Endelig rapport - merknader Marsh AS
Brev
Publisert: 4. november 2014
Sist endret: 21. april 2017
Styret i Marsh AS
Postboks 1623 Vika
0119 OSLO
VÅR REFERANSE
14/1271
30.10.2014
Finanstilsynet viser til stedlig tilsyn i Marsh AS 16. mai 2014, Finanstilsynets foreløpige rapport av 23. juni 2014 og styrets svar av 16. oktober 2014.
Etter det stedlige tilsynet har Finanstilsynet følgende merknader:
1 Eierforhold, strategi og overordnede retningslinjer
Forsikringsmeglingsforetaket Marsh AS er en del av Marsh & McLennan Companies (MML). Marsh-selskapene i Norden samarbeider i MML Nordic. Det er også samarbeid på europeisk nivå. Marsh AS' datterselskap Marsh Marine & Energy AB i Gøteborg tilbyr megling innenfor marine- og energiforsikring. Marsh AS har avdelingskontorer i Kristiansand og Trondheim.
Marsh AS har et treårig strategidokument med årlig rullering. Finanstilsynet tar til etterretning redegjørelsen om styrets behandling av strategien i styremøtet 7. juni 2014.
2 Økonomi og regnskap
Regnskapene for 2010, 2011 og 2012 ble levert etter 30. juni som er frist for å avholde generalforsamling. Det ble opplyst at dette i det vesentlige skyldtes at MML-konsernet har avvikende regnskapsår. Finanstilsynet tar til etterretning at regnskapet for 2013 ble levert innen fristens utløp.
3 Organisering og ansvarsforhold
Marsh AS har vært gjennom en prosess med organisasjonsendringer. Det er overlatt til virksomhetsområdene å formalisere stedfortrederfunksjoner. Dette er foreløpig gjort i én avdeling. Etter Finanstilsynets vurdering er klargjøring av stedfortrederansvar nyttig sett i et beredskapsperspektiv og for å redusere nøkkelpersonrisiko. Finanstilsynet anbefaler styret å ta spørsmålet om formalisering av stedfortrederansvar opp til fornyet vurdering når man ser hvordan virksomhetsområdene tilpasser seg.
Alle ledere har stillingsinstrukser. For enkelte funksjoner er det utarbeidet rollebeskrivelser. Styret opplyser at det har bedt administrasjonen redegjøre for arbeidet med å tilpasse globale stillingsinstrukser for meglere og forvaltere til nordiske forhold. Finanstilsynet legger til grunn at styret påser at arbeidet gis nødvendig prioritet.
Foretaket har siden 2008 hatt et lokalt utviklet og tilpasset beste praksis-system for formidlingsprosessen innenfor landbasert forsikring. Systemet er også tatt i bruk i marine- og energiavdelingen i Oslo. Systemet ble revidert i 2013. Finanstilsynet tar til etterretning styrets presiseringer til beskrivelsen av systemet og redegjørelsen om framtidig utvikling.
Etter foretakets retningslinjer for utkontraktering skal det alltid inngås skriftlig avtale med oppdragstaker utenfor Marsh-konsernet og ved utkontraktering av konsesjonspliktige tjenester. Styret opplyser at det har bedt administrasjonen påbegynne arbeidet med å få skriftliggjort avtaler om konsernintern utkontraktering. Finanstilsynet legger til grunn at styret påser at arbeidet gis nødvendig prioritet.
4 Uavhengighet. Sårbarhet
Finanstilsynets rundskriv 4/2014 med retningslinjer for behandling av klager hos forsikringsformidlere var ikke ferdigstilt på tilsynstidspunktet. Marsh AS hadde derfor sett hen til rundskrivet for forsikringsselskaper for registering av klager. Finanstilsynet tar til etterretning redegjørelsen om foretakets retningslinjer og at det er utarbeidet et informasjonsskriv til kunder og tredjemenn.
5 Risikostyring og internkontroll
Konsernets internrevisjon så sist på den norske virksomheten i 2011. Finanstilsynet tar til etterretning redegjørelsen om konsernets compliance-revisjon i mai 2014 og merker seg at ingen vesentlige svakheter ble avdekket. Finanstilsynet merker seg redegjørelsen om utviklingen av et nytt risiko- og internkontrollsystem. Finanstilsynet tar til etterretning kommentarene til beskrivelsen av overordnede retningslinjer for risikostyring og internkontroll i foreløpig rapport og til øvrig redegjørelse om retningslinjene.
Finanstilsynet merker seg foretakets opplysninger om å styrke etterkontrollen og kommentarene om praktisering av kontroll i marine- og energiavdelingen.
Finanstilsynet merker seg redegjørelsen om arbeidet med foretakets plikter i forhold til risikoen for hvitvasking og terrorfinansiering.
For Finanstilsynet
Runa K. Sæther
seksjonssjef
Ellen Jakobsen
spesialrådgiver
Dokumentet er godkjent elektronisk, og har derfor ikke håndskrevne signaturer.