Retningslinjer for forsikringsformidlernes interne klagebehandling
Brev
Publisert: 19. desember 2013
Sist endret: 26. juli 2016
Finanstilsynet vil allerede nå informere om at det i begynnelsen av 2014 vil bli sendt ut retningslinjer for forsikringsformidlernes interne klagebehandling. Disse vil i stor grad være lik retningslinjene for forsikringsselskapenes interne klagebehandling, se rundskriv 4/2013. Finanstilsynet vil imidlertid avvente guidelines i de offisielle språkene i EU og "One-Minute Guide" fra Den europeiske tilsynsmyndigheten for forsikring og tjenestepensjon EIOPA (European Insurance and Occupational Pensions Authority).
I motsetning til forsikringsselskapene, vil forsikringsformidlerne ikke bli pålagt rapporteringsplikt av klager til Finanstilsynet. Men forsikringsformidlerne vil bli pålagt å løpende registrere innkomne klager i et internt register på en hensiktsmessig måte. Klageårsak, data om klager, dato for mottak, besvarelse og sluttbehandling av klagen, resultat/avgjørelse og forsikringstype må da registreres. Forsikringsformidler skal ved forespørsel kunne gi Finanstilsynet opplysninger om klager og klagebehandling fra og med 1. januar 2014 slik at Finanstilsynet kan kontrollere om retningslinjene er fulgt.