Merknader - endelig rapport Carnegie AS
Brev
Publisert: 21. desember 2012
Sist endret: 12. mars 2019
SAKSBEHANDLER:
Roy V. Halvorsen
VÅR REFERANSE:
12/4631
DATO:
19.12.2012
Merknader - endelig rapport
1. Innledning
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn hos Carnegie ASA - nå Carnegie AS - (Foretaket) 6. juni 2012. Det stedlige tilsynet dekket hele Foretakets virksomhet. Under tilsynet ble det ført samtaler med fungerende administrerende direktør Natasja Henriksen, juridisk direktør Christoffer Bergene, Head of Compliance Morten Brundtland og Risk Manager Lars Gjørvad. Fra Finanstilsynet deltok tilsynsrådgiver Roy V. Halvorsen, seniorrådgiver Elise Ødegård, seniorrådgiver Hege Bach Hande og spesialrådgiver Margrete Øvrebø.
Foretaket har tillatelse til å yte investeringstjenestene 1, 2, 3, 5 og 6 som nevnt i verdipapirhandel¬loven (vphl.) § 2-1 (1), samt de tilknyttede tjenestene 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 7 som nevnt i vphl. § 2-1 (2).
Foretaket driver virksomhet innen megling og analyse, samt strategisk/finansiell rådgiving og tilrettelegging knyttet til egenkapital- og fremmedkapital¬instrumenter. På tidspunktet for det stedlige tilsynet hadde Foretaket 77 ansatte, hvorav 19 innen Investment Banking, 32 innen Securities og 26 innen ledelse og støttefunksjoner.
Foretaket mottok foreløpig rapport etter tilsynet ved brev av 5. november 2012 (heretter omtalt som Rapporten), og har avgitt sine kommentarer til Rapporten ved brev av 3. desember 2012 (heretter omtalt som Tilsvaret).
2. Informasjonshåndtering
2.1. Rettslig utgangspunkt
Med innsideinformasjon menes presise opplysninger om de finansielle instrumentene, utstederen av disse eller andre forhold som er egnet til å påvirke kursen på de finansielle instrumentene eller tilknyttede finansielle instrumenter merkbart, og som ikke er offentlig tilgjengelig eller allment kjent i markedet, jf. vphl. § 3-2 (1). Det følger av vphl. § 3-4 (2) at Foretaket plikter å ha rutiner for sikker behandling av innsideinformasjon og å behandle innsideinformasjon med tilbørlig aktsomhet slik at informasjonen ikke kommer i uvedkommendes besittelse eller misbrukes. Det følger av vphl. § 9-11 (1) nr. 1 at verdipapir-foretak skal ha tilstrekkelige og betryggende retningslinjer og rutiner som skal sikre etterlevelse av foretakets forpliktelser etter lov og forskrifter.
2.2. Foretakets instrukser og rutiner knyttet til håndtering av interessekonflikter
Finanstilsynet kommenterte i Rapporten en beskrivelse i Foretakets instrukssamling knyttet til informasjonshåndtering, hvor det står at plikten til å etterleve retningslinjer for særlige informasjons-sperrer i situasjoner der det normalt må forventes å foreligge innsideinformasjon oppstår "fra tidspunktet mandatavtale er inngått eller må antas å være nært forestående". Finanstilsynet bemerket at Foretaket i en hver situasjon må foreta en konkret vurdering av om det foreligger innsideinformasjon, basert på de rådende omstendigheter, uavhengig av om Foretaket har inngått eller er i ferd med å inngå mandatavtale. Finanstilsynet skrev at den aktuelle instruksen bør reflektere at plikten til å etterleve nevnte retningslinjer kan oppstå tidligere enn ved mandatinngåelse.
Finanstilsynet kommenterte videre i Rapporten også enkelte andre svakheter i Foretakets instrukser for informasjonshåndtering.
Foretaket skrev i Tilsvaret at det slutter seg til Finanstilsynets vurderinger, og viste til justerte instrukser vedlagt Tilsvaret.
2.3. Finanstilsynets stikkprøvekontroll av Foretakets informasjonshåndtering
Finanstilsynet har gjennomgått lydopptak i utvalgte perioder for et utvalg av Foretakets meglere. Denne gjennomgangen har ikke avdekket utilbørlig informasjonshåndtering.
Finanstilsynet har videre gjennomgått dokumentasjon knyttet til fire utvalgte prosjekter innen Investment Banking, herunder innsidelister og tilknyttede lydopptak/elektronisk kommunikasjon med potensielle investorer. Denne gjennomgangen har ikke avdekket utilbørlig informasjonshåndtering.
Finanstilsynet har i tillegg, på bakgrunn av en registrert hendelse i Foretakets compliancelogg, gjennomgått korrespondanse og lydopptak av samtaler mellom Foretaket og en kunde, vedrørende Foretakets behandling av mulig innsideinformasjon i forbindelse med en plassering av en rettet emisjon. Kunden stilte i ettertid spørsmål om Foretaket hadde gitt kunden innsideinformasjon uten å følge prosedyrer som sikrer tilbørlig informasjonshåndtering. Foretaket forklarte kunden at det ikke vurderte dette prosjektet som sådan som innsideinformasjon, siden det ikke forelå noe formelt oppdrag fra utstederforetaket på det tidspunktet. Foretaket var kun bedt av en av utsteders eiere om å foreta sonderinger mot mulige investorer i en potensiell rettet emisjon. Finanstilsynet ba i Rapporten om en redegjørelse for Foretakets vurderinger, og viste til Finanstilsynets kommentarer vedrørende Foretakets beskrivelse av tidspunkt for når innside-informasjon kan oppstå (som nevnt under avsnitt 2.2).
Foretaket skrev i Tilsvaret at "Det ble gjort en vurdering hvor konklusjonen var at det ikke forelå innside-informasjon, og dermed var det ikke nødvendig å forholde seg til prosedyrene for å gjøre investorer til innsidere […] Foretaket har etter denne episoden strammet inn rutinene ved "pre sounding". "Pre sounding" koordineres av Investment Banking (IB). Det bør normalt foreligge et "talk sheet", og det skal være vurdert og besluttet av leder av Investment Banking om en konkret "pre sounding" omfatter innsideinformasjon eller ikke".
Finanstilsynet skrev i Rapporten at innsidelisten utarbeidet av Foretaket i forbindelse med ett av de utvalgte oppdragene ikke oppfyller de innholdsmessige kravene til føring av innsidelister inntatt i Foretakets "Compliance Manual Carnegie ASA". I henhold til denne instruksen skal Foretaket føre innside-lister i tråd med kravene ilagt utsteder. Kravene til utsteders listeføringsplikt fremgår av vphl. § 3-5. I henhold til vphl. § 3-5 skal listen blant annet inneholde opplysninger om identiteten til personene som gis tilgang til innside¬informasjon, og dersom personen som gis tilgang til innsideinformasjon er en juridisk person skal listen omfatte dennes ansatte mv. som gis tilgang til informasjonen. Foretakets innsideliste utarbeidet i forbindelse med det aktuelle prosjektet inneholder ikke slik konkretisering av identiteten til personene som er gitt tilgang til innsideinformasjon.
Foretaket sluttet seg i Tilsvaret til Finanstilsynets vurderinger, og presiserte at Foretaket normalt konkretiserer identiteten til de personer innen foretak som kontaktes og aksepterer å motta innside-informasjon.
2.4. Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar Foretakets redegjørelser til etterretning.
3. Foretakets "Engagement Committee"
Foretaket har etablert en "Engagement Committee" (EC) som skal godkjenne oppdrag innen Investment Banking. Finanstilsynet har gjennomgått EC's "beslutningsskjema" for åtte utførte oppdrag. Foretaket har opplyst at EC's vurderinger "skal omfatte både kommersielle forhold, potensielle interessekonflikter og rennomérisiko […] Det foreligger per i dag ingen skriftlige instrukser for Engagement Committee […]".
Finanstilsynet skrev i Rapporten at de mottatte "beslutningsskjemaer" fremstår som rene fakta-ark for det aktuelle oppdraget, og at EC's vurderinger knyttet til de nevnte forhold, herunder vurdering av interesse-konflikter og til hvorvidt det aktuelle oppdraget representerer innsideinformasjon, ikke er dokumentert her. Finanstilsynet anbefalte Foretaket å formalisere og strukturere EC's arbeid, gjennom: (i) egen instruks, hvor komiteens sammensetning og hvilke vurderinger som skal gjøres og dokumenteres er nedfelt og (ii) revidert "beslutningsskjema", hvor komiteens ulike vurderinger faktisk dokumenteres. Det synes også hensiktsmessig at oppdag knyttet til rådgivning og tilrettelegging innen fremmedkapital behandles av EC på lik linje med oppdrag innen egenkapital.
Foretaket skrev i Tilsvaret at det tar Finanstilsynets merknader til etterretning, og at det vil utarbeide en instruks og nytt beslutningsskjema i tråd med Finanstilsynets anbefalinger.
Finanstilsynet tar Foretakets redegjørelse til etterretning, og imøteser ny instruks og nytt beslutnings-skjema for EC.
4. Rapportering av mistenkelige transaksjoner
Foretaket plikter å rapportere til Finanstilsynet dersom det foreligger rimelig grunn til mistanke om innsidehandel eller markedsmanipulasjon i tilknytning til transaksjoner Foretaket gjennomfører eller tilrettelegger, jf. vphl. § 3-11. Finanstilsynet har omtalt denne rapporteringsplikten i flere offentlige merknader, og viser i denne forbindelse til punkt 5 i merknader av 25. november 2010, offentligjort på Finanstilsynets nettsider.
Finanstilsynet kommenterte i Rapporten at det har mottatt relativt få slike rapporteringer fra Foretaket, og reiste spørsmål om bevisstheten i organisasjonen om hvilke plikter som følger av vphl. § 3-11.
Foretaket skrev i Tilsvaret at det “har fokus på rapportering av mistenkelige transaksjoner, herunder ved opplæring av nyansatte og løpende for front-office […] Styret har notert seg signalene fra Finanstilsynet og vil fortsette å fokusere på problemstillingen".
Finanstilsynet tar Foretakets redegjørelse til etterretning.
Kopi av dette brevet bes sendt ansvarlig revisor.
For Finanstilsynet
Geir Holen
seksjonsleder
Roy V. Halvorsen
tilsynsrådgiver