Tillatelse til å yte investeringstjeneste nr. 3 Pareto Project Finance AS
Brev
Publisert: 11. april 2012
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Anders Hoff
SAKSNUMMER:
11/5223
DATO:
29.3.2012
Tillatelse til å yte investeringstjenester
Generelt
I medhold av lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel ("verdipapirhandelloven") § 9-1 (1) og delegasjonsvedtak 3. oktober 2007 gir Finanstilsynet, på bakgrunn av de opplysninger som er gitt i søknaden, Pareto Project Finance AS (org. nr. 838 583 512) tillatelse til å yte følgende investeringstjenester, jf. verdipapirhandelloven § 2-1 (1) nr.:
3. omsetning av finansielle instrumenter for egen regning.
Tillatelsen kommer i tillegg til eksisterende tillatelser til å yte investeringstjenester, jf. brev av 28. juli 1999 og 19. juni 2001. Finanstilsynet bemerker at vilkår satt for eksisterende tillatelser gjelder tilsvarende også etter utvidelsen av foretakets tillatelser.
Som vilkår for tillatelsen settes:
- Kunder skal gjøres oppmerksom på hvilke investeringstjenester foretaket har tillatelse til å yte.
- Dersom foretak i konsernet helt eller delvis har trådt inn som motpart i avtale med foretakets kunde, skal kunden ved sluttseddelen opplyses om dette.
Dersom Pareto Project Finance AS skal erverve eierposisjoner i prosjekter hvor foretaket bistår med tilrettelegging og plassering gjelder særlige vilkår. Vilkårene gjelder også dersom Pareto Project Finance AS' ansatte, styremedlemmer, aksjonærer og/eller deres nærstående har bestemmende innflytelse i investeringsselskap som er oppdragsgiver for Pareto Project Finance AS eller er potensiell investor i prosjekter Pareto Project Finance AS har oppdrag for. Bestemmende innflytelse defineres på tilsvarende måte som i aksjeloven/allmennaksjeloven § 1-3.
Følgende vilkår gjelder:
1. Nevnte gruppe kan kun tegne seg i emisjoner tilrettelagt av foretaket
- før et tilbud er tilbudt til markedet/andre investorer og forutsatt at det gis tilstrekkelig informasjon om forholdene omkring koblingene til foretaket. Det skal presiseres hvorvidt tegningen er gjenstand for avkorting ved overtegning.
- samtidig med markedet/investorene, forutsatt at dette ikke resulterer i overtegning som medfører avkorting for de øvrige investorene. I tegningsmateriell skal det opplyses om en slik rett, herunder hvem som har denne retten.
- dersom tegningsvilkårene ikke er bedre enn de vilkår som gjelder overfor andre.
- dersom utsteder uttrykkelig har samtykket til tegning som nevnt over, herunder til hvilke vilkår og tidspunktet for tegningen.
2. Potensielle investorer må gis korrekt og tydelig informasjon om foretakets direkte og indirekte eierposisjoner i prosjekter hvor foretaket bistår med tilrettelegging og plassering av emisjoner eller tilbud som nevnt i verdipapirhandelloven kapittel 7.
3. Potensielle investorer må gis korrekt og tydelig informasjon om eventuelle koblinger, herunder om slik bestemmende innflytelse som nevnt i aksjeloven / allmennaksjeloven § 1-3, mellom foretaket, dets ansatte, styremedlemmer, aksjeeiere, deres nærstående og oppdragsgiver.
4. Vilkårene kan ikke omgås ved å dele oppdraget i flere ulike oppdrag, rettede eller ikke rettede oppdrag/tilbud.
Vilkårene medfører for øvrig ingen begrensninger i gjeldende regler for verdipapirforetak.
Foretakets ledelse
Finanstilsynet legger til grunn at Anders Endreson er faktisk leder for investeringstjenesten omsetning av finansielle instrumenter for egen regning, som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 (1) nr. 3.
Rutiner og instrukser
Foretaket ved styret er ansvarlig for at foretaket til enhver tid er organisert og har oppdaterte rutiner, retningslinjer og instrukser i henhold til verdipapirhandelloven kapittel 9 og 10, forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven og annet relevant regelverk. Finanstilsynet tar til etterretning innsendte vedtekter, driftsplan, interne rutiner, retningslinjer og instrukser. Hvorvidt disse er tilstrekkelige, hensiktsmessige og holdbare for den virksomhet foretaket skal drive har Finanstilsynet ved behandlingen av tillatelsen ikke tatt stilling til, men dokumentene kan bli vurdert mot foretakets virksomhet ved tilsyn.
Avsluttende bemerkninger
Finanstilsynet gjør oppmerksom på at brudd på bestemmelser i eller gitt i medhold av verdipapirhandelloven, herunder vilkår for tillatelse, kan medføre tilbakekall av tillatelsen. Det samme gjelder dersom tillatelse er gitt på grunnlag av uriktige opplysninger eller andre
uregelmessigheter. Det vises til verdipapirhandelloven § 9-4.
Dette vedtak kan påklages til Finansdepartementet, jf. forvaltningsloven §§ 28 flg. Klagen sendes til Finanstilsynet. Frist for å klage er tre uker fra vedtaket er mottatt. Klagen skal nevne det vedtak det klages over og hvilket resultat klager mener er det riktige. Klagen bør også nevne de grunner klager støtter seg til.
For Finanstilsynet
Eirik Bunæs Lars Ove Hagset
direktør for markedstilsyn spesialrådgiver
Kopi: Verdipapirforetakenes sikringsfond