Endelige merknader etter stedlig tilsyn og varsel om tilrådning til Finansdepartementet om tilbakekall av konsesjon Belships pensjonskasse
Brev
Publisert: 27. februar 2012
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
LENE TOFTE DØNVOLD
DIREKTE: 22939806
VÅR REF: 11/7405
ARKIVKODE: 542.5
DATO: 14.02.2012
Innledning
Finanstilsynet gjennomførte tilsyn i Belships pensjonskasse 9. desember 2011. Tilsynet ble gjennomført på bakgrunn av pensjonskassens gjentatte brudd på minstekravet til kapitaldekning.
Foreløpig rapport ble oversendt pensjonskassen 19. desember 2011 og besvart av styret 26. januar 2012. I den foreløpige rapporten påpekte Finanstilsynet at pensjonskassen har brutt grunnleggende regler for pensjonskassevirksomhet. Det forelå grunn til å anta at pensjonskassens ledelse ikke ville kunne ivareta stillingen eller vervet på forsvarlig måte og at forsikringsvirksomhetslovens krav til egnethet dermed ikke var oppfylt. Det ble varslet at Finanstilsynet ville vurdere å pålegge Belships pensjonskasse å endre styrets sammensetning samt å skifte ut daglig leder i pensjonskassen. Varselet gjaldt ikke nåværende styreleder som tiltrådte 14. september 2011.
Pensjonskassens styre er enig i at flere av pensjonskassens rutiner ikke har vært gode nok. Styret anfører at de vesentligste svakhetene og manglene er rettet opp og arbeidet med å få til ytterligere forbedringer vil bli prioritert i tiden fremover. Styret opplyser å ha full tillit til daglig leder. Når det gjelder styrets sammensetning opplyses det om at eksternt styremedlem er på valg i mars.
Nærmere om foreløpig rapport og begrunnelsen for forhåndsvarselet
Belships pensjonskasse var i store deler av 2008 og 2009 samt i august 2011 i brudd med minstekravet til kapitaldekning. Bruddene ble konstatert av Finanstilsynet eller rapportert svært forsinket fra pensjonskassen. Pensjonskassen har brutt plikten til å melde fra om at det er fare for brudd på kapitaldekningskravet. Det samme gjelder plikter etter at brudd ble konstatert, herunder plikten til å fremlegge konkrete planer for gjenoppretting av soliditeten gjennom nødvendige dispensasjonssøknader. Overholdelse av pliktene forutsetter at det foreligger rutiner for kontroll med kapitaldekningen. Finanstilsynet vurderte at pensjonskassen manglet slike rutiner.
Pensjonskassen hadde ingen ansatte og utkontrakterte kapitalforvaltningen til Belships ASA. Kapitalforvaltningen ble utøvd av pensjonskassens daglige leder som ansatt i Belships ASA. Dette er i strid med forsikringsvirksomhetsloven siden Belships ASA ikke har konsesjon til å drive aktiv forvaltning.
Det ble avdekket brudd på kapitalforvaltningsregelverket, herunder brudd på plasseringsbegrensningsreglene og bestemmelser om risikoanalyser i kapitalforvaltningsforskriften.
Pensjonskassens risikoanalyser/stresstester ble ikke utformet i tråd med de krav som stilles i kapitalforvaltningsforskriften. Stress-scenarioene avspeilet ikke pensjonskassens risiko. Dette ble tatt opp med pensjonskassen i oktober 2010. Pensjonskassen har i ettertid, til tross for Finanstilsynets påpekninger, ytterligere redusert stressfaktorene. Finanstilsynet fant heller ikke at pensjonskassen på noe tidspunkt har vurdert å endre risikoprofilen for å sikre at pensjonskassen oppfyller alle soliditets- og sikkerhetskrav. Pensjonskassens løpende overvåkning av bufferkapitalsituasjonen ble ikke ansett tilfredsstillende. Ny kapital er gjennomgående først tilført når det allerede er konstatert brudd på minstekravet til ansvarlig kapital.
Revisors nummererte brev nr. 1 av 23. mars 2011, som berørte kapitalforvaltningsområdet og pensjonskassens internkontroll, ble ikke sendt Finanstilsynet i forkant av det stedlige tilsynet. Dette til tross for at Finanstilsynet uttrykkelig ba om å få slike brev i det skriftlige varselet.
I brevet konkluderer revisor med at marginen til minstekravet til kapitaldekning er lav. Revisor anbefalte at kapitaldekningssituasjonen ble fulgt nøye. I nummerert brev nr. 2 av 25. november 2011, som Finanstilsynet kun har mottatt fra revisor, viser revisor til at kommentarene i det første brevet ikke er fulgt opp på en tilfredsstillende måte. Revisor varsler å måtte vurdere å si fra seg oppdraget som revisor hvis pensjonskassens internkontroll ikke blir bedret.
På denne bakgrunn anså Finanstilsynet at styremedlemmer (med unntak av styrets leder) samt daglig leder har utvist slik adferd at det er grunn til å anta at de ikke vil kunne ivareta stillingen eller vervene på forsvarlig måte. Det er en forutsetning for konsesjon som pensjonskasse at styremedlemmene og daglig leder til enhver tid er egnet til å inneha stillingene. Gjentatte brudd på grunnleggende regler for pensjonskassevirksomhet tyder på at ledelsen i selskapet ikke er egnet.
Pensjonskassens kommentarer
Manglende etterlevelse av soliditets- og sikkerhetskrav
Pensjonskassen anfører at børsfallet i august 2011 var historisk kraftig og kom svært brått. Det beklages at bruddet i august ikke ble varslet. Pensjonskassen mener at kapitaldekningskravet ikke er brutt etter at det ble skutt inn kapital i september 2011. Pensjonskassen omtaler brudd i 2008/2009 som ett sammenhengende brudd som hadde sin spesielle forklaring og ble omtalt i årsberetningen for 2008. Pensjonskassen anfører derfor at det ikke er tale om gjentatte brudd på kapitaldekningskravet.
Utøvelse av kapitalforvaltningen og brudd på plasseringsbegrensninger
Det anføres at avtalen med Belships ASA er endret slik at den ikke lenger omfatter forvaltningen av pensjonskassens midler. Kapitalforvaltningen utøves nå av daglig leder i tett samarbeid med styret og spesielt styrets leder. Det opplyses videre at bruddet på plasseringsbegrensningene i kapitalforvaltningsforskriften er rettet.
Stresstester og risikoovervåkning
Det anføres at pensjonskassen har en likvid portefølje. Styret har ikke funnet det riktig å endre den langsiktige strategien eller risikoprofil. Styret anfører at det nå vil utarbeide stresstester i samsvar med Finanstilsynets anbefaling. Styret har oversendt den stresstesten som nå benyttes og det er styrets oppfatning at den bekrefter at pensjonskassens bufferkapital er på et akseptabelt nivå. Det anføres at manglende oversendelse av revisors nummererte brev beror på en feiltolkning av Finanstilsynets anmodning.
Styrets risikotoleranse og handlingsregler ved overskridelse av sentrale risikorammer
Det anføres at pensjonskassens risikoprofil er definert i strategidokumentet. Styret opplyser at det tar til etterretning at Finanstilsynet etterlyser en klarere definert ramme for risikotoleranse. Det vises til at pensjonskassen har et lavt aktivitets- og risikonivå med en enkel rammestruktur. Det vil imidlertid arbeides med å få bedre konsistens mellom definert risikotoleranse og etablert rammenivå. Det opplyses at det er styrets målsetning at alle vesentlige risikoer, herunder forsikringsrisiko, skal bli styrt og dokumentert på en enda bedre måte i fremtiden.
Finanstilsynets endelige merknader og konklusjon
Pensjonskassens tilsvar gir, etter Finanstilsynets vurdering, ikke grunnlag for å endre Finanstilsynets fremstilling og vurdering av saken slik dette fremkommer i den foreløpige rapporten. Finanstilsynet konstaterer at det foreligger flere brudd på grunnleggende krav for pensjonskassevirksomhet. Finanstilsynet konstaterer også at revisors nummererte brev ikke ble fremlagt for Finanstilsynet til tross for at Finanstilsynet uttrykkelig ba om å få slike brev i det skriftlige varselet.
Forsikringsvirksomhetslovens minstekrav til kapitaldekning skal være oppfylt til enhver tid, jf. forsikringsvirksomhetsloven §§ 6-3 og 7-9. Finanstilsynet legger til grunn at pensjonskassen har brutt dette kravet i annet halvår 2008, første halvår 2009 og i annet halvår 2011. Lovbruddet i annet halvår 2008 ble konstatert av Finanstilsynet. I den etterfølgende korrespondansen med Finanstilsynet ga pensjonskassen ingen konkrete opplysninger om omfanget og varigheten av bruddet og det ble ikke fremlagt planer for å gjenopprette soliditeten. Pensjonskassen var videre i brudd med minstekravet til kapitaldekning i hele første halvår 2009 og meldte lovbruddet til Finanstilsynet først i slutten av april 2009. Forholdet ble ikke omtalt i årsberetningen for 2009. Brudd med minstekravene til kapitaldekning og solvensmargin i august 2011 ble konstatert av Finanstilsynet på bakgrunn av egne analyser og senere bekreftet av pensjonskassen. Finanstilsynet er ikke enig i at børsfallet i begynnelsen av august 2011 er ”historisk kraftig” og bemerker at det ligger innenfor det en må kunne forvente at dekkes av pensjonskassens stresstest. Pensjonskassen ble tilført 1,2 millioner kroner i ny egenkapital 14. september 2011. Styret vurderte etter dette bufferkapitalen i pensjonskassen som tilfredsstillende. Finanstilsynets beregninger synes imidlertid å vise at marginen til minstekravet var svært lav selv med dette kapitalinnskuddet og at pensjonskassen mest sannsynlig igjen har vært i brudd med minstekravet. Pensjonskassen har i sitt tilsvar ikke godtgjort at dette ikke var tilfelle.
Finanstilsynet legger videre til grunn at pensjonskassens ledelse har brutt viktige handlingsplikter, både meldeplikt i forkant av bruddene på kapitaldekningskravet og handlingsplikter etter at bruddene ble konstatert, herunder plikten til å fremlegge konkrete planer for oppfyllelse av kapitalkravet gjennom nødvendige dispensasjonssøknader. Banksikringslovens krav om meldeplikt omfatter både styret og daglig leder, jf. § 3-1 første ledd bokstav b) og forsikringsvirksomhetsloven § 7-9 fjerde ledd. Plikten er basert på et "føre var prinsipp" og inntrer før kapitalkrav brytes. Ved konstaterte brudd inntrer plikten umiddelbart. Overholdelse av ovennevnte plikter forutsetter at det foreligger rutiner for kontroll med kapitaldekningen. Etter Finanstilsynets vurdering mangler pensjonskassen slike rutiner. Finanstilsynet har notert at pensjonskassen nå hevder å ha rettet opp de vesentligste svakhetene og manglene. De aktuelle rettetiltak er imidlertid ikke dokumentert eller nærmere beskrevet.
Styret opplyser at det tidligere har vurdert å utkontraktere den operative forvaltningen til eksternt forvaltningsselskap, men har konkludert med at pensjonskassen har tilstrekkelig kapasitet og kompetanse til selv å forestå forvaltningen som nå skal utøves av daglig leder i tett samarbeid med styrets leder. Det er ikke dokumentert hvorvidt daglig leder nå er ansatt i pensjonskassen og det er derfor fortsatt uklart om pensjonskassens kapitalforvaltning utøves av Belships ASA som ikke har konsesjon til å drive aktiv forvaltning. Finanstilsynet kan ikke se at den beskrevne organiseringen tilfredsstiller de krav som regelverket stiller til uavhengighet og arbeidsdeling mellom utøvende og kontrollerende funksjoner i kapitalforvaltningen. Under enhver omstendighet er det Finanstilsynets konklusjon at pensjonskassens daglige leder ikke oppfyller lovens krav til egnethet.
Etter det stedlige tilsynet fastslo Finanstilsynet at pensjonskassens overvåkning av bufferkapitalsituasjonen ikke var tilfredsstillende. På bakgrunn av styrets svar kan Finanstilsynet ikke se at det nå er etablert tilfredsstillende overvåkning. Pensjonskassens styre opplyser at det tar konsekvensen av Finanstilsynets konklusjon. Det er imidlertid ikke redegjort for hvilke endringer styret vil gjennomføre annet enn at pensjonskassen nå skal utarbeide stresstester i overensstemmelse med Finanstilsynets anbefaling. Styret anfører at oversendt stresstest bekrefter at pensjonskassens bufferkapital er på et akseptabelt nivå i forhold til samlet tapspotensiale. Stresstesten som styret baserte sin vurdering på og som fulgte som vedlegg til pensjonskassens svar, var imidlertid beheftet med feil. Finanstilsynet konstaterer at stresstesten, etter at feilene ble rettet opp, viser at pensjonskassens bufferkapitalutnyttelse fortsatt er svært høy.
Det følger av kapitalforvaltningsforskriften at pensjonskassen skal vurdere å iverksette tiltak dersom risikoanalysen viser at pensjonskassen kan bli påført tap som innebærer at pensjonskassen ikke lenger vil oppfylle soliditets- og sikkerhetskrav. Finanstilsynet legger til grunn at pensjonskassen ikke på noe tidspunkt har vurdert å endre pensjonskassens risikoprofil som følge av gjennomførte stresstester. Pensjonskassen har gjennomgående først tilført kapital etter at brudd på minstekravet er konstatert. Styret opplyser at endring av risikoprofil ikke er et aktuelt tiltak for å sikre at pensjonskassen oppfyller alle soliditets- og sikkerhetskrav. Styret viser i denne forbindelse til at porteføljen er likvid. Finanstilsynet kan ikke se at porteføljens likviditet er relevant i en situasjon der pensjonskassens overvåking av bufferkapitalen ikke er tilfredsstillende. En uttalt strategi om ikke å endre risikoprofilen ved høyt risikonivå, forsterker Finanstilsynets oppfatning av at overvåkningen og etterlevelsen av soliditets- og sikkerhetskrav ikke tillegges tilstrekkelig vekt i pensjonskassens virksomhet. Finanstilsynets oppfatning forsterkes ytterligere ved at den korrigerte stresstesten viser at det beregnede tapspotensialet er tre ganger høyere en pensjonskassens bufferkapital per 31. desember 2011.
Finanstilsynet anbefalte pensjonskassen å fastsette en risikotoleranse som inkluderte alle vesentlige risikoer. Styret ble videre anbefalt å fastsette en klar risikoramme basert på dette risikomålet samt å etablere handlingsregler for tiltak ved overskridelser av rammen. Finanstilsynet kan ikke se at risikotoleransen er definert i pensjonskassens strategidokument slik styret hevder. Finanstilsynet er videre ikke enig i at pensjonskassen har et lavt risikonivå. Finanstilsynet anser det relative risikonivået (beregnet tapspotensial målt mot tilgjengelig bufferkapital) for å være svært høyt. Styrets opplysninger om at det nå vil arbeide med å få bedre konsistens mellom definert risikotoleranse og etablert rammenivå slik at alle risikoer blir styrt, er ikke nærmere redegjort for. Finanstilsynet har dermed ikke grunnlag for å vurdere om pensjonskassens tiltak er tilfredsstillende.
Finanstilsynet anser at de konstaterte bruddene på minstekravet til kapitaldekning, kravene til forsvarlig styring og kontroll med kapitalforvaltningen og manglede etterlevelse av lovbestemte handlingsplikter hver for seg er alvorlige regelbrudd. Samtlige brudd gjelder grunnleggende soliditetsregler for pensjonskassevirksomhet. De enkeltstående brudd sett i sammenheng synliggjør alvorlig svikt i pensjonskassens system for risikostyring og internkontroll. Imidlertid er det pensjonskassens manglende forståelse for regelverket, hvilket gjenspeiles i de gjentatte regelbrudd, manglende handlingsvilje og tidsforløpet før forhold blir rettet som Finanstilsynet finner særlig alvorlig. Finanstilsynet kan ikke se at pensjonskassens tilsvar endrer på dette inntrykket.
Finanstilsynet anser at ledelsen i pensjonskassen har gjort seg skyldig i grov og vedvarende overtredelse av sine plikter. Finanstilsynet anser at ledelsens opptreden tilkjennegir mangelfull kontroll med etterlevelse av helt sentrale lovbestemmelser. Styrets svar inngir, etter Finanstilsynets vurdering, ikke den nødvendige tillit til at det har tilstrekkelig evne og vilje til å treffe og gjennomføre adekvate tiltak for å hindre at slike situasjoner oppstår igjen.
Pensjonskassen har ikke foretatt vesentlige endringer i administrativ ledelse og rutiner. Finanstilsynet anser at dette er nødvendig for å sikre at pensjonskassen virker på betryggede måte.
Ansvaret for at pensjonskassen drives på betryggende måte tilligger styret og daglig leder, jf. aksjeloven §§ 6-12 til 6-15 og forsikringsvirksomhetsloven § 7-6. Finanstilsynet anser at styret og daglig leder har utvist slik adferd at det er grunn til å anta at vervet/stillingen ikke vil kunne ivaretas på forsvarlig måte. Finanstilsynets finner derfor at pensjonskassen ikke lenger har en ledelse som oppfyller vilkåret til egnethet i forsikringsvirksomhetsloven § 2-1 annet ledd bokstav c) jf. § 7-3 tredje ledd.
Krav til en pensjonskasses ledelse er gitt i form av krav om forhold som skal være oppfylt ved tildeling av konsesjon. Finanstilsynet har i sin praksis lagt til grunn at krav om egnethet skal være oppfylt til enhver tid. Det er en forutsetning for konsesjon som pensjonskasse at styremedlemmer og daglig leder til enhver tid er egnet til å inneha stillingene, jf. forsikringsvirksomhetsloven § 7-3 annet ledd jf. § 2-1 annet ledd. Finanstilsynet anser på denne bakgrunn at pensjonskassen må endre styrets sammensetning og skifte ut daglig leder for å oppfylle egnethetskravet. Dette gjelder ikke styrets leder som tiltrådte 14. september 2011.
Dersom styret eller andre organer i pensjonskassen har gjort seg skyldig i grov eller vedvarende overtredelse av sine plikter etter lov eller forskrift, kan konsesjonen tilbakekalles, jf. forsikringsvirksomhetsloven §§ 2-2 første ledd bokstav a) og 7-3. Etter Finanstilsynets vurdering er vilkårene for tilbakekall av tillatelsen i forsikringsvirksomhetsloven § 2-2 oppfylt. All den tid pensjonskassen ikke har vist evne eller vilje til selv å få på plass en egnet ledelse anser Finanstilsynet også et tilbakekall av konsesjonen som forholdsmessig.
Finanstilsynet varsler om at det vil tilrå Finansdepartementet å tilbakekalle konsesjonen dersom ikke styrets medlemmer (med unntak av styreleder) og daglig leder er skiftet ut innen utgangen av mars 2012.
Pensjonskassen gis frist for tilbakemelding innen 27. februar 2012.
Kopi av dette brev bes sendt til ekstern revisor, ansvarlig aktuar og styrene i Belships ASA, Lorentzen & Stemoco AS, Tidships AS og Jasto AS.
For Finanstilsynet
Erik Lind Iversen
fungerende avdelingsdirektør
Runa K. Sæther
seksjonssjef