Merknader - endelig rapport IG Markets Limited
Brev
Publisert: 11. desember 2014
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Roy V. Halvorsen
VÅR REFERANSE:
14/114
DATO:
28.11.2014
Merknader - endelig rapport
1. Innledning
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn hos IG Markets Limited norske filial (Filialen) den 30. januar 2014. IG Markets Limited (Foretaket) er underlagt tilsyn av Financial Conduct Authority (FCA) i hjemstaten Storbritannia. Foretaket etablerte Filialen ved notifikasjon fra FCA til Finanstilsynet av 14. desember 2012. Filialen har tillatelse til å yte investeringstjenestene som nevnt i verdipapirhandelloven (vphl.) § 2-1 (1) nr. 1, 2, 3 og 5, samt de tilknyttede tjenestene som nevnt i vphl. § 2-1 (2) nr. 1, 4, 5 og 7. Under det stedlige tilsynet opplyste Filialen at det kun er investeringstjeneste nr. 3, omsetning av finansielle instrumenter for egen regning, som faktisk ytes overfor norske kunder.
Foretaket driver en nettbasert handelsplattform hvor det tilbys lånefinansiert handel, med Foretaket som kredittgiver og transaksjonsmotpart, i finansielle differansekontrakter ("Contracts for Difference" - CFD). CFD er en avtale om å utveksle forskjellen i verdien på et instrument mellom tidspunktet kontrakten ble åpnet og tidspunktet den ble lukket. CFD er i vphl. definert som derivater, jf. vphl. § 2-2 (5) nr. 4. Foretaket tilbyr handel i CFD med ulike aktivaklasser (aksjer, rentepapirer, indekser, råvarer og valuta) som underliggende. Foretakets marginkrav (krav til egenkapital) overfor kunden varierer med de ulike underliggende aktivaklasser, og ligger ned mot 0,5 % på valuta-CFDer. Kunden tilbys i disse produktene dermed en ”gearing” på opptil 200 ganger investert egenkapital.
Filialens fem ansatte arbeider hovedsakelig med brukerstøtte for norske kunder på Foretakets handelsplattform samt markedsføring av Foretakets tjenester i Norge. Foretaket hadde på tidspunktet for det stedlige tilsynet samarbeidsavtaler med fire norske såkalte "Introducing Brokers" (IB).
Filialen mottok foreløpig rapport etter tilsynet ved brev av 4. juli 2014 (heretter omtalt som Rapporten), og har avgitt sine kommentarer til Rapporten ved brev av 27. august 2014. Filialen har gitt ytterligere svar på oppfølgingsspørsmål fra Finanstilsynet i brev av 31. oktober og 19. november 2014 (Filialens samlede tilbakemeldinger etter Rapporten er heretter i fellesskap omtalt som Tilsvaret).
2. Opplysninger til kunder og potensielle kunder
2.1. Rettslig utgangspunkt
Verdipapirhandelloven har begrenset anvendelsesområde for foretak med hovedsete i annen EØS-stat som yter investeringstjenester i Norge gjennom filial, jf. vphl. § 9-26 (1). Av bestemmelsene som er gitt anvendelse er blant annet vphl. § 10-11 om god forretningsskikk. I henhold til bestemmelsen i vphl. § 10-11 skal verdipapirforetak utøve sin virksomhet i samsvar med kravene til god forretningsskikk, og skal som et overordnet prinsipp påse at kundenes interesser og markedets integritet ivaretas på beste måte. Bestemmelsen gir videre anvisning på enkelte konkrete opplysningsforpliktelser foretaket har overfor sine kunder, noe som er ytterligere presisert i verdipapirforskriften (vpf.) §§ 10-9 til 10-15.
Kravet til god forretningsskikk innebærer blant annet at kunder og potensielle kunder skal gis relevante opplysninger i en forståelig form om blant annet finansielle instrumenter og foreslåtte investerings-strategier, herunder hensiktsmessig veiledning og advarsel om risiko, omkostninger og gebyrer, slik at kunden i rimelig grad er i stand til å forstå arten av og risikoen knyttet til investeringstjenesten og de finansielle instrumentene som tilbys, og således vil være i stand til å fatte en informert investeringsbeslutning, jf. vphl. § 10-11 (2).
Det fremgår av vpf. §§ 10-11 (1) og 10-15 (1) at verdipapirforetak, i god tid før det ytes investerings-tjeneste, skal gi eksisterende og potensielle kunder opplysninger om de samlede kostnader kunden skal betale for det enkelte finansielle instrumentet, investeringstjenesten eller tilknyttet tjeneste. Godtgjørelsen til verdipapirforetaket skal angis særskilt.
Verdipapirforetak kan i forbindelse med at de yter investeringstjenester bare motta vederlag fra eller yte vederlag til andre enn kunden dersom kunden før ytelsen av tjenesten gis skriftlig informasjon om vederlagets art og verdi, eller beregningsmåte dersom verdien ikke kan fastsettes jf. vpf. § 10-8 (1). Informasjonen kan gis i form av et sammendrag, dersom verdipapirforetaket forplikter seg til å gi utfyllende informasjon på forespørsel fra kunden, jf. vpf. § 10-8 (3).
2.2. Opplysninger om eksponering og gearing
2.2.1. Finanstilsynets foreløpige vurderinger
På Filialens handelsplattform fremgår det av oversikten "Åpne posisjoner" hvilken kurs kunden har åpnet posisjonen til, hvor mange kontrakter som er kjøpt/solgt, informasjon om stop- og limitordre, samt siste kurs og netto gevinst/tap per posisjon. Det gis imidlertid ingen informasjon her om kundens eksponering i den enkelte posisjon eller samlet. For å forstå kundens eksponering må kunden vite eller slå opp hvor stor eksponering en kontrakt utgjør og selv beregne dette. Finanstilsynet bemerket i Rapporten at det dermed kan være vanskelig for en ikke-profesjonell kunde å oppfatte den samlede eksponeringen hos Foretaket, og stilte spørsmål om de opplysninger som gis om kundens eksponering er i samsvar med opplysningskravene i vphl. § 10-11 (2).
Filialen oppgir på sine internettsider marginkrav i prosent for aksje- og valuta-CFDer (i tillegg til de to råvare-CFDene "Spot Gold" og "Spot Silver"). Kundene kan ut fra dette se hvor høy gearing som tilbys på det enkelte produktet. For indeks-, rente- og råvare-CFDer oppgis imidlertid ikke marginkrav i prosent, men i ulike valutabeløp. Finanstilsynets bemerket i Rapporten at det dermed er vanskelig for en ikke-profesjonell kunde å se hvor høy gearing som tilbys på det enkelte produktet innen indeks, renter og råvarer.
2.2.2. Filialens kommentarer
Filialen opplyste i Tilsvaret at: "additional features have been added to the www.ig.com/no website, including litterature and practical examples to assist clients with the calculations of their overall exposure, the amount of leverage they are subjecting themselves to and their margin requirements […] IG is in the process of adding functionality to the trading platform itself whereby a client will be able to select "market exposure" in order for the client to instantly see the exact level of market exposure they have at any one time […] this is a significant piece of IT work […] we have set at target date of 1st May 2015".
2.3. Opplysninger om spread
2.3.1. Finanstilsynets foreløpige vurderinger
Filialens kunder betaler transaksjonskostnader i form av spread (differansen mellom kjøpskurs og salgskurs) og i form av kurtasje (gebyr beregnet som en prosentsats av transaksjonsbeløpet - i Foretakets tilfelle er dette bare relevant for aksje-CFDer). Kundens spreadkostnader oppstår ved at kunden må kjøpe på den høyeste kursen i spreaden (Foretakets salgskurs) og selge på den laveste kursen i spreaden (Foretakets kjøpskurs). Foretaket gjennomfører kundetransaksjoner i ulike CFDer på Foretakets respektive kjøps- og salgskurser i et slikt omfang at Foretaket ofte ikke vil ha behov for å redusere eller eliminere egen kursrisiko ved å gjennomføre "hedging-transaksjoner" i underliggende aktiva - fordi kundenes løpende kjøps- og salgstransaksjoner i seg selv ofte vil sørge for slik risikoreduksjon/eliminering. I disse tilfellene representerer kundenes spread-kostnader helt eller delvis inntekter til Foretaket. I andre tilfeller reduserer/eliminerer Foretaket risiko ved å gjennomføre "hedging-transaksjoner" i underliggende. Filialen har opplyst at Foretaket i disse tilfellene handler på en annen spread (bortsett fra i aksje-CFDer, hvor Foretakets spreader søkes å holdes likt med underliggende), slik at kun deler av kundenes spreadkostnader da vil tilfalle Foretaket som inntekter.
Finanstilsynet bemerket i Rapporten at det i Filialens beskrivelse av kostnader knyttet til handel i aksje-CFDer på Filialens internettsider bare er opplyst om kurtasje, og ikke om spread-kostnader. Finanstilsynet påpekte at Filialen må gjøre det klart at kunden også handler aksje-CFDer på spread, jf. vphl. § 10-11 (2), jf. vpf. §§ 10-11 (1) og 10-15 (1). Finanstilsynet kommenterte videre at Filialen, hverken på internettsidene eller på annen måte, angir særskilt den delen av kundenes spread-kostnader som tilfaller Foretaket som inntekter. Finanstilsynet stilte spørsmål om Filialen dermed oppfyller kravet om særskilt å angi godtgjørelsen til verdipapirforetaket i de tilfellene der kundens spread-kostnader utgjør inntekter til Foretaket, jf. vpf. § 10-15 (1).
2.3.2. Filialens kommentarer
Filialen opplyste i Tilsvaret at informasjon på internettsidene om kostnader nå er oppdatert med informasjon om at kunden alltid må vurdere markedsspreaden ved beregning av gevinst og tap ved handel i aksje-CFDer. Filialen opplyste videre at "IG believes that it is very important for clients to understand the costs that they must pay in order to use IG's products and services […] However, whether IG internalizes trades or not (i.e. hedges on a one to one basis) does not result in any difference to the spread costs paid by our clients. Therefore, we do not feel it is necessary or relevant for clients to need to understand IG's complicated internal hedging model that varies from transaction to transaction and does not impact the cost to clients […] having reviewed Article 33 of the MiFID Implementing directive we believe that IG is acting in line with the rules and provisions of MiFID, which specifically points to the costs for clients rather than the remuneration or profitability of the firm. We believe that the spirit of the MiFID rules are to focus upon the costs to clients rather than the remuneration or profitability of the firm as this would not be practicably achievable nor entirely pertinent from a client's point of view".
2.4. Opplysninger om vederlag til IB
2.4.1. Finanstilsynets foreløpige vurderinger
Foretaket hadde på tidspunktet for det stedlige tilsynet samarbeidsavtaler med fire norske IBer. Samarbeidsavtalene innebærer bl.a. at IB henviser kunder til Foretaket, hvorpå kunden, i tillegg til kundeforholdet til IB, oppretter et kundeforhold til Foretaket. IB mottar returprovisjon fra Foretaket basert på introduserte kunders handelsaktivitet. I velkomstbrevet til nye IB-kunder opplyses det om at IB "kommer til å få en del av den kurtasjen/spreaden/de finansieringsavgiftene som din konto genererer", og at kunden kan kontakte Filialen for nærmere opplysninger om kostnader. Finanstilsynet bemerket i Rapporten at vederlaget (returprovisjon) til IB imidlertid ikke er nærmere spesifisert i velkomstbrevet. På denne bakgrunn stilte Finanstilsynet i Rapporten spørsmål om Filialens opplysninger i velkomstbrevet er i samsvar med kravet om å gi informasjon om vederlagets art og verdi, eller beregningsmåte, jf. vpf. § 10-8 (1).
2.4.2. Filialens kommentarer
Filialen anførte i Tilsvaret at opplysningene gitt i velkomstbrevet angående vederlag til IB "constitute the essential elements of the inducement payment (i.e. the fact that the client has been introduced by x, the fact that x is receiving money as a result of the introduction, the fact that the money x receives is a portion of the spread/commission/funding that IG receives from the client, and the fact that further information is available on request). We feel our disclosure meets the requirements as permitted under a "summary disclosure" under […] ESMA guidance. The amount of the fee is not possible to calculate in advance and therefore is only available to all parties (including clients) post transaction".
2.5. Finanstilsynets endelige merknader
Foretaket tilbyr handel i CFD med svært høy risiko, med en gearing opp mot 200 ganger innbetalt egenkapital. Samtidig består Filialens kunder hovedsakelig av ikke-profesjonelle privatpersoner. Dette gjør at Filialen må være særlig aktsom ved utarbeidelsen av informasjonen som gis til kunder og potensielle kunder, slik at opplysningene som gis om eksponering, gearing og omkostninger fremgår på en klar og tydelig måte, og er tilpasset den relevante kundekrets, jf. vphl. § 10-11 (2), jf. vpf. §§ 10-9 til 10-15.
Finanstilsynet tar til etterretning at Foretaket nå har lagt til funksjoner på Filialens internettsider, som er ment å gjøre det enklere for kunden å oppfatte sin samlede eksponering og gearing hos Foretaket. Finanstilsynet tar videre til etterretning at Filialen har tydeliggjort at spread-kostnader også påløper ved handel i aksje-CFDer.
Hva gjelder Filialens redegjørelse om opplysninger om spread, vil Finanstilsynet presisere at det av Markets in Financial Instruments Directive (MiFID), direktiv 2004/39/EC, artikkel 33 fremgår at "the commissions charged by the firm shall be itemised separately in every case". Det er dermed ikke slik, som Filialen anfører, at bestemmelsen utelukkende stiller krav til opplysninger om kundens samlede kostnader. Bestemmelsen i vpf. § 10-15 (1) kan, slik Finanstilsynet ser det, isolert sett gi grunnlag for å kreve at verdipapirforetaket særskilt angir godtgjørelsen til verdipapirforetaket i de tilfellene der kundens spread-kostnader utgjør inntekter til Foretaket. En ser imidlertid at begrepet "commissions" i MiFID artikkel 33 kan tolkes snevrere enn begrepet "godtgjørelse" i vpf. § 10-15 (1), og at spesifisering av Foretakets kurtasje, men ikke av den delen av kundenes spread-kostnader som tilfaller Foretaket som inntekter, dermed er i tråd med MiFID artikkel 33.
Finanstilsynet tar Filialens redegjørelse om opplysninger om vederlag til IB til etterretning. Finanstilsynet vil imidlertid presisere at dersom informasjonen om vederlag til IB gis i form av et sammendrag, må sammendraget gis i en slik form at kunden forstår hovedinnholdet i samarbeidet mellom Foretaket og IB, herunder at vederlaget kunden betaler vil bli fordelt mellom Foretaket og IB, jf. vphl. § 10-11, jf. vpf. § 10-8 (3).
3. Hensiktsmessighetstest
3.1. Rettslig utgangspunkt
Verdipapirforetak skal, ved yting av andre tjenester enn investeringsrådgivning eller aktiv forvaltning, innhente opplysninger om kundens kunnskap om og erfaring fra det aktuelle investeringsområde, jf. vphl. § 10-11 (5). Foretakets undersøkelser skal sette det i stand til å vurdere om den påtenkte investerings-tjenesten eller investeringsproduktet er hensiktsmessig for vedkommende kunde. Det fremgår av vpf. § 10-17 at verdipapirforetaket i denne forbindelse må ta stilling til om kunden har nødvendig erfaring og kunnskap til å forstå risikoen forbundet med det etterspurte eller tilbudte produktet eller den aktuelle investeringstjenesten. Det fremgår av vphl. § 10-11 (1) at verdipapirforetak som et overordnet prinsipp skal påse at kundenes interesser og markedets integritet ivaretas på beste måte.
3.2. Finanstilsynets foreløpige vurderinger
Filialens hensiktsmessighetstest er automatisert og gjennomføres av kundene selv på Filialens internett- sider, ved at de registrerer informasjon om bl.a. personalia, relevant erfaring, investeringskunnskap, økonomi og jobb.
Finanstilsynet skrev i Rapporten at Filialen, for å sikre ivaretagelse av kundenes interesser, regelmessig bør foreta kontroll i form av stikkprøver av kunder, der opplysningene fra kundene og resultatet av hensiktsmessighetstesten etterprøves.
3.3. Filialens kommentarer
Filialen kommenterte i Tilsvaret: "[…] we understand the need to ensure that our appropriateness testing itself is fit for purpose and accurate. To that end, we regularly review the assessment process itself, making changes over time where deemed necessary".
3.4. Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar Filialens redegjørelse til etterretning. Finanstilsynet påpeker i denne forbindelse at en automatisert hensiktsmessighetstest, der verdipapirforetaket ikke er involvert i selve prosessen gjennom kontakt med kunden, stiller skjerpede krav til etterkontrollen av om opplysningene kundene legger inn er korrekte, og om resultatet av testen faktisk fører til at det aktuelle produktet som tilbys er hensiktsmessig for kunden. Dette gjelder særlig dersom foretaket tilbyr handel i produkter med høy risiko.
For Finanstilsynet
Geir Holen
seksjonssjef
Roy V. Halvorsen
tilsynsrådgiver