Egenrapportering for foretak underlagt regnskapskontrollen - KRT 1003
Brev
Publisert: 6. april 2016
Sist endret: 21. mars 2019
Saksbehandler: Anne Marie Romsaas
Dir. tlf 2293 98 87
Vår referanse: 16/3426
Dato: 06.04.2016
Finanstilsynet fører i medhold av verdipapirhandelloven § 15-1 (3) kontroll med den finansielle rapporteringen til foretak som har Norge som hjemstat og som har omsettelige verdipapirer (aksjer, egenkapitalbevis og obligasjoner) notert på Oslo Børs. Nærmere regler om Finanstilsynets kontroll er fastsatt i forskrift til verdipapirhandelloven (verdipapirforskriften).
Finanstilsynet vil hvert år kontrollere et utvalg årsregnskap på bakgrunn av blant annet en risikovurdering. I denne forbindelse skal det gjennomføres en årlig egenrapportering på Altinn fra alle norske utstederforetak med noterte omsettelige verdipapirer, jf. verdipapirforskriften § 13-5 (2). Egenrapporteringen danner utgangspunkt for risikobasert utvelgelse av foretak og regnskap som kontrolleres. Foretaket skal besvare spørsmål knyttet til foretaket og styrets forslag til årsregnskap.
Det er utarbeidet en veiledning hvor hjelpetekstene som ligger i egenrapporteringsskjemaet på Altinn er innarbeidet. Veiledningen er basert på de mest stilte spørsmål i forbindelse med rapporteringen for tidligere år.
Dette brevet publiseres på Finanstilsynets nettsted www.finanstilsynet.no under menypunktet: Noterte foretak prospekter->Periodisk informasjonsplikt->Rapportering->Egenrapportering-KRT 1003. Veiledning til KRT 1003 publiseres der som vedlegg.
Elektronisk innlevering av egenrapporteringen via Altinn
Besvarelse og innlevering av egenrapporteringen skal skje via Altinn . På dette nettstedet vil man også finne informasjon om pålogging til og bruk av Altinn, se venstre meny; Lær å bruke Altinn. Egenrapporteringsskjemaet skal ligge klart på hovedsiden for det foretaket det skal rapporteres for. Husk å velge korrekt oppgavepliktig, som er foretaket det skal rapporteres for. Mer informasjon om dette finnes i Veiviser for skjemautfylling på Altinn.
Frist for innsendelse m.m.
Egenrapporteringen for årsregnskapet via Altinn skal gjennomføres i tidsrommet 7. april – 7. mai 2016.
Det vil i særlige unntakstilfeller kunne dispenseres fra tidsfristene. Foretak som strykes fra notering i perioden 1. januar 2016 til 7. mai 2016 kan søke om fritak fra rapporteringsplikten. Foretak med avvikende regnskapsår bes ta kontakt med Finanstilsynet for avklaring av tidspunkt for innsendelse av KRT 1003.
Hvem skal fylle ut skjemaet på vegne av foretaket
Egenrapporteringsskjemaet skal i utgangspunktet fylles ut av daglig leder. Utfyllingen kan imidlertid delegeres til andre. Delegeringen gjøres i Altinn. Se Veiviser for administrasjon på Altinn.
Kort beskrivelse av skjemaet, herunder utvalgte områder
Foretakets organisasjonsnummer, navn og adresse samt regnskapsår, vil være ferdig utfylt. Skjemaet er bygd opp slik at enkelte spørsmål ikke aktiveres med mindre man svarer ja på for eksempel foregående spørsmål. Alle aktive spørsmål (uthevet skrift) skal fylles ut. Utfyller vil få feilmelding dersom pliktige spørsmål ikke er besvart. Pkt. 1.6 ”Utstedertype” kan besvares med mer enn ett kryss. Fra og med punkt 1.13 skal alle (aktive) punkt besvares med ja eller nei, med unntak av punkt 1.14.1 hvor foretakets børsverdi/markedsverdi per 31. desember 2014 skal oppgis (i tusen NOK), samt punkt 6.3 hvor total egenkapital som tilskrives morforetakets aksjonærer skal oppgis (i tusen NOK).
Skjematisk /teknisk brukerstøtte ved Altinn
Altinn brukerservice besvarer spørsmål i forbindelse med delegering av roller, problemer med å finne riktig skjema, feilmeldinger, innsendelse og utskrift av skjemaet mv. Altinn brukerservice kan kontaktes på tlf. 75 00 60 00.
Spørsmål av regnskapsfaglig karakter
Regnskapsfaglige spørsmål og kommentarer til egenrapporteringsskjemaet kan rettes til kontaktpersonene nevnt under.
Dette brevet sendes elektronisk til registrert epost-adresse. Dersom registret epost mottaker ikke er rette mottaker av brevet, bes vedkommende videresende brevet internt i foretaket og samtidig underrette Finanstilsynet om korrekt epost-adresse.
Kontaktpersoner i Finanstilsynet:
Anne Marie Romsaas, tlf. 22 93 98 87, e-post: anne.marie.romsaas@finanstilsynet.no
Tine Svae, tlf. 22 93 97 84, e-post: tine.svae@finanstilsynet.no
For Finanstilsynet
Christian Falkenberg Kjøde
seksjonssjef
Anne Marie Romsaas
seniorrådgiver