Merknader - endelig rapport Storebrand Finansiell Rådgivning AS
Brev
Publisert: 4. september 2012
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Leif Roar Johansen og
Gunnhild Engelsen
VÅR REFERANSE:
12/1520
DATO:
30.8.2012
Merknader - endelig rapport
1 INNLEDNING
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn hos Storebrand Finansiell Rådgivning AS (Foretaket) 2. mars 2012 i Foretakets lokaler på Lysaker. Under det stedlige tilsynet ble det ført samtaler med daglig leder Knut Wetten og compliance officer Ida T. Kjerkreit. I tillegg var konsernkontroller Erik Sjøblom til stede. Det ble ført separat samtale med verdipapirforetakets internrevisor KPMG ved Are Jansrud den 16. april 2012. Fra Finanstilsynet deltok tilsynsrådgiver Leif Roar Johansen, spesialrådgiver Marte Voie Opland, seniorrådgiver Arne Solberg og seniorrådgiver Gunnhild Engelsen.
Foretaket er et verdipapirforetak som har tillatelse til å yte mottak og formidling av ordre på vegne av kunde i forbindelse med ett eller flere finansielle instrumenter, samt investeringsrådgivning, jf. verdipapirhandelloven (vphl.) § 2-1 (1) nr. 1 og 5.
Foretaket er et aksjeselskap eid av Storebrand Livsforsikring AS, som igjen er et heleid datterselskap av Storebrand ASA. Foretaket distribuerer Storebrandkonsernets produkter til personmarkedet primært, men opererer også i bedriftsmarkedet. Foretaket hadde ved utgangen av 2011 75 ansatte og 13 tilknyttede agenter.
Foretaket mottok foreløpig rapport fra stedlig tilsyn 18. juni 2012 og styret har avgitt sine kommentarer i brev av 21. august 2012.
2 GOD FORRETNINGSSKIKK
2.1 ANNENHÅNDSOMSETNING AV AKSJER I INVESTERINGSSELSKAPER
2.1.1 Rettslig utgangspunkt
Verdipapirforetaket skal utøve sin virksomhet i samsvar med god forretningsskikk, jf. vphl. § 10-11 første ledd. Verdipapirforetaket er pålagt omfattende informasjonsplikter overfor kundene, jf. vpf. kapittel III. Opplysningen skal være korrekte og være gitt i en forståelig form.
2.1.2 Kort om sakens faktiske side
Storebrand Optimér ASA ble etablert i 2006 og det er gjennomført en rekke emisjoner i selskapet rettet mot kunder som ønsket å investere. Det er i all hovedsak organisasjonen som nå er organisert i Storebrand Finansiell Rådgivning AS, som i sin tid rådga kundene til å investere i dette. Det opplyses på Storebrands internettsider at Storebrand Optimér ASA frem til 2008 var i en oppbyggingsfase. Selskapet opplyser at dets forvaltningsfase varer fra 1.1.2009 til 31.12.2014. I selskapets avviklingsfase fra 1.1.2015 til 31.12.2020 skal virksomheten bygges ned ved at eiendeler realiseres og aktiva tilbakebetales til selskapets aksjonærer.
Verdijustert egenkapital pr. aksje (VEK) for Storebrand Optimér oppdateres kvartalsvis. Avkastningen i produktet har frem til nå vært lav, og som resultat av finanskrisen i 2008 har VEK vært betydelig lavere enn det mange kunder har kjøpt aksjene til. Etter 30.06.2008 har VEK vært lavere enn opprinnelig emisjonskurs på 10 kroner, og i perioder helt ned mot 5 kroner. Sluttkurs per 31.3.2012 var 8,72.
2.1.3 Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Finanstilsynet har på stikkprøvebasis gjennomgått Foretakets annenhåndsomsetning av aksjer i investeringsselskaper tilrettelagt og solgt av Storebrand. Finanstilsynet har sett nærmere på annenhåndsomsetning av aksjer i Storebrand Optimér ASA i 2011. Aksjeselskapet investerer i børsnoterte aksjer og næringseiendom. Eiendomsporteføljen forvaltes av Storebrand Eiendom ASA, mens aksjeporteføljen forvaltes av Storebrand Kapitalforvaltning AS. Salgene i kontrollperioden har skjedd gjennom Storebrand Bank ASA, mens kjøp har skjedd gjennom Foretaket. Det fremgår av lydopptakene med kundene at det har vært svært liten kjøpsinteresse for disse aksjene. Annenhåndsomsetningen har ligget på et betydelig lavere kursnivå enn VEK.
Kundene som ønsker å selge aksjene har kontakt med Foretaket i en lengre periode frem til det dukker opp en potensiell kjøper. Den lave kjøpsinteressen medfører at kundene per i dag bare kan komme ut av investeringen med et større tap, og flere av kundene gir uttrykk for at de er usikre på om de bør ta tapet nå eller vente.
Finanstilsynet har ved dette tilsynet ikke sett nærmere på kvaliteten av den investeringsrådgivningen som er foretatt i forbindelse med at kundene kjøpte disse aksjene, idet rådgivningen har skjedd langt tilbake i tid og til dels også før ny verdipapirhandellov av november 2007.
Finanstilsynet har imidlertid i forbindelse med nærværende tilsyn sett nærmere på annenhåndsmarkedet for disse produktene. Finanstilsynet har i den forbindelse bedt om kopi av prospekter og presentasjon som ble forelagt kundene i forbindelse med salg av produktet. Materialet opplyser om risiko forbundet ved annenhåndsomsetning / likviditetsrisiko. Det opplyses i prospektet at "Det er begrenset likviditet i markedet for omsetning av ikke børsnoterte selskaper, og det kan ikke garanteres at aksjer i Storebrand Optimér lar seg omsette. Selskapet vil imidlertid søke å legge til rette for omsetningsmulighet i aksjen. Storebrand Bank vil i denne forbindelse kunne bistå Investorer som ønsker å selge aksjer. Storebrand Optimér bør vurderes som et langsiktig investeringsalternativ."
Finanstilsynet har mottatt en redegjørelse for den praktiske ordrehåndteringen av aksjer i Storebrand Optimer og Storebrand Privat Investor. Finanstilsynet ba imidlertid om en kort orientering om eventuelle fremtidige planer fra Storebrandkonsernet for organisering og håndtering annenhåndsmarkedet med tanke på økt likviditet i aksjen.
2.1.4 Styrets kommentarer
Styret opplyser i sitt tilsvar at Storebrand også tidligere har vurdert ulike tiltak for å øke likviditeten i aksjen. Styret har i tilsvaret utdypet vurderingene rundt alternative tiltak som konsernet kunne ha iverksatt.
Styret opplyser videre at siden det er et komplekst finansielt instrument, er det ikke ansett som egnet for flertallet av Foretakets kunder. Kunder av Foretaket eller Foretakets tilknyttede agenter som eier aksjer i Storebrand Optimér AS, vil på forespørsel kunne motta ukentlig e-post med registrerte kjøps- og salgsinteresser samt sist kjente kurs omsatt hos Storebrand Bank AS. Tilsvarende gjelder hvis Storebrand Optimér AS (eller tilsvarende type produkter) er vurdert egnet for de kundene som ikke eier aksjen fra før. For å påse at denne informasjonen knyttet til omsetning av aksjen blir enda mer tilgjengelig for kundene, vurderer Foretaket nå ytterligere tilgjengeliggjøring av denne informasjonen.
2.1.5 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar Foretakets redegjørelse til etterretning.
2.2 PRODUKTANGIVELSE OG ANGIVELSE AV RISIKO
2.2.1 Rettslig utgangspunkt
Verdipapirforetaket plikter å gi kunder relevante opplysninger i forståelig form om finansielle instrumenter, herunder hensiktsmessig veiledning og advarsel om risiko forbundet med investeringer i de aktuelle instrumenter, jf. vphl. § 10-11 annet ledd nr. 2.
2.2.2 Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Finanstilsynets stikkprøvekontroll viste at Foretaket omtaler dets eiendomsselskaper/eiendomsprosjekter som et fondsprodukt/fondsinvestering. Finanstilsynet viste i foreløpig rapport til et konkret eksempel hvor det var krysset av for Aksje/-kombinasjonsfond i ordreskjemaet ved ordre i Storebrand Optimér AS. Dette er, slik Finanstilsynet vurderer det, egnet til å gi et villedende bilde av bl.a. risiko ved investeringen og likviditet i produktet, jf. vphl. § 10-11 (2) nr. 2. Finanstilsynet anbefalte Foretaket og Storebrand Bank ASA å gå igjennom sine skjemaer og rutiner for å rette opp dette, og da særlig med tanke på fremtidige kjøpsordre.
2.2.3 Styrets kommentarer
Foretaket deler Finanstilsynets vurdering knyttet til at betegnelsen "fond" kan gi et villedende bilde. Styret understreker viktigheten av at denne type eiendomsaksjeselskaper og tilsvarende produkter med en reell likviditetsrisiko omtales korrekt og gjennomgående i all markedsføring og rådgivning. På denne bakgrunn er Foretaket nå, og i større grad enn tidligere, svært bevisst på at begrepene "eiendomsaksje og unotert eiendomsfond" benyttes i omtalen av denne type produkter i rådgivningen.
Styret opplyser videre at, når det gjelder nysalg av disse produktene, skal det normalt fremgå av kundeprofilskjemaet at denne type investeringer har langsiktig horisont, og at det investerte beløp må anses som bundet ut det aktuelle produktets løpetid.
Foretaket har implementert en ny versjon av ordreformidlingsskjemaet der svaralternativene knyttet til ordreformidlingen er endret.
2.2.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar Foretakets tiltak til etterretning.
Finanstilsynet fremhever imidlertid at begrepet "unotert eiendomsfond" også kan være egnet til å gi et misvisende inntrykk av bl.a. likviditet og risiko i produktet. Finanstilsynet forutsetter derfor at bruken av ordet "fond" benyttes med varsomhet, og slik at det under enhver omstendighet alltid samtidig klart opplyses om de ulike risiki, herunder likviditetsrisiko, ved produktet.
For Finanstilsynet
Geir Holen
seksjonsleder
Marte Voie Opland
spesialrådgiver