Vilkår for omdanning av innskuddspensjonsordning til tjenestepensjonsordning mv.
Brev
Publisert: 10. desember 2015
Sist endret: 21. juli 2016
VÅR REFERANSE
15/6121
09.12.2015
Finanstilsynet viser til Finansdepartementets brev av 17. juni 2015 med vedlegg.
Bakgrunn for saken
Finansdepartementet viser til Norwegian Insurance Partners AS' (NIP) brev av 15. juni 2015 vedrørende vilkår for omdanning av foretakspensjonsordning til innskuddspensjonsordning og tjenestepensjonsordning, og ber om Finanstilsynets vurdering og tilrådning i saken.
Finanstilsynet forstår imidlertid NIPs brev slik at forespørselen gjelder vilkår for omdanning fra innskuddspensjonsordning til tjenestepensjonsordning og for omdanning fra tjenestepensjonsordning til innskuddspensjonsordning. Vi legger dette til grunn i det etterfølgende.
NIP uttaler at medlemmene i en innskuddspensjonsordning kan ha to valg for anvendelse av pensjonskapitalen ved omdanning til tjenestepensjonsordning, enten utstedelse av pensjonskapitalbevis eller konvertering av pensjonskapitalen til pensjonsbeholdning i ny tjenestepensjonsordning.
Videre uttaler NIP at det på bakgrunn av forventet interesse for alternative pensjonsløsninger er "viktig å få bekreftet at vår forståelse av vilkårene for omdanning er korrekt og medlemmene ved omdanning faktisk har de to valgmulighetene som er angitt ovenfor".
NIPs uttalelser om vilkår for omdanning av pensjonsordninger
NIP viser i sin henvendelse til at innskuddspensjonsloven av 24. november 2000 har bestemmelser for omdanning til foretakspensjonsordning i § 14-1 og bestemmelser for omdanning til tjenestepensjonsordning i § 14-3. Videre viser NIP til at tjenestepensjonsloven av 13. desember 2013 har tilsvarende bestemmelser for omdanning fra tjenestepensjonsordning til foretakspensjonsordning eller innskuddspensjonsordning i § 7-7.
NIP viser til at dersom en innskuddspensjonsordning skal omdannes til foretakspensjonsordning eller tjenestepensjonsordning, skal innskuddspensjonsordningen avvikles etter reglene i innskuddspensjonsloven kapittel 13.
NIP legger til grunn at ved omdanning fra innskuddspensjonsordning til tjenestepensjonsordning gir innskuddspensjonsloven adgang til at et medlem kan ha to valg for anvendelse av pensjonskapitalen (betegnet som valgfrihet). Valgene er i korthet følgende:
- Utstedelse av pensjonskapitalbevis.
- Konvertering til pensjonsforsikringsavtale i henhold til innskuddspensjonsloven § 7-3 annet ledd bokstav b, og overføring av pensjonskapitalen til den nye tjenestepensjonsordningen. NIP forutsetter at slik overføring kan foretas også når det er tale om innskuddspensjonsordning med investeringsvalg.
NIP legger også til grunn at et medlem har adgang til tilsvarende valg ved omdanning fra tjeneste-pensjonsordning til innskuddspensjonsordning.
Relevante lovbestemmelser og forarbeider
Innskuddspensjonsloven § 14-1 (Omdanning til foretakspensjonsordning) lyder:
(1) Et foretak som vil opprette pensjonsordning etter lov om foretakspensjon i stedet for pensjonsordning etter loven her, skal avvikle pensjonsordningen etter reglene i kapittel 1. (…)
(2) Det kan fastsettes i regelverket for den nye pensjonsordningen at opptjent pensjonskapital benyttes som premiereserve for medlemmenes alderspensjonsrettigheter i den nye pensjonsordningen. Lov om foretakspensjon §§ 4-11 annet og tredje ledd, 4-12 og 4-13 gjelder tilsvarende. Bestemmelsene i leddet her gjelder ikke når pensjonsordningen er opprettet med investeringsvalg for pensjonskapitalen.
(3) Annet ledd gjelder ikke arbeidstakere som på grunn av alder ikke har rett etter regelverket til å bli medlem av foretakspensjonsordningen, eller som for øvrig ikke har rett til å bli medlem av foretakspensjonsordningen etter reglene i lov om foretakspensjon kapittel 3, med mindre annet er fastsatt i regelverket. Innskuddspensjonsordningen videreføres for slike arbeidstakere.
(4) Dersom pensjonsordningens administrasjonsreserve ikke er tilstrekkelig til å dekke kostnadene knyttet til utstedelse av pensjonskapitalbevis ved omdanning etter paragrafen her, skal de resterende kostnadene først dekkes av midler i innskuddsfondet og deretter ved innbetaling fra foretaket dersom midlene i innskuddsfondet ikke er tilstrekkelige.
Innskuddspensjonsloven § 14-3 (Omdanning til tjenestepensjonsordning) lyder:
Ved omdanning av pensjonsordning etter loven her til pensjonsordning etter tjenestepensjonsloven, gjelder §§ 14-1 første, annet og fjerde ledd og 14-2 tilsvarende så langt de passer.
Tjenestepensjonsloven § 7-7 (Omdanning til foretakspensjonsordning eller innskuddspensjonsordning) første og annet ledd lyder:
(1) Et foretak som vil opprette pensjonsordning etter lov om foretakspensjon eller lov om innskuddspensjon i stedet for pensjonsordning etter loven her, skal avvikle pensjonsordningen etter reglene i §§ 7-4 til 7-6. (…)
(2) Det kan fastsettes i regelverket for den nye pensjonsordningen at opptjent pensjonsbeholdning benyttes som premiereserve for medlemmenes alderspensjonsrettigheter i pensjonsordning etter lov om foretakspensjon. (…) Bestemmelsene i leddet her gjelder ikke når pensjonsordningen er opprettet med investeringsvalg.
I Prop. 199 L (2012–2013) Lov om tjenestepensjon (tjenestepensjonsloven), allmennmerknadene kapittel 7 første avsnitt, uttales følgende om omdanning:
(…) Departementet mener at regler om opphør, avvikling og omdanning av pensjonsordninger etter lovforslaget her til foretakspensjonsordninger og innskuddspensjonsordninger bør bygge på innskuddspensjonslovens bestemmelser. Bestemmelser tilsvarende innskuddspensjonsloven kapittel 13 og § 14-1 er inntatt i lovforslaget §§ 7-4 til 7-7.
I samme proposisjon under spesialmerknadene til tjenestepensjonsloven § 7-7 uttales:
Bestemmelsen svarer til innskuddspensjonsloven § 14-1 og åpner for at et foretak som har pensjonsordning etter loven, her kan omdanne denne til en foretakspensjonsordning eller en innskuddspensjonsordning.
Og videre i samme proposisjon under spesialmerknadene til innskuddspensjonsloven § 14-3:
Endringen innebærer at det åpnes for å omdanne innskuddspensjonsordning til pensjonsordning etter lov om tjenestepensjon etter nærmere regler.
Finanstilsynets vurderinger
Kort om regelverket for innskuddspensjonsordninger og tjenestepensjonsordninger
I innskuddspensjonsloven § 1-2 (Definisjoner) første ledd bokstav o er regelverket i en innskuddspensjonsordning definert som "alle regler og vilkår for pensjonsordningen og medlemmenes rettigheter som er fastsatt i avtale mellom foretaket og en institusjon samt tilhørende innskuddsplan". Regelverket skal etter dette fastsette reglene om medlemskap og medlemmenes rettigheter i pensjonsordningen. Styringsgruppen for pensjonsordningen skal behandle regelverket før det vedtas eller endres, jf. lovens § 2-6 annet ledd.
I tjenestepensjonsloven § 1-2 (Definisjoner) første ledd bokstav k er regelverket i en tjenestepensjonsordning definert som "pensjonsforsikringsavtalen med tilhørende vilkår og pensjonsplan".
Styringsgruppen for pensjonsordningen skal behandle regelverket før det vedtas, jf. lovens § 2-4 annet ledd.
Generelt om medlemmenes valgmuligheter i omdanningssituasjoner
Som det følger av ordlyden i de bestemmelser som er gjengitt foran, består regelverket av blant annet forsikringsavtalen. Slike avtaler inngås mellom foretaket og pensjonsinnretningen. Medlemmene har ikke andre lovfestede påvirkningsmuligheter når det gjelder avtalen enn at regelverket skal behandles av pensjonsordningens styringsgruppe.
De regler som er nedfelt i regelverket skal være fastsatt av foretaket og gjelde for alle medlemmene av pensjonsordningen. Medlemmene skal ikke kunne gjøre egne valg utover det som følger av lovverket.
Bestemmelsene om omdanning i innskuddspensjonsloven og tjenestepensjonsloven har ingen bestemmelser som åpner for egne valg for medlemmene. De to lovene åpner ikke for at medlemmene i en omdanningssituasjon kan velge mellom at det skal utstedes pensjonskapitalbevis/ pensjonsbevis eller at opptjent pensjonskapital/pensjonsbeholdning skal overføres til den nye pensjonsordningen.
Det er for øvrig bare foretakspensjonsloven som har bestemmelser om egne valg for medlemmene i en omdanningssituasjon, men valgmuligheten gjelder kun hvilken pensjonsordning medlemmene skal være med i. Foretakspensjonsloven har heller ikke bestemmelser som åpner for at medlemmene ved omdanning til ny pensjonsordning kan velge mellom utstedelse av fripolise eller overføring av premiereserve til alderspensjonsrettigheter i den nye pensjonsordningen.
Reglene for omdanning av innskuddspensjonsordning til tjenestepensjonsordning
Det følger av innskuddspensjonsloven § 14-3 (som gir lovens § 14-1 første, annet og fjerde ledd og § 14-2 tilsvarende anvendelse så langt de passer) at den eksisterende innskuddspensjonsordningen skal avvikles ved omdanning til tjenestepensjonsordning. Hovedregelen etter § 14-1 første ledd er at det skal utstedes pensjonskapitalbevis innskuddspensjonsordningen ved avviklingen.
Innskuddspensjonsloven § 14-1 annet ledd åpner imidlertid for en alternativ løsning til hovedregelen om utstedelse av pensjonskapitalbevis ved omdanning av innskuddspensjonsordning til tjenestepensjonsordning. Denne løsningen innebærer at opptjent pensjonskapital kan benyttes til alderspensjonsrettigheter i den nye tjenestepensjonsordningen. Det må tas inn i den nye pensjonsordningens regelverk at ved omdanning skal opptjent pensjonskapital benyttes som pensjons-beholdning for alderspensjonsrettigheter i den nye tjenestepensjonsordningen, jf. lovens § 14-1 annet ledd første punktum.
I henhold til ordlyden og forarbeidene til innskuddspensjonslovens bestemmelser om omdanning i §§ 14-1 til 14-3, er det ikke lagt opp til at medlemmene selv kan velge hvordan pensjonskapitalen skal anvendes.
For innskuddspensjonsordninger med investeringsvalg skal det alltid utstedes pensjonskapitalbevis ved omdanning til tjenestepensjonsordning, jf. lovens § 14-1 annet ledd tredje punktum. Alternativ løsning til utstedelse av pensjonskapitalbevis kunne være å foreta en omgjøring til innskuddspensjonsordning uten investeringsvalg forut for omdanningen, såfremt innskuddspensjonsordningens regelverk eller arbeidsrettslige/bedriftsinterne avtaler ikke er til hinder for slik omgjøring. Ved en slik omgjøring må det også tas inn bestemmelser i den nye tjenestepensjonsordningens regelverk om overføring av opptjent pensjonskapital.
Reglene for omdanning av tjenestepensjonsordning til annen pensjonsordning
Tjenestepensjonsloven § 7-7 regulerer omdanning fra tjenestepensjonsordning til innskuddspensjonsordning eller foretakspensjonsordning. Hovedregelen i § 7-7 første ledd er avvikling av tjenestepensjonsordningen med utstedelse av pensjonsbevis. Bestemmelsene i § 7-7 annet ledd angir kun at pensjonsbeholdning kan benyttes til premiereserve for alderspensjonsrettigheter etter foretakspensjonsloven ved omdanning til foretakspensjonsordning.
Forarbeidene til tjenestepensjonsloven § 7-7 angir at reglene for omdanning i lovens kapittel 7 skal bygge på innskuddspensjonslovens bestemmelser. Det uttales i spesialmerknadene til lovens § 7-7 at bestemmelsen svarer til innskuddspensjonsloven § 14-1.
Innskuddspensjonsloven § 14-1 regulerer omdanning fra innskuddspensjonsordning til foretaks-pensjonsordning. Hovedregelen i paragrafens første ledd er avvikling av innskuddspensjonsordningen med utstedelse av pensjonskapitalbevis. Det åpnes i paragrafens annet ledd for en alternativ løsning til utstedelse av pensjonskapitalbevis med å benytte pensjonskapitalen til premiereserve for alderspensjonsrettigheter i den nye foretakspensjonsordningen.
Etter Finanstilsynets vurdering er tjenestepensjonsloven § 7-7 i god harmoni med innskuddspensjonsloven § 14-1, slik intensjonen var ifølge forarbeidene. Finanstilsynet finner ikke grunnlag for at ordlyden i tjenestepensjonsloven § 7-7 annet ledd og forarbeidene åpner for at pensjonsbeholdningen kan overføres til ny innskuddspensjonsordning ved omdanning. Dette innebærer at ved omdanning fra tjenestepensjonsordning til innskuddspensjonsordning skal det alltid utstedes pensjonsbevis ved avvikling av tjenestepensjonsordningen.
I henhold til ordlyden og forarbeidene til tjenestepensjonslovens bestemmelser om omdanning i § 7-7, er det ikke lagt opp til at medlemmene selv kan velge hvordan pensjonsbeholdningen skal anvendes.
Oppsummering
Etter Finanstilsynets vurdering gjelder følgende regler i ulike typetilfeller av omdanning fra innskuddspensjonsordning til tjenestepensjonsordning og motsatt:
Omdanning fra innskuddspensjonsordning uten investeringsvalg til tjenestepensjonsordning
Ved omdanning fra innskuddspensjonsordning uten investeringsvalg til tjenestepensjonsordning skal innskuddspensjonsordningen avvikles. Avviklingen skal omfatte alle medlemmer, og det skal utstedes pensjonskapitalbevis til medlemmene.
Pensjonskapitalbevis skal ikke utstedes dersom regelverket i den nye tjenestepensjonsordningen inneholder bestemmelser om at opptjent pensjonskapital ved omdanning skal benyttes som pensjonsbeholdning for alderspensjonsrettigheter i ny tjenestepensjonsordning i medhold av innskuddspensjonsloven § 14-1 annet ledd, jf. § 14-3. Overføring av pensjonskapital skal omfatte alle medlemmer.
Omdanning fra innskuddspensjonsordning med investeringsvalg til tjenestepensjonsordning
Ved omdanning fra innskuddspensjonsordning med investeringsvalg til tjenestepensjonsordning skal innskuddspensjonsordningen avvikles. Avviklingen skal omfatte alle medlemmer, og det skal utstedes pensjonskapitalbevis til medlemmene.
Omdanning fra tjenestepensjonsordning til innskuddspensjonsordning
Ved omdanning fra tjenestepensjonsordning til innskuddspensjonsordning skal tjenestepensjons-ordningen avvikles. Avviklingen skal omfatte alle medlemmer, og det skal utstedes pensjonsbevis til medlemmene.
For Finanstilsynet
Erik Lind Iversen
Fung. direktør for bank- og forsikringstilsyn
Runa K. Sæther
seksjonssjef
Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ikke håndskrevne signaturer.