Merknader - endelig rapport Sparebank 1 Markets AS
Brev
Publisert: 17. april 2012
Sist endret: 12. mars 2019
SAKSBEHANDLER:
Roy V. Halvorsen
VÅR REFERANSE:
11/10994
DATO:
12.4.2012
Merknader - endelig rapport
1. Innledning
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn i Sparebank 1 Markets AS (foretaket) 30. november 2011. Under tilsynet ble det ført samtaler med administrerende direktør Martin Hagen og juridisk direktør Håvard Vikse. Fra Finanstilsynet deltok tilsynsrådgiver Roy V. Halvorsen, seniorrådgiver Elise Ødegård, seniorrådgiver Arne Solberg og seniorrådgiver Øystein Moen.
Foretaket har tillatelse til å yte investeringstjenestene 1 - 6 som nevnt i verdipapirhandelloven (vphl.) § 2-1 (1), samt de tilknyttede tjenestene 1 - 7 som nevnt i vphl. § 2-1 (2). Foretaket er eiet 97,2 % av Sparebank 1 Gruppen AS, og driver etter det opplyste virksomhet innen megling og analyse, samt strategisk/finansiell rådgivning og tilrettelegging, knyttet til egenkapital- og fremmedkapitalinstrumenter. På tidspunktet for det stedlige tilsynet var det 89 ansatte i foretaket; hvorav 48 innen megling og analyse, 18 innen corporate finance og 23 innen administrasjon og kontroll. Foretaket hadde på tidspunktet for det stedlige tilsynet et datterselskap i UK og seks tilknyttede agenter.
Foretaket mottok foreløpig rapport (rapporten) etter tilsynet ved brev av 28. februar 2012, og har avgitt sine kommentarer til rapporten (tilsvaret) ved brev av 26. mars 2012.
2. Organisering, styring og kontroll; compliance og risikostyring
Foretaket plikter å ha en effektiv og uavhengig kontrollfunksjon med nødvendig autoritet, ekspertise og ressurser til - gjennom løpende kontroll, regelmessige vurderinger og iverksetting av eventuelle tiltak - å sikre at foretaket oppfyller sine forpliktelser etter verdipapirhandelloven og forskrifter, jf. vphl. § 9-11, jf. verdipapirforskriften (vpf.) § 9-8. Foretaket plikter videre å ha både hensiktsmessige retningslinjer og prosedyrer for risikostyring og en uavhengig risikostyringsfunksjon som sørger for effektive rutiner for risikostyring og som - gjennom løpende risikostyring og overvåking samt iverksetting av eventuelle tiltak - sikrer etterlevelse av både disse retningslinjene og prosedyrene for risikostyring og av fastsatte grenser for risikoeksponering, jf. vphl. § 9-11, jf. vpf. § 9-9. Foretaket skal tilpasse compliancefunksjonen og risikostyringsfunksjonen etter arten, omfanget og kompleksiteten i virksomheten, jf. vpf. § 9-11 (1) og risikostyringsforskriften § 2.
Med bakgrunn i foretakets beskrevne restrukturering og planlagte utvidelse av virksomheten, stilte Finanstilsynet i rapporten spørsmål om foretaket har tilstrekkelige ressurser på henholdsvis compliance og risikostyring, sett i forhold til arten, omfanget og kompleksiteten i foretakets virksomhet.
Foretaket ga i tilsvaret en redegjørelse for status på foretakets restrukturering og bemerket at "Styret vil fortsette sin løpende vurdering og sørge for at det er allokert tilstrekkelige ressurser til foretakets avdeling for compliance og risikostyring, og da med et særlig fokus på behov knyttet opp mot ny og utvidet virksomhet i foretaket".
Finanstilsynet tar foretakets redegjørelse til etterretning.
3. Organisering, styring og kontroll; tilknyttede agenter
Det følger av vphl. § 10-16 (2) at foretaket er ansvarlig for all virksomhet som en tilknyttet agent forestår på foretakets vegne og at foretaket skal påse at det overholder sine lovpålagte plikter ved bruk av agent. Det følger av vpf. § 9-8 (3) at foretaket, for å sikre effektiv og uavhengig kontroll, blant annet må sørge for at personer som er involvert i foretakets kontrollfunksjon ikke involveres i utøvelsen av de tjenester eller funksjoner de skal kontrollere. Verdipapirforetak som benytter tilknyttede agenter må organiseres slik at det tas høyde for de særlige risikoelementer som følger av å knytte til seg agenter. Foretaket må ha tilstrekkelige systemer, ressurser og kompetanse til å kunne føre effektiv kontroll med at agentene overholder verdipapirhandellovens krav og foretakets interne retningslinjer og rutiner.
Foretaket hadde på tidspunktet for det stedlige tilsynet seks tilknyttede agenter (sparebanker i Sparebank 1-alliansen), som etter det opplyste hovedsakelig tilbyr nettbasert aksjehandel og investeringsrådgivning knyttet til fond. Foretaket forklarte under det stedlige tilsynet at den enkelte agents faktiske leder kontrollerer kundedokumentasjon og investeringstjenester utført av agenten. Agentene rapporterer etter det opplyste kvartalsvis til foretaket eventuelle brudd på rutineverket. Dersom det ikke er avdekket brudd, mottar foretaket "null-rapportering". Foretaket opplyste at det vil intensivere kontrollen av agentene ytterligere, gjennom egne kvartalsvise stikkprøver av den enkelte agents utførte investeringstjenester.
Finanstilsynet påpekte i rapporten - etter gjennomgang av agentenes kvartalsrapporter til foretaket - at det i samtlige av disse rapportene står enten at kontroll ikke er utført eller at ingen brudd er avdekket. Finanstilsynet bemerket at det ikke kan utelukkes at agentenes gjennomgående "null-rapportering" til dels kan skyldes at den enkelte agents faktiske leder kontrollerer tjenester eller funksjoner som vedkommende selv utøver. Finanstilsynet stilte videre spørsmål om ikke foretakets egne stikkprøver av den enkelte agents utførte investeringstjenester bør utføres hyppigere enn hvert kvartal.
Finanstilsynet kommenterte i rapporten at foretaket mangler instrukser/rutiner for foretakets praksis knyttet til godkjenning av egne produkter og kontroll av eksterne produkter godkjent for salg i agentnettet av Spare- og plasseringsutvalget (SPU).
Finanstilsynet presiserte i rapporten at en sentral godkjennelses- og kontrollordning ikke fratar foretaket ansvar for at foretakets tilknyttede agenter til en hver tid opptrer i henhold til verdipapirhandellovens krav til god forretningsskikk ved salg av de kontrollerte/godkjente produktene, herunder kravene til hensiktsmessighets- og egnethetsvurderinger.
Foretaket skrev i tilsvaret at det vil utføre nevnte kontroller med agentnettet hyppigere enn hvert kvartal, og at det vil utarbeide rutiner som formaliserer foretakets praksis for godkjenning av henholdsvis interne og eksterne produkter.
Finanstilsynet tar foretakets redegjørelse til etterretning, og imøteser nye rutiner for produktgodkjenning når disse foreligger.
4. Organisering, styring og kontroll; skriftlige retningslinjer og rutiner
Det følger av vphl. § 9-11 (1) nr. 1 at foretaket skal ha tilstrekkelige og betryggende retningslinjer og rutiner som skal sikre etterlevelse av foretakets forpliktelser etter lov og forskrifter.
Finanstilsynet kommenterte i rapporten enkelte svakheter i foretakets instruksverk. Foretaket skrev i tilsvaret at "rutiner for foretaket vil bli endret i henhold til Finanstilsynets anbefalinger".
Finanstilsynet tar foretakets redegjørelse til etterretning, og imøteser justert instruks- og rutineverk når dette foreligger.
5. Rapportering av mistenkelige transaksjoner
Foretaket plikter å rapportere til Finanstilsynet dersom det foreligger rimelig grunn til mistanke om innsidehandel eller markedsmanipulasjon i tilknytning til transaksjoner foretaket gjennomfører eller tilrettelegger, jf. vphl. § 3-11. Finanstilsynet har omtalt denne rapporteringsplikten i flere offentlige merknader, og viser i denne forbindelse til punkt 5 i merknader av 25. november 2010, offentligjort på Finanstilsynets nettsider.
Finanstilsynet kommenterte i rapporten at det har mottatt relativt få slike rapporteringer fra foretaket, og reiste spørsmål om bevisstheten i organisasjonen om hvilke plikter som følger av vphl. § 3-11. Foretaket skrev i tilsvaret at det har fokus på dette, og at temaet står sentralt i interne kurs og opplæring av de ansatte.
Finanstilsynet tar Foretakets redegjørelse til etterretning.
Kopi av dette brevet bes sendt ansvarlig revisor.
For Finanstilsynet
Eirik Bunæs
avdelingsdirektør
Geir Holen
seksjonsleder