Kontroll av finansiell rapportering Scana Industrier ASA
Brev
Publisert: 27. januar 2015
Sist endret: 21. april 2017
v/styret
Postboks 878
4004 STAVANGER
Saksbehandler: Håkon Stensrud
Dir. tlf.: 22 93 96 87
Vår referanse: 14/9162
Dato: 23.01.2015
1. Innledning
Finanstilsynet har gjennomgått enkelte forhold ved årsregnskapet for 2013 og delårsregnskapene for 2014 til Scana Industrier ASA ("Scana"), jf. verdipapirhandelloven ("vphl") § 15-1 tredje ledd. Kontrollen har i første rekke omfattet foretakets rapportering av forutsetningen for fortsatt drift og tilknyttede opplysningskrav. Det vises til tidligere korrespondanse i saken og møte med foretaket den 26. november 2014.
Scana er et nordisk industrikonsern som tilbyr produkter og tjenester primært til olje/gass- industrien og maritim sektor. Konsernet hadde en omsetning på NOK 1.874 millioner i 2013 og et negativt driftsresultat på NOK 247 millioner. Ved utgangen av 2013 var det 1.196 ansatte i Scana konsernet.
Scana har hatt sviktende lønnsomhet over en lengre periode, og kombinert med relativt høy belåningsgrad, har dette gitt en betydelig usikkerhet knyttet til forutsetningen om fortsatt drift. Denne bekymringen deles av foretakets revisor, noe som er presisert i revisjonsberetningene for 2012 og 2013. Foretaket har meldt at det er i brudd med flere lånevilkår, og at likviditetssituasjonen er utfordrende. Scana har foretatt flere salg og andre tiltak for å bedre lønnsomheten de siste kvartalene. Dette forsterker behovet for dekkende og god informasjon i delårsrapporteringen.
I foretakets delårsrapporter for 1. og 2. kvartal 2014 var det ikke gitt tilstrekkelige opplysninger om vurderingene knyttet til fortsatt drift. Det var heller ikke gitt oppdatert informasjon om likviditetssituasjonen eller brudd på lånebetingelser. Finanstilsynets vurdering er at Scana ikke har gitt god nok informasjon om foretakets økonomiske utfordringer og usikkerheten knyttet til fortsatt drift. Fullstendige opplysninger i samsvar med IAS 1 Presentasjon av finansregnskap, IAS 34 Delårsrapportering og IFRS 7 Finansielle instrumenter – opplysninger er ikke gitt.
I punkt 3 redegjøres det for enkelte øvrige forhold som har vært til vurdering under kontrollen.
Scana har meddelt at de vil forbedre rapporteringen i 4. kvartal 2014 og for fremtidige perioder. Finanstilsynet tar det til etterretning.
Saken anses med dette som avsluttet.
2. Opplysninger om fortsatt drift og tilknyttede forhold
2.1 Informasjon vedrørende usikkerhet knyttet til fortsatt drift
Det følger av IAS 1.25 at ledelsen ved avleggelse av finansregnskapet må vurdere foretakets evne til fortsatt drift. Videre fremgår det at selv om ledelsen konkluderer med at regnskapet kan avlegges under en fortsatt drift forutsetning, skal det likevel ved vesentlig usikkerhet som kan frembringe betydelig tvil rundt foretakets evne til fortsatt drift, opplyses om denne usikkerheten. Kravet gjelder både ved avleggelse av årsregnskap og delårsregnskap, jf. IAS 1.4 der det fastsettes at IAS 1 nr. 15-35 også gjelder delårsregnskap utarbeidet i samsvar med IAS 34.
IAS 1.26 gir en mer utfyllende beskrivelse av de vurderinger ledelsen skal gjøre knyttet til om en fortsatt drift forutsetning er passende eller ikke. Ledelsen skal blant annet hensynta all tilgjengelig informasjon om fremtiden, og omfanget av analysene som må gjøres vil være avhengig av selskapsspesifikke forhold som bl.a. nåværende og forventet lønnsomhet og tilgang på finansielle ressurser for å kunne konkludere. Gitt Scanas vanskelige finansielle situasjon, må det forventes at det har blitt gjort omfattende analyser knyttet til forutsetningen om fortsatt drift.
I Scanas delårsrapportering for 1. og 2. kvartal 2014 ble det ikke gitt oppdatert informasjon om forutsetningen for fortsatt drift. Scana har sett seg enig i at delårsrapportene manglet denne informasjonen, og i foretakets delårsrapport for 3. kvartal ble det inntatt en egen note som omhandlet fortsatt drift. I noten beskriver foretaket de usikkerheter som er vesentlige i forhold til å så tvil om foretakets evne til fortsatt drift.
2.2 Informasjon om skjønnsutøvelse i vurderingen av fortsatt drift forutsetning
Det følger av IAS 1.122 et krav om å opplyse om de vurderinger som ledelsen har foretatt som ledd i anvendelsen av foretakets regnskapsprinsipper, og som har mest betydelig innvirkning på beløpene som innregnes i finansregnskapet. De vurderinger som ledelsen har foretatt i forhold til grunnlaget for å utarbeide et fortsatt drift regnskap omfattes av dette. Det fremgår også av IFRIC agenda decisions fra juli 2014, der det presiseres at IAS 1.122 omfatter vurderinger gjort i forhold til fortsatt drift.
Basert på foretakets delårsrapport for 3. kvartal har Finanstilsynet identifisert flere forhold der det må antas at det har vært utøvelse av et skjønn i forhold til vurderingen om fortsatt drift. Som eksempler kan nevnes:
- "Basert på konsernets prognoser og forretningsplaner, bekrefter styret, at selskapet er avlagt under forutsetning om fortsatt drift"; Vesentlige forutsetninger i konsernets prognoser og planer vil være relevante vurderinger som ledelsen har tatt i forhold til en fortsatt drift forutsetning.
- "Styret vurderer likevel at konsernet gradvis vil gjenvinne lønnsomhet gjennom vel diversifiserte og nisjepregede hovedprodukter"; En vurdering rundt når lønnsomhet skal oppnås og Scanas planlagte fremtidig markedstilpasning vil være relevante faktorer i vurderingen av fortsatt drift, og der ledelsen trolig har utøvet et skjønn.
- "Samt gjennom pågående og gjennomførte strategiske og operasjonelle tiltak"; Spesifikt nevnes iverksatte kostnadsbesparingstiltak i Scana Volda og Scana Steel Stavanger, samt salg av selskaper bl.a Leshan. Vurderinger i forhold til fremtidig effekt av restruktureringer og andre operasjonelle tiltak vil være relevante forhold å vurdere knyttet opp mot en fortsatt drift vurdering. Herunder hvilket skjønn som er utøvet i forhold til inndrivelse av utestående fordringer, endringer i arbeidskapitalbinding, effekt av gjennomførte nedbemanninger, samlokaliseringer osv.
- Forutsetninger knyttet til fremtidig finansiering; Scana skriver at det forventes fritak fra lånevilkår. Gitt foretakets svake finansielle stilling antar Finanstilsynet at det har blitt gjort ytterligere vurderinger rundt hvordan likviditetsbehov og finansiering løses på kort og lang sikt. Elementer som kan være av betydning er f.eks. avdragsutsettelser, refinansiering, alternative kilder til kapital osv.
Noten vedrørende fortsatt drift i 3. kvartalsrapporten til Scana tilfredsstiller etter Finanstilsynets vurdering ikke kravet i IAS 1.122. Foretaket må gi mer konkret informasjon knyttet til det skjønn ledelsen har utøvet når de har konkludert med at forutsetningen om fortsatt drift er tilstede.
Foretaket har meddelt Finanstilsynet at det i 4. kvartalsrapporten for 2014 vil bli opplyst om vurderingene ledelsen har gjort i forbindelse med fortsatt drift forutsetningen.
2.3 Utfyllende informasjon om hendelser som kan påvirke underliggende drift
Scana har gjennomført flere salg, restruktureringer og tiltak for å sikre bedre lønnsomhet i løpet av de siste kvartalene. Dette forsterker behovet for detaljert og presis informasjon i delårsregnskapene som kan være klargjørende for å forstå hvordan disse hendelsene påvirker underliggende drift for videreført virksomhet, og derigjennom også forutsetningen for fortsatt drift.
IAS 34.16A c) har et krav om å rapportere arten og omfanget av poster som påvirker eiendeler, forpliktelser, nettoinntekter eller kontantstrømmer som er uvanlige på grunn av sin art, størrelse eller hyppighet. I Scanas delårsrapport innledes det med å presisere at "Fremlagte tall er delvis preget av ekstraordinære inntekter og –kostnader". Det er ikke gitt noen videre forklaring på art eller omfang av disse postene. Det er nevnt en nedskrivning av varelager på 10 millioner i Scana Offshore Vestby, men ikke om dette er omfattet av det foretaket mener er ekstraordinære kostnader. Det er også gitt opplysninger om et driftshavari i Söderfors, noe som har medført ekstra utgifter, men disse er ikke estimert/kvantifisert.
Finanstilsynet er av den oppfatning at Scana burde ha gitt mer informasjon rundt disse forholdene, og evt. andre forhold som var å anse som uvanlige og av vesentlig karakter.
Etter IAS 34.16A i) skal det opplyses om endringer i foretakets sammensetning i løpet av delårsperioden, herunder salg av datterselskaper, omstruktureringer og avvikling av virksomhet. Eksempler på informasjon det kunne ha være relevant å inkludere er:
- Det er gjennomført salg av verkstedsdelen av Scana Offshore Vestby, men det er ikke gitt noen opplysninger rundt hvorvidt dette har hatt noen effekt på gjenværende del av virksomheten.
- Det er opplyst om at det er solgt enkelte eiendommer, men ikke omfanget av salgene eller hvorvidt enkelte av eiendommene har blitt leid tilbake til foretaket.
- Det er foretatt samlokalisering av selskapene som inngår i segmentet Scana Energy.
- I segmentet Propulsion er produksjon flyttet fra Polen til Volda.
- Effekt av nedbemanninger og avvikling av virksomhet i Stavanger og Söderfors.
Finanstilsynet er av den oppfatning at foretaket burde ha gitt mer detaljerte opplysninger rundt effekten av disse forholdene, og eventuelt andre forhold som er av betydning for å forstå endringer i selskapets sammensetning.
Etter IFRS 5 Anleggsmidler holdt for salg og avviklet virksomhet paragraf 33 c) er det et krav om å gi opplysninger om netto kontantstrømmer som er henførbare til drifts-, investerings- og finansieringsaktiviteter til avviklet virksomhet. IAS 7 Oppstilling over kontantstrømmer nr. 39-42B har en rekke krav til presentasjon av kontantstrømmer i forbindelse med endring i eierinteresser. Det skal bl.a. være mulig å skille kontantstrømmer fra avviklet virksomhet fra kontantstrømmene fra annen virksomhet knyttet til drifts- investerings- og finansieringsaktiviteter.
Etter Finanstilsynets vurdering fremkommer ikke dette skillet klart i foretakets delårsrapporter for 2014. Dette gjør det vanskelig å vurdere størrelsen på kontantstrømmene som relateres til videreført virksomhet.
Scana har meddelt at de er enige i Finanstilsynets vurderinger, og vil hensynta disse forholdene i rapporteringen for 4. kvartal 2014.
2.4 Opplysninger knyttet til likviditetsrisiko
Scanas likviditet er anstrengt, og det er viktig at det blir gitt tilstrekkelig og detaljert informasjon. Informasjon knyttet til likviditetsrisiko anses også som meget viktig i forhold til å forstå hvilke vurderinger som er gjort rundt fortsatt drift.
Det følger av IFRS 7.39 a) og c) at et foretak skal inkludere en forfallsanalyse av finansielle forpliktelser, og en beskrivelse av hvordan iboende likviditetsrisiko håndteres. I IFRS 7.B10A, B11 og B11C-F er det gitt ytterligere veiledning i hvilken informasjon som bør gis.
Etter Finanstilsynets vurdering må tilstrekkelig detaljert informasjon rundt likviditetsrisiko i dette tilfellet også avgis i delårsrapporteringen, jf. IAS 34.15. Scanas finansielle situasjon tilsier at utviklingen i likviditetssituasjonen må antas å være en betydelig hendelse som er vesentlig for å forstå foretakets finansielle stilling.
Etter Finanstilsynets vurdering har det ikke blitt rapportert en relevant og konkret nok forfallsanalyse med tilhørende kvalitativ vurdering i årsrapporten for 2013 eller i delårsregnskapene for 1. og 2. kvartal 2014. I årsrapporten var forfallsanalysen gjort med årlige tidsintervall, og den kvalitative beskrivelsen var lite konkret. Likviditetsrisiko ble ikke omtalt i delårsrapporteringen utover en generell kommentar om at situasjonen er utfordrende.
Gitt selskapets anstrengte finansielle posisjon, vil en oversikt over fremtidige forfall brutt ned i kortere tidsperioder enn årlige intervaller være av vesentlig betydning for å kunne vurdere foretakets finansielle stilling. I følge IFRS 7.34a skal den kvantitative analysen baseres på informasjon som gis internt til selskapets nøkkelpersoner i foretakets ledelse. Hvor detaljert informasjonen bør være må vurderes i forhold til vesentligheten av likviditetsrisikoen, tilsvarende vil beskrivelsen av hvordan likviditetsrisikoen håndteres etter IFRA 7.39c) måtte avstemmes i forhold til dette. IFRS 7.7 har også et generelt krav om å gi opplysninger som setter brukere i stand til å evaluere finansielle instrumenters betydning for foretakets finansielle stilling og inntjening. Gitt den høye likviditetsrisikoen i Scana må det forventes at det gis detaljert informasjon.
Scana har meddelt at de har vurdert det som hensiktsmessig å gi noe mer informasjon om likviditetsrisiko i fremtidige delårsrapporter, og inkluderte i delårsrapporten for 3. kvartal en egen note om forholdet. Her ble forfallsanalysen rapportert kvartalsvis frem til og med 2015, for deretter å ha årlige intervaller. Det ble også gitt informasjon om størrelsen på likviditetsreserve og en overordnet kvalitativ vurdering av situasjonen.
Etter Finanstilsynets vurdering er det gitt mer dekkende kvantitativ informasjon i delårsrapporten for 3. kvartal 2014. Etter IFRS 7.31 skal det imidlertid også gis opplysninger som gjør det mulig for brukere av regnskapet å vurdere arten og omfanget av risiko som oppstår av finansielle instrumenter, herunder likviditetsrisiko, se IFRS 7.32. Scana har etter Finanstilsynets vurdering ikke gitt konkret nok kvalitativ informasjon om hvordan foretaket vil møte likviditetsbehovet innen hvert tidsintervall, og således anses ikke rapporteringskravet tilstrekkelig ivaretatt.
Scana har meldt tilbake at de vil forbedre rapporteringen på dette punktet i delårsrapporten for 4. kvartal 2014.
Finanstilsynet forutsetter at foretaket justerer rapporteringen i forhold til nevnte forhold også i fremtidige årsrapporter.
2.5 Opplysninger om forfalte fordringer
Gitt Scanas anstrengte likviditetssituasjon, vil informasjon rundt eventuelle vesentlige forfalte fordringer være viktig informasjon for en bruker av finansregnskapet. I foretakets kvartalsrapporter i 2014 har vesentlige forfalte fordringer etter Finanstilsynets vurdering ikke blitt rapportert i henhold til kravene i IFRS 7.37, som sier at et foretak skal opplyse om alderen på finansielle eiendeler som er forfalt ved slutten av perioden, men som ikke har falt i verdi.
Selskapet opplyste om manglende betaling på NOK 44 millioner fra salget av Leshan i delårsrapporten for 3. kvartal 2014. Fordringen etter salget av Leshan er av en slik størrelse og karakter at informasjon rundt dette forholdet anses i tillegg å falle inn under bestemmelsen i IAS 34.15 som krever at foretak skal inkludere hendelser og transaksjoner som er vesentlige for å forstå endringene i foretakets finansielle stilling, se også IFRS 7.31 som nevnt over. Det fremkommer bl.a. i styreprotokoller at en innbetaling er viktig for likviditeten og sentral i forhandlingene med bankene. Informasjon om fordringen er også viktig i forhold til vurdering av fortsatt drift.
Finanstilsynet mener at informasjon om manglende betaling for oppgjøret knyttet til salget av Leshan skulle ha blitt gitt tidligere, og senest i delårsrapporten for 2. kvartal. På dette tidspunktet visste foretaket at kjøper ved flere anledninger hadde utsatt betaling av første transje i tilbakebetalingsplanen, transjen med forfall 30. mai hadde ikke blitt betalt, og det ble avholdt et møte mellom kjøper og selgers advokater 16. juni, hvor kjøper foreslo en alternativ betalingsprofil. Til tross for dette ble det ikke gitt noe informasjon om fordringen i foretakets 2. kvartalsrapport som ble avgitt 13. august 2014.
Det foreligger også et krav til å vurdere eventuell nedskrivning av fordringer etter IAS 39 Finansielle instrumenter – innregning og måling nr. 58-59. Mislighold er en objektiv indikasjon på verdifall iht. IAS 39.59 b), og et eventuelt tap skal estimeres. Etter det Finanstilsynet forstår har Scana ikke gjennomført noen nedskrivningstest av fordringen, og slik test må utføres og dokumenteres.
Finanstilsynets vurdering er at foretaket ikke har gitt tilstrekkelig informasjon om vesentlige fordringer i foretakets delårsrapporter. Gitt viktigheten av fordringen fra salget av Leshan er det spesielt viktig at rapporteringen rundt denne fordringen gis til rett tid og i tilstrekkelig detalj slik at brukere kan vurdere omfanget av risiko.
Scana har meddelt at det vil bli gitt dekkende opplysninger om fordringen i rapporteringen for 4. kvartal 2014.
3. Øvrige forhold
3.1 Brudd på lånebetingelser
Det fremkommer i årsrapporten at selskapet er i brudd med flere av lånebetingelsene knyttet til selskapets syndikatlån på SEK 348 millioner.
I IFRS 7.18-19 stiller krav om å opplyse om detaljer rundt mislighold av innlån i rapporteringsperioden. Selskapet opplyser i årsrapporten om hvilke vilkår som er brutt, og også om minimumskravet til ulike forhåndstall i låneavtalen.
Informasjon rundt brudd på lånebetingelser skal også avgis i delårsrapporter, jf. IAS 34.15B(i), noe selskapet ikke har gjort i tilstrekkelig grad i delårsrapportene for 1. kvartal og 2. kvartal 2014.
Scana har tatt dette til etterretning, og har inkludert mer utfyllende informasjon rundt rentebærende gjeld, herunder informasjon om hvilke lånevilkår som er i brudd i delårsrapporteringen for 3. kvartal.
3.2 Segmentinformasjon i kvartalsrapport
Foretaket har valgt å presentere en sammendratt versjon av segmentnoten i delårsrapportene for 1. og 2. kvartal, og har ikke inkludert noen av de balansetall som fremgår i segmentnoten i årsrapporten for 2013.
Finanstilsynet har bemerket at i følge IAS 34.16A g) (iv) skal informasjon om eiendeler og forpliktelser gis for hvert segment i delårsrapporter hvis balansetall fremlegges for foretakets øvre beslutningstaker. Videre har Scana i delårsperiodene rapportert resultat fra avviklet virksomhet, og skulle således også ha inkludert en avstemming av segmentenes resultater og foretakets resultat justert for avviklet virksomhet, ref. IAS 34.16A g) (vi).
Scana har i sin delårsrapport for 3. kvartal inkludert balansetall for de ulike segmentene, og har meddelt Finanstilsynet at de vil inkludere en avstemming i henhold til IAS 34.16A g) (vi) i fremtidige delårsrapporteringer.
3.3 Noteopplysninger om pensjon i årsregnskapet for 2013
I årsregnskapet opplyses det at konsernets svenske ansatte inngår i en flerforetaks ytelsesordning, regnskapsført som en innskuddsordning. I henhold til IAS 19 Ytelser til ansatte nr. 34b skal foretak for slike ordninger gi de opplysninger som kreves av IAS 19.148. Finanstilsynet har bedt foretaket om en redegjørelse for hvorfor disse opplysningene ikke var gitt, og grunnen til at det ikke finnes tilstrekkelig informasjon til å gjøre foretaket i stand til å regnskapsføre ordningen som en ytelsesbasert ordning.
I foretakets redegjørelse rundt deltakelse i en flerforetaksordning for ansatte i Sverige, kommer det frem at det foreligger to ulike pensjonsordninger for ansatte i Sverige. En ordinær innskuddsordning der pensjonskostnaden for 2013 utgjorde ca. NOK 10 millioner og en flerforetaksordning med en pensjonskostnad på ca. NOK 8 millioner. Omfanget av flerforetaksordningen viser seg dermed å være vesentlig mindre enn hva som fremkommer i Scanas årsrapport for 2013.
Scana vil i fremtidige rapporteringer gi mer utfyllende og presis informasjon knyttet til de ulike pensjonsordningene for foretakets ansatte i Sverige, og vil løpende vurdere rapporteringsomfanget i forhold til kravet i IAS 19.148 opp mot et vesentlighetshensyn gitt størrelsen på ordningen.
3.4 Øvrige mangler i delårsrapporteringen
Finanstilsynet har merket seg enkelte andre forhold i delårsrapporteringen:
- Manglende ansvarserklæring i rapporten for første halvår, se vphl. §5-6
- Manglende noteinformasjon om virkelig verdi for finansielle instrumenter, se IAS 34.16A j)
Finanstilsynet forutsetter at disse forholdene blir korrekt rapportert i fremtidige delårsrapporter.
4. Avslutning
Finanstilsynet har ikke vurdert om forholdene beskrevet over omfattes av verdipapirlovgivningens regler om informasjonsplikt, jf. vphl. § 5-2 første ledd, jf. § 3-2. Finanstilsynet legger til grunn at dette løpende vurderes av foretaket.
Finanstilsynet har oversendt kopi av dette brevet til foretakets valgte revisor og til Oslo Børs.
For Finanstilsynet
Gaute S. Gravir
seksjonssjef
Håkon Stensrud
seniorrådgiver