Tillatelse til å yte investeringstjenester OMP AS
Brev
Publisert: 2. juli 2014
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Henrik Rådal
VÅR REFERANSE:
14/3747
DATO:
30.06.2014
Tillatelse til å yte investeringstjenester
Generelt
I medhold av lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel § 9-1 (1) og delegasjonsvedtak
3. oktober 2007 gir Finanstilsynet, på bakgrunn av de opplysninger som er gitt i søknaden, OMP AS (org.nr. 813 391 082) tillatelse til å yte følgende investeringstjenester, jf. verdipapirhandelloven
§ 2-1 (1) nr.:
1. mottak og formidling av ordre på vegne av kunde i forbindelse med ett eller flere finansielle instrumenter som definert i § 2-2,
2. utførelse av ordre på vegne av kunde,
3. omsetning av finansielle instrumenter for egen regning,
5. investeringsrådgivning som definert i § 2-4 (1),
6. plassering av offentlige tilbud som nevnt i kapittel 7, plassering av emisjoner, samt garantistillelse for fulltegning av emisjoner eller tilbud om kjøp av finansielle instrumenter,
Som vilkår for tillatelsen settes:
- Kunder skal gjøres oppmerksom på hvilke investeringstjenester foretaket har tillatelse til å yte.
- Foretaket kan ikke gjennomføre rapporteringspliktige transaksjoner etter verdipapirhandelloven § 10-18 før det godtgjør overfor Finanstilsynet at det er i stand til å sende transaksjonsrapporter til Finanstilsynets transaksjonsrapporteringssystem.
- Foretaket skal ettersende gyldig og oppdatert firmaattest innen en måned etter gitt tillatelse.
Dersom OMP AS skal erverve eierposisjoner i prosjekter hvor foretaket bistår med tilrettelegging og plassering gjelder særlige vilkår. Vilkårene gjelder også dersom OMP AS' ansatte, styremedlemmer, aksjonærer og/eller deres nærstående har bestemmende innflytelse i investeringsselskap som er oppdragsgiver for OMP AS eller er potensiell investor i prosjekter OMP AS har oppdrag for. Bestemmende innflytelse defineres på tilsvarende måte som i aksjeloven/allmennaksjeloven § 1-3.
Følgende vilkår gjelder:
- Nevnte gruppe kan kun tegne seg i emisjoner tilrettelagt av foretaket
- før et tilbud er tilbudt til markedet/andre investorer og forutsatt at det gis tilstrekkelig informasjon om forholdene omkring koblingene til foretaket. Det skal presiseres hvorvidt tegningen er gjenstand for avkortning ved overtegning.
- samtidig med markedet/investorene, forutsatt at dette ikke resulterer i overtegning som medfører avkortning for de øvrige investorene. I tegningsmateriell skal det opplyses om en slik rett, herunder hvem som har denne retten.
- dersom tegningsvilkårene ikke er bedre enn de vilkår som gjelder overfor andre.
- dersom utsteder uttrykkelig har samtykket til tegning som nevnt over, herunder til hvilke vilkår og tidspunktet for tegningen. - Potensielle investorer må gis korrekt og tydelig informasjon om foretakets direkte og indirekte eierposisjoner i prosjekter hvor foretaket bistår med tilrettelegging og plassering av emisjoner eller tilbud som nevnt i verdipapirhandelloven kapittel 7.
- Potensielle investorer må gis korrekt og tydelig informasjon om eventuelle koblinger, herunder om slik bestemmende innflytelse som nevnt i aksjeloven / allmennaksjeloven § 1-3, mellom foretaket, dets ansatte, styremedlemmer, aksjonærer, deres nærstående og oppdragsgiver.
- Vilkårene kan ikke omgås ved å dele oppdraget i flere ulike oppdrag, rettede eller ikke rettede oppdrag/tilbud.
Vilkårene medfører for øvrig ingen begrensninger i gjeldende regler for verdipapirforetak.
For ordens skyld presiseres at tillatelsen ikke begrenser Finanstilsynets adgang til å gi pålegg
knyttet til virksomheten, jf. verdipapirhandelloven § 9-11 (1) nr. 2, jf. § 15-7 (1) og (3).
Finanstilsynet legger til grunn at foretaket er medlem i Verdipapirforetakenes sikringsfond fra tidspunktet for tillatelsen, og at fondets forpliktelser som følge av medlemskapet inntrer fra samme tidspunkt.
Tilknyttede tjenester
I medhold av verdipapirhandelloven § 9-1 (1) og de opplysninger som er gitt i søknaden, gir Finanstilsynet dessuten OMP AS tillatelse til å yte følgende tilknyttede tjenester, jf. verdipapirhandelloven § 2-1 (2) nr.:
- oppbevaring og forvaltning av finansielle instrumenter,
- kredittgivning,
- rådgivning med hensyn til foretaks kapitalstruktur, industrielle strategi og beslektede spørsmål, samt rådgivning og tjenester i forbindelse med fusjoner og oppkjøp av foretak,
Startkapital og kapitaldekning
Foretaket skal ha en startkapital på et beløp i norske kroner som minst svarer til 730.000 euro, jf. verdipapirhandelloven § 9-13.
Foretaket skal påse at det til enhver tid oppfyller kravene til kapital som følger av
verdipapirhandelloven §§ 9-15 og 9-16, samt forskrifter og enkeltvedtak gitt i medhold av disse bestemmelsene. Dersom det inntreffer forhold som medfører risiko for at foretaket ikke vil kunne oppfylle kapitalkravet eller det oppstår andre forhold som kan innebære stor risiko knyttet til driften av foretaket, skal foretaket straks gi melding til Finanstilsynet. Dersom det anses sannsynlig at kapitalkravet ikke vil bli oppfylt, skal foretaket iverksette tiltak for å rette på kapitalforholdene.
Foretakets ledelse og styre
Foretakets styre har følgende sammensetning:
Peter Ulrik Hammerich (styreleder)
Bengt Neteland (styremedlem)
Erik Borgen (styremedlem)
Finanstilsynet legger til grunn at Thomas Weibell Pedersen er foretakets daglige leder og faktisk leder for investeringstjenestene som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 (1) nr. 1, 2, 3 og 5 og at Jørgen Solem er faktisk leder for investeringstjenesten som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 (1) nr. 6.
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-9 (3) skal foretaket opplyse Finanstilsynet om skifte
av daglig leder, faktisk(-e) leder(-e) og om endringer i styret, herunder gi opplysninger som er relevante for å vurdere om personen fyller vilkårene i § 9-9 (1).
Aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket
Foretaket er eid 100 prosent av Offshore Merchant Partners AS, som igjen er eid av HV VI Invest Lota AS med 99,6964 prosent og Lotma Invest med 0,3036 prosent. HV IV Invest Lota AS er eid 100 prosent av HitecVision IV.
Melding om endring av aksjeeierstruktur skal sendes til Finanstilsynet, jf. verdipapirhandelloven § 9-10 (2), (3) og (7), jf. verdipapirforskriften § 9-4 flg.
Rutiner og instrukser
Foretaket ved styret er ansvarlig for at foretaket til enhver tid er organisert og har oppdaterte rutiner, retningslinjer og instrukser i henhold til verdipapirhandelloven kapittel 9 og 10, forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven og annet relevant regelverk. Finanstilsynet tar til etterretning innsendte vedtekter, driftsplan, interne rutiner, retningslinjer og instrukser. Hvorvidt disse er tilstrekkelige, hensiktsmessige og holdbare for den virksomhet foretaket skal drive har Finanstilsynet ved behandlingen av tillatelsen ikke tatt stilling til, men dokumentene kan bli vurdert mot foretakets virksomhet ved tilsyn.
Avsluttende bemerkninger
Finanstilsynet gjør oppmerksom på at brudd på bestemmelser i eller gitt i medhold av verdipapirhandelloven, herunder vilkår for tillatelse, kan medføre tilbakekall av tillatelsen. Det samme gjelder dersom tillatelse er gitt på grunnlag av uriktige opplysninger eller andre
uregelmessigheter. Det vises til verdipapirhandelloven § 9-4.
Dette vedtak kan påklages til Finansdepartementet, jf. forvaltningsloven §§ 28 flg. Klagen sendes til Finanstilsynet. Frist for å klage er tre uker fra vedtaket er mottatt. Klagen skal nevne det vedtak det klages over og hvilket resultat klager mener er det riktige. Klagen bør også nevne de grunner klager støtter seg til.
For Finanstilsynet
Gry Evensen Skallerud
fung. seksjonssjef
Henrik Rådal
førstekonsulent
Kopi:
Verdipapirforetakenes sikringsfond
Advokatfirmaet BA-HR DA
Postboks 1524 Vika
0117 Oslo