Merknader - endelig rapport CMC Markets UK Plc Filial Oslo
Brev
Publisert: 11. desember 2014
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Roy V. Halvorsen
VÅR REFERANSE:
14/1043
DATO:
28.11.2014
Merknader - endelig rapport
1. Innledning
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn hos CMC Markets UK Plc Filial Oslo (Filialen) den 13. februar 2014. CMC Markets UK Plc (Foretaket) er underlagt tilsyn av Financial Conduct Authority (FCA) i hjemstaten Storbritannia. Foretaket etablerte Filialen ved notifikasjon fra FCA til Finanstilsynet av 10. april 2008. Filialen har tillatelse til å yte investeringstjenestene som nevnt i verdipapirhandelloven (vphl.) § 2-1 (1) nr. 1, 2 og 3, samt de tilknyttede tjenestene som nevnt i vphl. § 2-1 (2) nr. 4 og 5.
Foretaket driver en nettbasert handelsplattform hvor det tilbys lånefinansiert handel, med Foretaket som kredittgiver og transaksjonsmotpart, i finansielle differansekontrakter ("Contracts for Difference" - CFD). CFD er en avtale om å utveksle forskjellen i verdien på et instrument mellom tidspunktet kontrakten ble åpnet og tidspunktet den ble lukket. CFD er i vphl. definert som derivater, jf. vphl. § 2-2 (5) nr. 4. Foretaket tilbyr handel i CFD med ulike aktivaklasser (aksjer, rentepapirer, indekser, råvarer og valuta) som underliggende. Foretakets marginkrav (krav til egenkapital) overfor kunden varierer med de ulike underliggende aktivaklasser, og ligger ned mot 0,2 % på indeks- og valuta-CFDer. Kunden tilbys i disse produktene dermed en ”gearing” på opptil 500 ganger investert egenkapital.
Filialens seks ansatte (hvorav én lokalisert i London) arbeider hovedsakelig med brukerstøtte for norske kunder på Foretakets handelsplattform samt markedsføring av Foretakets tjenester i Norge. Foretaket hadde på tidspunktet for det stedlige tilsynet samarbeidsavtaler med èn norsk såkalt "Counterparty", og tre norske såkalte "Introducing Brokers" (IB).
Filialen mottok foreløpig rapport etter tilsynet ved brev av 4. juli 2014 (heretter omtalt som Rapporten), og har avgitt sine kommentarer til Rapporten ved brev av 11. september 2014 (heretter omtalt som Tilsvaret).
2. Opplysninger til kunder og potensielle kunder
2.1. Rettslig utgangspunkt
Verdipapirhandelloven har begrenset anvendelsesområde for foretak med hovedsete i annen EØS-stat som yter investeringstjenester i Norge gjennom filial, jf. vphl. § 9-26 (1). Av bestemmelsene som er gitt anvendelse er blant annet vphl. § 10-11 om god forretningsskikk. I henhold til bestemmelsen i vphl. § 10-11 skal verdipapirforetak utøve sin virksomhet i samsvar med kravene til god forretningsskikk, og skal som et overordnet prinsipp påse at kundenes interesser og markedets integritet ivaretas på beste måte. Bestemmelsen gir videre anvisning på enkelte konkrete opplysningsforpliktelser foretaket har overfor sine kunder, noe som er ytterligere presisert i verdipapirforskriften (vpf.) §§ 10-9 til 10-15.
Kravet til god forretningsskikk innebærer blant annet at kunder og potensielle kunder skal gis relevante opplysninger i en forståelig form om blant annet finansielle instrumenter og foreslåtte investerings-strategier, herunder hensiktsmessig veiledning og advarsel om risiko, omkostninger og gebyrer, slik at kunden i rimelig grad er i stand til å forstå arten av og risikoen knyttet til investeringstjenesten og de finansielle instrumentene som tilbys, og således vil være i stand til å fatte en informert investeringsbeslutning, jf. vphl. § 10-11 (2).
Det fremgår av vpf. §§ 10-11 (1) og 10-15 (1) at verdipapirforetak, i god tid før det ytes investeringstjeneste, skal gi eksisterende og potensielle kunder opplysninger om de samlede kostnader kunden skal betale for det enkelte finansielle instrumentet, investeringstjenesten eller tilknyttet tjeneste. Godtgjørelsen til verdipapirforetaket skal angis særskilt.
Verdipapirforetak kan i forbindelse med at de yter investeringstjenester bare motta vederlag fra eller yte vederlag til andre enn kunden dersom kunden før ytelsen av tjenesten gis skriftlig informasjon om vederlagets art og verdi, eller beregningsmåte dersom verdien ikke kan fastsettes jf. vpf. § 10-8 (1). Informasjonen kan gis i form av et sammendrag, dersom verdipapirforetaket forplikter seg til å gi utfyllende informasjon på forespørsel fra kunden, jf. vpf. § 10-8 (3).
2.2. Opplysninger om risiko og omkostninger
2.2.1. Finanstilsynets foreløpige vurderinger
Risiko og omkostninger knyttet til CFD-handel med Foretaket er blant annet beskrevet på Filialens internettsider. I forbindelse med opprettelsen av kundeforhold, ledes Filialens potensielle kunder gjennom en nettbasert søknadsprosess og hensiktsmessighetstest, og mottar også i denne forbindelse opplysninger om risiko. Filialens hensiktsmessighetstest er nærmere omtalt under punkt 3 nedenfor.
Finanstilsynet påpekte i Rapporten at Filialens velkomstbrev som sendes til nye kunder, og Filialens seminarer knyttet til bruk av Foretakets handelsplattform, også bør inneholde beskrivelse av risiko. Videre påpekte Finanstilsynet at velkomstbrevet bør inneholde opplysninger om de ulike typer omkostninger (kurtasje, spread, finansieringskostnader) knyttet til CFD-handel med Foretaket.
2.2.2. Filialens kommentarer
Filialen viste i Tilsvaret til at risiko og omkostninger er utførlig beskrevet på internettsidene, og at velkomstbrevet først sendes kunden etter at denne har vært gjennom den nettbaserte søknadsprosessen. Filialen anførte videre: "As the various charges and costs that clients may incur may be subject to fluctuations, we feel the best place to provide this information to clients is on our platform […] and that [the information given] is relevant, proportionate and within context considering that our products are offered exclusively via our online trading platform […] Nonetheless, we are committed to ensuring that we are operating as transparently as possible. In order to evidence this we have taken the following steps with respect to presenting information on costs and charges and presenting the risk warning for our […] clients […]: We have included a link in the welcome email […] to clients to content on the costs associated with trading CFDs available on our website […], stating that clients should refer to the platform for specific rates associated with each product; and a slide will be displayed and read out to webinar/seminar attendees at the beginning of such presentations, covering our risk warning and appropriate disclaimers […]".
2.3. Opplysninger om spread
2.3.1. Finanstilsynets foreløpige vurderinger
Filialens kunder betaler transaksjonskostnader i form av spread (differansen mellom kjøpskurs og salgskurs) og i form av kurtasje (gebyr beregnet som en prosentsats av transaksjonsbeløpet - i Foretakets tilfelle er dette bare relevant for aksje-CFDer). Kundens spreadkostnader oppstår ved at kunden må kjøpe på den høyeste kursen i spreaden (Foretakets salgskurs) og selge på den laveste kursen i spreaden (Foretakets kjøpskurs). Foretaket gjennomfører kundetransaksjoner i ulike CFDer på Foretakets respektive kjøps- og salgskurser i et slikt omfang at Foretaket ofte ikke vil ha behov for å redusere eller eliminere egen kursrisiko ved å gjennomføre "hedging-transaksjoner" i underliggende aktiva - fordi kundenes løpende kjøps- og salgstransaksjoner i seg selv ofte vil sørge for slik risikoreduksjon/eliminering. I disse tilfellene representerer kundenes spread-kostnader helt eller delvis inntekter til Foretaket. I andre tilfeller reduserer/eliminerer Foretaket risiko ved å gjennomføre "hedging-transaksjoner" i underliggende. Filialen har opplyst at Foretaket i disse tilfellene handler på en annen spread (bortsett fra i aksje-CFDer, hvor Foretakets spreader søkes å holdes likt med underliggende), slik at kun deler av kundenes spreadkostnader da vil tilfalle Foretaket som inntekter.
Finanstilsynet bemerket i Rapporten at det i Filialens beskrivelse av kostnader knyttet til handel i aksje-CFDer på Filialens internettsider bare er opplyst om kurtasje, og ikke om spread-kostnader. Finanstilsynet påpekte at Filialen må gjøre det klart at kunden også handler aksje-CFDer på spread, jf. vphl. § 10-11 (2), jf. vpf. §§ 10-11 (1) og 10-15 (1). Finanstilsynet kommenterte videre at Filialen, hverken på internettsidene eller på annen måte, angir særskilt den delen av kundenes spread-kostnader som tilfaller Foretaket som inntekter. Finanstilsynet stilte spørsmål om Filialen dermed oppfyller kravet om særskilt å angi godtgjørelsen til verdipapirforetaket i de tilfellene der kundens spread-kostnader utgjør inntekter til Foretaket, jf. vpf. § 10-15 (1).
2.3.2. Filialens kommentarer
Filialen opplyste i Tilsvaret at informasjon om aksje-CFDer på internettsidene nå er oppdatert slik at kundene ledes til en side der kostnader ved CFD-handel, herunder spread, er beskrevet. Filialen bemerket videre at "We have included additional information on the relevant cost pages on our website to clarify to our clients that CMC Markets may be remunerated through the spread, financing/holding costs and commission […] While charges borne by clients may translate into revenues for CMC Markets, they do not necessarily equate to net profit due to the various costs incurred such as hedging, interest costs etc. We would not be able to disclose the part of the spread that CMC Markets accrues as income as we only identify on a case by case basis after the client has traded whether we will “hedge” their position and as such we would not know this information beforehand. In any case it would be difficult and perhaps impossible to identify which element of the revenue generated from spread or otherwise has been used towards any costs incurred by CMC Markets since there are many items factored into this. Further, we fail to see that the STR section 10-15 (1) provides a sufficient legal basis to require that the net income related to spreads should be disclosed to clients and potential clients. The provision in question seeks to implement Commission Directive 2006/73/EC article 33 which requires inter alia that the “commissions charged by the firm shall be itemised separately in every case”, without adding any additional Norwegian requirements on-top of the MiFID requirements (i.e. no gold plating). In our opinion, the term “commissions charged” to be itemised separately, does not extend to the potential income related to spreads (spreads are not a commission)".
2.4. Opplysninger om vederlag til IB
2.4.1. Finanstilsynets foreløpige vurderinger
Foretaket hadde på tidspunktet for det stedlige tilsynet samarbeidsavtaler med tre norske IBer. Samarbeidsavtalene innebærer bl.a. at IB henviser kunder til Foretaket, hvorpå kunden, i tillegg til kundeforholdet til IB, oppretter et kundeforhold til Foretaket. IB mottar returprovisjon fra Foretaket basert på introduserte kunders handelsaktivitet. I velkomstbrevet til nye IB-kunder opplyses det om på hvilke måter Filialen vil "belønne" IB, og at nærmere opplysninger om IBs vederlag kan gis på forespørsel. Finanstilsynet bemerket i Rapporten at vederlaget (returprovisjon) til IB imidlertid ikke er nærmere spesifisert i velkomstbrevet. På denne bakgrunn stilte Finanstilsynet i Rapporten spørsmål om Filialens opplysninger i velkomstbrevet er i samsvar med kravet om å gi informasjon om vederlagets art og verdi, eller beregningsmåte, jf. vpf. § 10-8 (1).
2.4.2. Filialens kommentarer
Filialen skrev i Tilsvaret at "The “Fee Schedule” that forms a part of the IB agreement doesn’t accurately reflect the compensation actually received by an IB as this depends on various additional factors, such as the product mix clients have (introduced by IBs) traded […] We are therefore of the view that it is clearer to disclose to clients the ways in which an IB may be compensated, as is our current practice. In disclosing this to the client, we feel that it is evident that the compensation received by the IB is relative to the volume of trades undertaken by the client. Clients are given the opportunity to call CMC Markets to request further information on the fee received by the IB in question and in this way we may be able to provide them with more detailed information based on fees that have actually been paid to the IB based on trades that have been executed […] Further, we fail to see that the STR section 10-8 provides a sufficient legal basis to require that such information on the IB compensation should be provided to clients. STR section 10-8 seeks to implement Commission Directive 2006/73/EC article 26 without adding any additional Norwegian requirements on-top of the MiFID requirements (i.e. no gold plating). These provisions require as a starting point any fee, commission or non-monetary benefit paid to the IBs to be disclosed to clients. However, at the sole discretion of the investment firm, it is sufficient to disclose “the essential terms” of the fee arrangements, provided that the investment firm undertakes to disclose further details at the request of the client. The disclosure of “essential terms” does not require the investment firm to disclose the full details of payments made […]".
2.5. Finanstilsynets endelige merknader
Foretaket tilbyr handel i CFD med svært høy risiko, med en gearing opp mot 500 ganger innbetalt egenkapital. Samtidig består Filialens kunder hovedsakelig av ikke-profesjonelle privatpersoner. Dette gjør at Filialen må være særlig aktsom ved utarbeidelsen av informasjonen som gis til kunder og potensielle kunder, slik at opplysningene som gis om omkostninger og risiko fremgår på en klar og tydelig måte, og er tilpasset den relevante kundekrets, jf. vphl. § 10-11 (2), jf. vpf. §§ 10-9 til 10-15.
Finanstilsynet tar til etterretning at Filialen nå har inntatt en lenke i velkomstbrevet til opplysninger om de ulike typer omkostninger knyttet til CFD-handel på Filialens internettsider, og at risiko nå også vil bli beskrevet i Filialens seminarer. Finanstilsynet tar videre til etterretning at Filialen har tydeliggjort at spread-kostnader også påløper ved handel i aksje-CFDer, og at både kundens spread-kostnader og kurtasje-kostnader kan representere inntekter for Foretaket.
Finanstilsynet tar Filialens redegjørelse om opplysninger om spread til etterretning. Bestemmelsen i vpf. § 10-15 (1) kan, slik Finanstilsynet ser det, isolert sett gi grunnlag for å kreve at verdipapirforetaket særskilt angir godtgjørelsen til verdipapirforetaket i de tilfellene der kundens spread-kostnader utgjør inntekter til Foretaket. Likevel ser en at begrepet "commissions" i Markets in Financial Instruments Directive (MiFID), direktiv 2004/39/EC, artikkel 33 kan tolkes snevrere enn begrepet "godtgjørelse" i vpf. § 10-15 (1), og at spesifisering av Foretakets kurtasje, men ikke av den delen av kundenes spread-kostnader som tilfaller Foretaket som inntekter, dermed er i tråd med MiFID artikkel 33.
Finanstilsynet tar Filialens redegjørelse om opplysninger om vederlag til IB til etterretning. Finanstilsynet vil imidlertid presisere at dersom informasjonen om vederlag til IB gis i form av et sammendrag, må sammendraget gis i en slik form at kunden forstår hovedinnholdet i samarbeidet mellom Foretaket og IB, herunder at vederlaget kunden betaler vil bli fordelt mellom Foretaket og IB, jf. vphl. § 10-11, jf. vpf. § 10-8 (3).
3. Hensiktsmessighetstest
3.1. Rettslig utgangspunkt
Verdipapirforetak skal, ved yting av andre tjenester enn investeringsrådgivning eller aktiv forvaltning, innhente opplysninger om kundens kunnskap om og erfaring fra det aktuelle investeringsområde, jf. vphl. § 10-11 (5). Foretakets undersøkelser skal sette det i stand til å vurdere om den påtenkte investerings-tjenesten eller investeringsproduktet er hensiktsmessig for vedkommende kunde. Det fremgår av vpf. § 10-17 at verdipapirforetaket i denne forbindelse må ta stilling til om kunden har nødvendig erfaring og kunnskap til å forstå risikoen forbundet med det etterspurte eller tilbudte produktet eller den aktuelle investeringstjenesten. Det fremgår av vphl. § 10-11 (1) at verdipapirforetak som et overordnet prinsipp skal påse at kundenes interesser og markedets integritet ivaretas på beste måte.
3.2. Finanstilsynets foreløpige vurderinger
Filialens hensiktsmessighetstest er automatisert og gjennomføres av kundene selv på Filialens internett-sider, ved at de registrerer informasjon om bl.a. personalia, relevant erfaring, investeringskunnskap, økonomi og jobb. Filialen opplyste under det stedlige tilsynet at det ikke er tatt noen stikkprøver av resultatene av den automatiserte hensiktsmessighetstesten. Det fremgår imidlertid av mottatt nordisk complianceplan for 2014 at compliance på månedlig basis skal gjennomgå tradingresultatene for et utvalg kunder som har mottatt fraråding om CFD-handel.
Finanstilsynet skrev i Rapporten at Filialen, for å sikre ivaretagelse av kundenes interesser, regelmessig bør foreta kontroll i form av stikkprøver av kunder - også der CFD-handel er vurdert som hensiktsmessig - der opplysningene fra kundene og resultatet av hensiktsmessighetstesten etterprøves.
3.3. Filialens kommentarer
Filialen skrev i Tilsvaret at: "As noted by the FSA in relation to the Compliance plan 2014, we regularly follow up on non-appropriate clients who are making losses, monitoring any losses made relative to their stated annual income and savings and taking follow up action where losses made by non-appropriate clients surpass the thresholds we have put in place […] going forward CMC Markets will undertake a sample check of application forms to verify whether the information provided is in line with the result produced by our online appropriateness assessment and that the information generally makes sense".
3.4. Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar til etterretning at Foretaket blant annet vil gjennomføre kontroller av søknadsskjemaer for å verifisere at informasjonen er i samsvar med resultatet av den automatiserte hensiktsmessighets-testen. Finanstilsynet påpeker i denne forbindelse at en automatisert hensiktsmessighetstest, der verdipapirforetaket ikke er involvert i selve prosessen gjennom kontakt med kunden, stiller skjerpede krav til etterkontrollen av om opplysningene kundene legger inn er korrekte, og om resultatet av testen faktisk fører til at det aktuelle produktet som tilbys er hensiktsmessig for kunden. Dette gjelder særlig dersom foretaket tilbyr handel i produkter med høy risiko.
For Finanstilsynet
Geir Holen
seksjonssjef
Roy V. Halvorsen
tilsynsrådgiver