstilsynets syn har lovgivers hensikt klart vært å synliggjøre i revisjonsberetningen et skille mellom regnskaper som er utarbeidet i samsvar med IFRS og regnskaper som er utarbeidet etter nasjonale regnskapsregler. Bestemmelsene om forenklet IFRS i samsvar med forskrift gitt i medhold av regnskapsloven § 3-9, er finansiell rapportering etter norsk regnskapslovgivning.
Dersom revisor i sin beretning, i de tilfellene forenklet IFRS er benyttet, skulle være forpliktet til å opplyse i revisjonsberetningen at regnskapet er avlagt etter “forenklet IFRS etter regnskapsloven § 3-9” måtte det være fordi revisorloven § 5-6 må tolkes slik at det av revisjonsberetningen skulle være mulig å lese hvilke regler, innenfor norsk regnskapslovgivning, revisjonsklientens regnskap er avlagt etter.
Etter Finanstilsynets syn er det ikke grunnlag for å innfortolke et slikt krav i revisorloven § 5-6, verken ut fra bestemmelsens ordlyd eller forarbeider. Finanstilsynet finner heller ikke at det som utgangspunkt er behov for nærmere beskrivelse i revisjonsberetningen av hvilken del av norske regnskapslovgivning som er benyttet. Det er tilstrekkelig at årsregnskapet inneholder noteopplysning som beskriver dette. Av disse må det selvfølgelig klart fremkomme hvilke regler som er lagt til grunn, også hvilke valg som er gjort innenfor norsk regnskapslovgivning, for eksempel om det er benyttet forenklet IFRS. Revisor må forsikre seg om at dette fremkommer av noteopplysninger, at de er i samsvar med de krav som gjelder og at det er korrekt det som opplyses.
Oppsummert er Finanstilsynets syn at revisor har oppfylt sin plikt etter revisorloven § 5-6 annet ledd til å opplyse om hvilket regelverk for finansiell rapportering som er anvendt ved utarbeidelsen av årsregnskapet ved å vise til IFRS hvis det er situasjonen, eller til regnskapslovens regler og god regnskapsskikk i Norge dersom det er situasjonen. Sistnevnte vil være tilfelle der forenklet IFRS etter regnskapsloven § 3-9 er benyttet.
Selv om revisor ikke har en plikt til å opplyse nærmere om hvilke norske regnskapsregler som gjelder er det ikke noe til hinder for at revisor i revisjonsberetningen kan velge å gi mer informasjon. Det fremkommer av ordlyden i § 5-6 annet ledd at den angir et minstekrav. Revisor kan derfor benytte de eksemplene Revisorforeningen har utarbeidet i tilknytning til ISA 700, 705 og 706, der det er inntatt opplysning om at regnskapet er avlagt etter forenklet IFRS etter regnskapsloven § 3-9.
Med hilsen
Finanstilsynet
Kjersti Elvestad
seksjonssjef
Jo-Kolbjørn Hamborg
spesialrådgiver