Merknader - endelig rapport Eneas Broker AS
Brev
Publisert: 26. mars 2013
Sist endret: 21. april 2017
Postboks 7036 Bedriftssenteret
3007 DRAMMEN
VÅR REFERANSE |
DERES REFERANSE |
UNNTATT OFFENTLIGHET |
DATO |
Merknader - endelig rapport
Finanstilsynet viser til stedlig tilsyn i forsikringsmeglerforetaket Eneas Broker AS (Eneas) 6. november 2012, Finanstilsynets foreløpige rapport av 18. desember 2012 og styrets svar av 13. februar 2013.
Etter det stedlige tilsynet har Finanstilsynet følgende merknader:
1. Strategi og forretningsplan. Krav om uavhengighet og god meglerskikk.
1.1 Beskrivelse
Eneas har 5 ansatte, hvorav 3 meglere. Eneas er 100 % eiet av Eneas Energy AS, som igjen er 100 % eiet av Eneas Holding AS. Konsernet tilbyr samkjøptjenester til SMB-markedet på blant annet strøm. I konsernet er det egne call-sentre, Neras Direkte AS i Norge og Neras Direkt AB i Sverige, som står for den direkte kontakten med kundene. Forsikringsformidlingsforetaket er etablert for å kunne utvide tilbudet med samkjøp av forsikring. All kundekontakt skal primært gå gjennom call-sentrene, slik som for konsernets øvrige produkter/tjenester.
Eneas har meglet frem generelle avtaler der kundene tilbys en fast og forhåndsbestemt rabatt i forhold til kundenes eksisterende forsikringer. Eneas har inngått samarbeidsavtaler med to forsikringsagentforetak, Nordeuropa Forsikring AS (Nordeuropa) og Saga Forsikring AS (Saga). Nordeuropa representerer i denne sammenheng Lloyd's og Gouda, og Saga representerer Landbruksforsikring AS. Det er opplyst at begge agentforetakene har tegningsfullmakt. Avtalene innebærer at forsikringsgiver, med bakgrunn i innhentet informasjon om den potensielle kunden, skal tilby en forhåndsbestemt rabatt på kundens eksisterende forsikringspremier.
[........Tekst slettet. Unntatt offentlighet etter Offl. § 13 1. ledd, jf. fvl. § 13 1. ledd nr. 2......]
Det fremgår av megleravtalen at "Selskapet yter ingen rådgivning på basis av en objektiv analyse, jf lov om forsikringsformidling § 1-2 nr. 2 første alternativ, men yter forsikringsmeglingstjenester i samsvar med lov om forsikringsformidling § 1-2 nr. 2 annet alternativ". Det fremgår videre at "Det presiseres at Megler ikke vil yte rådgivning angående Forsikringstakers forsikringsbehov m.v. Megler vil derfor ikke vurdere, og påtar seg ikke ansvar for, at Forsikringstakers eksisterende forsikringsdekning tilfredsstiller Forsikringstakers behov". Det ble imidlertid opplyst at kundene får informasjon om evt. lovpålagte forsikringer.
1.2 Finanstilsynets vurdering
Det framgår av svaret på foreløpig rapport at til tross for at Eneas har fått på plass to nye samarbeidspartnere opplever styret at det fremdeles er for liten interesse for konseptet blant forsikringsselskapene. Styret vedtok derfor i november 2012 å gå over til tradisjonell megling iht. fml. § 1-2 nr. 2 første alternativ. Styret skriver at dette innebærer at Eneas vil gjennomføre full risiko- og behovsanalyse for kundene, og deretter gjennomføre anbudsprosess mot et så bredt marked som mulig. Videre vil det bli tilbudt løpende kundeservice og rådgivning.
En del av Finanstilsynets vurderinger i foreløpige rapport er med styrets beslutning mindre relevante i forhold til foretakets framtidige virksomhet. Finanstilsynet har likevel valgt å ta med en del av sine vurderinger og foretakets anførsler, siden det er slik virksomheten faktisk har vært drevet.
1.2.1 Forsikringsmegling ved å presentere kunden for forsikringsløsninger fra ett selskap
Forsikringsformidlingsloven (fml.) § 1-2 nr. 2 og 4 definerer forsikringsmegling og forsikringsagentvirksomhet.
Det følger av fml. § 1-2 nr. 2 annet alternativ at forsikringsmegling er "virksomhet som består i å presentere kunden for forsikringsløsninger fra et eller flere forsikringsselskaper, uten at det er inngått uttrykkelig avtale med forsikringsselskapene om dette".
En forsikringsmegler kan altså presentere forsikringsløsninger fra ett eller flere selskap, dersom megleren ikke er avtalemessig forpliktet til å presentere løsninger fra forsikringsselskapene. Videre må megleren være engasjert av forsikringskjøper (oppdragsgiver), og ivareta kundenes interesser.
Forsikringsagentvirksomhet er "forsikringsformidlingsvirksomhet som består i å tilby forsikrings-produkter for og på vegne av et eller flere forsikringsselskap", jf. fml. § 1-2 nr. 4. Dersom forsikringsproduktet tilbys for og på vegne av forsikringsselskapet, er formidlingen ansett som agentvirksomhet.
Eneas er engasjert av kunden og får ikke vederlag fra agentforetaket/forsikringsgiver, noe som taler for at Eneas representerer kunden som en forsikringsmegler. Honorarstrukturen rokker ikke ved dette.
I samarbeidsavtalene med forsikringsagentforetakene er det presisert at Eneas ikke påtar seg noen plikt til å tilby selskapenes produkter til sine kunder. Finanstilsynet mener likevel det kan stilles spørsmål ved hvor uforpliktet Eneas i realiteten er ved inngåelsen av samarbeidsavtalene, der forsikringsgiver skal tilby en forhåndsbestemt rabatt på kundenes eksisterende forsikringspremier. Eneas er imidlertid friere i forhold til forsikringsgiver enn det som ville vært situasjonen dersom det var inngått en ordinær agenturavtale.
Foretakets strategi har vært å ha flere samarbeidspartnere. Dette har vist seg å være vanskelig å få til i praksis fordi det har vært liten interesse hos forsikringsgivere for å inngå slike generelle og forhåndsbestemte rabattavtaler. Finanstilsynet skrev i foreløpig rapport at uavhengig av hva som er foretakets strategi er realiteten per i dag at Eneas kun formidler forsikringsprodukter fra én forsikringsagent, Nordeuropa. Det vil med andre ord ikke være mulig for kunden å velge mellom flere ulike forsikringsløsninger. En megler er kundens rådgiver, og jo færre forsikringsgivere Eneas kan presentere produkter fra, desto mer skjerpes kravet til god meglerskikk for Eneas.
Foretaket opplyser at det er inngått to nye avtaler slik at selskapet kan tilby sine kunder forsikring fra fire forskjellige selskaper. Siden Eneas kun megler pris vil kunden i utgangspunktet bare presenteres for tilbudet fra det selskapet som gir størst rabatt.
Finanstilsynet la i foreløpig rapport til grunn at Eneas ikke gir andre forsikringsselskaper adgang til å gi konkurrerende tilbud til Eneas kunder. Eneas opplyser i tilsvaret at dette ikke er riktig, og at forsikringsselskaper som ønsker å gi tilbud til konkrete kunder får anledning til dette. En forutsetning er imidlertid at selskapet inngår en samarbeidsavtale med Eneas med garanti om samme dekning og vilkår som i eksisterende forsikring og tar ansvar for å opplyse kunder om vesentlige begrensninger i dekning mv. Slik Finanstilsynet forstår det; en avtale etter samme mønster som avtalene med Nordeuropa og Saga. Eneas opplyser at i praksis har ingen av de aktuelle selskapene villet inngå samarbeidsavtale. Eneas opplyser at fordi selskapet verken har ønsket eller vært bemannet til å påta seg "fullskala" megleroppdrag, har Eneas ikke villet formidle disse selskapenes tilbud til sine kunder.
Selv om Eneas formelt sett gir eksisterende forsikringsgiver anledning til å gi et tilbud, er det et spørsmål om hvor reell den anledningen faktisk er, gitt betingelsen om at foretaket må inngå en mer generell samarbeidsavtale. Finanstilsynet mener dette kan tale for at lojaliteten til Eneas i realiteten ligger hos forsikringsgiver, og ikke hos kunden. Finanstilsynet legger til grunn at en forsikringsmegler som utgangspunkt kan inngå uforpliktende samarbeidsavtaler med kun en eller flere forsikringsgivere i henhold til fml. § 1-2 nr. 2 annet alternativ, men da må samarbeidsavtalene ikke begrense mulighetene for at eventuelt andre interessenter, herunder eksisterende forsikringsgiver som har oppgitt at det ønsker å gi kunden et nytt tilbud, for å være sikker på at kunden får det beste tilbudet.
Finanstilsynet skrev i foreløpig rapport at det er flere holdepunkter som nevnt over som, til tross for Eneas sitt forretningskonsept, kan tilsi at Eneas i praksis driver agentvirksomhet. Foretaket anfører blant annet at både ordlyden i fml. § 1-2 nr. 2 annet alternativ, og det forhold at foretaket har avtale med flere forsikringsgivere, viser at virksomheten er megling og ikke agentvirksomhet. Finanstilsynet mener likevel fortsatt at det er holdepunkter som kan tilsi at Eneas i praksis driver agentvirksomhet. Siden foretaket har besluttet å gå over til mer tradisjonell megling, har Finanstilsynet ikke foretatt en endelig vurdering av om virksomheten i realiteten må anses som agentvirksomhet.
1.2.2 Rådgivning om kundens forsikringsbehov
I henhold til forskrift om forsikringsformidling (forskriftens) § 3-1 fjerde ledd skal forsikringsformidleren " særlig på grunnlag av opplysningene fra kunden, som et minimum presisere kundens krav og behov, samt begrunne hvert råd den gir kunden om et bestemt forsikringsprodukt. Disse presiseringene skal tilpasses den foreslåtte forsikringsavtalens kompleksitet".
Enas anførte at forsikringer for SMB-kunder ofte er overpriset, og at en lavere pris derfor er viktigere enn rådgivning for mange SMB-kunder. Det ble opplyst at dersom Eneas skulle gitt individuell rådgivning, ville det ikke vært mulig å få lønnsomhet i virksomheten.
Kjernen i et forsikringsmeglingsforetak er å bistå forsikringstaker ved inngåelse av forsikringsavtaler. Ved å inngå forsikringsavtaler kjøpes økonomisk trygghet. Plikten til å presisere kundens krav og behov skal sikre at megler/agent legger frem for kunden en vurdering som setter kunden i stand til å ta et forsvarlig valg av om krav og behov er ivaretatt i den tilbudte avtalen.
Forsikringsformidlingsvirksomhet kan være mer eller mindre omfattende og produktene mer eller mindre komplekse. Ved vurdering av pliktene i forskriftens § 3-1 fjerde ledd må man blant annet se hen til hva slags produkter det er tale om, og hva som er avtalt mellom oppdragsgiver (kunden) og formidler. Finanstilsynet legger til grunn at forsikringsbehovet i små og mellomstore bedrifter ofte dreier seg om standardprodukter. Dersom det er behov mer komplekse produkter, vil imidlertid kravet til rådgivning øke. Det vises til at det i henhold til forskriftens § 3-1 fjerde ledd siste punktum skal foretas en forholdsmessighetsvurdering av meglerens presiseringer, sett hen til forsikringsavtalens kompleksitet.
Finanstilsynet har også av andre fått opplyst at det kan være vanskelig for et meglerforetak å drive lønnsom forsikringsformidling overfor SMB-markedet. Finanstilsynet anser imidlertid ikke at unntak fra kravet om å presisere kundens forsikringsbehov er veien å gå. Jo flere år som går fra forsikringsbehovet konkret er vurdert, jo større er risikoen for at forsikringen ikke dekker kundens behov. Finanstilsynet anser at en praksis som tillater at forsikringsmegler ikke vurderer kundens forsikringsbehov, kan bidra til å undergrave tilliten til markedet der megleren har en rolle som kundens profesjonelle rådgiver ved inngåelse av forsikringsavtaler.
Finanstilsynet har i brev av 29.4.2011 til advokatfirmaet Wiersholm (sak 11/774) på generelt grunnlag lagt til grunn at kravet om god meglerskikk og informasjonsplikten i forskriften § 3-1 fjerde ledd ikke vil være til hinder for å opprette meglervirksomhet uten rådgivning, dersom dette klart fremgår i avtalen mellom forsikringsmegleren og kunden.
Styret har opplyst at Eneas har innrettet seg i samsvar med Finanstilsynets uttalelse i brevet til Wiersholm av 29.4.2011 og lagt til grunn at det er mulig å tilby forsikringsmegling uten rådgivning. Styret ser imidlertid at behovet for rådgivning øker når det er gått flere år siden forsikrings¬behovet er vurdert, men påpeker samtidig at kunder kan velge å kjøpe rådgivning som en separat tjeneste fra andre aktører eller som en tilleggstjeneste fra Eneas.
Finanstilsynet har etter en fornyet vurdering konkludert med at forsikringsformidlere på generell basis ikke kan avtale seg bort fra plikten til å yte rådgivning, herunder presisere kundens krav og behov. Finanstilsynet legger derfor til grunn at megleravtalen på dette punktet ikke kan videreføres. Finanstilsynet tar for øvrig til etterretning at foretaket senest 1.1.2014 skal ha innrettet seg etter Finanstilsynets nye standpunkt om rådgivning.
2. Utkontraktering
2.1 Beskrivelse
Eneas har inngått utkontrakteringsavtaler med blant annet Neras Direkte AS (Neras) som har et team som jobber med salg av forsikring på heltid. Teamet ledes av to teamledere, der den ene teamlederen har generell forsikringskompetanse.
Det ble opplyst at Neras kontakter potensielle kunder per telefon og presenterer Eneas forretningskonsept, herunder at Eneas driver med samkjøpstjenester innenfor forsikring, som gjør det mulig å fremforhandle gode rabatter. Neras skal videre opplyse om at Eneas megleroppdrag vil være å innhente pristilbud på forsikringer på tilsvarende eller bedre dekning fra de forsikringsgivere Eneas har avtale med, og at rådgivning ikke inngår i tjenesten som Eneas tilbyr.
Dersom kunden muntlig eller per e-post aksepterer at Eneas skal innhente anbud, innhenter Neras dokumentasjon av kundens forsikringsdekninger som anvist i et elektronisk informasjonsskjema, herunder blant annet polise, vilkår og sikkerhetsforskrifter, samt foretar en avkrysning i informasjonsskjemaet om at dokumentasjonen som er innhentet er fullstendig. Neras oversender deretter dokumentasjonen til Eneas. Eneas kontrollerer om all nødvendig dokumentasjonen er innhentet og oversender dokumentasjonen til agenten.
Agenten vurderer om dette er en risiko forsikringsgiver vil overta. Utfallet blir først formidlet til Eneas, som deretter videreformidler dette til Neras. Neras kontakter kunden per telefon og informerer om resultatet av vurderingen. Dersom kunden har fått positiv aksept fra agenten kan kunden samtidig forplikte seg muntlig til å inngå forsikringsavtale. Neras informerer om tilbudet som Eneas har fremforhandlet, og Neras sender en epost med link til tilbud, informasjon om forsikringsgiver, eventuelle avvik, samt en megleravtale mellom Eneas og kunden. Videre skal Neras gjennomgå dokumentene muntlig med kunden. Kunden bekrefter avtalen dersom kunden ønsker å inngå avtale, bekrefter at han er blitt gjort kjent med innholdet i avtalen, og undertegner megleravtalen elektronisk. Neras videresender elektronisk signert megleravtale til Eneas. Eventuell informasjonsutveksling utover dette utføres ikke av Neras, men av Eneas og/eller agenten. Ved eventuelle spørsmål eller endringer i dekninger henviser Neras kunden til Eneas eller agenten.
Forsikringsbevis, polise og faktura med premieinnbetaling utarbeides av agenten og sendes direkte til kunden. Eneas sender egen faktura med meglerhonorar til kunden.
2.2 Finanstilsynets vurdering
Forsikringsformidling er definert i fml. § 1-2 nr. 1:
- forsikringsformidling: ervervsmessig virksomhet som består i å legge fram, foreslå eller utføre annet forberedende arbeid i forbindelse med inngåelse av forsikringsavtaler, eller å inngå slike avtaler, eller å bistå ved forvaltningen og gjennomføringen av slike avtaler, særlig i forbindelse med et skadetilfelle.
Det er opplyst at Neras kontakter kunden aktivt per telefon og introduserer Eneas meglervirksomhet, uten å gi nærmere informasjon om selve forsikringsproduktene. Videre bidrar Neras med innhenting av informasjon og dokumentasjon fra kunden. Neras foretar imidlertid ingen vurdering av dokumentasjonen som innhentes, annet enn å sjekke at dokumentasjonen er i tråd med anvist informasjonsskjema.
Dokumentasjonen som innhentes sendes direkte til Eneas, og deretter til agenten, som foretar en vurdering av kunden og utarbeider et tilbud. Neras opplyser videre om resultatet av vurderingen, og gjennomgår tilbudet og megleravtalen muntlig med kunden. Kunden forplikter seg videre muntlig per telefon med Neras. Dersom kundene har spørsmål knyttet til forsikringsproduktene blir de imidlertid henvist til enten Eneas eller agenten.
Finanstilsynet skrev i foreløpig rapport at det foreligger holdepunkter som kan tale for at Neras driver forsikringsformidling som krever tillatelse. Det vises blant annet til Neras omfattende kundekontakt både før og ved tilbudsfasen, samt ved avtaleinngåelsen. [........Tekst slettet. Unntatt offentlighet etter Offl. § 13 1. ledd, jf. fvl. § 13 1. ledd nr. 2......].
Finanstilsynet mente at det høye honoraret kan tilsi at Neras faktisk utøver mer enn ren kontaktformidling mellom Eneas og kundene. Finanstilsynet har imidlertid sett hen til at Eneas ikke yter rådgivning i tråd med forskriftens § 3-1 fjerde ledd, jf. punkt 1.2.2 over, noe som igjen kan tale for at det kun er kontaktformidling som er utkontraktert.
I tilsvaret viser styret til unntaket i fml. § 1-1 annet ledd nr. 3: "virksomhet som kun formidler generell informasjon om forsikringsprodukter eller skaper kontakt til forsikringsselskaper, dersom formålet med denne virksomheten ikke er å bistå kunden med inngåelse elle gjennomføring av en forsikringsavtale.". Styret anfører at Neras kun vil gi generell informasjon om de forsikrings-produkter som formidles, altså at produktet gir samme eller bedre vilkår, sammenlignet med det kunden allerede har. Det gis ingen rådgivning til kunden om forsikringsbehov eller nærmere presentasjon av forsikringen som tilbys kunden.
Styret skriver videre at med endringen til tradisjonell megling vil de utkontrakterte avtalene og godtgjørelsen til Neras endres. I ny modell vil Neras kun etablere kontakt med kundene og markedsføre Eneas' meglertjenester. Megleren vil inngå avtale med kunden. Meglerfullmakt og megleravtale vil signeres før kunden anbudsutsettes.
Slik som endringen til tradisjonell megling er beskrevet, anser Finanstilsynet at virksomheten til Neras vil innebære ren kontaktformidling som ikke vil kreve tillatelse. Styret må imidlertid påse at Neras ikke vil drive formidling som krever tillatelse.
3. Kontroll av forsikringsdekning og vilkår
Eneas opplyste at det er forsikringsgivers ansvar å kontrollere om forsikringsdekning og vilkår er tilsvarende eller bedre enn i kundens nåværende forsikringsavtale. Dette ble presisert både i avtalen mellom Eneas og kunden, og i samarbeidsavtalen mellom Eneas og forsikringsgiver. Eneas foretok kun en kontroll av at rabatten er riktig beregnet. Det ble opplyst at Eneas kontrollerte forsikringsdekningene ved mistanke om avvik. Finanstilsynet tar til etterretning at det nå er implementert nye rutiner for kontroll av dekning og vilkår.
4. Standard megleravtaler
Finanstilsynet noterer seg Eneas merknader om rabatt av forsikringspremien andre og tredje året til etterretning. Finanstilsynet tar til etterretning at Eneas har utarbeidet rutiner for håndtering av oppsigelser.
5. Utvelgelse og kontroll av forsikringsgivere
Finanstilsynet tar til etterretning redegjørelsen om utvelgelse og kontroll av nye forsikringsagenter og forsikringsgivere.
6. Informasjonsplikt
Eneas har utarbeidet et informasjonsskriv som skal oppfylle kravene til informasjonsplikten i fml. § 5-4 og forskriftens kapittel 3. Informasjonsskrivet sendes til kunden som vedlegg til forsikringsmeglingsavtalen. Finanstilsynet noterer seg at informasjonsskrivet er endret, men ber om at det opplyses om forsikringsgivernes fulle navn. Finanstilsynet tar til etterretning at det nå opplyses om klagenemnd og garantiordning.
Eneas har inngått avtale med agentene om at agentene skal gi kundene informasjon i henhold til forsikringsavtaleloven. Videre er det i megleravtalene presisert at Eneas ikke gir kunden den informasjon forsikringsselskaper plikter å gi i henhold til forsikringsavtaleloven, og at Eneas ikke påtar seg ansvar for forsikringsgiverens overholdelse av informasjonsplikten.
Finanstilsynet bemerket i foreløpig rapport at Eneas har et selvstendig ansvar for at all informasjonen i henhold til forsikringsformidlingsregelverket blir gitt. Eneas kan derfor ikke i avtalen med kunden fraskrive seg ansvaret.
Foretaket anfører at Finanstilsynet i brev til Wiersholm av 29.4.2011 opplyste at det var mulig å fraskrive seg dette ansvaret i avtaler med forsikringsgiver og kunde, og at Eneas hadde innrettet seg etter dette. Foretaket opplyser at ved innføring av ny forretningsmodell vil Eneas selv ivareta informasjonsplikten. Finanstilsynet har ikke innvendinger til at foretaket gjennomfører endringen senest 1.1.2014.
7. Risikostyring og internkontroll
7.1 Gjennomføringen av internkontrollen
Foretakets internkontrollsystem består av en styringsdel /rammeverk som blant annet skal gi klare og tydelige retningslinjer for hvordan foretaket skal jobbe med risikostyring og internkontroll, samt hvordan dette skal organiseres og følges opp. Videre er det foretatt en risikokartlegging bestående av en situasjonsbeskrivelse, virksomhetsbeskrivelse og risikoanalyse. Risikokartleggingen skal revideres minimum en gang per år, eller ved vesentlige endringer i foretakets rammebetingelser. Eneas har i oppstartsfasen hatt en halvårlig gjennomgang høsten 2012, der foretaket har vurdert om det er nye risikofaktorer som bør inn i risikoanalysen.
Det ble opplyst at det holdes jevnlig kontroll med virksomheten i Neras, blant annet med medlytt under samtalene. Det er også rutiner for løpende medlytt fra Neras' teamlederne. Det ble opplyst at Eneas i starten ikke dokumenterte gjennomføring av kontrollen, men at dette nå gjøres som en del av rutinene. Finanstilsynet tar til etterretning at foretaket har nedfelt rutinen skriftlig
7.2 Styremøter
Det avholdes ikke egne styremøter i Eneas. Bakgrunnen for dette er at styrerepresentantene i Eneas er fullverdig representert i styret i Eneas Holding AS. Det blir imidlertid holdt egne møter der dette er et krav i henhold til aksjeloven. Finanstilsynet tar til etterretning at Eneas så langt ikke har identifiserer styresaker der det kan være interessemotsetninger mellom foretakene i konsernet, men at styret vil ha skjerpet fokus på dette.
Kopi av Merknader – endelig rapport best sendt ekstern revisor. Finanstilsynet ber om kopi av styreprotokollen der Merknader – endelig rapport ble behandlet.
For Finanstilsynet
Runa K. Sæther
seksjonssjef
Ingerid Boge
førstekonsulent