Kontroll av finansiell rapportering Aurskog Sparebank
Brev
Publisert: 26. februar 2014
Sist endret: 21. april 2017
Aurskog Senter
1930 Aurskog
Saksbehandler: Anne Marie Romsaas
Dir. tlf.: 22 93 98 87
Vår referanse: 13/10844
Dato: 24.02.2014
1. Innledning
Finanstilsynet har gjennomgått enkelte forhold i 2012 årsregnskapet til Aurskog Sparebank, jf. verdipapirhandelloven ("vphl") § 15-1 tredje ledd. Det vises til korrespondanse i saken.
Finanstilsynet har gjennom kontrollen avdekket mangler i rapporteringen, som Aurskog Sparebank vil utbedre i neste årsregnskap. Finanstilsynet tar dette til etterretning. Nedenfor følger en oppsummering av enkelte forhold kontrollen har omfattet.
2. Fastrenteutlån/-innlån
I årsregnskapet for 2012 er det uklart om Aurskog Sparebank benytter sikringsbokføring for fastrenteutlån og obligasjonsinnlån som sikres med rentederivater. I følge prinsippnoten benyttes sikringsbokføring, mens det i note 14 fremgår at innlån og utlån som sikres med rentederivater ved førstegangsinnregning blir øremerket i kategori virkelig verdi over resultatet. Det er ikke samsvar mellom noteopplysningene.
Finansielle eiendeler og finansielle forpliktelser kan, i henhold til IAS 39 Finansielle instrumenter – innregning og måling nr. 9, ved førstegansinnregning øremerkes til virkelig verdi over resultatet når kriteriene for dette er oppfylt. Slik øremerking blir ofte betegnet som "virkelig verdi opsjonen" og er ikke det samme som sikringsbokføring. "Virkelig verdi opsjonen" og sikringsbokføring har ulike kriterier og opplysningskrav. Finanstilsynet har stilt spørsmål ved om det er sikringsbokføring eller "virkelig verdi opsjonen" som benyttes for fastrenteutlån og fastrenteinnlån.
Aurskog Sparebank har bekreftet at banken benytter "virkelig verdi opsjonen". Foretak som har benyttet seg av denne opsjonen, må i henhold til IFRS 7 Finansielle instrumenter – opplysninger nr. 9-11 og 7.21, jf. også B4 og B5 a), blant annet gi opplysninger om hvordan foretaket har oppfylt vilkårene for å kunne benytte opsjonen. Det skal også gis opplysninger om kredittrisiko og effekt av endret kredittrisiko for eiendelene og forpliktelsene. Videre skal det opplyses om de metoder som benyttes for å beregne denne effekten. Slik informasjon er ikke gitt.
Banken erkjenner at prinsippnoten er upresis og har opplyst at denne vil bli endret i neste rapportering. I tillegg vil manglende noteinformasjon om hvordan foretaket har oppfylt vilkårene for å kunne benytte "virkelig verdi opsjonen" og øvrig manglende noteinformasjon innarbeides i årsregnskapet for 2013.
Finanstilsynet tar dette til etterretning, og legger til grunn at dette inkluderer opplysninger om kredittrisiko og effekt av endret kredittrisiko for eiendelene og forpliktelsene, samt metoder som er benyttet for å beregne denne effekten.
3. Forfallsanalyse
I henhold til IFRS 7.37 a) skal det gis en analyse per klasse av alderen på finansielle eiendeler som er forfalt, men som ikke har falt i verdi. En finansiell eiendel er forfalt når motparten har unnlatt å foreta betaling etter at betalingen kontraktsmessig er forfalt, det vil si den første dagen etter forfall, jf. IFRS 7 vedlegg A og IG 26. Banken gir i note 8 en aldersfordeling på misligholdte engasjementer netto etter nedskrivning, fra 90 dager og eldre. Det er ikke opplyst om aldersfordeling på misligholdte utlån i intervallet 1 til 90 dager.
Aurskog Sparebank har opplyst at banken definerer mislighold til å gjelde 90 dager etter forfall.
Banken viser til at i nøkkeltallsrapporteringen skal brutto mislighold etter henholdsvis 90 og 30
dager oppgis. Finanstilsynet gjør oppmerksom på at kravene etter IFRS er forskjellig fra nøkkeltallsrapporten. Etter IFRS er det forfalte utlån (det vil si fra dag 1) som skal rapporteres. Det innebærer at aldersfordeling på forfalte utlån i intervallet 1 til 90 dager skal gis, i tillegg til aldersfordeling ut over 90 dager. Aurskog Sparebank har opplyst at den vil gi denne informasjonen i årsregnskapet for 2013. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
Banken har opplyst at de oppgitte tallene i aldersfordelingen i note 8 er summen av både nedskrevne og ikke nedskrevne engasjement i mislighold. Etter IFRS 7.37 a) skal det gis en analyse av finansielle eiendeler som er forfalt, men som ikke har falt i verdi, mens det etter IFRS 7.37 b) skal gis en analyse av finansielle eiendeler som hver for seg anses for å ha falt i verdi. Aurskog Sparebank har opplyst at banken vil gi denne informasjonen i årsregnskapet for 2013. Finanstilsynet tar det til etterretning, og legger til grunn at banken heretter vil presentere forfalte, ikke nedskrevne utlån adskilt fra forfalte, nedskrevne utlån.
For finansielle eiendeler som har falt i verdi skal det etter IFRS 7.37 b) også opplyses om de faktorer som foretaket tok hensyn til ved avgjørelsen om at de var falt i verdi. Banken har vist til at objektive bevis for verdifall er omtalt i prinsippnoten, og mener dette er tilstrekkelig for å oppfylle notekravene. Etter Finanstilsynets oppfatning er opplysningene i prinsippnoten for generelle og er i stor grad en gjengivelse av bestemmelsene i IAS 39.59. Finanstilsynet har gitt uttrykk for at informasjonen bør tilpasses spesielt for bankens forhold. Aurskog Sparebank har opplyst at den vil følge Finanstilsynets anbefalinger i årsregnskapet for 2013. Finanstilsynet tar dette til etterretning
4. Garantier og øvrige opplysninger
Banken har i note 6 og 36 opplyst at garantier overfor Terra Boligkreditt 1 er på NOK 184,8 mill. Det er ikke gitt nærmere informasjon om garantiene.
IFRS 7.31 krever at det gis opplysninger som gjør det mulig for brukere av finansregnskapet å vurdere arten og omfanget av risiko som oppstår av finansielle instrumenter, og som foretaket er eksponert for ved slutten av rapporteringsperioden.
Banken har opplyst at garantiene består av tre typer: saksgaranti, tapsgaranti og garantiramme. Banken mottar en årlig provisjon for disse garantiene. Garantiavtalene er standardavtaler for alle eierbankene i Eika Boligkreditt, EBK (tidligere Terra Boligkreditt). Aurskog Sparebank har opplyst at banken vil innarbeide ytterligere omtale rundt garantier overfor Eika Boligkreditt i årsregnskapet for 2013. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
Banken har videre opplyst at dersom et lån i EBK blir misligholdt, vil banken ta lånet inn i sin balanse. Per 31. desember 2012 gjaldt dette to lån, tilsvarende 0,15 % av totalt 1 299 aktive lån i EBK formidlet av Aurskog Sparebank. Alle lån i EBK har et krav om å være innenfor 60 % belåningsgrad, slik at disse lånene er meget godt sikret. Tapsrisikoen er i praksis meget lav, og banken har så langt ikke tapt penger på lån formidlet til boligkredittforetaket. Finanstilsynet mener at banken bør opplyse om ovennevnte forhold i notene for 2013, jf. IFRS 7.31. I tillegg bør banken opplyse om øvrige hovedtrekk i avtalen med boligkredittforetaket. Aurskog Sparebank har opplyst at den vil følge Finanstilsynets anbefaling i årsregnskapet for 2013. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
5. Verdivurdering av aksjene i Terra Gruppen AS og Terra Boligkreditt AS
Inntil 2012 var Terra Boligkreditt (TBK) et datterselskap av Terra Gruppen. I 2012 ble TBK skilt ut fra Terra Gruppen slik at TBK (EBK i dag) er direkte eiet av sparebankene i Eika Gruppen. Aksjene i Terra Gruppen ble tidligere regnskapsført til anskaffelseskost, jf. note 4 i årsrapporten for 2011. Ifølge rapporten for andre kvartal 2012, "har banken besluttet at denne type finansielle instrumenter skal bokføres til virkelig verdi dersom slik verdi kan dokumenteres".
Finanstilsynet har fått opplyst at per 31. desember 2012 er aksjene i Terra Gruppen vurdert til transaksjonskursen benyttet ved omorganiseringen i andre kvartal 2012, mens aksjene i TBK er vurdert til siste emisjonskurs. Det er ikke opplyst når siste emisjonen skjedde, utover at det var i andre halvår. Finanstilsynet har stilt spørsmål ved hva banken mener med "virkelig verdi dersom slik verdi kan dokumenteres", og om foretaket har til hensikt å benytte siste emisjonskurs som et estimat for virkelig verdi videre fremover. Etter Finanstilsynets vurdering tilfredsstiller ikke dette automatisk kravene til virkelig verdi måling, spesielt ikke dersom det ikke har vært omsetning av eierinteresser eller emisjoner i perioden. IAS 39.46 åpner opp for at investeringer i egenkapitalinstrumenter, som ikke har noen notert markedspris i et aktivt marked og hvis virkelige verdi ikke kan måles på en pålitelig måte, kan måles til kost. Det er imidlertid en høy terskel for at dette unntaket kan benyttes, jf. IAS 39 AG80-81. Det forventes at foretakene gjør beregninger og vurderinger, utover å se hen til siste emisjons- eller omsetningskurs. Finanstilsynets oppfatning er at banken ikke kan benytte siste emisjonskurs uten å foreta en konkret vurdering, spesielt ikke når emisjonen ligger flere måneder tilbake i tid.
Aurskog Sparebank har opplyst at banken tar utgangspunkt i siste omsatte eller emitterte kurs, men at det foretas en vurdering for å fastsette beste estimat for virkelig verdi av aksjene. Blant forhold som vurderes, er utvikling i regnskapstall. I tillegg vurderes andre forhold som banken kjenner til, og som vil kunne påvirke aksjeverdien. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
6. Opplysninger om virkelig verdi
Foretak som har finansielle instrumenter som er innregnet til virkelig verdi, skal i notene presentere instrumentene i tre nivåer i et verdsettelseshierarki definert i IFRS 7.27A. Det skal gis utfyllende informasjon om de tre nivåene etter IFRS 7.27B. For instrumenter hvor det er brukt en verdsettelsesmetode hvor forutsetningene ikke støttes av priser fra observerbare markedstransaksjoner (nivå 3), skal det vises en avstemming fra periodens begynnelse til periodens slutt, med angivelse av poster spesifisert i IFRS 7.27B c). Videre skal det opplyses om innregnede gevinster eller tap som gjelder endring i virkelig verdi for finansielle instrumenter i nivå 3 som foretaket har på balansedagen, jf. IFRS 7.27B d). Dersom en endring av en eller flere forutsetninger innenfor et rimelig mulighetsområde ville medføre vesentlige endringer i den virkelige verdien for instrumenter i nivå 3, skal foretaket opplyse om dette samt virkningene av disse endringene, jf. FRS 7.27B e). Banken har gitt noe informasjon om hvilke prinsipper som ligger til grunn for å fastsette virkelig verdi i nivå 2 og 3. Øvrig informasjon er ikke presentert.
Banken har opplyst at den tar Finanstilsynets innspill om informasjonsplikt vedrørende verdsettelseshierarkiet til etterretning, og at dette vil hensyntas i årsregnskapet for 2013. Finanstilsynet tar dette til etterretning, og gjør oppmerksom på at fra og med 2013 er ovennevnte regler i IFRS 7 erstattet av IFRS 13 Måling av virkelig verdi.
7. Segmenter
Segmenter er ikke omtalt i årsregnskapet for 2012. Finanstilsynet har bedt om en redegjørelse for hvorfor det ikke er identifisert rapporteringspliktige segmenter etter IFRS 8 Driftssegmenter. Finanstilsynet har videre stilt spørsmål ved om driftsresultater for henholdsvis bedriftsmarkedet og personmarkedet regelmessig gjennomgås av foretakets øverste beslutningstaker med det formål å avgjøre hvilke ressurser som skal tilordnes segmentet og å vurdere dets inntjening, jf. IFRS 8.5.
Aurskog Sparebank har opplyst at bankens drift ikke er inndelt i segmenter, og at det ikke foretas noen ekstern eller internrapportering med inndeling i segmenter utover utvikling på utlån og innskudd. Det foretas ingen allokering av finans- eller driftskostnader, slik at en inntjening per segment på for eksempel person- /bedriftsmarked ikke er mulig. Banken har videre opplyst at den har felles funding, felles administrasjon og felles depot, og det blir ikke foretatt kostnadsallokering per segment. Banken har også opplyst at vurdering av ressursbruk per segment i forhold til inntjening ikke blir relevant, da banken ikke har målbare segmenter. På denne bakgrunn mener banken at det ikke er grunnlag for utarbeidelse av segmentregnskap for banken. Finanstilsynet tar til etterretning at banken har kun ett rapporteringspliktig segment.
I henhold til IFRS 8.32 skal også foretak med kun ett rapporteringspliktig segment, rapportere om driftsinntekter for hvert produkt og hver tjeneste, eller for hver gruppe av lignende produkter og tjenester. Banken har ikke gitt slike opplysninger i årsregnskapet for 2012. For Aurskog Sparebank innebærer kravet rapportering av renteinntekter og provisjonsinntekter / gebyrer som et minimum. Aurskog Sparebank har opplyst at den vil følge Finanstilsynets anbefalinger i årsregnskapet for 2013, og ytterligere splitte opp renteinntektene fra kunder på produkttyper, i tillegg til spesifiseringen som ble brukt i note 15 og 16 i årsregnskapet fra 2012. Finanstilsynet tar dette til etterretning, og legger til grunn at også provisjonsinntekter / gebyrer vil bli splittet opp på produkttyper.
8. Overføring av Terra Boligkreditt AS fra Terra Gruppen AS til eierbankene
Terra Boligkreditt AS (endret navn til Eika Boligkreditt) ble skilt ut fra Terra Gruppen i 2012, slik at Eika Boligkreditt i dag er direkte eiet av sparebankene i Eika Gruppen. Finanstilsynet har stilt spørsmål knyttet til regnskapsføringen av transaksjonen. Aurskog Sparebank har redegjort for den regnskapsmessige behandlingen i brev til Finanstilsynet. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
9. Avslutning
Finanstilsynet har ikke vurdert hvorvidt forholdene beskrevet over omfattes av
verdipapirlovgivningens regler om informasjonsplikt, jf vphl § 5-2 første ledd, jf § 3-2.
Finanstilsynet legger til grunn at dette løpende vurderes av foretaket.
Finanstilsynet har oversendt en kopi av dette brevet til foretakets valgte revisor samt til Oslo Børs.
For Finanstilsynet
Gaute S. Gravir
seksjonssjef
Anne Marie Romsaas
seniorrådgiver
1 Terra Gruppen med underselskaper skiftet navn til Eika i 2012.