Vedtak om overtredelsesgebyr Sevan Marine ASA
Brev
Publisert: 26. oktober 2011
Sist endret: 21. april 2017
Saksbehandler: Ellen Cecilie Pettersen-Hagh
Dir. tlf.: 22 93 98 28
Vår referanse: 11/6172
Arkivkode: 721
Dato: 31.08.2011
Finanstilsynet viser til forhåndsvarsel 8. juni 2011 om ileggelse av overtredelsesgebyr, jf forvaltningsloven § 16. Finanstilsynet har mottatt foretakets kommentarer datert 23. juni 2011.
Som redegjort for i forhåndsvarselet, er fristen for offentliggjøring av kvartalsrapporter i henhold til forskrift til verdipapirhandelloven av 29. juni 2007 (vpf.) § 5-5 femte ledd ” senest to måneder etter kvartalsperiodens utgang”, dvs. innen 31. mai 2011. Offentliggjøring skal skje i samsvar med lov om verdipapirhandel av 29. juni 2007 (vphl.) § 5-12 første ledd.
Av Oslo Børs’ ”Newsweb” fremgår det at Sevan Marine ASA offentliggjorde kvartalsrapporten for 1. kvartal 2011 den 14. juni 2011.
Det fremgår av Sevan Marine ASA ovennevnte kommentarer at forsinkelsen skyldes at foretaket befant seg i en vanskelig og uoversiktlig økonomisk situasjon, hvilket gjorde det nødvendig med en mer tidkrevende kvalitetssikring, avklaring og vurderinger omkring regnskapsposter og regnskapsprinsipper. Bakgrunnen for situasjonen var at foretaket gjennomførte flere tiltak i april og mai 2011 for å innhente kapital for å dekke kapitalbehov på opp til USD 275 millioner. Det anføres videre at forsinkelsen ble varslet markedet i børsmelding og at de endelige tallene ikke avvek vesentlig fra de prelimære kvartalstallene som ble publisert 20. mai 2011.
Finanstilsynet finner at Sevan Marine ASA har overtrådt vphl § 5-5 første ledd ved at kvartalsrapporten for 2011 ble offentliggjort etter fristen 31. mai 2011. For at Finanstilsynet skal kunne ilegge overtredelsesgebyr, må overtredelsen ha skjedd forsettlig eller uaktsomt. Forsinkelsen skyldes i henhold til selskapets kommentarer at selskapet befant seg i en økonomisk vanskelig situasjon. Finanstilsynet fremhever at regnskapsavleggelsen og praktiseringen av de for foretaket relevante regnskapsregler og regnskapsprinsipper må anses å være forhold innenfor utsteders kontroll. Det forutsettes også at et børsnotert foretak har tilstrekkelig internkontroll, kompetanse og ressurser til å kunne forestå regnskapsavleggelsen. De anførte forhold om at forsinkelsen var varslet og tallene ikke avvek vesentlig fra de prelimære kvartalstallene er ikke avgjørende i forhold til om forsinkelsen var innenfor selskapets kontroll. Finanstilsynet anser derfor at de forhold foretaket redegjør for i tilsvaret var innenfor foretakets kontroll og at foretaket dermed har handlet uaktsomt ved at kvartalsrapporten ble offentligjort etter fristen.
Når det gjelder overtredelsesgebyrets størrelse følger det av vphl § 17-4 fjerde ledd at det skal legges særlig vekt overtredelsens omfang og virkninger, samt graden av utvist skyld. I henhold til Finanstilsynets retningslinjer av skal gebyrets størrelse knyttes til pålydende av foretakets noterte instrumenter. Finanstilsynet anser ikke at de anførte forhold avhjelper det omfang og den virkning forsinket rapportering medfører. Kvartalsrapporten var 14 dager forsinket og Finanstilsynet har ovenfor konkludert med at forsinkelsen ligger innenfor selskapets kontroll.
Etter vphl § 17-4 skal det avslutningsvis vurderes hvorvidt vedtak skal fattes. I vurderingen av om det skal fattes vedtak om overtredelsesgebyr er Finanstilsynet innforstått med at slike gebyr er inngripende for foretaket det gjelder. Vurderingen av hvorvidt det skal ilegges gebyr er således en avveining av hvorvidt Finanstilsynet anser det nødvendig å gi overtredelsesgebyr i den aktuelle saken. Offentliggjøring av periodisk finansiell informasjon er en av de grunnleggende pliktene børsnoterte foretak er pålagt i forhold til markedet. Korrekt og rettidig finansiell informasjon er avgjørende for markedsaktørenes og investors beslutninger og dermed kursutviklingen i den aktuelle aksjen. Den finansielle informasjonen er videre avgjørende for en korrekt prising av aksjen. Finanstilsynet anser således forsinket rapportering som et alvorlig brudd på klare grunnleggende plikter for børsnoterte foretak. Ut fra hensynet til et velfungerende marked er det nødvendig å reagere ved slike overtredelser
Med hjemmel i vphl § 17-4 annet ledd, jf § 5-5 første ledd har Finanstilsynets truffet følgende vedtak om overtredelsesgebyr:
Sevan Marine ASA plikter å betale et overtredelsesgebyr på kr. 205 000 ,- -kroner tohundreogfemtusen - som tilfaller statskassen.
Finanstilsynets vedtak om overtredelsesgebyr kan påklages etter forvaltningsloven § 28. Finansdepartementet er klageinstans. Klagen rettes til Finanstilsynet. Klagefristen er tre uker fra dette brevet er mottatt.
Faktura vil bli ettersendt Sevan Marine ASA.
For Finanstilsynet
Anne Merethe Bellamy
direktør for regnskaps- og revisortilsyn
Siw-Mette Thomassen
seksjonssjef