Merknader - endelig rapport Prize Capital Markets AS
Brev
Publisert: 14. oktober 2015
Sist endret: 21. mars 2018
SAKSBEHANDLER:
Roy V. Halvorsen
VÅR REFERANSE:
15/2877
DATO:
9.10.2015
Merknader - endelig rapport
1. Innledning
Foretaket konsentrerer seg om handel i finansielle differansekontrakter (CFD) på handels-plattformen til samarbeidspartner IG Markets Limited (IG Markets). Foretakets virksomhet omfatter i tillegg handel i norske børsnoterte aksjer, på handelsplattformene til samarbeidspartnerne Netfonds Bank AS (Netfonds) og Nordnet Bank AB (Nordnet), samt salg av unoterte produkter (aksjer/obligasjoner i investeringsselskaper og warrants). På tidspunktet for det stedlige tilsynet var det 12 ansatte i Foretaket.
Foretaket mottok foreløpig rapport etter tilsynet i brev datert 29. juni 2015 og oppfølgende e-post datert 9. september 2015 (heretter i fellesskap omtalt som Rapporten), og har avgitt sine kommentarer i brev datert 28. august 2015 og e-post datert 21. september 2015 (heretter i fellesskap omtalt som Tilsvaret).
2. God forretningsskikk - Opplysninger til kundene om kostnader
2.1. Rettslig utgangspunkt
Verdipapirforetak skal utøve sin virksomhet i samsvar med verdipapirhandellovens krav til god forretningsskikk, og skal som et overordnet prinsipp påse at kundenes interesser og markedets integritet ivaretas på beste måte, jf. vphl. § 10-11 (1).
Kravet til god forretningsskikk innebærer bl.a. at kunder og potensielle kunder skal gis relevante opplysninger i en forståelig form om omkostninger og gebyrer, og at all informasjon gitt til kunder og potensielle kunder skal være korrekt, klar og ikke villedende, jf. vphl. § 10-11 (2) og (3).
Det fremgår av verdipapirforskriften (vpf.) §§ 10-11 (1) og 10-15 (1) at verdipapirforetak, i god tid før det ytes investeringstjeneste, skal gi eksisterende og potensielle kunder opplysninger om de samlede kostnader kunden skal betale for det enkelte finansielle instrumentet, investeringstjenesten eller tilknyttet tjeneste. Godtgjørelsen til verdipapirforetaket skal angis særskilt. Dersom kostnadene ikke kan angis presist, skal grunnlaget for beregningen opplyses slik at kunden kan kontrollere beregningen.
Verdipapirforetak kan i forbindelse med at de yter investeringstjenester bare motta vederlag fra andre enn kunden dersom, som en av flere forutsetninger, kunden før ytelsen av tjenesten gis skriftlig informasjon om vederlagets art og verdi, eller beregningsmåte dersom verdien ikke kan fastsettes jf. vpf. § 10-8 (1).
2.2. Finanstilsynets foreløpige vurderinger
Finanstilsynet bemerket i Rapporten at Foretaket ikke har opplyst om kundens samlede kostnader ved handel i CFD, eller om den konkrete andelen av kostnadene som tilfaller Foretaket ved handel i CFD, aksjer og warrants.
Når det gjelder Foretakets salg av warrants, bemerket Finanstilsynet at opplysninger i tegnings-materialet om samlede kostnader i prosent av investert beløp ser ut til å være feil. Finanstilsynet påpekte også at opplysninger om produktets samlede kostnader er et så vesentlig element at det bør fremheves og fremstilles samlet og på en tydelig måte i den informasjon kunden mottar, og at for det tilfellet at det opplyses om enkelte kostnadselementer i tegningsblanketten, må det også opplyses om de samlede kostnadene (og ikke bare tegningshonorar).
2.3. Foretakets kommentarer
Foretaket skrev i Tilsvaret at kunder som skal handle CFD oppretter et kundeforhold både med IG Markets og med Foretaket, og at kunden i den forbindelse mottar full kostnadsoversikt fra IG Markets. Foretaket viste videre til at kunden i avtalen med Foretaket må bekrefte at kunden har mottatt informasjon om kostnader direkte fra CFD-leverandør. Foretaket bemerket at "Foretaket har vurdert det som tilfredsstillende at IG Markets som utøvende verdipapirforetak sender kunden kostnadsoversikten ved etablering av kundeforhold. Dette da Foretaket har vurdert det som lite hensiktsmessig, og ikke nødvendigvis noe mer opplysende, at Foretaket sender kunden kopi av kostnadsoversikten IG Markets allerede har sendt ut". Foretaket opplyste at det nå har innført prosedyre om å sende alle nye kunder kopi av kostnadsoversikten. Foretaket vil også sende kostnadsoversikt til eksisterende kunder som allerede har fått dette fra IG Markets. Foretakets kostnadsoversikt har også blitt publisert på Foretakets internettside.
Hva gjelder opplysninger om den andelen av kostnadene som tilfaller Foretaket ved handel i CFD og aksjer, opplyste Foretaket at dette nå er inntatt både i forretningsvilkårene og i kostnads-oversikten vedlagt kundeavtalen, og at begge dokumentene både sendes til kunde ved avtaleinngåelse, samt ligger tilgjengelig på Foretakets nettsider. Når det gjelder warrants anførte Foretaket at "Foretakets andel av kostnader fremkommer på side 3 i produktbrosjyrene", og opplyste videre at det nå også har inntatt opplysninger om Foretakets prosentandel av de samlede kostnader i Foretakets elektroniske tegningsblankett.
Hva gjelder opplysninger om kostnader ved kjøp av warrants, skrev Foretaket videre at "Foretaket og [produktleverandør] har benyttet formuleringen «investert beløp». Forskrift [om opplysningsplikt ved tilbud om kjøp av sammensatte produkter av 25. september 2006 nr. 1317] og anbefalinger [ved salg av warrants, fra Verdipapirforetakenes Forbund] benytter formuleringen «innbetalt beløp». Foretaket har lagt til grunn at de to formuleringene har lik betydning. Foretaket er av den oppfatning at dets kunder har forstått at «investert beløp» er tilsvarende det samlede beløpet kunden betaler (innbetalt beløp). Foretaket […] vil for å redusere sannsynligheten for misforståelser knyttet til definisjonen «investert beløp» endre ordlyden fra «investert beløp» til «innbetalt beløp» i Foretakets produktdokumentasjon. Ny tekst vil være «Totale kostnader som andel av innbetalt beløp er x%»".
Foretaket anførte videre at "Foretaket benytter en egenutviklet tegningsblankett som er identisk med tegningsblanketten fra produktbrosjyren, med tillegg av ytterligere informasjon som kunden særskilt må bekrefte å ha forstått. Denne tilleggsinformasjonen er knyttet til kostnadsstruktur, risiko og "Monte Carlo simuleringer" (sannsynlighet for positiv avkastning, sannsynlighet for negativ avkastning, forventet avkastning). Alle kunder må fylle ut Foretakets tegningsblankett elektronisk via nettsidene. […] Foretaket gjør her kundene særskilt oppmerksomme på kostnadsstrukturen i warranten både relatert til [innbetalt] beløp og eksponert beløp, og kundene må bekrefte at de har forstått kostnadsstrukturen".
2.4. Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar Foretakets redegjørelse vedrørende opplysninger om samlede kostnader og Foretakets andel ved handel i CFD og aksjer til etterretning. Finanstilsynet er enig i at det - i tilfeller hvor flere foretak samarbeider - er tilstrekkelig at kunden mottar en samlet kostnadsoversikt fra ett av foretakene. Dette forutsetter at hvert foretak i kjeden forsikrer seg om at kunden mottar slik oversikt.
Når det gjelder opplysninger om kundenes samlede kostnader ved kjøp av warrants er det Finanstilsynets endelige vurdering at dette må fremkomme tydeligere i tegningsmaterialet. I de produktbrosjyrene Finanstilsynet har gjennomgått inneholder illustrasjonene og det mer lettfattelige materialet kun informasjon om tegningsprovisjon, oppgitt i prosent av eksponert beløp. Informasjon om totale kostnader, samt angivelse av totale kostnader i prosent av innbetalt beløp, synes noe bortgjemt, da det kun er inntatt informasjon om dette et stykke bak i materialet under det mer tekstfulle avsnittet "Viktige opplysninger" (og delvis under avsnittet "Viktig om risiko"). Slik Finanstilsynets ser det er opplysninger om produktets samlede kostnader et så vesentlig element ved investeringen at det bør fremkomme tydeligere i tegningsmaterialet. Til sammenligning er det i forskrift om opplysningsplikt ved tilbud om kjøp av sammensatte produkter oppstilt krav om at opplysninger om pris og totale kostnader skal tydelig fremkomme på første tekstside av produktets informasjonsmateriell og tegningsinnbydelse.
Videre er det Finanstilsynets endelige vurdering at også opplysninger om Foretakets andel av kostnadene ved salg av warrants må angis tydeligere i tegningsmaterialet. I de produktbrosjyrene Finanstilsynet har gjennomgått er samlet tilretteleggerhonorar, og Foretakets andel av dette, oppgitt i prosent av eksponert beløp per løpetidsår. Slik Finanstilsynet ser det må både (i) de ulike kostnadselementene (som tegningshonorar, tilretteleggerhonorar, o.l.) i prosent av "innbetalt beløp" og (ii) Foretakets andel av dette komme klart frem.
Når det for øvrig gjelder opplysninger om kostnader ved kjøp av warrants tar Finanstilsynet til etterretning at Foretaket heretter vil benytte begrepet "innbetalt beløp" i tråd med definisjonen inntatt i forskrift om opplysningsplikt ved tilbud om kjøp av sammensatte produkter / rundskriv 15/2006 i sitt tegningsmateriale. Finanstilsynet tar videre Foretakets redegjørelse vedrørende egen-utviklet elektronisk tegningsblankett til etterretning.
3. God forretningsskikk - Ivaretakelse av kundenes interesser ifm. CFD-handel
3.1. Rettslig utgangspunkt
Det overordnede prinsippet for god forretningsskikk er verdipapirforetaks plikt til å påse at kundenes interesser og markedets integritet ivaretas på beste måte, jf. vphl. § 10-11 (1).
Kravet til god forretningsskikk innebærer bl.a. at kunder og potensielle kunder skal gis relevante opplysninger i en forståelig form om finansielle instrumenter og foreslåtte investeringsstrategier, herunder hensiktsmessig veiledning om risiko forbundet med investeringer i de aktuelle instrumenter eller de foreslåtte strategier, jf. vphl. § 10-11 (2).
3.2. Foretakets virksomhet
Foretakets strategi er å være leverandør av analyser og markedsoppdateringer, samt diskusjons-partner og supportfunksjon, for kunder som foretar egne CFD-handler på IG Markets nettbaserte handelsplattform. I denne forbindelse yter Foretaket sporadisk investeringsrådgivning og mottak/ formidling av ordre til kunder som ønsker dette. Finanstilsynet skrev i Rapporten at Finanstilsynets gjennomgang av mottatte lydopptak av kunde- og prospekteringssamtaler gir inntrykk av at Foretakets uttalte strategi i all hovedsak følges i praksis. Et overveiende flertall av de samtalene Finanstilsynet har hørt på dreier seg om at megler: (i) gir diverse markedsoppdateringer, (ii) følger opp konkrete stop loss- og limitordre, (iii) diskuterer utviklingen i, og tekniske trigger-nivåer på, konkrete indekser/råvarer/verdipapirer, og/eller (iv) bistår i bruken av IG Markets handelsplattform. Kundene ser for en stor del ut til å handle på eget initiativ, og benytter megler og analytiker som diskusjonspartnere. Det har vært relativt få tilfeller av personlige investeringsråd i det gjennomgåtte materialet. Det har også vært relativt få samtaler hvor Foretakets analyser eller markeds-oppdateringer har vært tema. De bookingsamtalene Finanstilsynet har hørt på dreier seg utelukkende om å avtale en gjennomgang av IG Markets handelsplattform (såkalt webinar).
3.3. Finanstilsynets foreløpige vurderinger
Finanstilsynet har beregnet resultatene til de 96 mest aktive CFD-kundene i perioden januar 2014 til april 2015. I tillegg har Finanstilsynet beregnet transaksjonshyppighet og gjennomsnittlig posisjons-varighet for 16 av de antatt mest aktive CFD-kundene i perioden januar 2014 til februar 2015.
Finanstilsynet bemerket i Rapporten at et stort flertall av Foretakets kunder har tapt penger på CFD-handel i den observerte perioden, og at gjennomsnittlig tap utgjør en relativt høy andel av kundens innskutte egenkapital. Finanstilsynet påpekte også at kundene i perioden har hatt svært høye omkostninger i forhold til innskutt egenkapital. Finanstilsynet bemerket at den svært høye belåningsgrad som tilbys på IG Markets handelsplattform (tilsvarende en "gearing" opp mot 200 ganger innskutt egenkapital) utvilsomt bidrar til det nevnte forholdet mellom kostnader og egenkapital. Finanstilsynet antok imidlertid at høy transaksjonshyppighet er hovedårsaken til de høye transaksjonskostnadene. Finanstilsynets beregninger for 16 av de antatt mest aktive CFD-kundene viser høy transaksjonshyppighet og en høy grad av kortsiktighet. Finanstilsynet kommenterte videre at måten stop loss ordre benyttes på ser ut til å bidra vesentlig til kundenes tap, ved at stop loss nivå settes så tett opp til inngangsnivå på en posisjon at det ikke tas høyde for den underliggende indeks/råvares/valutas normale kurssvingninger innenfor en handelsdag. Finanstilsynet bemerket at selv om Foretaket ikke publiserer offisielle stop loss anbefalinger i sine analyser, ser Foretaket ut til å ha en viss påvirkning på kundenes bruk av stop loss ordre gjennom løpende diskusjoner mellom Foretakets meglere og kunder.
Finanstilsynet trakk i Rapporten frem Foretakets advarsel publisert på hjemmesiden og i analyser: "Ved hyppig handel kan kostnad knyttet til spread og kurtasje bli betydelig", og Foretakets advarsel i forretningsvilkårene: "Foretaket advarer mot hyppig handel/daytrading som investeringsstrategi. Slik strategi innebærer økt risiko for tap grunnet kostnader i forbindelse med kurtasje, spread (intervall mellom kjøps- og salgskurs) og finansieringskostnader, og vil kunne ha negativ effekt på investeringsresultatet".
Det var Finanstilsynets foreløpige vurdering at selv om Foretaket ikke er pådriver for kundenes handelsstrategi, så bør det ha et mer aktivt forhold til kundenes resultatutvikling. Finanstilsynet bemerket at Foretaket - uavhengig av hvilken investeringstjeneste som ytes - bør etablere en prosedyre for å aktivt følge opp Foretakets egne advarsler knyttet til kortsiktig trading, og for å kommunisere med og advare aktuelle kunder med hensyn til handelsmønster og mulige konsekvenser ved bruken av stop loss.
3.4. Foretakets kommentarer
Foretaket skrev i Tilsvaret om oppfølging av kunders handelsmønster at "Foretaket kan […] gi generelle advarsler mot høy grad av belåning generelt da strategien representerer veldig høy risiko. Foretaket mener at det har hatt et aktivt forhold til dette. Foretaket har blant annet tatt personlig kontakt med kunder som regelmessig i særlig høy grad har utnyttet gearingmuligheten og advart mot strategien. Foretaket ser imidlertid at prosedyren knyttet til loggføring av denne kontakten ikke har vært tilfredsstillende. Foretaket vil utarbeide en prosedyre for loggføring av slik oppfølging og utarbeide prosedyre for å følge opp de personlige advarslene i etterkant. […] Foretaket mener at det også har hatt et aktivt forhold til kunders transaksjonshyppighet og personlig advart mot slik handelsstrategi. Foretaket ser at det kan bli enda bedre til å følge opp advarslene i etterkant og arbeide ytterligere for å forsøke å redusere transaksjonshyppigheten. Foretaket vil utarbeide en prosedyre for loggføring av oppfølging relatert til transaksjonshyppighet og utarbeide prosedyre for å følge opp de personlige advarslene i etterkant". Foretaket beskrev i tillegg ytterligere tiltak for å redusere kundenes muligheter for gearing ved CFD-handel.
Foretaket kommenterte videre om oppfølging av bruk av stop loss ordre at "Foretaket har observert at aggregerte tap der en stop-loss ordre har trigget avhending av posisjon for flere kunder har vært betydelige. Foretaket kan på generelt grunnlag imidlertid ikke se at benyttelse av stop-loss generelt over tid bør gi investorer negativ meravkastning, og tilsvarende gi investorer en positiv meravkastning ved ikke å benytte stop-loss. For Foretaket har det vært vanskelig å gi investorer generelle råd om at benyttelse av dette bør økes eller reduseres. Når Foretaket gir et generelt råd om stop-loss er dette imidlertid basert på en analyse som ikke tar hensyn til kunders risikoprofil eller utnyttelse av gearing-mulighet. Foretaket presiserer samtidig at det ikke har sett noen klar sammenheng mellom kunders stop-loss nivåer og Foretakets anbefalinger for kunder som initierer handler helt selv uten råd fra megler. Foretakets vurdering er at store tap hos kunder i stor grad kan skyldes høy utnyttelse av gearing-muligheten på IG plattformen snarere enn hyppig bruk av stop-loss. Benyttelse av stop-loss, og tidvis veldig stram stop loss, ser ut til for flere aktive kunder å ha vært nødvendig da den høye graden av belåning har medført at kundene ikke har hatt nok egenkapital relativt til eksponert beløp for å kunne ta høyde for instrumentets normale kurssvingning innenfor en periode. For Foretaket kan det altså se ut til at det ikke er stop loss i seg selv som er driveren for tap, men kunders utnyttelse av produktets mulighet for høy grad av gearing".
3.5. Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar Foretakets redegjørelse vedrørende oppfølging av kunders handelsmønster til etterretning. Finanstilsynet imøteser Foretakets nye prosedyrer og informasjonsskriv knyttet til oppfølging av gearing og transaksjonshyppighet.
Når det gjelder oppfølging av kunders bruk av stop loss ordre er Finanstilsynet enig med Foretaket i at det grunnleggende problemet her er høy gearing. Finanstilsynets poeng er at høy gearing må sees i sammenheng med måten stop loss benyttes på, slik Foretaket også synes å gjøre i sine kommentarer; høy gearing fører til så tett stop loss nivå at risikoen er stor for at posisjonen realiseres med tap i løpet av kort tid. Med tilfeldige kortsiktige svingninger i underliggende aktiva, vil posisjoner som går i stop loss realisere tap mens posisjoner som går i pluss ikke nødvendigvis vil realisere gevinst, siden stop loss skjer automatisk mens eventuell gevinstsikring er basert på kundens vurderinger. Når det i tillegg påløper transaksjonskostnader ved åpning og stengning av en posisjon (i form av spread og kurtasje) vil det resulterende kortsiktige handelsmønsteret (høy gearing som nødvendiggjør tette stop loss nivåer som fører til hyppig realiserte tap og påfølgende nye posisjoner med høy gearing) med stor sannsynlighet være en tapsbringende strategi over tid. Foretaket bør i større grad følge dette opp med aktuelle kunder, og informere om også nedsiden ved å sette så tette stop loss nivåer at det ikke tas høyde for normale kortsiktige kurssvingninger i underliggende.
4. Compliance
4.1. Rettslig utgangspunkt
Det følger av vphl. § 9-11 (1) nr. 5 at verdipapirforetak skal ha gode kontroll- og sikkerhets-ordninger. Foretaket plikter å ha en effektiv og uavhengig kontrollfunksjon (compliancefunksjon) med nødvendig autoritet, ekspertise og ressurser. Compliancefunksjonen skal gjennom løpende kontroll, regelmessige vurderinger, iverksetting av eventuelle tiltak og løpende råd og veiledning sikre at foretaket oppfyller sine forpliktelser etter verdipapirhandelloven og forskrifter, jf. vphl. § 9-11, jf. vpf. § 9-8.
4.2. Finanstilsynets foreløpige vurderinger
Finanstilsynet har gjennomgått Foretakets complianceplaner, compliancelogger, "skjema for kontroll av tapede telefonsamtaler" og compliancerapporter for perioden 2013 til mars 2015.
Finanstilsynet skrev i Rapporten at det på flere områder ikke så ut til å være samsvar mellom innholdet i compliancerapporten til styret og hva som faktisk har vært kontrollert i perioden (som beskrevet i compliancelogger og "skjema for kontroll av tapede telefonsamtaler"). Finanstilsynet stilte i tillegg spørsmål ved spesifisering og datering av enkelte av de utførte kontrollene i mottatt dokumentasjon.
4.3. Foretakets kommentarer
Foretaket skrev i Tilsvaret at: "Compliancerapporten til styret som blir gjennomgått på hvert styremøte er ikke en rapport direkte knyttet til hver enkelt kontrollaktivitet som fremgår av complianceplanen og complianceloggen og de løpende daglige kontrollene. Compliancerapporten er en redegjørelse og erklæring om status på de enkelte punktene fra compliance, ut fra de kontrollene og undersøkelsene han har utført og etter beste skjønn. Finanstilsynet vil derfor ikke finne en direkte sammenheng mellom compliancerapportene, complianceloggene og compliance-planene. […] Foretaket tar til etterretning at compliancerapporten til styret kan feiltolkes, og har som en følge av Finanstilsynets kommentarer gjennomført en rekke endringer i rapporten".
Foretaket redegjorde videre for spesifisering og datering av utførte compliancekontroller.
4.4. Finanstilsynets endelige merknader
Et verdipapirforetak må sørge for å dokumentere sine kontrollhandlinger. Dette er et nødvendig verktøy for hensiktsmessig rapportering, og for å skape notoritet over hvilket kontrollarbeid som faktisk er utført - både internt og overfor Finanstilsynet. Finanstilsynet tar Foretakets nye versjon av compliancerapport og skjema for kontroll av kundedokumenter til etterretning. Disse ivaretar i større grad at alle utførte kontroller dokumenteres. Foretaket må i tillegg sørge for at det i complianceloggen kommer klart frem hvem som har utført den enkelte kontrollen (compliance, daglig leder, faktisk leder eller andre).
Når det gjelder spesifisering (hvem som har kontrollert hva) og datering av utførte compliancekontroller, forstår Finanstilsynet Foretaket slik at de tre skjemaene (i) complianceplaner (som løpende oppdateres med utførte kontroller), (ii) compliancelogger og (iii) "skjema for kontroll av tapede telefonsamtaler" må sees i sammenheng for å gi et komplett bilde av Foretakets kontrollhandlinger. Foretaket må da sørge for at det er konsistens i hvilke opplysninger som gis i hvilket skjema (eksempelvis om det er compliance som selv har utført kontroller, eller om compliance har kontrollert at daglig leder og/eller faktisk leder har utført kontroller). Finanstilsynet presiserer videre at compliancefunksjonen gjerne kan bygge på kontroller utført av andre enn compliancefunksjonen, men at slike kontroller ikke kan erstatte compliancefunksjonens egne kontroller.
5. Instrukser og rutiner
5.1. Rettslig utgangspunkt
Det følger av vphl. § 9-11 (1) nr. 1 at verdipapirforetak skal ha tilstrekkelige og betryggende retningslinjer og rutiner som skal sikre etterlevelse av foretakets forpliktelser etter lov og forskrifter.
5.2. Finanstilsynets foreløpige vurderinger
Finanstilsynet kommenterte i Rapporten enkelte svakheter i Foretakets instrukssamling.
5.3. Foretakets kommentarer
Foretaket sluttet seg i Tilsvaret til Finanstilsynets vurderinger, og vedla justerte instrukser.
5.4. Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar Foretakets redegjørelse og de justerte instrukser til etterretning.
For Finanstilsynet
Geir Holen
seksjonssjef Roy V. Halvorsen
tilsynsrådgiver