Finanstilsynets merknader etter stedlig regnskapsførertilsyn
Brev
Publisert: 7. april 2015
Sist endret: 21. mars 2018
Saksbehandler: Wenche Falch-Hennum
Dir. tlf.: 22 93 97 12
Vår referanse 14/3917
Dato: 01.07.2014
1. Innledning
Finanstilsynet viser til stedlig regnskapsførertilsyn den 24. april 2014, avholdt med Dem og den virksomheten De driver i enkeltpersonforetaket [...]. Finanstilsynets foreløpige merknader og tilsynsrapport ble sendt i brev datert 11. juni 2014. Finanstilsynet har ikke mottatt kommentarer til foreløpige merknader og tilsynsrapporten.
De var på tilsynstidspunktet innehaver av og oppdragsansvarlig i regnskapsførervirksomheten. Det er seks ansatte i foretaket. Ut fra oversikt innsendt forut for tilsynet er det oppgitt at virksomheten hadde 131 regnskapsføreroppdrag.
Formålet med tilsynet var å vurdere om De har etablert organisasjon, rutineopplegg og intern kontroll i samsvar med regnskapsførerlovgivningen, herunder god regnskapsføringsskikk. Ved gjennomgang av utvalgte enkeltoppdrag kontrolleres også autorisert regnskapsførers arbeid i forhold til regnskapsloven, bokføringsloven og annen relevant lovgivning. Det vises til finanstilsynsloven § 3 som fastslår at Finanstilsynet skal se til at de institusjoner det fører tilsyn med virker på en hensiktsmessig og betryggende måte i samsvar med lov og bestemmelser gitt i medhold av lov samt med den hensikt som ligger til grunn for institusjonens opprettelse, dens formål og vedtekter.
Finanstilsynet fant under sitt stedlige tilsyn enkelte mangler og svakheter ved måten foretaket hadde innrettet sin virksomhet på. Finanstilsynet legger til grunn at det er satt i verk tiltak for å rette opp de mangler og svakheter som ble avdekket under tilsynet.
2. Regnskapsførers egne forhold
2.1 Etterutdanning (tilsynsrapporten pkt. 1.12)
Det følger av regnskapsførerloven § 5, jf. regnskapsførerforskriften § 4-1 at regnskapsfører for de tre foregående år skal kunne dokumentere å ha gjennomført minimum 77 timer etterutdanning, herunder blant annet 21 timer skatterett/avgiftsrett.
Autorisasjonsordningen for regnskapsførere ble innført for å øke og sikre kvaliteten på regnskapene og rapportene som blir levert til oppdragsgiverne og andre brukere av regnskapet, herunder offentlige myndigheter. Regnskapspliktige som setter bort sitt regnskap til autoriserte regnskapsførere skal kunne ha tillit til at oppdraget blir utført i samsvar med god regnskapsføringsskikk og at regnskap og rapporter har god fagmessig kvalitet. Dette innbærer bl.a. krav til autorisert regnskapsfører om å sørge for tilstrekkelig og relevant etterutdanning.
Forut for det stedlige tilsynet mottok Finanstilsynet dokumentasjon som viste at De i perioden
1. januar 2011 til 31. desember 2013 hadde gjennomført kun 71 timer etterutdanning, herunder kun 15 timer innenfor fagområdet skatterett/avgiftsrett. Finanstilsynet finner det kritikkverdig at ikke etterutdanningskravet var oppfylt. Finanstilsynet legger til grunn at De for fremtiden sørger for å gjennomføre tilstrekkelig etterutdanning i samsvar med kravene i regnskapsførerforskriften.
3. Regnskapsførerforetakets rutiner og utøvelse av regnskapsføreroppdrag
Ved tilsynet ble dokumenterte rutiner og retningslinjer for regnskapsføringen gjennomgått. Oppdragsdokumentasjonen for to oppdrag ble også vurdert for å kontrollere utførelsen av oppdrag og etterlevelsen av de rutiner og retningslinjer som er fastsatt. I tidligere tilsendte tilsynsrapport beskrives utøvelsen av regnskapsføreroppdrag og om det er etablert organisasjon, rutineopplegg og intern kontroll i forhold til kravene i regnskapsførerloven og- forskriften, herunder god regnskapsføringsskikk, jf. regnskapsførerloven § 2 andre ledd. "God regnskapssføringsskikk" utfylles av standarder utarbeidet av NARF, Økonomiforbundet og Den norske Revisorforening. Følgende standarder gjelder:
Standardnr.: | Tittel: |
GRFS 0 | Allment om regnskapsføringsoppdrag |
GRFS 1 | Bokføring og årsoppgjør |
Finanstilsynet refererer i det etterfølgende til standardene.
3.1 Intern kvalitetskontroll (tilsynsrapporten pkt. 2.1.7 og 2.2.2)
Autorisasjonsordningen for regnskapsførere ble innført for å øke og sikre kvaliteten på regnskapene og rapportene som blir levert til oppdragsgiverne og andre brukere av regnskapet, herunder offentlige myndigheter. Regnskapspliktige som setter bort sitt regnskap til autoriserte regnskapsførere skal kunne ha tillit til at oppdraget blir utført i samsvar med god regnskapsføringsskikk og at regnskap og rapporter har god fagmessig kvalitet. Dersom ikke arbeid som utføres av ikke autoriserte medarbeidere blir kvalitetssikret av oppdragsansvarlig eller annen autorisert regnskapsfører vil forholdet måtte anses som en overtredelse av regnskapsførerloven § 1, som fastslår at det bare er autoriserte regnskapsførere som kan føre regnskap for andre i næring.
Kvalitetskontrollen av det arbeidet som medarbeidere uten autorisasjon som regnskapsfører utfører skal gi en tilstrekkelig sikkerhet for at arbeidet utføres på en forsvarlig måte. Omfanget av kontrollen vil kunne variere, men det er ikke tilstrekkelig at slik kontroll begrenses til gjennomgang i tilknytning til årsregnskapet, jf. GRFS 1 punkt 1.6.3. Dette innebærer at kvalitetskontrollen må utføres løpende gjennom året. Avvik og feil som avdekkes ved kvalitetskontroll må dokumenteres og korrigeres så snart som mulig.
For ett av de kontrollerte oppdragene fremkom det at kvalitetskontrollen av arbeid utført av medarbeider uten autorisasjon som regnskapsfører ikke var utført for 2013. Det ble opplyst om at årsaken til at dette ikke var utført på tilsynstidspunktet var at det var bedt om ytterligere dokumentasjon fra oppdragsgiver. Finanstilsynet legger til grunn at foretaket har innført rutine som sikrer at kvalitetskontrollen gjennomføres før årsavslutningen, slik at eventuelle feil og mangler som avdekkes gjennom denne kontrollen blir rettet opp i før ligningspapirer og årsregnskap blir oversendt oppdragsgiver eller innsendt til offentlige myndigheter eller registre.
4. Finanstilsynets konklusjon
Det stedlige tilsynet viste at formelle forhold rundt driften av regnskapsførervirksomheten i hovedsak er oppfylt i forhold til de krav som stilles etter regnskapsførerlovgivningen, herunder god regnskapsføringsskikk, og at det forelå rutiner for hvordan regnskapsføringen for oppdragsgiverne skulle gjennomføres. Gjennomgangen avdekket imidlertid enkelte mangler. Finanstilsynet legger til grunn at de svakheter som ble avdekket under tilsynet, og som er omtalt her og i tidligere korrespondanse, er rettet opp og tatt hensyn til i det videre arbeidet.
For Finanstilsynet
Bernt Jan Aaland
tilsynsrådgiver
Wenche Falch-Hennum
spesialrådgiver