Retningslinjer for oppreservering og anvendelse av overskudd for å dekke økte avsetninger i kollektiv pensjonsforsikring
Brev
Publisert: 2. april 2014
Sist endret: 26. juli 2016
Vår referanse: 10/9619
Dato: 02.04.2014
Det vises til tidligere brev fra Finanstilsynet om nytt dødelighetsgrunnlag i kollektiv pensjonsforsikring (K2013) med virkning fra 1. januar 2014, herunder tilsynets brev av 8. mars 2013. Det nye dødelighets-grunnlaget er en følge av avtagende dødelighet i befolkningen og blant de forsikrede, og innebærer at pensjonsinnretningene må øke sine premiereserver. Frist for oppreserveringen kan gis etter forsikringsvirksomhetsloven § 9-25.
Finanstilsynet har i brev av 15. oktober 2013 til Finansdepartementet beskrevet prinsipper som tilsynet legger til grunn for anvendelse av overskudd for å dekke pliktige avsetninger. Departementet besvarte tilsynets henvendelse ved brev av 27. mars 2014. Brevene er tilgjengelige på Finansdepartementets nettside.
Finansdepartementet uttaler i brevet av 27. mars 2014 at departementet er enig med Finanstilsynet i at hensynet til en balansert fordeling av kostnadene ved opptrapping til K2013 tilsier at det ikke gis samtykke til at avkastningsoverskudd på én kontrakt kan brukes til å styrke avsetningene på andre kontrakter, og at pensjonsinnretningens bidrag på minimum 20 prosent av oppreserveringsbehovet skal tilføres på kontraktsnivå.
Finansdepartementet legger til grunn at Finanstilsynet fastsetter opptrappingsplaner for de enkelte pensjonsinnretningene basert på anvendelse av kundeoverskudd, og slik at pensjonsinnretningenes bidrag til oppreserveringen blir rimelige, jf. forutsetningen om minst 20 prosent bidrag fra egenkapitalen.
Finanstilsynet har med utgangspunkt i bestemmelsene i forsikringsvirksomhetsloven og det som er nevnt foran, fastsatt retningslinjer for opptrappingsplaner og for bidrag fra pensjonsinnretningene til oppreserveringen. Dette redegjøres det for nedenfor.
Opptrappingsperiodens lengde
I brev av 8. mars 2013 til pensjonsinnretningene om nytt dødelighetsgrunnlag i kollektiv pensjonsforsikring (K2013), varslet Finanstilsynet at opptrappingsplanene ikke burde ha lenger varighet enn fem år fra og med 2014. Etter en nærmere vurdering av pensjonsinnretningenes finansielle stilling og avkastningen av forsikringsmidlene, har Finanstilsynet kommet til at det vil kunne gis samtykke til opptrappingsplaner med en varighet på inntil syv år fra og med 2014. Medregnet årene 2011-2013, da pensjonsinnretningene ble gitt anledning til å avsette kundeoverskudd i påvente av ny dødelighetstariff, blir dermed samlet opptrappingsperiode på inntil ti år.
Bidrag fra pensjonsinnretningen (egenkapitalbidrag) til oppreservering
Finanstilsynet har ved flere anledninger tilkjennegitt at pensjonsinnretningene bør bidra med midler fra egenkapitalen til kontraktene på minimum 20 prosent av oppreserveringsbehovet. Finanstilsynet har i brev av 8. mars 2013 presisert at størrelsen på pensjonsinnretningens bidrag vil fastsettes på bakgrunn av det samlede oppreserveringsbehovet, uavhengig av størrelsen på kundeoverskuddet som er benyttet til oppreservering før innføring av ny tariff.
Den samlede oppreserveringen ved benyttelse av kundeoverskudd og midler fra egenkapitalen skal minimum være lineær i opptrappingsperioden. Det samme gjelder for kundemidler og egenkapitalmidler hver for seg. Det årlige minimumskravet til avsetning over en opptrappingsperiode på syv år, utgjør en syvendedel av differansen mellom reservekravet i henhold til K2013 og K2005 på den enkelte kontrakt. Pensjonsinnretningens egenkapitalbidrag på minst 20 prosent av kontraktens samlede oppreserveringsbehov, tilføres kontrakten årlig med like store andeler hvert år i opptrappingsperioden. Hvis kundeoverskuddet ikke er tilstrekkelig til å oppfylle planen i et enkelt år, skal det manglende dekkes fra egenkapitalen. Hvis bidraget fra pensjonsinnretningen ligger foran planen et år, kan egenkapitalbidraget påfølgende år settes tilsvarende lavere, såfremt kontrakten oppfyller minimumskravet til årlig oppreservering.
Finanstilsynet legger til grunn at alt overskudd på kundemidler for året 2014 og senere år avsettes til premiereserven inntil kontrakten er fullt oppreservert i henhold til det nye dødelighetsgrunnlaget. Hvis dette medfører at kontrakten er fullt oppreservert før bidraget fra egenkapitalen er oppfylt, skal resterende bidrag fra egenkapitalen tilføres forsikringskontrakten minst i henhold til opptrappingsplanen.
Ved beregning av bidraget fra egenkapitalen for fripoliser skal pensjonsinnretningen, med virkning fra og med regnskapsåret 2011, medregne ikke tilbakeholdt avkastningsresultat (forsikringsvirksomhets-loven § 9-12 tredje ledd) som følge av at hele avkastningsresultatet er avsatt til styrking av premie-reserven. Ettersom pensjonsinnretningen ikke kan holde tilbake deler av avkastningsoverskuddet før det er avsatt fulle reserver, skal dette anses som bidrag fra egenkapitalen.
Eventuelle overføringer fra risikoutjevningsfondet anses ikke som bidrag fra egenkapitalen. Det vises til at risikoutjevningsfondet er et særskilt fond som kan anvendes for å styrke avsetningen til premiereserve vedrørende risiko knyttet til person (lovens § 9-22 og forskrift om livsforsikring § 5-7 fjerde ledd) og at midler i fondet er bygd opp av tilbakeholdt risikooverskudd, som etter lovens hovedregler skal tilbakeføres til forsikringskundene.
Et begrenset antall pensjonsforsikringskontrakter er fullt oppreservert ved utgangen av 2013. Dette gjelder spesielt innen kommunal pensjon, der kravet til oppreservering er betydelig lavere som følge av samtidig innføring av levealdersjustering. Kravet til minst 20 prosent egenkapitalbidrag gjelder alle kontrakter, også kontrakter som er fullt oppreservert ved bruk av kundeoverskudd ved utgangen av 2013. Finanstilsynet vil ved behandlingen av søknader om samtykke til bruk av kundeoverskudd til oppreservering for inntektsåret 2013 (lovens § 9-11), sette som vilkår at pensjonsinnretningene fremlegger en plan for tilføring av egenkapitalbidrag til de kontrakter som er fullt oppreservert ved utgangen av 2013.
De retningslinjer som er angitt ovenfor innebærer som nevnt at minimumsnivået for en opptrappingsplan på syv år, hvert år skal ligge på en syvendedel av det samlede oppreserveringsbehov som følge av overgang til nytt dødelighetsgrunnlag. Dette gjelder uavhengig av hvor mye som faktisk er avsatt ved periodens begynnelse. Pensjonsinnretningens andel skal minst utgjøre 20 prosent av kontraktens totale oppreserveringsbehov, og bidraget skal hvert år utgjøre en syvendedel av dette beløpet. Dette innebærer at ved inngangen til 2014 vil oppreservering med kundeoverskudd ligge på forskudd i forhold til opptrappingsplanen.
Nærmere om bruk av tilleggsavsetninger og flytting av forsikringskontrakter
Finanstilsynet vil understreke at det etter forsikringsvirksomhetsloven ikke er adgang til å dekke opp manglende premiereserver fra midler i tilleggsavsetningene i en situasjon der manglende avsetninger er knyttet til biometrisk risiko ("risiko knyttet til person").
Ved flytting av kollektiv pensjonsforsikringskontrakt til annen pensjonsinnretning, skal den forsikringstekniske kontantverdien av kontrakten minst samsvare med det nivå i opptrappingsplanen som avgivende pensjonsinnretning skal ha oppfylt på flyttetidspunktet. Hvis kontrakten er tilført reserver utover det som følger av opptrappingsplanen, er det faktisk reserve på flyttetidspunktet som skal medfølge ved flytting. Resterende oppreservering må gjøres i mottakende pensjonsinnretning. Det vises i denne sammenheng til Finansdepartementets brev av 11. oktober 2013.
Søknadsfrist
Opptrappingsplan etter forsikringsvirksomhetsloven § 9-25 og søknad om forhåndstilsagn for samtykke til å benytte kundeoverskudd til oppreservering etter forsikringsvirksomhetsloven § 9-11, skal sendes Finanstilsynet innen utgangen av april 2014.
For Finanstilsynet
Emil Steffensen
direktør for bank- og forsikringstilsyn
Runa K Sæther
seksjonssjef