Kontroll av finansiell rapportering Lerøy Seafood Group ASA
Brev
Publisert: 30. mars 2015
Sist endret: 21. april 2017
Postboks 7600
5020 BERGEN
Saksbehandler: Anne Marie Romsaas
Direkte tlf.: 22 93 98 87
Vår referanse: 15/8151
Dato: 25.03.2015
1. Innledning
Finanstilsynet har kontrollert enkelte forhold i årsregnskapet for 2013 til Lerøy Seafood Group ASA ("Lerøy"), jf. verdipapirhandelloven (”vphl”) § 15-1 tredje ledd.
Kontrollen har blant annet omfattet opplysninger om konsesjoner, informasjon om kontantgenererende enheter og nedskrivningstester. Kontrollen har avdekket enkelte mangler i noteopplysningene til årsregnskapet 2013. Disse er nærmere beskrevet under. Øvrige forhold er tatt til etterretning.
Det gjøres oppmerksom på at Finanstilsynet arbeider med en rapport om blant annet verdsettelse av biomasse, opplysninger om konsesjoner og eiendom, anlegg og utstyr. Finanstilsynet vil kunne ha ytterligere anbefalinger i rapporten enn det som fremgår at dette brevet.
2. Immaterielle eiendeler
Konsesjoner knyttet til fiskeoppdrett i Norge, samt goodwill, utgjør ved utløpet av 2013 i underkant av 29 % av foretakets totale eiendeler. Balanseført goodwill utgjør totalt NOK 2 008 mill., mens
konsesjoner/rettigheter utgjør NOK 1 979 millioner. Lerøy har i alt 130 heleide konsesjoner.
2.1 Opplysninger om konsesjoner/rettigheter
Foretakets konsesjoner er vurdert å ha ubestemt utnyttbar levetid og avskrives ikke. I henhold til IAS 38.122 a) skal foretak i note opplyse om grunnene som støtter vurderingen av at en immateriell eiendel er vurdert til å ha en ubestemt utnyttbar levetid. Etter Finanstilsynets oppfatning er ikke informasjonskravet i IAS 38.122 a) tilfredsstilt i årsregnskapet for 2013. Lerøy har opplyst at det vil gi mer utdypende begrunnelser, med henvisning til nøkkelfaktorer, for hvorfor konsesjonsrettighetene anses å ha ubestemt økonomisk levetid fra og med årsregnskapet for 2014.
Finanstilsynet tar dette til etterretning, og legger til grunn at foretaket for hver konsesjonstype og vesentlige rettigheter beskriver de faktorer som spilte en betydelig rolle da det ble fastsatt at eiendelen har ubestemt utnyttbar levetid.
2.2 Opplysninger om kontantgenererende enheter og nedskrivningsvurderinger
Finanstilsynet har påpekt at det ikke er gitt opplysninger om balanseført verdi av goodwill og
immaterielle eiendeler med ubestemt utnyttbar levetid for hver kontantgenererende enhet, jf. IAS 36.134 a) og b). Videre har Finanstilsynet påpekt at det ikke er opplyst om det gjenvinnbare beløpet for enheten er basert på bruksverdi eller virkelig verdi fratrukket avhendelsesutgifter, jf. IAS 36.134 c).
Lerøy har opplyst at foretaket fra og med årsregnskapet for 2014 vil gis mer utfyllende opplysninger om allokering av goodwill og andre immaterielle eiendeler til kontantgenererende enheter. Videre har foretaket opplyst at gjenvinnbart beløp er basert på bruksverdi. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
Finanstilsynet har stilt spørsmål ved om foretaket skulle ha gitt opplysninger om sensitivitet i henhold til IAS 36.134 f), hvor det fremgår at det skal opplyses om sensitivitet dersom en endring innenfor et rimelig mulighetsområde av en viktig forutsetning som ledelsen har basert sin fastsettelse av gjenvinnbart beløp for enheten på, ville medført at balanseført verdi av enheten (eller gruppen av enheter) overstiger dens gjenvinnbare beløp. Foretaket har opplyst at avkastningskravet i nedskrivningstesten for 2013 i realiteten er konservativt, og at ved bruk av et mer korrekt avkastningskrav ville resultatet blitt at man hadde ligget betydelig under kritisk grense. På denne bakgrunn mener foretaket at det ikke var nødvendig å gi opplysninger om sensitiviteter i årsregnskapet for 2013. Finanstilsynet tar dette til etterretning, men vil presisere at avkastningskravet må fastsettes reelt og at opplysningene om sensitivitet må vurderes ut fra dette.
3. Avslutning
Finanstilsynet har ikke vurdert hvorvidt forholdene beskrevet over omfattes av verdipapirlovgivningens regler om informasjonsplikt, jf. vphl § 5-2 første ledd, jf. § 3-2. Finanstilsynet legger til grunn at dette løpende vurderes av foretaket.
Finanstilsynet legger til grunn at styret i Lerøy blir orientert om foreliggende brev.
Finanstilsynet har oversendt en kopi av dette brevet til foretakets valgte revisor samt til Oslo Børs.
For Finanstilsynet
Gaute S. Gravir
seksjonssjef
Anne Marie Romsaas
seniorrådgiver