Finanstilsynets merknader etter stedlig regnskapsførertilsyn
Brev
Publisert: 7. april 2015
Sist endret: 21. mars 2018
Saksbehandler: Steinar Hopland
Dir. tlf.: 22 93 97 63
Vår referanse 13/11698
Dato: 12.05.2014
1. Innledning
Finanstilsynet viser til stedlig regnskapsførertilsyn avholdt den 9. desember 2013 og til foreløpige merknader datert 7. april 2014, hvor tilsynsrapport datert 10. februar 2014 fulgte vedlagt. Selskapets kommentarer er mottatt i brev datert 29. april 2014.
De var på tilsynstidspunktet styreleder, daglig leder og eneste autoriserte regnskapsfører i Vea Regnskap AS. Det er to ansatte i selskapet. Selskapet hadde på tilsynstidspunktet 42 regnskapsføreroppdrag.
Bakgrunnen for tilsynet er at Finanstilsynet i september 2011 avholdt et stedlig tilsyn med regnskapsførervirksomheten, hvor det ble avdekket vesentlige mangler i yrkesutøvelsen og i selskapets rutiner. Selskapet ble i brev av 13. februar 2012 informert om at det som følge av de avdekkede svakhetene måtte påregnes at det kunne bli avholdt et oppfølgingstilsyn i 2013 eller senere.
Formålet med tilsynet var derfor å vurdere om De og regnskapsførerselskapet nå hadde etablert organisasjon, rutineopplegg og intern kontroll i samsvar med regnskapsførerlovgivningen, herunder god regnskapsføringsskikk. Ved gjennomgang av utvalgte enkeltoppdrag ble også autorisert regnskapsførers arbeid i forhold til regnskapsloven, bokføringsloven og annen relevant lovgivning kontrollert.
Det vises til finanstilsynsloven § 3 som fastslår at Finanstilsynet skal se til at de institusjoner det fører tilsyn med virker på en hensiktsmessig og betryggende måte i samsvar med lov og bestemmelser gitt i medhold av lov samt med den hensikt som ligger til grunn for institusjonens opprettelse, dens formål og vedtekter.
2. Forhold i regnskapsførerselskapet
Det stedlige tilsynet avdekket enkelte mindre mangler i regnskapsførerselskapets egne forhold i tilknytning til forsikringsavtaler og hvitvaskingsregelverket. Det vises til tidligere tilsendte tilsynsrapport.
3. Regnskapsførerselskapets rutiner og utøvelse av regnskapsføreroppdrag
I tidligere tilsendte tilsynsrapport beskrives utøvelsen av regnskapsføreroppdrag og om det er etablert organisasjon, rutineopplegg og intern kontroll i forhold til kravene i regnskapsførerloven og -forskriften, herunder god regnskapsføringsskikk, jf. regnskapsførerloven § 2 andre ledd. "God regnskapsføringsskikk" utfylles av standarder utarbeidet av NARF, Økonomiforbundet og Den norske Revisorforening. Følgende standarder gjelder:
Standardnr.: | Tittel: |
GRFS 0 | Allment om regnskapsføringsoppdrag |
GRFS 1 | Bokføring og årsoppgjør |
Finanstilsynet refererer i det etterfølgende til standardene.
3.1 Rutine for overtagelse av regnskapsføreroppdrag (tilsynsrapporten pkt. 3.1.3 )
Det følger av regnskapsførerloven § 2 annet ledd, jf. GRFS 0 pkt. 0.2.2 at regnskapsfører ved etablering av et nytt oppdrag normalt skal innhente en uttalelse om oppdragsforholdet fra tidligere regnskapsfører.
Selskapet har ikke en skriftlig rutine som viser i hvilke tilfelle selskapet skal rette en henvendelse til tidligere regnskapsfører ved spørsmål om overtagelse av et regnskapsføringsoppdrag. De opplyste under tilsynet om at det heller ikke har vært en fast praksis for å innhente en slik uttalelse fra tidligere regnskapsfører.
Selskapet har i sitt tilsvar informert om at det nå er utarbeidet en skriftlig rutine for ovennevnte forhold. Finanstilsynet legger til grunn at denne etterleves.
3.2 Melding til Enhetsregisteret (tilsynsrapporten pkt. 3.1.3 og 3.2)
Det følger av regnskapsførerforskriften § 3-1 første ledd at regnskapsfører skal se til at det blir sendt melding til Enhetsregisteret når regnskapsfører påtar seg oppdrag og ved opphør av oppdraget.
De opplyste under tilsynet om at det ikke foreligger en skriftlig rutine på dette området, og at det ikke alltid har vært sendt melding til Enhetsregisteret ved tilgang og avgang av oppdragsgivere. Ved gjennomgang av et av enkeltoppdragene fremkom det at Vea Regnskap AS ikke stod oppført i Enhetsregisteret som regnskapsfører for denne oppdragsgiveren.
Selskapet har i sitt tilsvar også for dette forholdet informert om at det er innført en rutine som
sikrer at det alltid blir sendt melding til Enhetsregisteret når selskapet påtar seg eller avslutter et oppdrag. Det fremgår videre av tilsvaret at selskapet har innhentet en oversikt fra Enhetsregisteret over oppdragsgivere som er registrert på Vea Regnskap AS, og at det vil bli sendt endringsmelding til Enhetsregisteret for å sikre at det fullt ut er overensstemmelse mellom de regnskapsføreroppdrag selskapet har og det som er registrert i Enhetsregisteret.
3.3 Lovbrudd og andre vesentlige feil og mangler (tilsynsrapporten pkt. 3.1.4 og 3.2)
Det følger av regnskapsførerloven § 2 andre ledd, jf. GRFS 1 pkt. 1.2.2 siste avsnitt at dersom regnskapsførervirksomheten kommer over svakheter og feil i oppdragsgivers interne rutiner, skal dette tas opp med oppdragsgiver. Ved vesentlige brudd eller gjentagelser skal slik melding gis skriftlig.
Det ble under tilsynet fremlagt eksempler på at oppdragsgiverne var kontaktet skriftlig ved manglende eller mangelfull bruk av skattetrekkskonto. For ett av de kontrollerte enkeltoppdragene var imidlertid lovbruddet tatt opp med oppdragsgiver flere måneder etter at lovbruddet ble konstatert. Lovbruddet gjaldt for lite innestående på skattetrekkskonto. For det samme oppdraget var både skattetrekk, arbeidsgiveravgift og merverdiavgift for 6. termin 2012 betalt for sent uten at dette er tatt opp med oppdragsgiver.
Finanstilsynet legger til grunn at selskapet fremover vil ta opp skriftlig alle vesentlige brudd på skatte- og avgiftslovgivningen samt andre alvorlige mangler og gjentagelser med oppdragsgiver så snart lovbruddet eller mangelen er konstatert.
4. Finanstilsynets konklusjon
Finanstilsynet fant under det stedlige tilsynet at selskapet og De i det alt vesentlige har rettet opp i de svakheter som ble avdekket etter tilsynet i 2011. Selskapet opplyser i sitt tilsvar datert 29. april 2014 at de mangler som er påpekt i det foreløpige merknadsbrevet og i tilsynsrapporten også er eller vil bli rettet opp.
Basert på tilsvaret legger Finanstilsynet til grunn at kravene i regnskapsførerloven, herunder god regnskapsføringsskikk og regnskapsførerregelverket for øvrig, vil bli oppfylt.
For Finanstilsynet
Bernt Jan Aaland
tilsynsrådgiver
Steinar Hopland
seniorrådgiver