Sikringsfondsavgiften for banker
Brev
Publisert: 10. mars 2016
Sist endret: 7. oktober 2016
Direktør Sonja Lill Flø Myklebust
Postboks 2579 Solli
0202 Oslo
Saksbehandler: Tine Svae
Dir. tlf: 22 93 97 84
Vår referanse: 15/12553
Dato: 19.02.2016
Finanstilsynet viser til brev av 4. desember 2015 vedrørende sikringsfondsavgiften for banker.
Finanstilsynet er kjent med at banker som har trådt ut av sikringsordningen i løpet av året, har fått avkortet avgift. Finanstilsynet bestrider heller ikke at banker som søker om det vil kunne få avkortning i fremtiden. Det er imidlertid slik at det er få banker som har trådt ut av sikringsordningen, og det er dermed vanskelig å utlede noen fast praksis.
IFRIC-tolkning 21 omhandler regnskapsføring av en forpliktelse til å betale en avgift. IFRIC-tolkning 21.8 sier:
Den forpliktende hendelsen som medfører en forpliktelse til å betale en avgift, er den aktiviteten som utløser betalingen av avgiften, som definert i lovgivningen. …..
IFRIC-tolkning 21.11 sier:
Forpliktelsen til å betale en avgift innregnes gradvis dersom den utløsende plikten inntreffer over tid (dvs. dersom aktiviteten som utløser betaling av avgiften, som definert i lovgivningen, inntreffer over tid). ….
Ut fra at forpliktelsen til å betale en avgift skal innregnes gradvis dersom den inntreffer over tid, så legger Finanstilsynet til grunn at dersom forpliktelsen til å betale en avgift oppstår på et bestemt tidspunkt, så skal den innregnes på dette tidspunktet. For at forpliktelsen likevel skal kunne innregnes over tid, må det eksistere en ubetinget rett til å få avgiften refundert dersom aktiviteten som genererer avgift opphører. En mulighet til å få en allerede ilagt avgift refundert, vil ikke kunne likestilles med at krav på betaling av avgift inntreffer over tid.
For sikringsfondsavgiften er "den aktiviteten som utløser avgift" medlemskap i sikringsordningen. En bank som er medlem av sikringsordningen 1. januar, vil etter banksikringsloven være forpliktet til å betale avgift for hele kalenderåret. For eventuelt å få avkortet avgift ved uttreden av ordningen, må banken søke om det og Finansdepartementet må fatte et enkeltvedtak.
Dersom regelverket hadde gitt banken en ubetinget rett til avkortning av avgift hvis banken trådde ut av ordningen i løpet av året ville man kunne anse at plikten til å betale avgiften inntreffer gradvis over tid. Avgiften ville dermed kunne periodiseres over året.
Ettersom regelverket ikke gir banken en ubetinget rett til avkortning av avgift, kan avgiften etter Finanstilsynets oppfatning ikke periodiseres gjennom året. Så lenge Finansdepartementet ikke har gitt noen bindende uttalelse om hvilke enkeltvedtak det vil fatte i fremtiden, jf. brev av 26. mai 2015, kan det ikke legges vekt på at banken muligens vil kunne få avkortning gjennom et enkeltvedtak. Finansdepartementet kunne også regulert avkortning i en forskrift, men i motsetning til forholdsmessig innbetaling for banker som trer inn i ordningen i løpet av året, har departementet ikke valgt å lage en tilsvarende forskrift ved uttreden. Slik Finanstilsynet ser det, underbygger dette at det må foretas en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle.
Når det gjelder tidligere praksis for avkortning av avgift, er Finanstilsynet kjent med at OBOS fikk avkortet avgift når konsesjonspliktig virksomhet ble overført til nytt AS. Finanstilsynet er av den oppfatning at denne situasjonen er forskjellig fra om en bank hadde avviklet virksomhet og trådt ut av sikringsordningen i løpet av året. En manglende avkortning i saken med OBOS ville medført dobbelt avgift for den resterende delen av året, noe som ville kunne fremstå som urimelig. Finanstilsynet er ikke kjent med konkrete tilfeller hvor en bank har trådt ut av ordningen i forbindelse med avvikling og er derfor av den oppfatning at det ikke kan legges til grunn at
forvaltningspraksis gir banker rett til avkortning av avgift.
Finanstilsynet viser for øvrig til ESMAs Opinion Application of the IFRS requirements in relation to the recognition of contributions to Deposit Guarantee Schemes (DGS) in IFRS accounts som heller ikke gir grunnlag for en annen regnskapsmessig behandling enn drøftet her.
Forpliktelse til å betale sikringsfondsavgift inntrer 1. januar hvert år. Det er ikke slik at banker er innrømmet rett til refusjon av avgift ved uttreden av ordningen i løpet av året, kun etter søknad og en konkret vurdering. Finanstilsynets vurdering er dermed at hele forpliktelsen må innregnes på dette tidspunktet.
For Finanstilsynet
Anne Merethe Bellamy
direktør
Christian Kjøde Falkenberg
seksjonssjef