Merknader - endelig rapport Storebrand Bank ASA
Brev
Publisert: 4. september 2012
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Leif Roar Johansen og
Gunnhild Engelsen
VÅR REFERANSE:
12/1542
DATO:
30.8.2012
Merknader - endelig rapport
1 INNLEDNING
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn hos Storebrand Bank ASA (Foretaket) 2. mars 2012 i Foretakets lokaler på Lysaker. Under det stedlige tilsynet ble det ført samtaler med daglig leder Truls Nergård, leder kapitalmarkedsprodukter Robert Fjelli og leder compliance/juridisk Kathrine Stang Ottesen. Det ble ført separat samtale med Foretakets internrevisor KPMG ved Are Jansrud den 16. april 2012. Fra Finanstilsynet deltok tilsynsrådgiver Leif Roar Johansen, spesialrådgiver Marte Voie Opland, seniorrådgiver Arne Solberg og seniorrådgiver Gunnhild Engelsen.
Foretaket har tillatelse til å tilby investeringstjenestene som omtalt i verdipapirhandelloven (vphl.) § 2-1 (1) nr. 1, 2, 3, 5 og 6, samt tilknyttede tjenester som omtalt i vphl. § 2-1 (2) nr. 1, 2, 3, 4 og 5.
Foretaket er et heleid datterselskap av Storebrand ASA, og har omfattende bankvirksomhet, men relativt begrenset virksomhet innenfor verdipapirområdet. Det stedlige tilsynet omfattet kun Foretakets investeringstjenester og tilknyttede tjenester innenfor verdipapirområdet.
Foretaket mottok foreløpig rapport fra stedlig tilsyn av 18. juni 2012 og styret har avgitt sine kommentarer i brev av 20. august 2012.
2 ORGANISERING, STYRING OG KONTROLL
2.1 SKRIFTLIGE RETNINGSLINJER OG RUTINER
2.1.1 Rettslig utgangspunkt
Det følger av vphl. § 9-11 (1) nr. 1 at verdipapirforetaket skal ha tilstrekkelige og betryggende retningslinjer og rutiner som skal sikre etterlevelse av foretakets forpliktelser etter lov og forskrifter.
2.1.2 Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Finanstilsynet mottok i forkant av det stedlige tilsynet Foretakets instruks- og rutinesamling knyttet til dets verdipapirvirksomhet (heretter omtalt som samlingen).
Finanstilsynets overordnede inntrykk var at deler av samlingen ikke synes oppdatert i henhold til gjeldende organisering av Foretaket, samt at det manglet fyllestgjørende og oppdaterte rutiner på sentrale områder. Flere av rutinene synes svært generelle i formen, og kunne med fordel vært mer tilpasset Foretakets faktiske virksomhet og derav fremstått som mer brukervennlig. Finanstilsynet viste i foreløpig rapport til enkelte eksempler.
Foretakets rådgivningsteam ble i mai 2011 overført til Storebrand Finansiell Rådgivning AS. Foretaket yter imidlertid fremdeles investeringstjenester, dog i begrenset volum i forhold til Foretakets bankvirksomhet. Finanstilsynet forventer at så lenge Foretaket opprettholder og bruker sine tillatelser etter verdipapirhandelloven, så skal Foretaket til enhver tid ha oppdaterte og tilpassede rutiner til dets verdipapirvirksomhet, selv om denne måtte være begrenset.
Finanstilsynets vurdering er at Storebrand-konsernet, herunder Foretaket, synes å ha stort fokus på etterlevelse. Den noe uoversiktlige, ikke-oppdaterte og generelle samlingen av retningslinjer og rutiner i Foretaket, kan allikevel medføre en risiko for brudd på verdipapirhandelloven; eksempelvis ved nyansettelser hvor ansatte ofte ikke er kjent med eldre betegnelser på dokumenter og avdelinger, samt benytter rutinene oftere.
Med bakgrunn i ovenstående stilte Finanstilsynet spørsmål om Foretakets instruks- og rutineverk oppfylte lovens krav, jf. vphl. § 9-11 (1) nr. 1.
Finanstilsynet ba Foretaket gjennomgå sine rutiner med hensyn til oppdatering, presisjonsnivå og brukervennlighet for å sikre at samlingen av retningslinjer og rutiner i Foretaket fremstår som et reelt arbeidsverktøy for de aktuelle ansatte for å sikre at Foretaket opptrer i samsvar med god forretningsskikk.
2.1.3 Foretakets kommentarer
Foretaket har oppdatert dokumenter og rutiner i henholdt til Finanstilsynets kommentarer. Styret opplyser at Foretaket i fremtiden vil besørge at rutiner og instrukser løpende er oppdatert og tilpasset den til enhver tid gjeldende organisering. Styret bemerker at Foretaket yter begrenset investeringstjenestevirksomhet, de ansatte i avdelingen har lang operativ erfaring, og arbeidsprosesser og prosedyrer er godt innarbeidet i den praktiske hverdagen.
Styret opplyser at Foretaket gjennom de siste årene har etablert ny rutinedatabase og at samtlige rutiner nå må bekreftes oppdatert og i samsvar med gjeldende lovgivning minst en gang i året.
Styret er etter dette av den oppfatning at Foretakets instrukser og rutiner oppfyller kravene i vphl. § 9-11 (1) og at gjeldene presiseringer og oppdateringer i enkeltrutiner har fjernet eventuelle uklarheter og vil sikre korrekt etterlevelse.
2.1.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar oppdateringen av retningslinjer og rutiner til etterretning.
3 GOD FORRETNINGSSKIKK
3.1 AVTALER OG SKJEMAER SOM BENYTTES OVERFOR KUNDENE
3.1.1 Rettslig utgangspunkt
Verdipapirforetaket skal utøve sin virksomhet i samsvar med god forretningsskikk, jf. vphl. § 10-11 første ledd. Verdipapirforetaket er pålagt omfattende informasjonsplikter overfor kundene, jf. verdipapirforskriften (vpf.) kapittel III. Opplysningen skal være korrekte og være gitt i en forståelig form.
3.1.2 Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Finanstilsynet mottok i forkant av det stedlige tilsynet standard avtaleverk med kunder ved ytelser av investeringstjenester. Finanstilsynet mottok totalt tre ulike kundeprofilskjemaer. Finanstilsynet ba om Foretakets redegjørelse for når de ulike kundeprofilskjemaene benyttes.
Finanstilsynets foreløpige vurdering var at deler av avtaleverket ikke synes gjennomgått eller oppdatert på en god stund. Finanstilsynet viste til enkelte eksempler i foreløpig rapport. Feilene er hver for seg ikke så graverende, men kan samlet og sett i sammenheng med Foretakets rutinesamling, være en indikasjon, slik Finanstilsynet vurderte det, på at Foretaket ikke har hatt tilstrekkelig bevissthet rundt aktiv bruk og oppdatering av Foretakets interne (retningslinjer og rutiner) og eksterne (skjemaer og avtaleverk) dokumentbase.
Med bakgrunn i ovenstående stilte Finanstilsynet spørsmål om Foretaket har oppfylt sine informasjonsplikter, jf. vphl. § 10-11 og vpf. kapittel III. Finanstilsynet ba Foretaket ta en gjennomgang av sitt standard avtaleverk med kunder for å sikre at det er korrekt og oppdatert.
3.1.3 Styrets kommentarer
Foretaket opplyser i tilsvaret at Foretaket over tid har benyttet tre varianter av kundeprofilskjema med bakgrunn i ulike avdelingers behov i perioden, men at det i dag kun benyttes ett kundeprofilskjema.
Foretaket har korrigert de spesifikke forholdene ved avtaleverket med kundene som Finanstilsynet har påpekt.
Styret mener at Foretaket har tilstrekkelig bevissthet rund aktiv bruk og oppdatering av rutiner og avtaler innenfor verdipapirområdet, og mener derfor at Foretaket har tilfredsstillende kontroll på de aktiviteter og avtaleverk som gjelder den omsorgs- og informasjonsplikt Foretaket har overfor sine kunder.
3.1.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar Foretakets redegjørelse og endringer av kundematerialet til etterretning.
3.2 MOTTAK, FORMIDLING OG UTFØRELSE AV ORDRE
3.2.1 Rettslig utgangspunkt
Verdipapirforetak skal i samsvar med vphl. § 10-11 femte ledd, jf. vpf. § 10-17 og 10-18, ved yting av andre tjenester enn investeringsrådgivning eller aktiv forvaltning, søke å innhente opplysninger om kundens kunnskap og erfaring fra det aktuelle investeringsområde (heretter omtalt som hensiktsmessighetstest). Foretakets undersøkelser skal sette det i stand til å vurdere om den påtenkte investeringstjeneste eller –produkt er hensiktsmessig for vedkommende.
Hensiktsmessighetstest kan unnlates ved tjenester overfor kunde som utelukkende består av mottak, formidling og utførelse av ordre, forutsatt at nærmere bestemte vilkår i vphl. § 10-11 sjette ledd nr. 1-3, jf. vpf. § 10-19, er oppfylt.
3.2.2 Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Stikkprøvekontroll som Finanstilsynet har gjennomført viser at Foretaket kun benytter hhv. "Ordreskjema Storebrand Privat Investor ASA" eller "Ordreskjema Storebrand Optimér ASA" ved omsetning av aksjer i disse to investeringsselskapene. Finanstilsynet kunne ikke se av mottatt dokumentasjon at det er gjort hensiktsmessighetstest ved mottak og formidling av ordre om salg av aksjer i Storebrand Optimér ASA eller Storebrand Privat Investor ASA, eller dokumentasjon på at det for alle eksemplene i stikkprøvekontrollen kun er utføring av investeringstjenester etter instruksjon fra annet verdipapirforetak, jf. vphl. § 10-15.
3.2.3 Styrets kommentarer
Foretaket opplyser i sitt tilsvar at det for de kundene, hvor transaksjonen ikke er basert på instruksjon fra et annet verdipapirforetak, er ordrene gjennomført og hensiktsmessigheten vurdert i henhold til vphl. § 10-11 femte ledd.
Styret viser bl.a. til at kunden gjennom sitt kjøp og eierskap av produktet, med tilhørende omfattende kvartalsrapporter, normalt tilsier at kunden har tilstrekkelig kunnskap og erfaring om den aktuelle aksjen og til å forstå risikoen forbundet med å få gjennomført salgstransaksjon. Foretaket er av den oppfatning at dette, sammen med opplysningene som fremkommer i samtaleopptakene mellom Foretaket og kundene, samlet danner et tilfredsstillende grunnlag for meglers vurdering av hvorvidt salget av aksjene til fordel for kontanter er hensiktsmessig for kunden.
Foretaket har nå innarbeidet utkvittering av hensiktsmessighetstest i ordreskjema for komplekse produkter. Selv om Foretaket i etterkant erkjenner at selve den skriftlige dokumentasjonen av gjennomført hensiktsmessighetsvurdering kunne vært styrket, er det ikke Foretakets oppfatning at det ikke har opptrådt i samsvar med regelverket ved mottak og formidling av ordre om salg av aksjer i Storebrand Optimér ASA og Storebrand Privat Investor ASA.
3.2.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet er kritiske til at Foretaket har gjennomført og dokumentert hensiktsmessighetstester primært i form av en serie lydopptak. Denne form for dokumentasjon for hensiktsmessighetstester gjør det vanskelig for Finanstilsynet å kontrollere om Foretaket overholder bestemmelsene for hensiktsmessighetsvurdering, jf. vphl. 10-11 femte ledd. Finanstilsynet tar til etterretning at Foretaket har endret sin praksis og har innført skriftlig hensiktsmessighetstest.
Finanstilsynet viser for øvrig til at problemstillinger rundt annenhåndsomsetningen i de nevnte investeringsselskapene også er tatt opp i stedlig tilsyn med Storebrand Finansiell Rådgivning AS.
For Finanstilsynet
Geir Holen
seksjonsleder
Marte Voie Opland
spesialrådgiver