Merknader - endelig rapport Klp Fondsforvaltning AS
Brev
Publisert: 27. september 2013
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Leif Roar Johansen
VÅR REFERANSE:
13/5103
DATO:
5.9.2013
Merknader - endelig rapport
1. Innledning
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn hos KLP Fondsforvaltning AS 28. mai 2013 i foretakets lokaler i Oslo. Under det stedlige tilsynet ble det ført samtaler med daglig leder Ståle Øksnes, markedssjef Claus Brustad og leder for compliance i KLP Kapitalforvaltning AS Tor A. Hvidsten. Det ble ført separat samtale med internrevisor Runar Dybvik. Fra Finanstilsynet deltok tilsynsrådgiver Leif Roar Johansen, spesialrådgiver Johan Aasen og seniorrådgiver Hege Bach Hande.
KLP Fondsforvaltning AS (heretter omtalt som Forvaltningsselskapet) er et forvaltningsselskap for verdipapirfond, som forvalter 30 verdipapirfond med en forvaltningskapital på 74,5 milliarder kroner. Forvaltningsselskapet hadde 4 ansatte på tilsynstidspunktet, og er et heleid datterselskap av Kommunal Landspensjonskasse Gjensidig Forsikringsselskap.
Forvaltningen av verdipapirfondene er utkontraktert til KLP Kapitalforvaltning AS (heretter omtalt som Verdipapirforetaket). Det ble gjennomført stedlig tilsyn i Verdipapirforetaket samme dag. Det er utarbeidet separate merknader fra det stedlige tilsynet i Verdipapirforetaket.
Forvaltningsselskapet mottok foreløpig rapport fra det stedlige tilsynet ved brev av 27. juni 2013 og har gitt sine kommentarer til Rapporten i brev av 27. august 2013 (Tilsvaret).
2. Fondsadministrasjonen
2.1 Rettslig utgangspunkt
Det følger av verdipapirfondloven (vpfl.) § 2-11 (1) nr. 1 at forvaltningsselskap for verdipapirfond skal ha gode administrasjons- og regnskapsrutiner og kontroll- og sikkerhetsordninger. Forvaltningsselskapet skal utøve sin virksomhet i samsvar med god forretningsskikk, og herunder påse at verdipapirfondenes og andelseiernes interesser ivaretas på beste måte, jf. vpfl. § 2-15.
Et forvaltningsselskap kan sette bort utførelsen av bestemte oppgaver som er av betydning for den konsesjonspliktige virksomhet til et annet foretak, jf. vpfl. § 2-9 (1). Utkontraktering av virksomhet påvirker ikke forvaltningsselskapets plikter og ansvar når det gjelder den utkontrakterte virksomhet, og skal ikke medføre hindringer for effektiv kontroll fra forvaltningsselskapet, jf. verdipapirfondforskriften (vpff.) § 2-3 (5) og (6). Oppdragstaker må ha slik kompetanse og ressurser som oppdraget krever, jf. vpff. § 2-3 (3).
2.2 Bakgrunn og Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Forvaltningsselskapets fondsadministrasjon er utkontraktert til seksjon for investeringstjenester i Verdipapirforetaket. I 2012 var det en økning i uønskede hendelser innen fondsadministrasjonen og compliance ga uttrykk for at omfanget av hendelser innen fondsadministrasjonen var bekymringsfullt. Også for første kvartal 2013 har compliance rapportert et høyt antall uønskede hendelser knyttet til fondsadministrasjonen.
Verdipapirforetaket redegjorde under det stedlige tilsynet, for bakgrunnen for hendelsene. Verdipapirforetaket viste til manuelle prosesser, manglende tilpasning til økt volum, samt fragmentert IT-arkitektur, svake kontrollmekanismer og uforholdsmessig mange personlige feil.
Verdipapirforetaket har iverksatt flere tiltak for å sikre kvalitet i fondsadministrasjonen. Den langsiktige løsningen for fondsadministrasjonen skal etter det opplyste være et nytt administrasjonsverktøy som skal standardisere og automatisere prosessen. I henhold til Verdipapirforetakets presentasjon, er analyse av behov og avklaringer fullført og oppstart av implementering av den nye løsningen skulle være 1. juni 2013. Kommunikasjonsplattform skal være klar 1. desember 2013, mens ny arbeidsdeling som innebærer større involvering av Forvaltningsselskapet i andelseieradministrasjonen vil tre i kraft fra februar 2014.
Finanstilsynet tok i foreløpig rapport Verdipapirforetakets redegjørelse for dets tiltak for å avhjelpe problemene til etterretning, og ga uttrykk for forventninger om at antall hendelser knyttet til fondsadministrasjonen vil bli redusert som følge av dette og eventuelt andre tiltak.
2.3 Styrets kommentarer i Tilsvaret
Styret i Forvaltningsselskapet gjør i Tilsvaret gjeldende at det er godt kjent med de forhold Finanstilsynet tar opp i Rapporten, gjennom regelmessig rapportering fra administrerende direktør, compliancefunksjonen og ledelsen i Verdipapirforetaket. Styret ser i følge Tilsvaret alvorlig på dette og støtter de gjennomførte kortsiktige tiltakene hos Verdipapirforetaket og det pågående arbeidet med å etablere bedre systemstøtte og klarere arbeidsdeling innfor dette området. Styret har i følge Tilsvaret tillitt til at tiltakene vil bidra til å redusere omfanget av uønskede hendelser vesentlig både på kort og lang sikt. Styret vil følge opp utviklingen av tiltakene jevnlig i tiden fremover, og vil evaluere disse.
2.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar styrets oppfølging av tiltak og utvikling i uønskede hendelser til etterretning.
3 Nøkkelinformasjon
3.1 Rettslig utgangspunkt
Det følger av vpfl. § 8-3 (1) at forvaltningsselskap skal utarbeide nøkkelinformasjon for hvert fond det forvalter. Nøkkelinformasjon skal gjøre det mulig for investor å foreta en investeringsbeslutning på informert grunnlag. Innholdsmessige krav til nøkkelinformasjon følger av vpfl. § 8-3 (2), hvor det blant annet fremgår at det skal gis en kort beskrivelse av investeringsmandatet. Nærmere regler om innhold og format for nøkkelinformasjon og om hvordan nøkkelinformasjon skal gis, følger av forordning (EU) nr. 583/2010, jf. vpff. § 8-2.
3.2 Bakgrunn og Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Forvaltningsselskapets verdipapirfond har sine egne referanseindekser basert på etisk screening av anerkjente referanseindekser. Referanseindeksene som benyttes er således særskilt beregnet for KLP, basert på KLPs etiske screening av aksjer i de referanseindeksene det tas utgangspunkt i.
Beskrivelsen i nøkkelinformasjonen for KLPs verdipapirfond gir ingen informasjon om hvilken indeks som benyttes og det fremgikk ikke at det er KLPs egne indekser som benyttes. Det fremgår heller ikke noe om beregningsmåten eller hvor kundene kan få mer informasjon om dette.
Finanstilsynets vurdering er at dette er viktig informasjon for potensielle kunder og at det dermed skal fremgå at nøkkelinformasjonen. Finanstilsynet viste i foreløpig rapport til CESR's template for the Key Investor Information document, der det fremgår under "Objectives and Investment Policy" at det skal fremgå "whether the fund refers to a benchmark and if so which one".
3.3 Styrets kommentarer i Tilsvaret
Forvaltningsselskapet tar i følge Tilsvaret Finanstilsynets fortolkning av regelverket for nøkkelinformasjon til etterretning, og har endret nøkkelinformasjonsdokumentene slik at det fremgår konkret hvilken indeks som benyttes, samt at det er inntatt en henvisning til ytterligere informasjon om KLPs estiske filter.
3.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar endringene av nøkkelinformasjonen for KLP-fondene til etterretning.
4. Informasjon til kundene om valutasikring
4.1 Rettslig utgangspunkt
Forvaltningsselskap skal offentliggjøre prospekt for hvert verdipapirfond det forvalter, jf. vpfl. § 8-2 (1). Prospektet skal inneholde den informasjon som kreves for å kunne foreta en velbegrunnet bedømmelse av fondet og risikoen forbundet ved investering i fondet. Prospektet skal inneholde en klar og forståelig forklaring av fondets risikoprofil. Videre skal forvaltningsselskap utarbeide nøkkelinformasjon som nevnt i punkt 3.1 ovenfor for hver fond det forvalter, jf. § vpfl. 8-3 (1). Nøkkelinformasjonen skal blant annet inneholde informasjon om risiko- og avkastningsprofil, herunder veiledning og advarsler om risiko knyttet til investering i fondet, jf. vpfl. § 8-3 (2) nr. 5.
4.2 Bakgrunn og Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Verdipapirfondet KLP Aksje Global Indeks IV distribueres til personmarkedet. I markedsmaterialet presenteres fondet som valutasikret, og det fremgikk av faktaark for fondet at "Fondet er valutasikret til norske kroner, som innebærer at verdiene i fondet ikke faller eller øker som følge av svingninger i valutakursene." Basert på mottatt dokumentasjon fra Forvaltningsselskapet i forkant av det stedlige tilsynet, kan det imidlertid synes som om valutasikringen har bidratt til å øke svingningene i fondets kurs. Finanstilsynet ga i foreløpig rapport uttrykk for at denne effekten av valutasikringen burde vært beskrevet i markedsmaterialet som er tilgjengelig for ikke-profesjonelle investorer.
Finanstilsynet stilte i foreløpig rapport også spørsmål ved hvordan valutasikring kan gjennomføres, som beskrevet, med full sikringseffekt for et fond hvor forvaltningskapitalen, som følge av tegninger og innløsninger, har endret seg vesentlig over tid.
4.3 Styrets kommentarer i Tilsvaret
Forvaltningsselskapet tar i følge Tilsvaret Finanstilsynets syn på beskrivelsen av effekten av valutasikring i kundeinformasjonen til etterretning, og har endret teksten i faktaarkene for de valutasikrede fondene til "Fondet er valutasikret til norske kroner, som innebærer at verdiene i fondet endres svært lite som følge av svingninger i valutakursene. Et valutasikret fond kan i perioder svinge mer enn et ikke-valutasikret fond."
4.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar Forvaltningsselskapets endring til etterretning.
For Finanstilsynet
Geir Holen
seksjonssjef
Leif Roar Johansen
tilsynsrådgiver