Kontroll av finansiell rapportering Odfjell SE
Brev
Publisert: 24. april 2014
Sist endret: 21. april 2017
Postboks 6101 Bedriftssenter
5892 Bergen
Saksbehandler: Cathrine Husebye Rein
Dir. tlf. 22 93 99 13
Vår referanse: 13/7344
Dato: 23.04.2014
1. Innledning
Finanstilsynet har gjennomgått enkelte forhold ved den finansielle rapporteringen til Odfjell SE ("Odfjell"), jf. verdipapirhandelloven ("vphl.") § 15-1 tredje ledd. Det vises til korrespondanse i saken.
Odfjell er leverandør av skipstransport og oppbevaring av kjemikalier og annen flytende spesiallast. Foretaket har to hovedvirksomhetsområder som er "Chemical tankers" og "Tank terminals".
Odfjell hadde i 2012 store utfordringer knyttet til driften av terminalen Odfjell Terminal Rotterdam i Nederland ("OTR"). I juli 2012 fant det sted en midlertidig "safety shutdown" av terminalen i samråd med lokale myndigheter. To måneder senere var Odfjell gitt tillatelse til å gjenåpne kun 20 % av terminalens kapasitet, og ved rapportering av Q4-2012 45 %. Styret og ledelsen mente at driftsutfordringene og stengningen var av midlertidig karakter.
På bakgrunn av opplysninger i årsregnskapet for 2012 reiste Finanstilsynet spørsmål ved Odfjells nedskrivningsvurdering av OTR.
Finanstilsynet ble som ledd av kontrollen gjort kjent med at Odfjell hadde besluttet å utvikle en ny langsiktig forretningsplan for OTR. Den nye forretningsplanen ville kunne påvirke nedskrivningsvurderingen i delårsrapporten for fjerde kvartal i 2013 ("Q4-2013"). I lys av dette varslet Finanstilsynet at foretakets nedskrivningsvurdering for Q4-2013 ville bli gjenstand for kontroll.
Ved vurdering av om OTRs bokførte verdier skulle skrives ned, beregnet Odfjell terminalens bruksverdi, dvs. nåverdien av OTRs fremtidige kontantstrømmer. Finanstilsynets kommentarer til foretakets bruksverdiberegning for 2012 ble kommunisert i møte 15. januar 2014. Kommentarene er gjengitt i punkt 2 nedenfor.
I Q4-2013, offentliggjort 13. februar 2014, nedskrev Odfjell enkelte eiendeler på terminalen med netto USD 76 millioner. Goodwill og kunderelasjoner ble nedskrevet til 0. Det ble i Q4-2013 tatt hensyn til alle kommentarene som Finanstilsynet hadde til nedskrivningsvurderingen i 2012.
Finanstilsynet har som ledd i kontrollen også stilt enkelte spørsmål til Odfjells nedskrivningsvurdering av skip i 2012. Foretaket har besvart spørsmålene og Finanstilsynet har tatt dette til etterretning.
2. Nedskrivningsvurderinger
Etter IAS 36 Verdifall på eiendeler skal en eiendel nedskrives dersom eiendelens balanseførte verdi er høyere enn dens gjenvinnbare beløp. Odfjell har lagt til grunn bruksverdi i sin beregning av gjenvinnbart beløp i samsvar med IAS 36.30.
Det følger av IAS 36.33 at ved måling av bruksverdi skal fremskrivning av kontantstrømmer baseres på rimelige og dokumenterbare forutsetninger. Videre skal forutsetningene representere ledelsens beste estimat på de ulike økonomiske forhold som antas å foreligge i eiendelens gjenværende utnyttbare levetid. Ekstern dokumentasjon skal tillegges størst vekt. Finanstilsynet stilte spørsmål ved om forutsetningene som var lagt til grunn i bruksverdiberegningen per 31. desember 2012 var rimelige og dokumenterbare.
Der det ikke er mulig å anslå en enkelteiendels gjenvinnbare beløp, skal et foretak beregne det gjenvinnbare beløpet for den kontantgenererende enheten som eiendelen tilhører, jf. IAS 36.66.
2.1 Tidshorisont på kontantstrømmer
OTR er av Odfjell ansett som en kontantgenererende enhet. I 2012 besto enheten av driftsmidler, goodwill og kunderelasjoner med ulik estimert utnyttbar levetid. Terminalene ligger på leide landområder med ulike løpetider på leiekontraktene. I bruksverdiberegningen for 2012 benyttet Odfjell evigvarende kontantstrømmer. Verdiene som knyttet seg til kontantstrømmer utover levetiden på driftsmidlene og varigheten på leiekontraktene var ikke uvesentlige.
Finanstilsynet mener det må gjøres en konkret vurdering av hva som er terminalens essensielle eiendeler, jf. IAS 36.49. Finanstilsynet anser det unaturlig å vurdere goodwill som en essensiell eiendel for OTR, slik Odfjell hadde gjort.
Foretaket har i sin bruksverdiberegning for 2013 foretatt en revurdering av hva som er terminalens essensielle eiendeler og har begrenset kontantstrømmene til den leiekontrakten med lengst varighet. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
2.2 Inntekter
Det ble i bruksverdiberegningene for 2012 lagt til grunn at OTRs inntekter skulle vende tilbake til normale nivåer i 2015. Finanstilsynet reiste spørsmål ved om inntektene ville kommer tilbake så raskt. Nederlandske sentrale myndigheter utstedte i juni 2013 en rapport som rettet kritikk både mot forhold ved terminalen og de lokale tilsynsmyndighetenes rolle og håndtering av avvik. Videre stilte myndighetene krav til utbedringer. Deler av terminalen måtte stenges for vedlikehold, noe som innebar økt risiko for lavere kapasitetsutnyttelse enn det som historisk var oppnådd. OTR hadde også mistet en vesentlig kontrakt på grunn av driftsutfordringene. Det var i bruksverdiberegningen forutsatt en kapasitetsutnyttelse på nivå med tidligere år fra 2015.
Basert på den ekstraordinære situasjonen ved terminalen stilte Finanstilsynet seg kritisk til forutsetninger om kapasitetsutnyttelse basert på historiske erfaringer.
I lys av utviklingen gjennom 2013 og de revurderte planene, har Odfjell i Q4-2013 lagt til grunn en lengre tidshorisont før inntektene vender tilbake til normalnivåer. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
2.3 Utgifter til investeringer og vedlikehold
Odfjell hadde beregnet investeringsbehov for terminalen basert på tidligere erfaringer. Terminalen er gammel med et etterslep på vedlikeholdet. Mange av tankene er utidsmessige og oppfyller ikke fremtidige miljømessige krav. Finanstilsynet var på denne bakgrunn kritisk til at Odfjell kunne basere seg på historisk informasjon ved estimering av utgifter til investeringer og vedlikehold.
Odfjell har forutsatt andre utgifter til investeringer og vedlikehold i bruksverdiberegningen for 2013. Forventet utnyttelsesgrad er lavere, både som følge av forventet nedetid for nødvendige umiddelbare investeringer på terminalen og som følge av endrede forutsetninger for fremtidig vedlikehold med de nye miljøkrav. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
2.4 Avkastningskrav
I bruksverdiberegningen for 2012 benyttet Odfjell en diskonteringsrente på 6 %. Foretaket benyttet formelen "weighted average cost of capital" (WACC) til å estimere diskonteringsrenten. Egenkapitalavkastningskravet var estimert ved å benytte kapitalverdimodellen (CAPM). Fremmedkapitalkravet ble estimert basert på risikofri rente og en estimert lånemargin.
WACC er et etter skatt avkastningskrav. Dette avkastningskravet var benyttet til å diskontere kontantstrømmer før skatt. Dersom WACC skal benyttes som avkastningskrav må kontantstrømmene som diskonteres være etter skatt. Alternativt må det beregnes et før skatt avkastningskrav.
Odfjell hadde lagt en 5 års rente til grunn i gjeldskravet, mens det ble benyttet en 15 års risikofri rente i egenkapitalkravet. Avkastningskravet må tilpasses tidshorisonten for kontantstrømmene, denne tidshorisonten skal legges til grunn i både gjeldskravet og egenkapitalkravet.
Lånemarginen i gjeldskravet var basert på Odfjells totale låneportefølje. Gjeldskravet skal, i følge IAS 36 A19, være uavhengig av foretakets finansiering og baseres på markedsmessige betingelser på måletidspunktet. Finanstilsynet mener at historiske betingelser på foretakets finansiering ikke nødvendigvis er relevant.
Odfjell hadde benyttet samme avkastningskrav for sine to virksomhetsområder. Diskonteringsrenten skal gjenspeile eiendelsspesifikk risiko, se IAS 36.55. Finanstilsynet stilte spørsmål til om samme diskonteringsrente i tilstrekkelig grad gjenspeiler eiendelens spesifikke risiko.
Odfjell har i sin nedskrivningsvurdering for 2013 lagt til grunn en 10 års risikofri rente som grunnlag for både egenkapitals- og gjeldskravet i sin nedskrivningsvurdering. Vilkårene som er oppnådd i en refinansiering av terminalvirksomheten, foretatt i 2013, er benyttet som grunnlag for lånemarginen. Etter foretakets vurdering ville en virksomhet tilsvarende OTR oppnådd samme betingelser ved årsslutt 2013. Beregnet WACC er så benyttet til å diskontere forventede kontantstrømmer etter skatt. Odfjell vil deretter benytte en iterativ metode for å beregne før skatt avkastningskravet, i samsvar med bestemmelsen i IAS 36.55. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
Foretaket har opplyst at de i sin bruksverdiberegning for 2013 legger til grunn en annen diskonteringsrente for shippingvirksomheten sin enn for terminalvirksomheten. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
3. Avslutning
Finanstilsynet har ikke vurdert hvorvidt forholdene beskrevet over omfattes av
verdipapirlovgivningens regler om informasjonsplikt, jf vphl § 5-2 første ledd, jf § 3-2.
Finanstilsynet legger til grunn at dette løpende vurderes av foretaket.
Finanstilsynet har oversendt en kopi av dette brevet til foretakets valgte revisor samt til Oslo Børs.
For Finanstilsynet
Gaute S. Gravir
seksjonssjef
Cathrine Husebye Rein
seniorrådgiver