Vedrørende varsel om vedtak om tilbakekall av autorisasjon som regnskapsførerselskap - Stad Regnskap & Rådgivning DA
Brev
Publisert: 2. august 2013
Sist endret: 27. juli 2016
Postboks 1448 Vika
0115 OSLO
VÅR REFERANSE: 12/6421
DATO: 05.03.2013
SAKSBEHANDLER: Silje Johansen
Finanstilsynet varslet i brev datert 20.06.2012 om tilbakekall av autorisasjon som regnskapsførerselskap for Stad Regnskap & Rådgivning DA.
Det ble i varselet lagt til grunn at selskapet ved dets styre har vært kjent med at daglig leder ikke hadde vært fysisk til stede på selskapets kontor og at daglig leder i sin rolle som oppdragsansvarlig ikke hadde utført kvalitetskontroll av uautoriserte medarbeideres arbeid for regnskapsårene 2010 og 2011. Finanstilsynets vurdering av overfor stående informasjon var at selskapet i realiteten hadde drevet regnskapsførervirksomhet uten en autorisert regnskapsfører som daglig leder, og uten å påse at det ble utført kvalitetskontroll av uautoriserte medarbeideres arbeid.
Finanstilsynet mottok merknader til varselet i brev fra advokatfirmaet Strandenæs datert 04.07.2012 og 11.10.2012 og 05.11.2012. Av merknadene fremgår et faktum som er noe annerledes enn det faktum Finanstilsynet fikk presentert av selskapets daglige leder under stedlig tilsyn hos Råd & Regnskap Sotra AS den 18.04.2012, og som ble lagt til grunn for varsel om tilbakekall.
1. Krav til fysisk tilstedeværelse
Det anføres i merknadene til varselet at det ikke av lovverket kan utledes et krav om at daglig leder skal være fysisk til stede på kontorets adresse. Det anføres videre at daglig leders ansvar må kunne følges opp via nettbaserte løsninger, tilgang til dokumenter og rapporter, via telefon, møter og e-post.
Det følger av regnskapsførerloven § 6 første ledd nr. 1 at autoriserte regnskapsførerselskap skal ha en daglig leder som er autorisert regnskapsfører. Formålet med bestemmelsen er å oppnå sikkerhet for de særskilte krav som stilles til regnskapsførerselskap i lovgivningen etterleves. Videre fremgår det av samme bestemmelse annet ledd at regnskapsførerselskapet skal utpeke en bestemt autorisert regnskapsfører som ansvarlig regnskapsfører for det enkelte oppdrag. Formålet er å oppnå sikkerhet for at det enkelte regnskapsføringsoppdrag blir utført i samsvar med regnskapsførerlovgivningen og god regnskapsføringsskikk.
For at daglig leders og oppdragsansvarlig regnskapsførers faglige ansvar skal kunne ivaretas på en forsvarlig måte er, det etter Finanstilsynets vurdering, en forutsetning at disse er på selskapets forretningsadresse. Hvilket omfang den fysiske tilstedeværelsen må ha for at daglig leder og oppdragsansvarlig regnskapsfører skal kunne ivareta sitt faglige ansvar på en forsvarlig måte, kan variere avhengig av forhold som omfanget og arten av regnskapsførervirksomheten, øvrige ansattes kompetanse og øvrig kommunikasjon. Tilsvarende krav blir også stilt på andre tilsynsområder, selv om dette ikke fremgår direkte av lov.
Finanstilsynet er av den oppfatning at det ikke er tilstrekkelig at daglig leder og oppdragsansvarlig regnskapsfører kun er til stede på selskapets forretningsadresse en gang i året for å utføre kvalitetskontroll, slik som tilfellet var i Stad Regnskap & Rådgivning DA. Dette gjelder selv om daglig leder/oppdragsansvarlig kommuniserer med selskapets øvrige ansatte via telefon, e-post etc.
Det understrekes også at det i tilfeller hvor daglig leder/oppdragsansvarlig regnskapsførers fysiske tilstedeværelse i virksomheten er begrenset, må det kunne forventes at regnskapsførerselskapet kan fremlegge en dokumentert vurdering av forsvarligheten av ordningen og at øvrige deler av regnskapsføringen, herunder kvalitetskontroller av uautoriserte medarbeideres arbeid, dokumenteres på en samvittighetsfull måte.
2. Særlig om kvalitetskontroll av uautoriserte medarbeideres arbeid
Finanstilsynet har i brev datert 05.11.2012 mottatt dokumentasjon på seks kvalitetskontroller utført for fire av Stad Regnskap & Rådgivning DA sine oppdragsgivere for regnskapsårene 2010 og 2011. Finanstilsynet har følgende kommentarer til den mottatte dokumentasjonen:
Formålet med kvalitetskontroll av uautoriserte medarbeideres oppdragsutførelse er å oppnå trygghet for riktig behandling av regnskapsmateriale slik at årsregnskapet og ligningspapirer gir korrekte opplysninger om oppdragsgivers finansielle stilling. Kvalitetskontroll bør således utføres før årsregnskap fastsettes og ligningspapirer leveres. Fire av seks kontrollerte kvalitetskontroller var gjennomført etter at årsregnskapet var fastsatt og/eller ligningspapirer var levert. Dette fremstår som svært uheldig.
Regnskapsførervirksomheten skal kunne begrunne og dokumentere at kvalitetskontrollen utføres i et omfang og med en frekvens som gir trygghet for riktig behandling, jf. regnskapsførerloven § 2 annet ledd jf. GRFS 1 punkt 1.6.1.2.
Frekvensen av kvalitetskontroller av uautoriserte medarbeidere er angitt i GRFS 1 punkt 1.6.3. Kvalitetskontroll skal i følge standarden gjennomføres "gjennom året", og det anses ikke som tilstrekkelig at slik kontroll begrenses til gjennomgang i tilknytning til årsoppgjøret. Det er lagt til grunn som god regnskapsføringsskikk at kontroll minst skal utføres i tilknytning til årsoppgjøret og en gang i løpet av året. Mottatt dokumentasjon understøtter at det for samtlige kontrollerte oppdrag er foretatt en kvalitetskontroll i tilknytning til årsoppgjøret. Det er imidlertid ikke dokumentert at daglig leder eller annen autorisert regnskapsfører har foretatt kvalitetskontroller i løpet av året. Det er etter Finanstilsynets vurdering en alvorlig mangel ved kvalitetskontrollen.
Omfanget av kvalitetskontrollen er kun dokumentert for ett av seks oppdrag. Finanstilsynet kan således ikke vurdere om kvalitetskontrollen er utført med et omfang som gir trygget for riktig behandling av regnskapsmaterialet. Dette fremstår som en alvorlig mangel ved kvalitetskontrollen.
I tilfeller hvor avvik i form av feil og mangler oppdages under kvalitetskontrollen skal disse dokumenteres og korrigeres så raskt som mulig, jf. GRFS 1 punkt 1.6.5. For fem av seks kontrollerte kvalitetskontroller var det dokumentert avvik i form av feil eller mangler. Kun i ett av fem tilfeller var det dokumentert på hvilket tidspunkt avviket var korrigert. Avviket var i dette tilfellet korrigert etter at ligningspapirene var levert. For de øvrige kvalitetskontrollene er det ikke mulig for Finanstilsynet å kontrollere om avdekkede feil og mangler har blitt rettet opp. Dette fremstår som en alvorlig mangel ved kvalitetskontrollen.
3. Konklusjon
Finanstilsynet legger til grunn at selskapet ved dets styre har vært kjent med at selskapets daglige leder og oppdragsansvarlige regnskapsfører i 2010 og 2011, ikke har vært fysisk til stede i den daglige driften av virksomheten, og har vært kjent med eller burde vært kjent med de forhold som er påpekt som alvorlige mangler ved kvalitetskontrollen av uautoriserte medarbeidere i dette brev punkt 3.
Finanstilsynet er av den oppfatning at selskapet har drevet autorisasjonspliktig virksomhet uten å i realiteten ha en autorisert regnskapsfører som daglig leder og oppdragsansvarlig. Finanstilsynet er av den oppfatning at vilkårene for tilbakekall jf. regnskapsførerloven § 7 fjerde ledd jf. § 7 tredje ledd nr.2 er oppfylt.
Finanstilsynet har imidlertid kommet til at vedtak om tilbakekall av selskapets autorisasjon ikke skal fattes på nåværende tidspunkt. I vurderingen er det blant annet lagt vekt på at selskapet ved dets daglige leder har dokumentert at det er foretatt en viss kvalitetskontroll, dog svært mangelfull, og det forhold at selskapet siden varselet ble sendt har skiftet daglig leder.
For Finanstilsynet
Anne Merethe Bellamy
direktør
Kjersti Elvestad
seksjonssjef
Kopi: Stad Regnskap & Rådgivning DA, Sjåstad Industriområde, 6750 Stadlandet