Informasjon om Annex IV-rapporteringen via Altinn
Brev
Publisert: 31. mars 2016
Sist endret: 16. februar 2017
SAKSBEHANDLER:
Hege Bach Hande
VÅR REFERANSE:
16/3167
DATO:
11.03.2016
Informasjon om Annex IV-rapporteringen via Altinn
Finanstilsynet har mottatt Annex IV-rapporteringer for 2015 fra de fleste forvalterne og erfaringene så langt er at dette har vært utfordrende for svært mange. En stor del av de innleverte skjemaene inneholder feilrapporteringer. Av feil som går igjen er det særlig angivelse av feil rapporteringsperiode, manglende angivelse av fondets primærstrategi, samt feil i rapportering av viktigste instrumenter, eksponeringer og porteføljekonsentrasjoner.
Som følge av de tilbakemeldingene vi fikk på informasjonsmøtene i november/desember 2015 og i forbindelse med skjemainnleveringene, har vi gjort en rekke forbedringer i Altinn-skjemaene. Hovedformålet har vært økt brukervennlighet.
Åpne Altinn-skjemaer
Altinn-skjemaene vil ikke lenger sendes til meldingsboksen til forvalterne, men kan hentes fra skjemakatalogen i Altinn. Forvalterne slipper dermed å null-rapportere for de periodene de ikke er rapporteringspliktige. Registrerte forvaltere vil for eksempel bare rapportere årlig og ikke kvartalsvis. Løsningen med åpne Altinn-skjemaer innebærer at skjemaene ikke lenger er pre-utfylte med forvalters/fondets navn og kontaktinformasjon, og det innebærer også at rapportørene selv må sørge for at det rapporteres med riktig hyppighet (årlig, halvårlig, kvartalsvis). Finanstilsynet vil ikke sende ut påminnelser om innlevering av skjemaene.
Kopiering av tidligere innleveringer
En av tilbakemeldingene fra forvalterne har vært ønske om å kunne kopiere og gjenbruke data fra forrige innlevering. Vi har lagt til rette for at rapportørene ved fremtidige rapporteringer kan ta kopi av siste innlevering av skjemaene og deretter korrigere dataene. Innleveringen i januar (rapporteringen for 2015) kan ikke kopieres da denne var basert på den tidligere versjonen av skjemaene, men etter neste innlevering vil skjemaene kunne kopieres.
Vi gjør oppmerksom på at rapportørene må være nøye med angivelsen av rapporteringsperiode. Hvis Finanstilsynet mottar to innleveringer med samme periode, legges det til grunn at innlevering nummer to er en korreksjon av den første innleveringen, som dermed blir overskrevet.
Skjema for AIF
Forrige versjon av skjemaet for de alternative investeringsfondene (AIFene) besto av et lite hovedskjema (KRT-1160) og et underskjema for hvert AIF (KRT-1160U). Dette viste seg å være krevende for mange. Hovedskjemaet er fjernet og rapportørene skal heretter innlevere et ordinært skjema for hvert AIF som forvaltes eller markedsføres av forvalteren. Forvalterne skal altså heretter innlevere ett skjema for forvalteren (KRT-1161) og ett skjema for hvert AIF (KRT-1160).
Kontroller, obligatoriske felt og språk
Altinn-skjemaene har fått flere obligatoriske felt og innebygde kontroller. Vi har også jobbet mye med tekster og veiledninger for å gjøre det enklere å fylle ut skjemaene. All tekst i skjemaene vil heretter være på engelsk.
Lenker til de nye skjemaene vil bli lagt ut på Finanstilsynets hjemmesider i løpet av april. Skjemaene kan også søkes opp direkte fra skjemakatalogen i Altinn.
Evt. spørsmål kan rettes til:
Teknisk/Altinnskjemaet: Tone Bakkerud, tba@finanstilsynet.no
Faglige spørsmål: Hege Bach Hande: hbh@finanstilsynet.no
For Finanstilsynet
Britt Hjellegjerde
seksjonssjef Hege Bach Hande
spesialrådgiver
Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ikke håndskrevne signaturer.