Merknader - endelig rapport Telenor Kapitalforvaltning AS
Brev
Publisert: 30. mars 2012
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Leif Roar Johansen
VÅR REFERANSE:
12/350
DATO:
20.3.2012
Merknader - endelig rapport
1. Inndedning
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn hos Telenor Kapitalforvaltning AS 27. januar 2012 i foretakets lokaler på Fornebu. Under det stedlige tilsynet ble det ført samtaler med daglig leder Tom Jarneid og porteføljeforvalter Bård Flatin. Det ble ført separate samtaler med styrets leder Pål Wien Espen og foretakets revisor Ernst & Young ved Tore Sørlie. For Finanstilsynet deltok tilsynsrådgiver Leif Roar Johansen, rådgiver Arve Sverdrup Drageset og seniorrådgiver Gunnhild Engelsen.
Telenor Kapitalforvaltning AS (heretter omtalt som Foretaket) er et verdipapirforetak som har tillatelse til å yte aktiv forvaltning av investorers portefølje av finansielle instrumenter på individuell basis og etter investors fullmakt, samt investeringsrådgivning, jf. verdipapirhandelloven (vphl.) § 2-1 (1) nr. 4 og 5.
Foretaket er et aksjeselskap eid av Telenor Communications II AS, som igjen er et heleid datterselskap av Telenor ASA. Foretaket har to aktiv forvaltningsmandat; ett med Telenor Pensjonskasse og ett med Telenor Forsikring. Forvaltningskapitalen var 8,5 mrd. kroner ved utgangen av 2011. Foretaket hadde to ansatte på tilsynstidspunktet.
Det stedlige tilsynet har hovedsakelig vært knyttet til foretakets organisering, styring og kontroll. Finanstilsynet har således ikke gjort noen omfattende gjennomgang av forvaltningen av mandatene. Finanstilsynet gjennomførte et stedlig tilsyn i Telenor Pensjonskasse 16. februar 2010, som dekket kapitalforvaltningsområdet.
Foretaket mottok foreløpig rapport fra stedlig tilsyn ved brev av 5. mars 2012, og styret har avgitt sine kommentarer ved brev av 13. mars 2012.
2. Internkontroll og utkontraktering
Det følger av vphl. § 9-11 (2) at verdipapirforetak skal innrette sin virksomhet slik at foretaket er oppbygd og organisert på en slik måte at risikoen for interessekonflikter mellom foretaket og dets kunder eller foretakets kunder seg imellom begrenses til et minimum, jf. § 10-10. Krav til en uavhengig kontroll- og risikostyringsfunksjoner følger av verdipapirforskriften (vpf.) §§ 9-8 og 9-9, jf. vphl. § 9-11 (1). Tilpasning og unntak fra enkelte av disse kravene kan gjøres dersom foretaket godtgjør at kravene ikke står i rimelig forhold til virksomhetens art, omfang og kompleksitet, og forutsatt at funksjonene forblir effektive, jf. vpf. § 9-11 (1) og (2). Det vises for øvrig til Forskrift om risikostyring og internkontroll av 22 sept. 2008 nr. 1080.
Foretaket har kun to ansatte og har dermed utfordringer med å få til tilstrekkelig avstand mellom utførende enhet og kontrollerende enhet. Daglig leder i Foretaket har i tillegg til administrative oppgaver, porteføljeansvar for renteporteføljer og investeringer i verdipapirfond, samt ansvar for Foretakets compliance- og risikostyringsfunksjon. Videre er det porteføljeforvalterne selv som verdsetter sine porteføljer. Dette er en åpenbar interessekonflikt som må identifiseres og håndteres.
Det fulgte av avtale med Foretakets største oppdragsgiver, Telenor Pensjonskasse, at Telenor Pensjonskasse skulle avstemme beholdningene i portefølje-forvaltningssystemet og kontrollere markedsprisene minst en gang i måneden. Foretaket opplyser i sitt tilsvar at denne avtalen fungerte tilfredsstillende og at ved flere anledninger har oppdragsgiverne gjennomført særskilte kontroller, hvor det ikke har blitt avdekket noen avvik av betydning. Etterhvert som forvaltningskapitalen har steget med flere produkter og antall verdipapirer i porteføljene, så Foretaket behov for å styrke compliancefunksjonen. Den 1. februar 2012 inngikk Foretaket avtale med Telenor ASA, Group Treasury om operasjonelle tjenester. Foretaket opplyser at avtalen trådte i kraft umiddelbart og Group Treasury har etter inngåelsen blant annet hatt ansvaret for verdsettelsen av samtlige porteføljer.
Finanstilsynets utgangspunkt er at selv om kontrolltjenester utkontrakteres, så er det foretaket som har det formelle og reelle ansvaret for compliancefunksjonen, herunder at det utføres effektiv løpende kontroll med virksomheten, jf. vphl. § 9-11 (2) og vpf. § 9-14. Foretaket opplyser at det er etablert rutiner for å etterleve de generelle kravene ved utkontraktering, som også omfatter løpende overvåking av porteføljene og månedlig kontroll med avkastningsberegninger og verdsettelse.
Finanstilsynet tar Foretakets redegjørelse til etterretning.
For Finanstilsynet
Eirik Bunæs
avdelingsdirektør
Geir Holen
seksjonsleder